• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer polijsten

Jordyboy1992

Detailing chief
10 mei 2018
222
88
Beste Forumleden,

Aankomend weekend ben ik van plan om voor het eerst te gaan polijsten.
Ik heb de volgende artikelen aangekocht:

2018_05_17_13_13_56_Order_000235864.png


Nu heb ik me al flink ingelezen hoe ik het beste kan beginnen. Maar nu heb ik nog een aantal vragen die ik niet gevonden krijg.

1. Mijn auto heb ik 2 weken geleden volledig met monello klei behandeld, vervolgens een glaze en een wax aangebracht.
Moet ik nu nogmaals kleien na het wassen of kan ik direct gaan polijsten?

2. Hoe moet ik omgaan met het polijsten van mee gespoten bumpers etc?

3. Hoeveel MF doeken gebruiken jullie voor een polijstbeurt? ik heb nu in totaal 10 Peluche Verde - 45x45cm in bezit, maar heb deze ook nodig voor daarna een glaze aan te brengen. Hoeveel doeken moet ik gebruiken voor het polijsten? heb er 2 a 3 nodig voor de glaze. voor alle andere bewerkingen heb ik bij behorende doeken van Monello.

4. Hoe kan ik het beste de prep gebruiken om de auto te ontvetten?

Kan iemand mij hier bij helpen? Alvast vriendelijk bedankt:)

Groetjes Jordy
 

Bijlagen

  • 2018_05_17_13_13_56_Order_000235864.png
    2018_05_17_13_13_56_Order_000235864.png
    88,6 KB · Weergaven: 276
1. Hangt van de vervuiling af. Je kunt niet zeggen; om de zoveel weken. Na het wassen van je auto, voel met je hand over de lak. Voel je vervuiling, zeker weten klei-en.

2. Gewoon meepolijsten, echter kunststof is gevoeliger voor warmte en druk dus iets meer beleid...

3. Voor een 3-staps polijstgang gebruik ik meestal 15-20 doeken, voor de glazze een doek of 3, wax ook een doek of 3.

4. Eerst paneel afnemen om redisu te verwijderen. Daarna spuit ik de Prep na iedere polijstgang op het paneel, afnemen met een doek daarna doek omdraaien en nogmaals afnemen.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Interessant topic. Heb dit weekend gepland om ook eens het polijsten te gaan uitproberen.
Grootste nadeel is dat ik buiten moet werken. Dit wordt dus enorm opletten en het toepassen van "residue control". Met Prep afnemen zal hier een belangrijke stap zijn.
Tips van of voor mensen die buiten werken?
 
1. Hangt van de vervuiling af. Je kunt niet zeggen; om de zoveel weken. Na het wassen van je auto, voel met je hand over de lak. Voel je vervuiling, zeker weten klei-en.

2. Gewoon meepolijsten, echter kunststof is gevoeliger voor warmte en druk dus iets meer beleid...

3. Voor een 3-staps polijstgang gebruik ik meestal 15-20 doeken, voor de glazze een doek of 3, wax ook een doek of 3.

4. Eerst paneel afnemen om redisu te verwijderen. Daarna spuit ik de Prep na iedere polijstgang op het paneel, afnemen met een doek daarna doek omdraaien en nogmaals afnemen.

Super bedankt voor je reactie!

1. Dan ga ik gewoon opnieuw kleien, geen risico, dan is het zeker schoon.

2. Aah mooi. Thanks!

3. Wat bedoel je met 3 staps? Ik wil afhankelijk van een aantal test spots gaan kijken wat ik het beste kan doen. Verwacht met Monello Raffini pad en Monello Mezzo een heel eind te komen? Daarna final polisch. Wat is de 3de stap dan?

4. Duidelijk!!

In mijn geval moet ik dus tussen tijd mij mf doeken wassen anders haal ik het waarschijnlijk niet!

Nog een vraagje mocht ik een krasje of kras willen polijsten, moet ik dan alleen op de plaats van de kras grover polijst middel gebruiken of op heel het desbetreffende paneel ? Ik wil niet zwaar gaan polijsten, hoop met medium polijsten een eind te komen!
 
3 staps polijsten is iets wat niet moet, het kan.
3 staps polijsten betekend : grof/middel/fijn.
2 staps polijsten : middel/fijn of grof/fijn
1 staps polijsten : grof of middel of fijn

In jouw geval is Mezzo middel en Finale fijn. Dus 2 staps.

Ik gebruik zelf 2 polijstmachines. Eentje met een 150mm padmaat en eentje met 80mm padmaat. Die 80 gebruik je dan om lokaal de kras aan te pakken, antwoord is dus nee, je heft niet het hele paneel te grof polijsten. Let wel! Niet iedere kras is weg te polijsten. Soms moet je genoegen nemen met 90% resultaat...
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
3 staps polijsten is iets wat niet moet, het kan.
3 staps polijsten betekend : grof/middel/fijn.
2 staps polijsten : middel/fijn of grof/fijn
1 staps polijsten : grof of middel of fijn

In jouw geval is Mezzo middel en Finale fijn. Dus 2 staps.

Ik gebruik zelf 2 polijstmachines. Eentje met een 150mm padmaat en eentje met 80mm padmaat. Die 80 gebruik je dan om lokaal de kras aan te pakken, antwoord is dus nee, je heft niet het hele paneel te grof polijsten. Let wel! Niet iedere kras is weg te polijsten. Soms moet je genoegen nemen met 90% resultaat...

Super bedankt voor je uitleg! Heel duidelijk!
 
Met die 10 Peluche Verde's ga je het wel redden, hoor. :) Glaze zou ik overslaan. ;)

Polijstmiddel mooi doorwerken (dus niet teveel gebruiken en dit niet moooi laten afbreken) dan blijft er ook niet veel residu achter.
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Met die 10 Peluche Verde's ga je het wel redden, hoor. :) Glaze zou ik overslaan. ;)

Polijstmiddel mooi doorwerken (dus niet teveel gebruiken en dit niet moooi laten afbreken) dan blijft er ook niet veel residu achter.

Mooi! Ja had er maar 7, maar die peluche verdes zijn echt ideale doeken!
Glaze overslaan? Wat is je reden hiervoor? Heb daar speciaal poorboys black hole voor staan!

Bedankt voor je reactie!!
 
Zeg je nou “niet mooi laten afbreken” @Quantoxx ??
Zet er dan ook bij als je de korrel niet mooi doorwerkt, dus niet mooi laat afbreken, er minder correctie is. Anders hebben we weer een “ik krijg geen correctie” topic. :p
Of begrijp ik je verkeerd??
 
Als je strak polijst gaat een glaze niets toevoegen, tenzij het erg oude lak zou zijn.
Binnen of buiten polijsten is niet zo verschillend vind ik. Buiten polijst ik niet als er wind staat omdat er dan allerlei smurrie kan op de lak waaien tijdens het polijsten, dat wil ik niet. Waar je ook op moet letten is dat je niet in directe zon polijst of, als het niet anders kan dan in de zon, na elke hit afnemen met Prep, gaat veel Prep verbruiken. Bij polijsten in schaduw of binnen: na elk paneel afnemen met Prep, als de auto volledig gepolijst de tape afnemen en nog eens met Prep de hele auto grondig afnemen. Let vooral op de randen waar de tape zat.
En dan kan je gaan waxen, de leukste stap.
Veel plezier!
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Als je strak polijst gaat een glaze niets toevoegen, tenzij het erg oude lak zou zijn.
Binnen of buiten polijsten is niet zo verschillend vind ik. Buiten polijst ik niet als er wind staat omdat er dan allerlei smurrie kan op de lak waaien tijdens het polijsten, dat wil ik niet. Waar je ook op moet letten is dat je niet in directe zon polijst of, als het niet anders kan dan in de zon, na elke hit afnemen met Prep, gaat veel Prep verbruiken. Bij polijsten in schaduw of binnen: na elk paneel afnemen met Prep, als de auto volledig gepolijst de tape afnemen en nog eens met Prep de hele auto grondig afnemen. Let vooral op de randen waar de tape zat.
En dan kan je gaan waxen, de leukste stap.
Veel plezier!

Super bedankt voor je reactie @BrunoV!

Ik kan zowel binnen als buiten polijsten! Dus afhankelijk van de omstandigheden kijk ik wat ik doe! In de zon polijsten ga ik dus sowieso niet doen! Spuit je de prep op je doek als je het afneemt of op de auto? Als ik klaar ben ga ik en direct af doen! Zodat er niks achterblijft! Moet ik de pads vochtig maken voor het polijsten? Dat las ik net. Bij mij wax soft99 adviseren ze dat wel!
 
Ja, pads altijd een klein beetje vochtig maken voor je er polijstmiddel op doet. Ik doe dat met PB Spray & Wipe. Enkel voor het eerste polijstmiddel op de pad. En vochtig maken, niet nat!
Bij het initiële verwijderen van polijstresidu spray ik Prep rechtstreeks op de auto, niet zuinig, integendeel. Als ik na het polijsten de auto nog eens naloop dan spray ik de Prep op de doek waarmee ik dan de lak nog eens afneem. In totaal gebruik ik voor het polijsten van pakweg een Golf een 12-tal Verde's. Voor het afnemen van wax dan nog eens een drietal. Goede doeken heb je nooit teveel!!
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Hier hebben we wat aan. Niet in de zon polijsten had ik al begrepen. De wind hebben we minder invloed op. Ik sta aan de zijkant van ons huis wel mooi in de schaduw, maar als de wind natuurlijk verkeerd zit.. Ik hoop dat die wind meevalt dit weekend want kwa temperatuur en zon zou het ideaal moeten zijn.
 
Wow, echt zo veel doeken nodig?

Nu, ik kan mij niet echt voorstellen wat een hit achterlaat (en welke materie dat is). Misschien daarmee :)
 
Doeken heb je nooit genoeg. En als je met te weinig doeken werkt, ga je residu verplaatsen in plaats van afnemen.
En laten we wel zijn, voor de wasmachine maakt het niet uit of je er tien of twintig in doet...;)
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
dus niet teveel gebruiken en dit niet moooi laten afbreken
Zeg je nou “niet mooi laten afbreken” @Quantoxx ??

Ooh, beetje krom verwoord, zie ik nu. (Ik bezoek het forum niet meer via mijn telefoon. Wat een drama om te typen c.q. te zien wat je typt) :p

Het was bedoeld als tegenovergestelde. ;)

+1 voor zoveel mogelijk doeken! :D Maar, laten we eerlijk zijn dat het misschien optimaal is, maar wanneer je de doeken opdeelt en elke schone zijde gebruikt kun je met één doek flink wat doen. ;P Ik kocht in het begin ook veel en toen ik dat besefte werden ook de kleine bedragen ineens toch wel pijnlijk... opgeteld onderaan de streep. ;D
 
  • Leuk
Reactions: Jordyboy1992
Een doek heeft inderdaad acht “werkzijdes” bij mij
Maar ik gebruik alleen al drie á vier doeken om wax uit te buffen. Dan nog eentje voor nawrijven.
Bij polish ook een doek of vier en als ik afneem met prep weer een andere doek (x4). Heb ik al twaalf doeken te pakken.

Heb ik het nog niet gehad over banden, uitlaat, binnenzijde etc