• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail eerste maal + vraagje

seetjetoebak

Detailing trainee
26 nov 2016
37
30
Vlaanderen
Hoi het is er eindelijk eens van gekomen en eindelijk mijn wagen een eerste maal kunnen polieren.
Nam véél meer tijd in dan gedacht, en moet in de toekomst sneller kunnen. Heb er nl 3 volle dagen aan bezig geweest. Misschien doe ik gewoon iets fout, kan ook.
Volgende stappen:
1. gewassen met AF lather.
2.kleien met de AF klei icm AF glide.
3.Monello Veloce op Monello oranje, dit 2 maal over de hele auto, en nog niet alle swirls weg gekregen.
4.Monello Mezzo op wit.
5.Monello Finale op zwart.
6.afgewerkt met AF Temptation wax.

De eerste hit met Veloce op stand 4 met mijn DAP900. Er waren nog veel swirls over,dan maar een 2de run op stand 6! Dit gaf al een redelijk bevredigend resultaat.
Hierbij een vraagje: zou de gele pad van Monello veel verschil uitmaken en een betere cut geven?

Ook bij het afplakken van de rubbers rond de ramen een vraagje: als ik er met mijn DAP langs kwam,sprongen de randen van de plakband omhoog waardoor ik hardnekkige compound vlekken op mijn lak kreeg. De compound werd als het ware rond geslingerd op de lak. Hoe plak ik in het vervolg best af?
IMG-20170525-WA0001.jpg
IMG-20170531-WA0000.jpg
IMG-20170608-WA0004.jpg
IMG-20170608-WA0003.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20170525-WA0001.jpg
    IMG-20170525-WA0001.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 121
  • IMG-20170531-WA0001.jpg
    IMG-20170531-WA0001.jpg
    70,3 KB · Weergaven: 136
  • Leuk
Reactions: turbopoetser
3 volle dagen aan bezig geweest
Monello Veloce op Monello oranje, dit 2 maal over de hele auto, en nog niet alle swirls weg gekregen.
Monello Mezzo op wit.
Monello Finale op zwart.
De eerste hit met Veloce op stand 4


3 dagen polijsten is wat langer als gemiddeld, maar het was dan ook je eerste keer! :p Je had simpelweg niet genoeg correctie op een harde lak. (Audi) Alle citaten hierboven hebben hiermee te maken;

Veloce is je grofste middel - Gele pad is je hardste pad. Combineer dit met je snelste machinestand en dan heb je maximale correctiekracht. In jouw geval begon je op een Oranje pad (Medium hard) en een Medium Machinestand. (4) Je behaalde dus niet de maximale correctiekracht.

Hoogstwaarschijnlijk moet je met bovenstaande Combi van Polijstmiddel + Pad + machinestand zelfs meerdere keren polijsten. Wanneer je dan geen krasjes of andere dingen ziet, dan kan je afschalen naar een Medium Combi (Oranje pad + Mezzo). Hiermee corrigeer je de HELE lichte schade die je maakt met je grofste combi én maak je nog meer hoogglans. Met de lichtste combi (Witte pad + Finale) leg je de kers op de taart en werk je aan de beste hoogglans.

(Zwarte pad heeft geen cuttingfactor. Dus, deze is zó zacht, dat je vrijwel geen druk legt op je polijstmiddel. Word gebruikt voor aanbrengen van wax/glaze/pindakaas)

Hierbij een vraagje: zou de gele pad van Monello veel verschil uitmaken en een betere cut geven?
Zie bovenstaande verhaal. Ja, de Gele pad i.c.m. Veloce heeft inderdaad meer correctie.

Ook bij het afplakken van de rubbers rond de ramen een vraagje: als ik er met mijn DAP langs kwam,sprongen de randen van de plakband omhoog waardoor ik hardnekkige compound vlekken op mijn lak kreeg. De compound werd als het ware rond geslingerd op de lak. Hoe plak ik in het vervolg best af?
Wanneer je goede tape gebruikt, en de randen hiervan goed aandrukt, zal je machine sneller OVER de tape heen bewegen en niet de randen wegslaan. Goed aandrukken is dus belangrijk. :p




Greeeetz
 
  • Leuk
Reactions: Tonny
Bedankt voor de tips, hier kan ik al mee verder.Ik bestel me spoedig een gele pad.
Hoe lang werken jullie gemiddeld dan aan een auto? Dit is van wassen tot laatste wax laag?
 
Ik maakte ook de fout door eerst met een te lage snelheid te roteren met de DAP 900 combi oranje pad - veloce. Dan schijnt de korrel / pad z'n werk niet goed te kunnen doen.

Waarom eigenlijk bij een harde donkere VAG lak niet meteen met een wollen pad en Veloce aan de slag (dus de meest agressieve combi) vroeg ik mij af?

Ik kwam in mijn geval (ook VAG auto met zwarte lak) met oranje pad + veloce op stand 6 (allerhardst) ook niet op heel bevredigend resultaat. Angst voor teveel slijtage is er toch niet als de auto nog vrijwel nooit gepolijst is? Mijn auto is 13 jaar niet goed schoongemaakt (van particulier naar particulier overgaan, uitsluitend wat krasstraten gezien)
 
Leuke eerste detail en prima resultaat. Al doende leer je. Een grovere combinatie had absoluut meer correctie gegeven. Denkende aan een gele pad of een mf-pad.

Nu je veloce op oranje hebt gedaan had je daarna al naar finale op wit kunnen gaan. Mezzo op wit is in deze een overbodige tussenstap.
 
Hoe lang werken jullie gemiddeld dan aan een auto? Dit is van wassen tot laatste wax laag?
Dit ligt uiteraard aan de grote van de auto, de hardheid en staat van de lak en alle overige zaken. Maar, gemiddeld ben je met een Full Detail van een degelijke sedan toch wel 2-3 dagen bezig.

Ik kwam in mijn geval (ook VAG auto met zwarte lak) met oranje pad + veloce op stand 6 (allerhardst) ook niet op heel bevredigend resultaat
Zelfde verhaal gaat hier natuurlijk ook op. Medium pad + compound is niet bevorderlijk.

Nu je veloce op oranje hebt gedaan had je daarna al naar finale op wit kunnen gaan. Mezzo op wit is in deze een overbodige tussenstap.
Veloce op Oranje zal minder correctie opleveren én je korrel word niet optimaal afgebroken. Met name dit laatste is juist belangrijk bij een afbrekende korrel. :D Sommige lakken vinden een compound die doorgewerkt word, zoals Veloce of S3, al prima en laten zichzelf prima corrigeren. S30 is dan vaak al niet meer nodig. Andere lakken laten bij dezelfde combi + finishing combi nog steeds een waas zien en had geleidelijk afschalen beter geweest. :D
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: turbopoetser
Vind het zeker niet gek dat je voor een eerste keer zo lang bezig bent geweest. Sommige dingen komen nauw kijken. Secuur werkje. Zeikerd als ik ben, met een Subaru Forester 3 dagen doende geweest (full detail), VW Polo twee dagen (full detail), Toyota Aygo twee dagen (exterior detail, en ik deed het op gemakje), mijn eigen auto.... 3 of 4 dagen. Omdat ik zeker wil weten dat het perfect is!

Knap eerste resultaat!
 
Waarom eigenlijk bij een harde donkere VAG lak niet meteen met een wollen pad en Veloce aan de slag (dus de meest agressieve combi) vroeg ik mij af?

Het is de eerste keer, je begint ook niet eerst met hardlopen voordat je leert staan. Maar je moet ook zeker niet met de grofste combi beginnen. Eens, het is een Audi die harde lakken heeft maar misschien dat er wel overgespoten stukken zijn. Deze lak is meestal een stuk zachter waardoor je meer schade aanricht dan dat je corrigeert.
 
  • Leuk
Reactions: turbopoetser
Voor de eerste keer toch een prima resultaat behaald!

Tijd-factor vind ik minder belangrijk: je gaat voor voldoening; niet voor "tijd-is-geld" zoals poetsbedrijven werken.........
Zelf doe ik ook (ruim) 2 dagen over een full exterieur-detail.
 
Zit met de handen in het haar :tired_face:
Wagen was quasi swirl vrij, maar na 2 wasbeurten zie ik alweer luchte swirls.
Ik was volgens de twee emmer methode, gebruik een mf spons.
Wagen eerst gefoamed en afgespoeld.
Drogen met dry me crazy doek, ik dep het water gewoon af,zonder wrijven.
Wassen gebeurde wel in de zon.
Heb ook geen grid guards. Zou dit de oorzaak kunnen zijn?
of ligt het aan de droogte van de laatste weken en er veel zand rond waait die zo op de wagen komt tijdens het wassen.
 
Ik kan nu gaan zeggen dat je beter een washandschoen kan gebruiken en Grit Guards, maar ook al zou je de auto 100% krasvrij wassen, zal je tijdens het gebruik van de auto ook gswoon de nodige krassen krijgen. :)

Is niets aan te doen, ontkom je niet aan. ;)
 
Ja maar niet na twee wasbeurten lijkt mij.

Je bedoelt toch niet echt he, gefoamed, afgespoeld en vervolgens de wagen gedroogd?
Neem aan dat je na het afspoelen en drogen nog wel hebt gewassen?

Het deppen is een goede optie. Zeker als je bv een wat gevoeligere lak hebt. Gritguards zullen dan echt een must worden ja.

Mocht je na het foamen niet genoeg weg vervuiling hebben verwijderd kan je Autoglym TFR eens proberen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Alle begin is moeilijk,
Hierboven zijn de dingen al benoemt waar het aan kan liggen.
Neem deze tips de volgende keer mee en je auto wordt nog mooier en swirl vrij.
Zo zijn we allemaal begonnen
 
en nog niet alle swirls weg gekregen.

Zoals ik het kan zien heb je de wagen tijdens bewolkt weer gepolijst en niet in de volle zon, wat zeker goed is.
100% krasvrij polijsten is trouwens (bijna) onmogelijk......
Je hebt nu de wagen gewassen met een spons (waarbij je het vuil meer over de lak veegt dan met een goede, vuil-absorberende, washmitt)
en daarbij geen grid-guard(s) gebruikt.
Je hebt nu waarschijnlijk in de volle zon de "nieuwe" swirls ontdekt: zie die zon als alternatieve inspectielamp.
Daarbij een wax die een niet al te lange standtijd heeft, dus met wassen / weersinvloeden sneller "verdwijnt"; in mijn ogen dus een zachte beschermlaag op je lak.

Correct me if i'm wrong!
 
Weet je zeker dat je niet een boel lichte krassen ziet ipv swirls? Want een Audi krijg je met veloce en oranje wellicht swirlvrij maar niet krasvrij.