• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste polijstproject; Lada Samara

Timmers522

Detailing addict
Tester of Bling
11 sep 2017
144
55
31
Als het weer mee zit dit weekend wil ik mijn eerste auto gaan polijsten. Maar ik wil dit wel graag goed doen en weten of ik alles heb of beter kan wachten tot ik wat extra spullen heb.
3.jpg
De auto is van 1998, de lak in een ik denk redelijke staat. Rondom swirls en kleine krasjes, paar ingebrande vogelpoep plekken. Motorkap zitten wel wat grotere krassen. Helaas geen goeie fotos, als het vanavond droog is zal ik er wat maken.

Van wat ik heb gelezen op dit forum is dit mijn stappenplan geworden:
  • Auto foamen met Chemical Guys Honeydew Snow Foam
  • Afspoelen
  • Auto wassen met de 2 emmer methode en Chemical Guys Honeydew Snow Foam
  • Afspoelen en drogen
  • Kleien met Poorboys Poly Elastic Clay
  • (opnieuw wassen ?)
  • Polijsten, ik heb het Dap500 raffini pakket. Ben nog niet helemaal zeker van welke combinaties polish+pad.
  • Als laatste Poorboys EX Sealant with Carnauba (aanbrengen met de black finishing pad?)
Verder nog wat vraagjes,
  • Over de zijkant loopt een sticker, kan je hier met de machine gewoon overheen?
  • Voorkant motorkap zitten wat roestplekken, foto volgt, ik geloof dat ik had gelezen dat je deze beter kan vermijden met de machine?
Voor nu was dit het wel, ik hoor graag van jullie of er nog tips/verbeterpunten zijn (vast wel haha)

Martijn
 
Al een goede start, drogen zou niet hoeven als je gaat kleien. Sommige kiezen ervoor om niet te drogen omdat ze daarna de auto weer wassen.
Ik persoonlijk doe altijd kleien met klei en claylube, ik doe de auto daarna niet meer wassen.

Polijst combo kom je alleen achter door een eerst een test spot te doen, begin dan altijd licht en niet gelijk grof.
Soms kan een medium combo al een goed resultaat geven.

Sticker zou je naar mijn mening overheen moeten kunnen gaan, wel zou ik hier voorzicht zijn niet dat de sticker opeens in de pad verdwijnt.

Over de roestplekken kan ik je nog geen advies geven, heb het nog niet meegemaakt.
Maar mij lijkt mij dat dit niet gezond kan zijn voor de pads en de lak die misschien verder beschadigd daardoor.

Als laatste zou ik nog een ontvetter zoals nanolex EX na het polijsten doen om zo zeker te zijn dat alle polijst resten weg zijn voordat je de auto in de sealant zet.
 
Auto wassen met de 2 emmer methode en Chemical Guys Honeydew Snow Foam

Ga je wassen met foam?? Ken het niet, maar meen eens gelezen te hebben dat je deze alleen als foam aan kan/moet brengen en niet voor 2 emmer. Zou een aparte shampoo (Monello Lavare / DDJ BtbM) erbij nemen.

Sticker zou je naar mijn mening overheen moeten kunnen gaan, wel zou ik hier voorzicht zijn niet dat de sticker opeens in de pad verdwijnt.

Heb er geen ervaring mee, maar op forum hier gelezen dat je erg moet oppassen. De randjes van de sticker en een polijstpad, zijn niet de beste combinaties.

Over de roestplekken kan ik je nog geen advies geven, heb het nog niet meegemaakt.
Maar mij lijkt mij dat dit niet gezond kan zijn voor de pads en de lak die misschien verder beschadigd daardoor.

+1 voor Michel. Als je er overheen vliegt zonder de roest eerst behandeld te hebben krijg je roest in je pad en daarmee verneukt hele paneel verwacht ik.

drogen zou niet hoeven als je gaat kleien.
Ik persoonlijk doe altijd kleien met klei en claylube, ik doe de auto daarna niet meer wassen.

