• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer polijsten krasjes en steenslag

danstijl

Detailing addict
3 apr 2018
45
50
44
Lent
Beste Carcleaners,

Ik wil voor de eerste kleine steenslag plekjes en lichte krasjes op mijn zwarte lak behandelen. Veel gelezen op het forum maar er zijn toch veel verschillende methodes en soms nog moeilijk te begrijpen.
Een DAP 500 wil ik later aanschaffen dus nu eerst alles met de hand.

Eerst wassen en kleien.
Wat ik een beetje begrepen heb is dat ik met een sateprikker heel fijn lak kan opvullen (daar waar nodig). Niet de blanke lakstift gebruiken. Opdrogen voor 2 dagen.
Met een schuurklosje van 3M en schuurpadje van 2500 (of evt schuurpapier 3000) overtollige lak weghalen. Daarna polijsten met bijv. Raffini Mezzo Polish van Monello en afmaken met Raffini Finale Finishing Polish van Monello.

Klopt dit een beetje?

En hoe moet je schuren? Gewoon droog of met water?

Eventueel een voorkeur voor een pad om te polijsten?

Hoop graag op jullie advies. Alvast bedankt!
 
Hey! :D

  1. Wassen
  2. Steenslag-''kratertjes'' licht opschuren. (Roest verwijderen, hechting)
  3. Ontvetten. (Prep/EX/IPA)
  4. Inderdaad met een sateprikker / touch-up stick de kratertjes vullen tot je nét boven de omliggende lak komt. (klein bultje)
  5. Drogen. (Kan soms al vrij snel droog zijn, afhankelijk van de gebruikte lak. Ikzelf wacht gewoon tot de volgende dag)
  6. Waterproof schuurpapier - p2500 starten en beoordelen. Probeer het bultje zelf te schuren en niet volgas de omliggende lak.
  7. Handmatig polijsten. (Afhankelijk van hoe hard de lak is en hoe er geschuurd is; *Medium Combi polijsten)
Mezzo is een medium polijstmiddel, Finale is een fijn polijstmiddel. Idealiter volgen deze elkaar inderdaad op :D
Mezzo met Oranje Handpad, Finale met Witte Handpad.

Handmatig polijst is uiteraard te doen, maar logischerwijs kost het meer moeite. Op harde lakken is het bijna niet te doen. Echter heb jij het over wat steenslag wat je gaat opvullen en niet het polijsten van complete panelen. :p
Lichte krasjes kunnen verraderlijk zijn en dieper zijn dan je denkt. Op harde lakken is het dan handmatig bijna niet te doen. Minder harde lakken zijn handmatig binnen redelijke tijd en moeite te verminderen/verwijderen.

Succes!
 
Tip: test het eerst op een slooppaneel of iets anders wat je hebt wat gelakt is.
(Desnoods daar zelf een putje in slaan)
Het viel mij de eerste keer (met machine) flink tegen. Je hebt gauw schuurkrasjes om de pitjes heen, waar je niet te lang op wilt blijven schuren om ze weg te krijgen, maar er met polijsten ook niet uitgaan.
Je moet er dus even gevoel in krijgen, en liever niet meteen op je motorkap.
 
+1 voor een testpaneel. :D
+1 voor ''Met geweld neuq je een olifant'' :p Schuren op lak is sowieso tricky. Met beleid en gezond verstand kom je een eind. Liever 10x moeten schuren met een fijne korrel, dan 1x te grof schuren en moeten afschalen.
 
Top zeg, jullie uitleg en tips!!!!
Ik wilde inderdaad eerst uitproberen op een stuk paneel van de sloop oid.
Dan weet ik iig mijn boodschappenlijstje, begin ik daar mee.
Ik zit alleen nog met dat schuren, wat je al aangeeft, lijkt me best moeilijk, maar daarom ook maar eerst testen. Op een of andere manier iets verzinnen waardoor ik het schuren alleen op het plekje doe en dus zo klein mogelijk hou. Ik kan dus zo’n schuurklosje weglaten? Gewoon een waterproof vel halen dus....
 
Met een perforator kleine rondjes uitstansen, die dan op je gum achterop een potlood lijmen. Dan kun je het potlood draaien tussen je vingers en zo lokaal schuren. Heeft iemand vast wel een YouTube link van.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Oh, maar het schuurklosje moet je nog steeds gebruiken. ;)

Als je de lak gaat schuren wil je een zo mooi mogelijk schuurbeeld hebben. Dat wil zeggen dat je een zo egaal mogelijk resultaat wilt en dat kan je het beste doen met iets vlaks zoals een schuurklosje. Zo verdeel je de druk die je zet op de klos mooier naar het schuurpapier op de lak. Wanneer je een stuk papier op je vingers legt en gaat schuren, heb je verschillende drukpunten en ook verschil in de druk die je zet. :p
 
  • Leuk
Reactions: Nick1407
Op sommige lakken ben je al keihard aan het werk met een machine om de krasjes van het wetsanden weg te krijgen.
En dat met vrij ruige combi van pad en pasta.

Met de hand zou ik er persoonlijk niet aan beginnen ,gigantische klus.
Ik wil je niet ontmoedigen, iedereen die ervoor gaat respecteer ik maar verkijk je niet op het wetsanden, als je dalijk uren bezig bent en plekken hebt waar je de krasjes onder bepaalde hoeken nog ziet denkt je waar ben ik aan begonnen.

Ipv alle plekjes direct te schuren start met een test spot om te beoordelen of het gaat en je bevalt.
 
  • Leuk
Reactions: mdlange
Een sateprikker zou kunnen, maar op internet zag ik ook een ander product voorbij komen. Je kan eens zoeken op Loew-Corneel Fine Line Painting Pen. Daar zit een klein reservoirtje op en een heel klein pennetje. Misschien werkt dat wat nauwkeuriger dan met een prikker uitsmeren en later met schuurpapier aan de slag te gaan.
 
@Foxbo ik zou niet de illusie hebben dat je alles zo opgevuld krijgt dat je er niks meer van ziet dus de schuurstap overslaan lijkt me niet verstandig.
 
@Foxbo - Handige manier van aanbrengen. Gaat iets makkelijker als een toch-up stick/sateprikker. Maar er zal nog steeds geschuurd/gepolijst moeten worden omdat de lak nog steeds niet overal egaal is. :p
 
Die pen had ik ook gezien op feestboek idd.
Over het algemeen, vind ik dergelijke reclames op fb een hoog tellsell gehalte hebben. Wel benieuwd of het werkt.
 
Ik gebruik ook die pen, dat werkt echt supergoed. Alleen schoonmaken van het reservoirtje is beetje pielen.