• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer detailing

Niels1

Detailing trainee
25 jan 2018
18
28
28
Hallo allemaal,

Ik heb van de week de dap900 monello set aangeschaft en ben vanochtend even aan de slag gegaan. Ik heb me eerst behoorlijk ingelezen hier en op die manier zo te werk gegaan.
Ik had nog een reserve kofferklep van me polo 6n2, op deze manier kon eerst even testen voordat ik me auto onder handen ga nemen. Deze klep had behoorlijk swirls en krassen(foto's).
Ik ben begonnen met wassen met btbm van dodo. Vervolgens gedroogd met monello sensa aqua, toen naar binnen gebracht vanwege de temperatuur.
Gekleid met monello dolce klei set.
Begonnen met de oranje pad met mezzo om te kijken wat het corrigeerd, gelijk over gegaan naar gele cuttingpad met veloce. 2x 3 hits gedaan, geschakeld naar oranje met mezzo 3 hits gedaan en tenslotte de witte met finale 2x 3 hits gedaan. Als laatste lime prime lite van dodo om te kijken hoe het zou gaan worden .

Nu ben ik opzich wel tevreden dat alle swirls weg zijn alleen zitten er nog wat diepere krasjes in te zien op de na-foto .
Wat zou ik anders , beter moeten doen ?

Met vriendelijke groet,
Niels
IMG_20180127_130259.jpg
IMG_20180127_130353.jpg
 
Wat versta je onder een hit? Want 2x3 + 3 + 2x3 = 15 hits, lijkt me niet helemaal de bedoeling :p.
In mijn ogen is een hit horizontaal heen en weer overlappend naar beneden en vervolgens verticaal overlappen naar links of rechts , die 2 samen is een hit als ik het zo mag begrijpen in andere reacties op forums.
 
In mijn ogen is een hit horizontaal heen en weer overlappend naar beneden en vervolgens verticaal overlappen naar links of rechts , die 2 samen is een hit als ik het zo mag begrijpen in andere reacties op forums.
Verticaal + horizontaal = hit
 
Ja oké, dat kan je inderdaad als een hit zien. In mijn hoofd is een hit je polijstmiddel helemaal afbouwen, maar dat kan ook mijn fout zijn :p.

Om te beginnen, je zou kunnen kiezen om de krassen lokaal aan te pakken door iets grover te gaan, of ze te laten voor wat het is. Ik kan op de foto niet super goed beoordelen hoe diep de krassen zitten, maar soms krijg je inderdaad niet alles eruit.

Uiteraard pak je ze dan aan voordat je gaat afschalen.
 
Ah oké, ja dan heb ik het misschien wel verkeerd gelezen , maar hoelang zou je ongeveer met die paar erwtjes door moeten gaan per keer ? En ook nog weer een keer extra ? Of is 5 genoeg per keer ?
Hoe bedoel je grover? Een grover polijstmiddel?
 
Je bouwt je polijstmiddel helemaal af met meerdere passes (of hits zoals jij ze gebruikt). Veel polijstmiddelen bouwt de korrel dan af. Dat uit van ongeveer 2/3 hits, maar dat zul je moeten waarnemen. Als de waas is verdwenen is je polijstmiddel uitgewerkt.

Dan pak je pas nieuw middel, dus wederom 3 erwtjes en weer zo door.

Vergeet ook niet om je pad schoon te maken tussendoor, anders bouwt er vuil/lak/polijstmiddel op in je pad en ga je qua correctie ook achteruit.

Grover is inderdaad bijvoorbeeld een grovere pad en/of polijstmiddel. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar S3 en een spiderpad, een veelgebruikte combinatie voor harde lakken.
 
Je bouwt je polijstmiddel helemaal af met meerdere passes (of hits zoals jij ze gebruikt). Veel polijstmiddelen bouwt de korrel dan af. Dat uit van ongeveer 2/3 hits, maar dat zul je moeten waarnemen. Als de waas is verdwenen is je polijstmiddel uitgewerkt.

Dan pak je pas nieuw middel, dus wederom 3 erwtjes en weer zo door.

Vergeet ook niet om je pad schoon te maken tussendoor, anders bouwt er vuil/lak/polijstmiddel op in je pad en ga je qua correctie ook achteruit.

