• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer kleien op Octavia kleur Black Magic (metallic) en vervolgstappen UPDATE: nu met DAP!

Stitch15

Detailing chief
23 nov 2011
248
100
Amersfoort
mijn Octavia uit januari wil ik nu toch echt een keer gaan kleien (geen ervaring mee). Ik heb geen DAP, dus wik het risico op marring e.d. zo klein mogelijk maken.... De volgende stappen heb ik nu in gedachten:
  • Afspoelen met HD
  • Sprayen met non ferro en zachtjes met mitt inwerken
  • Afspoelen met HD en wassen 2 emmer methode, afspoelen
  • Kleien -> welke klei en spray adviseren jullie? Heb zelf de set van Mothers in gedachte, die is vrij zacht?
  • Ik heb een fles PBW SSR1 staan, zou ik daarmee eventuele marring wegkrijgen?
  • Daarna PBW Black hole?
  • Tenslotte waxen (ik denk aan de collonite 845)
Graag advies en/of tips op bovenstaande plannetje, alvast dank!
 
mijn Octavia uit januari wil ik nu toch echt een keer gaan kleien (geen ervaring mee). Ik heb geen DAP, dus wik het risico op marring e.d. zo klein mogelijk maken.... De volgende stappen heb ik nu in gedachten:
  • Afspoelen met HD
  • Sprayen met non ferro en zachtjes met mitt inwerken
  • Afspoelen met HD en wassen 2 emmer methode, afspoelen
  • Kleien -> welke klei en spray adviseren jullie? Heb zelf de set van Mothers in gedachte, die is vrij zacht?
  • Ik heb een fles PBW SSR1 staan, zou ik daarmee eventuele marring wegkrijgen?
  • Daarna PBW Black hole?
  • Tenslotte waxen (ik denk aan de collonite 845)
Graag advies en/of tips op bovenstaande plannetje, alvast dank!

De mothers klei is best zacht idd, bij extreme vervuiling nog eens kleien als er veel vuil op zit
Ssr 1 krijg je marring wel mee weg denk ik.
Black hole kan optioneel wel als je toch niet direct gaat polijsten en de 845 is een zeer goede no nonsense wax imo ;)

Ik ben zelf overigens fan de combi spray and wipe en klei van poorboys. Deze klei is wel iets 'grover' dan de mothers kit.
 
Met Mothers goldclay op een jonge Octavia, verwacht ik helemaal geen marring (mits je voldoende glijmiddel gebruikt, en 'geen' druk op de klei uitoefent, dat is namelijk niet nodig). Bij de Mothers set, kun je gewoon de spray gebruiken die daarbij zit. Als die spray op is, zou ik overstappen naar Poorboys Spray & Wipe als glijmiddel (en is ook voor andere doeleinden in te zetten).
 
De stappen non-ferro en 2-emmer-wassen zou ik omkeren. Non-ferro inwerken op een nog vuile lak geeft vrijwel zeker krassen. Daarnaast hoeft non-ferro niet eerst door vuil, maar kan direct op een schone lak haar werk doen. De Auto Finesse Clay Bar is een aanrader. Erg fijne en milde (onderhouds)klei die de kans op marring vrijwel uitsluit. En met de veelzijdige Spray and Wipe als glijmiddel kan het niet mis gaan. Veel succes!
 
Dank voor de tips, ga voor nu mijn stappenplan maar aanhouden inclusief de genoemde producten, alleen zal ik de stappen wassen en non ferro omdraaien. Wordt vervolgd na mijn vakantie.
@Cordoba : ook actief op het Skodaforum volgens mij?
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Als black magic de naam is van de lak die deep black pearl bij volkswagen heet... Kan het lastig worden om maring te voorkomen.

Maar ik denk ook dat SSR1 hierbij wel zal helpen. Succes.. Zal een best klusje worden.
 
Precies, de kans op marring is ook wat mij zorgen baart, zeker als het een harde lak is zal handmatig wegpoetsen een uitdaging worden...

Ik ga in ieder geval beginnen met kleien van de binnendorpel, gewoon als proefplekje.
 