En alweer volledig mee eens. Hier exact hetzelfde. Zie alleen geen lube staan bij post @Timmers522 , PB spray & wipe is misschien een optie voor je.
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Bedankt voor de reacties/tips!

Polijst combo kom je alleen achter door een eerst een test spot te doen, begin dan altijd licht en niet gelijk grof.
Soms kan een medium combo al een goed resultaat geven.
Ga ik doen, had een afbeelding gevonden hier op het forum met de "slijpkracht" van diverse combinatie's pads & polishes. Die uitgeprint en in de tas erbij gedaan.

Als laatste zou ik nog een ontvetter zoals nanolex EX na het polijsten doen om zo zeker te zijn dat alle polijst resten weg zijn voordat je de auto in de sealant zet.
Dit gaat op mijn wishlist. Geloof dat Gyeon Prep ook werkt dacht ik? Die zou ik eventueel van een kammeraad wat van kunnen gebruiken voor nu.



Ga je wassen met foam?? Ken het niet, maar meen eens gelezen te hebben dat je deze alleen als foam aan kan/moet brengen en niet voor 2 emmer. Zou een aparte shampoo (Monello Lavare / DDJ BtbM) erbij nemen.
Volgens de chemical guys website:
Use Honeydew Snow Foam Auto Wash in 2-bucket wash method
  • 1. Add 1 oz. of Honeydew to 5 gallon (19L) soap bucket
    2. Wash car from top to bottom with premium chenille microfiber mitt
    3. Rinse mitt in clean water bucket before returning to soap bucket
    4. Use a third bucket for wheels and tires
Enige andere shampoo die ik nu heb is Poorboys Super Slick & Wax, maar het lijkt me dat je geen wax wilt als je nog gaat polijsten?
Andere shampoo gaat in ieder geval op het wishlijstje!

Heb er geen ervaring mee, maar op forum hier gelezen dat je erg moet oppassen. De randjes van de sticker en een polijstpad, zijn niet de beste combinaties.
Gaan we daar voorzichtig mee zijn, of wellicht de sticker er af halen.

+1 voor Michel. Als je er overheen vliegt zonder de roest eerst behandeld te hebben krijg je roest in je pad en daarmee verneukt hele paneel verwacht ik.
Duidelijk, de roest blijven we ook uit de buurt!

En alweer volledig mee eens. Hier exact hetzelfde. Zie alleen geen lube staan bij post @Timmers522 , PB spray & wipe is misschien een optie voor je.
Ik heb nu claylube van Chemical Guys, was ik er vergeten bij te melden. PB Spray & wipe heb ik gehad en beviel ook goed, alleen was deze fles lek geraakt en leeggelopen... (iets met toen nog niet zo voorzichtig zijn met spullen)
 
Van het weekend begonnen met de auto. Na de sticker eens goed bekeken te hebben besloten deze er af te halen, er waren al wat hoekjes uit en enkele randjes begonnen al los te laten.
  • Sticker verwijderd
  • Gefoamd met CG Honeydew snow foam
  • Afspoelen
  • Wassen met Gyeon bathe
  • Gekleid met PB Poly elastic clay & GC claylube
Vervolgens beginnen met het polijsten, eerste keer best spannend, hoe reageert de machine etc.
  • Testspot met Mezzo op Oranje, had het idee dat het beter kon dus vervolgens Veloce op Geel. Naar mijn idee een best redelijk resultaat dus hiermee verder gegaan.
  • Zondag de auto afgenomen met PB spray en wipe en begonnen met de 2de stap polijsten met Mezzo op Oranje.
Helaas had ik niet teveel tijd dus ik moet van de week nog verder met Finale op Wit en vervolgens de PB ex sealant met zwarte pad.

Grootste deel van de swirls en kleine krasjes er uit kunnen krijgen, en wat grotere krassen vallen minder op. Er zijn alleen wat plekjes waar je slecht/niet bij komt, hoe kun je dit het best doen? Denk zelf met de hand? Gaat dan vooral om onder de portiergrepen.

samarapolijst.jpg
 
Er zijn alleen wat plekjes waar je slecht/niet bij komt, hoe kun je dit het best doen? Denk zelf met de hand? Gaat dan vooral om onder de portiergrepen

De kleine plekjes en deurgrepen kun je altijd met een cone voor op de boormachine doen, let wel op bij de deurgrepen niet ze zwaar te polijsten hier zit meestal minder lak.
Als je een kleine backing plate hebt is deze ideaal voor bumpers, a-stijlen etc.
Mocht je geen cone of kleine backing plate hebben wordt het handmatig :)
 
De kleine plekjes en deurgrepen kun je altijd met een cone voor op de boormachine doen, let wel op bij de deurgrepen niet ze zwaar te polijsten hier zit meestal minder lak.
Als je een kleine backing plate hebt is deze ideaal voor bumpers, a-stijlen etc.
Mocht je geen cone of kleine backing plate hebben wordt het handmatig :)

Een cone heb ik niet, wel een kleine backing plate maar (nog) geen pads hiervoor. Ga die wel bestellen, want vond de bumpers en stijlen aardig lastig met een grote pad. Voor de portiergrepen ga ik voor handmatig voor nu denk ik, want heb geen goede boormachine...

Denk dat we maar eerder dan gepland een bestelling moeten doen bij carclean :D
 
De kleine backing plate is ideaal daarvoor :), ik gebruik die in samenwerking met de Scholl kleine pads.
Makkelijk voor de bumpers, stijlen en achterlichten/koplampen.
 
Vandaag het polijstwerk afgekregen. Laatste stukjes met Mezzo op Oranje pad, en vervolgens Finale op de witte pad. Nu wil ik morgen alleen nog de PB EX-sealant erover doen. Ik heb ook nog PB professional polish staan, heeft het nog zin om dit te gebruiken of is dit in principe hetzelfde als de monello-producten?

samaraglans.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Michel Kuijpers
Vandaag het polijstwerk afgekregen. Laatste stukjes met Mezzo op Oranje pad, en vervolgens Finale op de witte pad. Nu wil ik morgen alleen nog de PB EX-sealant erover doen. Ik heb ook nog PB professional polish staan, heeft het nog zin om dit te gebruiken of is dit in principe hetzelfde als de monello-producten?

Bekijk bijlage 100777

De PB Pro Polish is zgn paintcleaner. Ideaal om je waxlaag te strippen. Zie het als een polijstmiddel (net als Monello-producten), maar dan zonder korrel.
Het voegt nu, na het polijsten, niets meer toe.

Hooray, Morgen de EX smeren!
 
Ik gebruik het zelf zeker niet maar wat ik van de oudere garde begrijp is dat Pro Polish gebruikt wordt om soort van te ontvetten, voor de komst van Ex en Prep....
 
Bedankt voor de reacties! De Pro Polish laten we dicht dan. Ontvetten heb ik de gyeon prep nu voor.
 
Na t eraf halen van de afplaktape zitten mn rubbers vol lijmresten :worried: heeft het er te lang opgezeten? En hoe krijg ik t er af
20170924_161034.jpg
 
Welke tape heb je gebruikt? Een goede afplaktape zoals van 3M of Colad laat zeker geen lijmresten achter.
Nóg beter is het om tape op basis van washi of Japans rijstpapier te gebruiken.

Zelf gebruik ik de tape van Tesa en dan de blauwe variant. Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat...

Screenshot_20170924-184435.png
 
  • Leuk
Reactions: evertg6
Colad en 3M hebben bij mij ook wel eens lijmresten achtergelaten. Echter zat het dan enkele dagen op de auto (kunststof/rubber, met name) en/of stond de auto in de zon of regen. :)
 
  • Leuk
Reactions: 350Z
Ik zou de lijmresten verwijderen met doek met iets op alcoholbasis (bijv. spiritus, ethanol of IPA), daarna wel naast het rubber zo nodig even opnieuw PB-Ex aanbrengen.

Ik vraag me af of je nog afwijkende zaken hebt gemerkt bij het polijsten van de Samara: een Lada uit die periode heeft mogelijk nog geen watergedragen lak, maar lak op basis van oplosmiddel, dus kan zich wat anders gedragen.