Grover is inderdaad bijvoorbeeld een grovere pad en/of polijstmiddel. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen kijken naar S3 en een spiderpad, een veelgebruikte combinatie voor harde lakken.
Bedankt voor je reactie, ga morgen iets langer door met de gele pad met veloce zodat de polijstmiddel wat meer inwerkt, dat de waas verdwijnt misschien dat ik dan die krassen er wat meer uit krijg. Dan weer schalen naar oranje met mezzo en als laatste wit met finale, hoe vaak zou je mezzo en finale gebruiken ? Eenmaal aanbrengen of zou dat ook meerdere keren moeten ?
Met vriendelijke groet,
 
Alles hangt af van tot je tevreden bent, als je een harde lak hebt zou ik met mezzo wellicht ook 2x middel volledig afwerken en dan met finale kijken welke finish je kunt bereiken. Voornamelijk goed kijken met goede verlichting, dan komt pas de waas naar voren die je met finale wilt wegwerken.
 
  • Leuk
Reactions: Niels1
Wat een "hit" is, dat verschilt nogal per persoon. :) De één gebruikt wat meer polijstmiddel en maakt met snellere beweging meerdere damborden.
De ander gebruikt evenveel polijstmiddel, maar geeft de machine tijd om de korrels hun werk te laten doen en breekt zo het polijstmiddel na één dambord al flink af. (Transparanter)

Ik ben die "ander" :p Het is super om met een polijstmiddel te werken die een afbrekende korrel bevat, maar wanneer je een kneiterharde lak hebt en/of diepere defecten, heeft het nog weinig zin om met een afgebroken/fijne korrel te blijven polijsten. Je moet toch meerdere hits doen.
Met ''een hit'' kan je aangeven hoeveel werk er in het polijsten is gestoken en kan een ander een beeld hiervan krijgen. Maja, als iedereen wat anders maakt van die term word het giswerk. :p

Met één hit bedoel ik zelf dus dat ik ''één keer'' het paneel heb geraakt. Met andere woorden; Polijstmiddel op de pad, machine op de lak en polijsten tot de korrel is afgebroken, machine van de lak af.


(1) In jouw geval gebruik je de grofste combi (Veloce - Geel) om echt te corrigeren. Swirls en krasjes wegslijpen. Wanneer je de 3-4 erwtjes polijstmiddel op de pad doet en het mooi verspreid op stand 2, dan zie je een egale witte waas van polijstmiddel. (Nu is ook je pad mooi bedekt)

(2) Wanneer je het begin met polijsten en de korrel de tijd geeft om te slijpen, dan zie je ná je eerste banen al dat de witte waas transparanter is geworden c.q. meer glimt. Dit betekent dat de korrels in het polijstmiddel al een stuk zijn afgebroken c.q. kleiner zijn geworden.
Wanneer je ook je tweede banen hebt gemaakt zal je zien dat het polijstmiddel nóg transparanter is geworden.

(3) Wanneer je dan het paneel hebt afgenomen en hebt ontvet, kun je bekijken welk resultaat je hebt behaald. Zie je nog swirls of kleine krasjes? Dan kan je nogmaals een hit doen om deze aan te pakken. (Dit kan je vaak al beoordelen tijdens je testspot) Bij deze tweede of zelfs derde hit kan je het paneel zo defectvrij mogelijk maken.

(4) Afschalen naar een fijnere combi (Mezzo - Oranje / Finale - Wit) doe je niet om volgas swirls weg te halen, maar om de '' schade* '' van de voorgaande grove stap weg te werken en meer hoogglans te behalen.

* Grof polijsten is goed om te corrigeren, maar je maakt ook eigenlijk ''schade'' in de vorm van een waas. Dit zijn in feite een heleboel kleine schuurkrasjes bij elkaar. Zie een fijne-stap dan ook niet om te corrigeren, maar om hoogglans te maken. (Kers op de taart) Veelal kan je dit al bereiken in één hit en heb je niet zoveel nodig als jij hierboven beschreef.


Ik kon de juiste video/foto's niet vinden, maar hieronder een filmpje van een vergelijkbaar grof polijstmiddel en de afbrekende korrel.

LINKS --> Polijstmiddel half dambord gegeven. (Stand 6)
RECHTS --> Polijstmiddel volledig dambord (Stand 6)

 
Bedankt voor de reacties.
Het is me nu duidelijker geworden, en over een hit zijn we het nu eens haha.
Zou het ook zin hebben om een schuin dambord te maken ? Of heeft dat geen toegevoegde waarde ?
Ik ga het morgenmiddag nogmaals proberen volledig te corrigeren, anders ga ik over naar scholl .
 
Diagonaal je banen maken kan ook. :p De theorie achter een ''dambord-patroon'' is, voor zover ik weet, dat je defecten van 2 kanten raakt. Je kan een defect ook van alle denkbare kanten raken, maar dat maak je het voor jezelf moeilijk, denk ik. :D

Waarom wil je een ander polijstmiddel als het corrigeren niet lukt? :p Je zou zelfs met een heel fijn polijstmiddel een flinke kras kunnen wegslijpen, alleen duurt het bizar lang. ;) De twee krasjes op de tweede foto kun je ook lokaal aanpakken met de DAP. Kleine plate + pad erop.
 