Edit: sinds gisteren in het bezit van een DAP500, dus ga mijn stappenplan wat aanpassen. Suggesties/tips nog steeds welkom!
  • Afspoelen met HD
  • Wassen met 2 emmer en afspoelen met HD
  • Sprayen met non ferro en zachtjes met mitt inwerken
  • Afspoelen met HD
  • Kleien -> Meguairs Quick Clay detailing system
  • Afspoelen en drogen
  • Polijsten: PBW SSR1 met Monello oranje Raffini 5,5"
  • Finishen met Monello Finale en Monello zwarte Raffini pad
  • PBW Black hole met Monello zwarte Raffini
  • Tenslotte waxen met Collonite 845 en zwarte Raffini
(Aanvullende) vragen:
- juiste stappen? Of misschien teveel? Mijn bedoeling is de lak goed voor te bereiden op de vervolgstappen
- heeft iemand ervaring met de lak Black Magic van Skoda? Harde lak verwacht ik?
-wat plakken jullie allemaal af voordat je met de DAP aan de slag gaat?
- op youtube inmiddels aardig wat filmpjes zitten bekijken over gebruik van een DAP.Wat mij daarbij opviel is dat sommigen bij een nieuwe pad deze eerst helemaal insmeren met het te gebruiken produkt en daarna 3 "bolletjes" op de pad doen?
- hoe verdelen jullie het product op de auto? De DAP op een paar plekken neerzetten op het paneel om zo het produkt te verdelen of het produkt verdelen over het oppervlak door deze op stand 1 uit te smeren? Ook hiervan zag ik op Youtube verschillende werkwijzen
- Kunnen plastic delen zoals spiegelkappen en bumpers ook gekleid worden en met DAP behandelt worden?
Sorry voor de vele vragen, maar wil graag goed voorbereid zijn...
 
Hey Stitch! ;)

Je stappenplan is grotendeels in orde, maar ik zou zelf enkele dingen anders doen;

Ik doe zelf altijd een prewash. Bij polijstwerk doe ik dat gewoon met Dreft en foamen, maar een Prewash in een drukpomp kan ook. Je lak word simpelweg schoner, dat zal je ook merken in de vervolgstappen. ;)

Ik weet het eigenlijk niet zeker, maar ná het inwerken van de Non-Ferro is afspoelen met de HD misschien niet genoeg. Effe snel met de washandschoen wassen zou voor mijn gevoel wat meer doen.

De SSR1 ken ik persoonlijk niet, dus weet ook niet of je padkeuze goed is. Sorry! :)
Wel weet ik dat de Monello - Finale niet oo een zwarte pad hoort, die heeft namelijk geen cuttingfactor en word, zoals je zelf daarna aangeeft, gebruikt voor wax, sealant en glaze. Kies dan voor een witte pad. :)

Hardheid lak; Ik nog maar enkele Skoda's gedaan, maar ik vond ze aan de harde kant. Maja, dat zal je moeten uitzoeken middels een testspot.

Afplakken; Tja, ik plak af wat ik kan raken met de polijststap. Denk aan ongelakt kunststof, rubbers, maar ook plekken die ik per ongeluk zou kunnen raken met de backingplate bijvoorbeeld. :)

Pad primen; Ik prime een foampad niet. Althans, niet zoals jij het omschrijft.
- Een spraytje water of liever een detailingspray zoals Spray&Wipe doe ik op de droge pad. Hierdoor heb je iets smering en trekt polijstmiddel niet meteen diep in je pad, maar blijft op het oppervlak.
- Vervolgens doe ik zo'n 3-4 druppels op de pad.
- Stempel de pad een paar keer op het paneel. (Verdelen)
- Zet de DAP op Stand 2 en beweeg snel over het paneel om het polijstmiddel egaal te verdelen EN hiermee "prime" je de pad ook al.
- Vervolgens op hogere machinestand om te polijsten.

Dus... Spraytje op je pad - paar druppels polijstmiddel op de pad - effe stempelen - DAP op Stand 2 en effe snel egaal verdelen - Hoge stand polijsten. That's it! ;)

Kleien; Jup, ook gelakte spiegelkappen en bumpers kan je kleien en polijsten. Lak = lak, zeg maar. :)
 
Welkom hier Stitch. Met een Octavia III uit 2016, mag je er van uit gaan, dat je een behoorlijk harde lak hebt. Voor een hele zachte lak is het nog te overwegen om Finale op een zwarte Monello pad te gebruiken, maar in jouw geval echt voor een witte pad gaan.
Ik heb geen ervaring met de polijstmiddelen van Poor Boys, dus kan niet inschatten of SSR1 en oranje pad bij elkaar passen voor jouw lak (en de te verwachten minimale krasjes bij zo'n jonge auto), misschien zou je ook een groene pad kunnen overwegen.

