• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste keer waxen

Marob

Detailing trainee
21 aug 2017
41
23
31
Hallo!

Ik wil voor het eerst mijn vriendin haar auto gaan waxen, kan ik nou best een vloeibare wax of een gewone nemen. Ik geraak er niet goed uit. Ik lees veel goeie reacties over de collinite 845 maar ik weet niet of dat makkelijk aan te brengen is. Mss is er voor de eerste keer een betere keuze. Ik hoor graag jullie tips!

Ook nog een vraagje ivm het kleien. Is dit echt een must? Of kan ik dit links laten voor deze ene keer. Het bedraagt een nieuwe auto, ik weet dat ook deze veel "vuiligheid" bevatten op de lak maar ik zou hem binnen 3 maanden eens volledig onder handen nemen. Dus mss kan ik het voor 1 keer overslaan.

Alvast bedankt!
 
Vast of vloeibaar maakt niets uit, gewoon wat jij fijn vindt.
Kleien hoeft ook niet perse als je gewoon een x wilt waxen.
Volgende keer gewoon iets uitgebreider incl kleien.
Vervolgens koop je een keer een dap, een jaar later een Rupes, pad washer, extractor enz en je bent niet meer te redden
 
en je bent niet meer te redden

Haha dat geloof ik best! Maar daar geef ik niet om, maar ik vind clay lube best duur om het om de 3 maand te doen. 20 euro per auto als ik me goed heb laten informeren en we hebben er hier 3 staan o_O
 
Oh dat valt best mee dan! Ik had gekeken voor het setje van monello en blijkwaar was dit maar voor 1 keer. Heb je toevallig ook een goede klei die je aanraadt?
 
Ik heb de mothers klei set en doe er al 3 jaar mee en 1 blok is nog nieuw in de verpakking.
Met 500 ml klei lube kan ik 2 keer doen.
 
Ddj supernatural klei= goed
Collinite 845= supermakkelijk vloeibare wax
Collinite 476 of surf city barrier reef paste wax = supermakkelijke vaste waxen
 
Oke bedankt allemaal. Ik ga dan toch maar aan het kleien. :D

Nog een klein vraagje, op mijn vriendin haar witte auto zitten allemaal kleine roest plekjes. Wrss wat anderen vliegenroest noemen. Kun je dit makkelijk verwijderen met de klei of beter eerst eens met non ferro over de auto gaan?
 
Collinite 845, dat is een goede wax voor een scherp prijsje én is hufterproof. :)

Kleien kost geen drol, dus maak je daar geen zorgen over. De Dolce Verde Klei set is niet voor éénmalig gebruik, alleen de Perfetto zal na 1x op zijn. Koop daarom ook de losse klei (Milde klei, voordeligste) en een claylube, zoals bijv. Born Slippy.

Als jij duidelijk roest-pitjes ziet op de lak, dan heb je flink wat roestvorming. :) Een ijzerverwijderaar zoals Non-Ferro of Ferrous Dueller is perfect om roestende ijzerdeeltjes op te lossen. Veilig voor lak, velgen en dergelijke.
 
Als jij duidelijk roest-pitjes ziet op de lak, dan heb je flink wat roestvorming. :) Een ijzerverwijderaar zoals Non-Ferro of Ferrous Dueller is perfect om roestende ijzerdeeltjes op te lossen. Veilig voor lak, velgen en dergelijke.

De auto is 2 weken oud dus het zal wel niet zijn wat jij denkt. Het zijn allemaal kleine roste puntjes. Geen idee wat het is. Bedankt voor de uitleg!
 
Gewoon beginnen en een vriendelijke hufterproof wax nemen.

Bedenk je dat glans niet uit een potje komt, maar te maken heeft met de voorbereiding, oftewel ook het kleien.
Voor de duidelijkheid, klei kun je meerdere keren gebruiken, verder zie de opmerkingen en tips hierboven.

Voor ons meest belangrijke :innocent:, fototoestel mee en foto's maken :p
 
Zal ik zeker doen :D alleen weet ik niet als je veel verschil zal zien aangezien het een nieuwe auto is en een witte. Wil hem gewoon beschermen datie mooi blijft :cool:

Dan zeker even in het stappenplan kijken...
een wax is een, maar als je vervolgens door de wasstraat scheurt, of minstens net zo erg, een spons en emmer pakt en daarmee gaat wassen :weary_face: Of die fraaie borstels die je op de tuinslang prikt... (als die er nog zijn):tired_face:

Maar zoals gezegd, eerst beginnen en dan stap voor stap uitbouwen. ga je het ook steeds leuker vinden:yum
 
Wassen is het enige dat ik momenteel goed onder de knie heb en volledig uitgerust voor ben. 2 emmers met grit guard, gyeon washmitt, gyeon bathe en meq water magnets. Daarom nu op naar de volgende stap :p
 
  • Leuk
Reactions: 350Z en Marcel1973
Het kunnen heel goed ijzerdeeltjes zijn hoor, zelfs/juist op een nieuwe auto. Die worden vaak per trein vervoerd, en tijdens die rit hechten vaak rondvliegende ijzerdeeltjes aan de auto.
 
  • Leuk
Reactions: Marob
Nog een laatste check voor ik ga bestellen.
Dit is hoe ik te werk zou gaan en wat ik zou gebruiken, tips of goedkopere alternatieven altijd welkom. Ik weet niet als ik moet ontvetten maar ik denk van niet. Ik hoor het wel

1 - Foamen met monello artico
2 - wassen met bathe, gyeon washmitt & afdrogen met monello senza acqua
3 - kleien met dodo juice born slippy clay lube en supernatural fine detailing clay
Tussenstap: nogmaal wassen indien nodig
4 - ultra glaze van autofinesse opbrengen
5 - waxen met collinite 845

Om de wax en glaze op te brengen zou ik een rode applicator van monello gebruiken en afvegen met peluche verde.
 
Nieuwe auto én wit... Ik denk dat een glaze weinig zal doen. :)

Op een witte (en nieuwe) auto zou ik de glaze van de lijst halen en een flesje Non-Ferro er voor in de plaats nemen. Kost je dan effe een volle fles van 500ml, maar dan heb je de lak en velgen ontijzerd.

Daarna beide in de Collinite 845 zetten, kan je voorlopig voorruit. :)
 
Oke dat wist ik niet, geen glaze dus. Ik heb thuis nog een liter iron x staan. Kan ik die ook gebruiken?

Ooh, uiteraard. :)

Een glaze kan je wel nemen, Don't get me wrong. ;) Maar als je de theorie van een glaze bekijkt, zal het weinig doen; Een glaze bevat een lading oliën en deze trekken in de poriën en defecten in de blanke lak. Wanneer de toplaag van de blanke lak niet mooi helder is, zorgen deze oliën dat hij weer wat transparanter word en je dus beter op de onderliggende kleurverf kan kijken. (Zelfs als dat jij door een mooi schoon raam naar buiten kijkt, of door een vies raam)

Maja, als je raam al schoon is....