Nee op het hele paneel zitten nog wel zulke krassen , maar goed. Ik zal het morgen proberen en zien wat het doet
 
Als ik naar je foto kijk, denk ik dat er wel meer resultaat te halen valt.

Het is moeilijk te oordelen wat je beter kan doen aangezien ik/we je werkwijze niet kunnen zien. 9 vd 10 x zie ik wel dat mensen snel grijpen naar een zwaardere combinatie wanneer dat niet nodig is.

3 passes in een hit zegt ook niet alles, want hoe snel je beweegt is ook erg belangrijk.

Wat vaak bij beginnende mensen beter kan is:
* je vakken niet te groot maken
* Niet te gehaast werken
* zorgen dat je pad goed schoon is, en blijft.
* Niet te veel product gebruiken

Of 1 van deze dingen bij jou het geval is weet ik niet.

Wat me wel opvalt is dat je al gaat afbouwen. (lichtere combinaties) terwijl je nog niet tevreden bent met het resultaat. Tijdens het compinden moet je toch het resultaat boeken, de volgende stappen zijn slechts het fine tunen van de lak.

Er zijn combinaties met meer cut, maar met Veloce op een cutting pad kan ik toch leuke resultaten boeken.
 
Beste allemaal,

Vandaag nog een testspot gedaan op me reserve kofferklep, nu ben ik zelfde te werk gegaan, na schoonmaken en droogmaken gekleid. Toen gestart met polijsten, ik was gister niet helemaal tevreden, vandaag zelfs 3 hits gedaan met de veloce op yellow cutting pad en nog steeds niet helemaal top , ik kan de krassen niet echt voelen maar toch zitten ze er nog in. Heb de tips toegepast die jullie hebben gegeven maar nogmaals de vraag is er nog iets grover dan wat ik nu gebruik ? Of moet ik nog meer hits doen met de veloce op yellow?

Mvg
 
Hey Niels,

Als je inmiddels al meerdere hits hebt gedaan (5 totaal) met Veloce - Geel en de krassen worden niet aanzienlijk minder, dan kom je op het punt waarop je moet gaan denken;

''OK, ik heb nu best al wat tijd erin gestoken en lak verwijderd, ik vind het wel best zo! De krassen zijn blijkbaar toch dieper als ik dacht''


... of ...

''Ik ga een kleine pad pakken en blijf op de krassen doorgaan tot ze weg zijn! Pech als ik de blanke lak heel dun maak of er zelfs doorheen ga, als ze maar weg zijn!

Er zijn wel opties om meer te corrigeren, maar als 5 hits met een compound niet veel verbetering geeft, dan moet je aan bovenstaande verhaal gaan denken. Een hardere pad zoals een spiderpad zal iets meer correctie geven als jouw huidige foampad, maar denk aan bovenstaand verhaal. Ook schuren is een optie, maar vrij drastisch en denk wederom aan bovenstaand verhaal. :)

Bovenstaand verhaal... enzo.. :p
 
Hey Niels,

Als je inmiddels al meerdere hits hebt gedaan (5 totaal) met Veloce - Geel en de krassen worden niet aanzienlijk minder, dan kom je op het punt waarop je moet gaan denken;

''OK, ik heb nu best al wat tijd erin gestoken en lak verwijderd, ik vind het wel best zo! De krassen zijn blijkbaar toch dieper als ik dacht''


... of ...

''Ik ga een kleine pad pakken en blijf op de krassen doorgaan tot ze weg zijn! Pech als ik de blanke lak heel dun maak of er zelfs doorheen ga, als ze maar weg zijn!

Er zijn wel opties om meer te corrigeren, maar als 5 hits met een compound niet veel verbetering geeft, dan moet je aan bovenstaande verhaal gaan denken. Een hardere pad zoals een spiderpad zal iets meer correctie geven als jouw huidige foampad, maar denk aan bovenstaand verhaal. Ook schuren is een optie, maar vrij drastisch en denk wederom aan bovenstaand verhaal. :)

Bovenstaand verhaal... enzo.. :p
Ja dat denk ik nu eigenlijk wel, alleen als ik me in denk om me hele auto met 5 hits veloce en yellow moet doen kijken ik er nu al tegen op, of zou ik dan voor een spiderpad met s3 moeten gaan zodat ik iets sneller mijn gewenste correctie krijg ?
Ps, bedankt voor je reactie btw
 
No problemo! :D

Jup, de hele auto 5 hits moeten geven en dan nog afschalen... Da's minder leuk. Zelfs als je alle tijd hebt! :p

Je moet het even anders bekijken; Ik durf te wedden dat je na 1 goede hit al een flink verschil zag. (Zeker met een inspectielamp erbij) De overgebleven krassen liggen dus dieper dan de doffe lak en swirls die je al hebt weg geslepen, maar de lak moet er al beter uit zien.