Wat het verdelen van het polijstmiddel: ieder heeft zijn eigen methode, maar is niet zo heel spannend. Als ik het toerental op dezelfde stand wil houden, stempel ik meestal, anders doe ik op lage snelheid even een zig-zag over het oppervlak dat ik ga doen. Met zo'n zig-zag verdeel je het verse polijstmiddel iets gelijkmatiger over het oppervlak, en als je daar met de DAP langs komt, pik je automatisch wat vers polijstmiddel mee. Omdat je toch elk vlak in 2 richtingen meerdere malen meeneemt met de DAP, is het uiteindelijk een te verwaarlozen verschil.

Wat wel belangrijk is bij het polijsten van gelakte kunststof: de warmte vloeit veel langzamer weg, waardoor je snel oververhitting van lak en pad hebt, dus voorzichtig (meer tijd nemen om even te laten afkoelen).
 
Dank @Cordoba , bestelling gaat wat aangepast worden, witte en groene pad :)
Beter mee verlegen dan om verlegen...met een testspot even kijken wat werkt. Ik heb voor zover ik weet geen swirls in de lak, helaas wel al een paar kleine krasjes :mad:
 
Misschien heb ik eroverheen gelezen met al die tips
die je gekregen heb,maar ik zou na het polijsten ook nog ff een prep eroverheen gooien
zodat je kan zien of je inderdaad goed gepolijst heb en dat de lak lekker schoon is
om daarna te gaan waxen:cool::)
Grtzzz Rémon
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
+1 voor de eerdere reacties. Ook van mijn kant een paar tips.
Zoals ik het lees heb je / bestel je van elke kleur pad slechts 1 exemplaar.
Denk er dan wel aan om regelmatig de pad uit te wassen, anders raakt de pad te veel verzadigd.
Zeker als je de zwarte pad voor meerdere produkten gaat gebruiken: je wilt geen residu van produkt x nog in je pad hebben wanneer je produkt y gaat gebruiken!
Telkens helemaal insmeren van de pad na het uitwassen ("primen") heeft in mijn ogen ook geen nut; je verbruikt alleen maar meer polijstmiddel en is je pad te snel verzadigd. Een spraytje Poorboys World Spray & Wipe (1:1 verdund) werkt een stuk beter!
Denk er ook aan dat je sommige delen niet of moeilijk met de DAP kan bereiken (denk bijvoorbeeld aan direct onder de buitenspiegels / deurklinken of extreme rondingen), hiervoor zul je dus een handpad moeten gebruiken.

Succes met de detail-job, en denk eraan: polijsten is een "spel" tussen polijstmiddel, pad en DAP(gebruiker).
Veel kan er niet fout gaan (je zult niet snel door de lak gaan) en al doende leert men!
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Dank voor de aanvullingen! ik bestel idd 1 pad van een kleur, dat betekent dus halverwege de auto uitspoelen? Of kan je met 1 pad gerust de hele auto doen?
Ik overweeg ook nog om alleen de SSR1 te gaan gebruiken op een witte pad en daarna black hole en wax. Mocht ik hiermee de paar kleine krasjes niet wegkrijgen dan pak ik de volgende keer een andere combo.
 
Neeujj! Zeker niet met 1 pad een halve of hele auto doen! XD

Met een medium en lichte polish kan je bijvoorbeeld een halve motorkap doen. (Als je dit in zo'n 2 hits kan redden) Let simpelweg op de pad. Bekijk tot in hoeverre hij verzadigt raakt en vies word. Is dit sneller als die 2 hits, dan gewoon een schone pakken en sowieso gewoon wisselen na die 2 hits. (Wassen kan met wat Dreft en lauwwarm water).

Je kan inderdaad alleen een finishing polish gebruiken om wat glans te behalen, dan wat verdoezelen met een glaze en dan waxen.


Greeetz
 
Ik doe zeker altijd de pad tussendoor uitspoelen met een drupje derft en warm water,daarna weer op de machine en een min of 2 uit laten draaien in de emmer en dan weer verder.doe je dit niet dan verzadigd de pad en veliest de werking van de pad.