• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste stap in ceramische coating

volvopilot

Detailing chief
7 mrt 2018
79
75
29
Hoi allemaal,

ik ga binnenkort mijn V60 weer polijsten en wil ik daarna natuurlijk goed beschermen. Dit deed ik voorheen altijd met Turtle Wax spray sealant. Naar zeer grote tevredenheid. Beading en standtijd beide erg goed en zeer goede en harde, bijna 'glazige' glans. Soms ging ik ook voor collonite 845. Ook een fijn product.

Aangezien lak correctie me inmiddels goed af gaat en ik verwacht de lak naar een heel mooi niveau weet te krijgen wil ik deze misschien gaan beschermen met een ceramische coating. Ik dacht dan aan Gyeon cancoat of Gyeon ONE. Het liefst ga ik voor ONE gezien de langere standtijd.

Nu vroeg ik me af of mensen ervaring hebben met ONE aanbrengen in de buitenlucht. Ik heb wel een carport, dus sta wel uit de zon en droog.

En nu zijn de gyeon coatings behoorlijk goedkoop sinds de komst van de EVO producten. Is de 'oude' ONE formule zoveel minder dan de EVO? Of is het juist met de huidige kortingen een hele interessante deal?

En over een aantal maanden eens de coating toppen met een spray sealant, is dit een oké manier van een boost geven op een ceramische coating of is een si2 product hiervoor echt veel geschikter?
 
De oude One is prima, de nieuwere Evo variant heeft een langere stand tijd.
ONE oud is ook bij goed weer buiten aan te brengen.
 
Mijn tip: pak de oude Cancoat. Qua standtijd ga je daar echt niks aan missen (bij mij nu al op sommige delen 20k km en ruim 1,5 jaar). Mocht er iets fout gaan bij applicatie dan heb je nog ruim voldoende product om (lokaal) opnieuw wat aan te brengen. Daarnaast vind ik de beading en sheeting echt een stuk mooier dan bij One. Rijkelijk aanbrengen met een MF applicator.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: care, RoyR en Zrobb
zeker een goede tip Jansen. Ik lees dat je ongeveer 3/4 auto's kunt doen met één cancoat. Ofwel, meerdere applicaties en dus komende jaren goede bescherming. De glans lijkt ook heel mooi van de cancoat. Ik hou zelf wel van die harde ceramische glans. Zeker op mijn antraciet kleurige auto.

Nu voor 35 euro lijkt wel een redelijke no brainer om de cancoat in huis te halen. Al is het maar om het op de plank te hebben liggen voor een andere wagen.

Voor een cancoat top up tzt. Hoe is dat het best te doen? uiteraard goed wassen, maar voor de top up ook nog kleien voor een goede bonding? Bonding lijkt me voor een ceramische coating nog veel belangrijker dan wax/sealant namelijk. Ben benieuwd hoe dat het beste te doen is zonder weer te gaan polijsten.
 
Normaal gezien voordat je gaat coaten de hele zwik, wassen, chemische decontaminatie, kleien, polijsten en dan pas coaten. Je wilt eventuele swirls niet afdekken met een coating...
 
Voor een cancoat top up tzt. Hoe is dat het best te doen? uiteraard goed wassen, maar voor de top up ook nog kleien voor een goede bonding? Bonding lijkt me voor een ceramische coating nog veel belangrijker dan wax/sealant namelijk. Ben benieuwd hoe dat het beste te doen is zonder weer te gaan polijsten.

Als het puur gaat om het boosten van de coating dan zou ik gewoon goed wassen (met iets als Gyeon Restart), ontijzeren en teer verwijderen, zonder te kleien, want dat verhoogt alleen maar het risico op krassen.

Wil je lokaal krassen verwijderen of slecht/niet afgenomen coatingplekken verwijderen, dan uiteraard eerst polijsten.