De diepere defecten en eventueel wat overgebleven swirls zou je nogmaals een 1 hit kunnen geven. Wat er dan nog overblijft, is blijkbaar alsnog té diep.

Middels de kleinere pad zou je de defecten wéér kunnen aanpakken middels 1 hit, maar nu dus lokaal en niet het hele paneel. (Lak die al goed is, die ga je niet onnodig polijsten en lak verwijderen)

Wat na deze pogingen overblijft, dat zou ik voor lief nemen. Waarschijnlijk zou ik het zelf lokaal zelfs niet of maar 1x doen.


Zo zou je bijvoorbeeld elk paneel van de auto 2-3 goede hits kunnen geven en mocht je diepere defecten tegenkomen, dan plak je hier effe een stukkie tape bij. Wanneer je dan de hele auto grof hebt gepolijst, kun je lokaal de krassen nog proberen weg te werken. Ben je tevreden, dan kun je gaan finishen met een rondje Finale - Wit.

Ik heb in mijn eerste jaar detailen alleen maar harde lakken gedaan met de DAP. (Audi/Volvo/VW/BMW/etc) Op deze lakken kwam ik met één hit al een heel eind, maar diepere swirls en dergelijke zie je nog. Een tweede en/of derde hit zorgde voor een flink verschil en de laatste hit pakte de laatste defecten aan. (Miereneukert) Echter, diepere krassen zaten er dan nog en ik accepteerde dit.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
No problemo! :D

Jup, de hele auto 5 hits moeten geven en dan nog afschalen... Da's minder leuk. Zelfs als je alle tijd hebt! :p

Je moet het even anders bekijken; Ik durf te wedden dat je na 1 goede hit al een flink verschil zag. (Zeker met een inspectielamp erbij) De overgebleven krassen liggen dus dieper dan de doffe lak en swirls die je al hebt weg geslepen, maar de lak moet er al beter uit zien.

De diepere defecten en eventueel wat overgebleven swirls zou je nogmaals een 1 hit kunnen geven. Wat er dan nog overblijft, is blijkbaar alsnog té diep.

Middels de kleinere pad zou je de defecten wéér kunnen aanpakken middels 1 hit, maar nu dus lokaal en niet het hele paneel. (Lak die al goed is, die ga je niet onnodig polijsten en lak verwijderen)

Wat na deze pogingen overblijft, dat zou ik voor lief nemen. Waarschijnlijk zou ik het zelf lokaal zelfs niet of maar 1x doen.


Zo zou je bijvoorbeeld elk paneel van de auto 2-3 goede hits kunnen geven en mocht je diepere defecten tegenkomen, dan plak je hier effe een stukkie tape bij. Wanneer je dan de hele auto grof hebt gepolijst, kun je lokaal de krassen nog proberen weg te werken. Ben je tevreden, dan kun je gaan finishen met een rondje Finale - Wit.

Ik heb in mijn eerste jaar detailen alleen maar harde lakken gedaan met de DAP. (Audi/Volvo/VW/BMW/etc) Op deze lakken kwam ik met één hit al een heel eind, maar diepere swirls en dergelijke zie je nog. Een tweede en/of derde hit zorgde voor een flink verschil en de laatste hit pakte de laatste defecten aan. (Miereneukert) Echter, diepere krassen zaten er dan nog en ik accepteerde dit.
Ja precies zoals je zegt, globaal dan 2-3 goede hits , en waar het ergst is nog ff lokaal pakken. Maar denk altijd als je het doet doe het dan gelijk goed haha. Maar inderdaad zag ik na 1 hit met veloce en geel al een groot verschil dus het helpt zeker. Ben wel tevreden voor eerste even een reserve klepje, ook wel makkelijk om die nog ff te gebruiken voor het proberen. Dan weet ik gelijk waar in aan toe ben voor de rest van me auto. Het is tenslotte ook een auto van 17 jaar oud.
Nu ff wachten op beter weer en dan stapje voor stapje de auto onderhanden nemen, ik schat dat ik een weekend bezig zal zijn voor de eerste keer , na het polijsten ontvetten met prep een goed idee? En dan collinite 845 erop , heb ook nog aquafobia om het af te maken . Denk dat ik dan opzich voor de eerste een leuke detailing op me auto heb gedaan
 
  • Leuk
Reactions: Aficior