• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer was/klei/wax

Caeyers

Detailing chief
2 aug 2015
98
75
Gegroet,

Vandaag voor de eerste maal m'n spullen bovengehaald.
Klein verslagje, dit vooral om nuttige tips & opmerkingen te krijgen.

Begonnen met de velgen:
2x in Iron Out gezet, nadien gewassen.

2lurxpy.jpg


sfijqr.jpg


2monh9w.jpg


Resultaat

2lm2slc.jpg


Moet ik meerdere keren Iron Out proberen of beter inwrijven?
Heb hierna eens geprobeerd met wat klei om de resten weg te krijgen, ook geen resultaat. Te zachte klei?
Velgen worden als de winter eraan komt eens helemaal onder handen genomen.

14t1vlt.jpg


Na de auto helemaal gewassen en gedroogd te hebben met washmitt, etc ...

Begonnen met het kleien.
Dit ging redelijk vlot (denk ik toch :) )

2ep0dgi.jpg


Is er een manier om te weten wanneer je genoeg gekleid hebt? Als je de klei niet meer hoort/voelt 'schuren'?

Nadien auto ingesmeert met PB Black Hole (dun laagje) en afgenomen met microdoek.

Wax erop, Colonite 845 (dun laagje), wipetest, en ook afgenomen met doek.

25ibrjq.jpg


magpvk.jpg


30uvdea.jpg
 
Netjes hoor.
Je kan de iron out meerdere keren opnieuw in laten trekken en weer uitborstelen (niet laten opdrogen) en meestal met velgen die niet vaak onderhanden genomen zijn moet dit een paar keer (diep ingetrokken zooi).

Ik hoop niet dat je dezelfde klei voor je velgen hebt gebruikt als voor je lak (de ijzerdeeltjes krassen dan je lak)
Verder idd als je hem niet meer voelt/hoort schuren de klei (je voelt hem makkelijk over de lak+kleimiddel schuiven).
 
Hè nog een E90 eigenaar :)^
Je voelt de klei inderdaad steeds makkelijker over de lak glijden. Als er geen vervuiling meer zichtbaar is in de klei is het uiteraard voldoende geweest!
 
Ga toch maar eens proberen om de velgen nog eens in de Iron Out te zetten, lukt dit niet zal het voor de winter zijn voor ik ze opberg.
Is de klei van Monello hard genoeg om velgen te kleien? Ik heb een klein stukje gedaan maar zonder veel resultaat ... (klei uiteraard niet op lak gebruikt)

Iemand een idee hoeveel clay lube je verbruikt voor een hele auto?

Toch nog wat spulletjes die ik moet aanschaffen:

Extra droogdoek, ééntje lijkt me wat weinig.
Extra microdoeken
Dringend pads voor de DAP, dan moet ik nimmer met de hand waxen ;)

Al bij al viel het goed mee, enige nadeel is dat je nu ECHT ziet hoeveel krassen er op de auto staan :sob:
 
Hey Caeyers,

Goed bezig, hoor.

Caeyers;n428902 zei:
Is de klei van Monello hard genoeg om velgen te kleien?
Dit lijkt mij wel. Echter ligt het maar net aan de hoeveelheid en type vervuiling, etc.

Caeyers;n428902 zei:
Iemand een idee hoeveel clay lube je verbruikt voor een hele auto?
Toevallig in een ander topic is-word dit ook besproken. Ik denk dat het gemiddelde ligt op zo´n 500ml.


Begrijp ik nou goed dat je al een DAP hebt? Er komt dus nog een verslag van het polijsten? ;)

Ik weet niet wat je verder van plan bent en welke producten je in huis hebt, maar ik kan je aanraden om ná het kleien een cleaner te gebruiken.
(Bij polijsten niet nodig)
Hiermee maak je de lak nóg schoner wat niet alleen mooier is, maar ook de standtijd van je wax verlengt.



Greetz
 
De DAP is er ondertussen ja, enkel nog pads & pasta bestellen en dan een poging wagen.

Toen ik de auto in de wax had gezet kwam ik tot de conclusie dat er nog een gesloten bus (cleaner) op het schap stond, deze stap ben ik dus gewoon vergeten :)!

Mijn verbruik was +- 750ml, valt nog goed mee voor de eerste keer ...
 
Mooi resultaat :) je voelt inderdaad dat de klei heel soepel over de lak glijdt wanneer de lak zuiver is. Op het blote oog is het bijna niet te zien vind ik.
 
Hey Hallo,

Mich;n428960 zei:
Op het blote oog is het bijna niet te zien vind ik.
Ben ik mee eens. Naar mijn idee is kleien ook niet perse bedoeld om de lak optisch mooier te maken, maar juist om oppervlakkig vuil te verwijderen. Veelal vuil dat je met polijsten of afnemen met een doek o.i.d. niet op je lak wil hebben.

Vaak klei ik een auto en blijft mijn klei redelijk schoon, maar weet ik wel zeker dat ik geen defecten ga maken bij volgende stappen.

Ooh, en die 750ml is veel, maar je moet alles een keer voor het eerst doen, toch? :-D



Greetz
 
Ik klei de auto's ook minimaal 3x per jaar.
Zodoende kan je ook lekker lang met je klei doen aangezien deze niet overdreven vuil wordt.
Ik gebruik ook echt wel ruim 500ml per kleibeurt...
 
Heya Peeps,

Zoals ik in dat andere topic aangaf; Ik vul een oud Pefetto flesje van 500ml. Ik gebruik dan 250ml Spray&Wipe en 250ml water.
Hiermee klei ik een sedan en doe met het restant ook nog de ramen binnen en buiten.

Uiteraard verschilt dit waarschijnlijk per mate van vervuiling, type klei, soort lube, etc.

500ml is een gemiddelde dat ik trok uit het andere topic.


Greetz
 
Ik betwijfel of je die spikkels helemaal uit je velgen gaat krijgen. Is remstof wat er in gebrand is.
 
Zitten er al een hele tijd in, al toen ik de auto kocht (2j geleden).

Wat bedoel je dan met hardere aanpak? Opnieuw laten spuiten?
 
Ik denk dat het wel moet lukken hoor. Hangt ervanaf hoeveel tijd je erin wilt steken. Ik had precies zulke plekjes op onze velgen. Kostte me 2-3 uur per wiel, maar het was eraf. En toen had ik nog niet eens de beschikking over een ijzerverwijderaar, dus ik heb gewoon een tijdje staan poetsen met klei.
 
Quantoxx;n429024 zei:
Naar mijn idee is kleien ook niet perse bedoeld om de lak optisch mooier te maken, maar juist om oppervlakkig vuil te verwijderen.
Dan wil ik even de volgende quote aanhalen die ik hier op het forum nogal eens ben tegengekomen: "Waar vuil zit, zit geen glans."
Ik vind juist dat je met kleien ontzettend veel resultaat ziet. Dat maakt optisch zeker een verschil.
 
Soepergrover : Ik dacht al; Wanneer komt de correctie. Haha!

Je hebt helemaal gelijk. Ik las mijn eigen zin nog is en de formulering is een beetje Wack! Uiteraard verwijder je vuil met kleien en zal er een betere reflectie/glans ontstaan.

Echter haakte ik in op een reactie van Mich terwijl ik ondertussen in de webshop zat te snuffelen.

Wat ik bedoelde met die opmerking is...
Mich;n428960 zei:
wanneer de lak zuiver is. Op het blote oog is het bijna niet te zien vind ik.

Wanneer ik een lak aantref die al behoorlijk zuiver is, ik alsnog ga kleien om dus dat eventuele vuil mee te nemen. Optisch zal het niet veel doen, maar ik neem geen risico als ik daarna nog vervolg stappen doe.


Thanx for the headsUp, though!
 
Hoi,

Kleine update van mijn kant.

Vandaag even de DAP uitgetest op m'n motorkap.

Wassen / drogen
Kleien

Daarna de polijstpasta en DAP bovengehaald.

-> Rondje Veloce + Geel CCS (Monello)
-> Rondje Mezzo + Groen CCS (Monello)
-> Rondje Finale + Wit CCS (Monello)

Zuiver gemaakt met Gyeon Prep.

Laagje Collinite opgezet.

Tijdens polijsten. Genoeg pasta?

i6a14i.jpg


Linkse kant is gepolijst, rechts niet.

w0hlvt.jpg


124kema.jpg



Ik zie dus echt GEEN verschil tussen het gepolijste deel en niet gepolijste deel. Zijn ook wel slechte foto's (ga morgen nieuwe proberen te maken met goede camera) en had niet het perfecte licht. Misschien zie ik morgen in klaarlichte dag meer?

Wat kunnen mijn fouten zijn die ik gemaakt heb?

Heb ik een foute combinatie gebruikt? Te weinig hits gedaan? Verkeerde pads?

Alle opmerkingen zijn uiteraard welcome :).
 
Zie je ook geen verschil als je er met een lamp(je) op schijnt? Ik gebruik nog wel eens het lampje op mijn telefoon om te inspecteren.