Gyeon raadt aan om na het polijsten de auto te wassen om de boel te ontvetten, maar met Cancoat heb ik goede ervaringen zonder wassen met de volgende stappen:

1. Polijsten tot alle krassen/swirls weg zijn.
2. Heel grondig ontvetten met nieuwe doeken en veel Nanolex EX.
3. Polijsten met Gyeon Primer.
4. Licht afnemen met Gyeon Prep.
5. Rijkelijk aanbrengen van Cancoat met MF applicator
6. Afnemen met nieuwe doeken.
 
Normaal gezien voordat je gaat coaten de hele zwik, wassen, chemische decontaminatie, kleien, polijsten en dan pas coaten. Je wilt eventuele swirls niet afdekken met een coating...
dat ga ik ook zeker doen bij de eerste applicatie. Vroeg me nu vooral af hoe een herapplicatie gedaan kan worden zonder weer te hoeven polijsten.

thanks jansen, dat moet gaan lukken.

Stappenplan lijkt inderdaad op wat ik in gedachten heb voor de eerste applicatie. Heb alleen geen Nanolex EX in huis, ontvetten doe ik met prep. Is dat niet sterk genoeg om de vettige laag van polijstmiddel weg te krijgen?
 
EX is volgens mij iets sterker, maar wellicht werkt Prep ook. Ik heb dat alleen nooit getest, dus daar durf ik niks over te zeggen.
 
Ik heb wel een carport, dus sta wel uit de zon en droog.
Een vers aangebrachte coating moet absoluut droog blijven, onder een carport ga je dat nooit redden.
Vanochtend was het bijvoorbeeld erg mistig en had ik lichte dauw op de auto, ondanks dat die onder de carport heeft gestaan.
Denk hierbij ook aan de temperaturen die we 's nachts nog aantikken. Een druppel vocht op de auto en je ziet het gelijk terug.

Een verse coating van een auto halen is echt een pain in the ass klus.

Ik zou de auto strak maken, dan er in de avond en nacht er niets aan doen.
De volgende ochtend ontvetten, cancoat aanbrengen en dan in de zon laten uitharden.
Aangezien cancoat maar 12uur droog hoeft te blijven is dat je meest veilige optie.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en Jansen
Een vers aangebrachte coating moet absoluut droog blijven, onder een carport ga je dat nooit redden.
Vanochtend was het bijvoorbeeld erg mistig en had ik lichte dauw op de auto, ondanks dat die onder de carport heeft gestaan.
Denk hierbij ook aan de temperaturen die we 's nachts nog aantikken. Een druppel vocht op de auto en je ziet het gelijk terug.

Een verse coating van een auto halen is echt een pain in the ass klus.

Ik zou de auto strak maken, dan er in de avond en nacht er niets aan doen.
De volgende ochtend ontvetten, cancoat aanbrengen en dan in de zon laten uitharden.
Aangezien cancoat maar 12uur droog hoeft te blijven is dat je meest veilige optie.
Stof kan geen kwaad dan? Ik heb jammer genoeg geen garage noch carport. Zou graag na het polijsten de cancoat aanbrengen maar toch wat schrik omdat dit buiten moet gebeuren.
 
Goed dat je schrik hebt, maar is niet echt nodig. Maak van die voorzichtigheid gebruik als gezond boeren verstand en het komt echt wel goed. Ik heb het buiten in ieder geval prima aan kunnen brengen. Cancoat 'flasht' dusdanig snel dat je toch wel in kleine stukken moet werken. Schoon genoeg werken kan ook buiten.
 
@DMTR je zou gebruik kunnen maken van een parkeergarage. Dit heb ik gedaan toen ik cancoat wilde aanbrengen op de deuren. Auto gewassen, gedroogd en naar de parkeergarage gereden. Daar ontvet en cancoat aangebracht. Vervolgens 24 uur laten staan. Moest een bedrag van ~20 euro aftikken bij vertrek maar als het voorkomt dat je gedoe krijgt met de coating zou ik het zeker doen.
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
De nieuwe Gyeon Evo lijn is geschikt voor buiten aanbrengen. Tuurlijk moet je de omstandigheden in de gaten houden.
Op een goede droge dag kan het echt wel.
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso