• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Eerste stappenplan

Daaan0180

Detailing rookie
26 jun 2019
16
15
Goedenavond mede-forummers,

Mijn naam is Daniël en beschik over een witte BMW 1 serie uit 2008. Graag zou ik ook willen beginnen met mijn auto te poetsen en heb hiervoor een stappenplan voor mij zelf gemaakt. Halverwege juli zal ik ook de DAP900 cursus volgen bij Carclean. Graag zou ik feedback willen voor opvallende keuzes van mij af of juist verbeteringen. Alvast bedankt voor de aandacht en de moeite!

Exterieur
1. Het ergste eraf spuiten met een Karcher hogedrukspuit, hierna de voorkant inspuiten met de Bug remover van PB om erna weer af te spuiten met de hoge druk.
2. Hierna volgens het twee-emmer systeem wassen met Meguiars ultimate wash and wax ( wordt vervangen door een Born to be mild shampoo, dit omdat de huidige shampoo inclusief wax is en ik dat niet wil) auto wordt schoongemaakt met een MFM Incredipad wash pad. Onderste helft wordt gewassen door een aparte MFM Incredipad wash pad en voor de wielkasten een action washandschoen.
4. Auto wordt gekleid nu met een Meguiars clay en een PH neutrale baby shampoo, ik begreep al eerder dat dit een not done is.. Mijn keuze wordt dus de PB elastic clay met PB Spray and wipe.
3. Auto wordt droog gemaakt met een Dry me crazy towel wederom van MFM, zodra de auto droog is worden de kunststof onderdelen afgekplakt met de Natro tape.
4. Hierna zal ik stapsgewijs gaan polijsten. Dit zal gebeuren met mijn nieuwe DAP900 V3. Op dit moment heb ik de Raffini geel, oranje en wit in combinatie met de Monello Veloze, Mezzo en de Finale. Tussen elke stap zal hij worden afgenomen met een microvezel doek van de Peluche verde trio… Wellicht is het makkelijk om met de Monello Faro eventuele swirls tussentijds op te zoeken die er niet uit gaan?
5. Zodra alle stappen van het polijsten zijn gevolgd zag ik de glacé, dit is voor mij compleet nieuw.. mijn oog is gevallen op de PB World White diamond met de zwarte finishing pad, het zal uitgepoetst worden met de MFM Crazy pile.
6. Door de bomen zie ik het bos echt niet meer en hoop dat met de clinic mij iets bij zal worden gespijkerd over verschillende soorten waxen en welke wordt aangeraden.
7. Hierna zal ik de kunststof delen buiten aanpakken,degene die mij aanspreekt is de Aerospace protectant omdat ik deze ook kan gebruiken voor de binnenzijde van mijn auto.
8. Voor de chrome raamlijsten zie ik veel verschillende aanbevelingen.. raden jullie een specifiek product aan?
9. De ramen zal ik eerst kleien alvorens ik deze reinig met een Monelli Cristallino met MFM Cloudbuster Glass Towel

Velgen:
1.De velgen zullen worden gewassen met een Monello Non ferro spray in combinatie met een Four Finger Wool Wheel Mitt met een Valet pro borstel.
2.. Een velgen wax ben ik aan het overwegen.. mocht ik ervoor kiezen is mijn oog gevallen op de Poorboys Wheel sealant in combinatie met de ultra zachte applicator en de Piccolo Nero.

Vraag: Mijn spiegels en dak is voorzien van een zwarte wrap, moet ik ergens rekening mee houden zodat ik de wrap niet beschadig?
 
Exterieur
1. Het ergste eraf spuiten met een Karcher hogedrukspuit, hierna de voorkant inspuiten met de Bug remover van PB om erna weer af te spuiten met de hoge druk.= niet per se slecht maar je kan ook Nanolex Pre wash kopen en tevens gebruiken om na het polijsten nogmaals je auto te ontvetten/pre washen.
2. BTBM = prima keuze
4. Opmaken wat je hebt maar mocht je moeten kopen= Dodo juice supernatural fine clay +Supernatural clay Lube een goede keuze
3. Auto wordt droog gemaakt met een Dry me crazy towel wederom van MFM, zodra de auto droog is worden de kunststof onderdelen afgekplakt met de Natro tape. Nanolex Droogdoek (gesloten lus)is ook een goede optie
4. Hierna zal ik stapsgewijs gaan polijsten. Dit zal gebeuren met mijn nieuwe DAP900 V3. Op dit moment heb ik de Raffini geel, oranje en wit in combinatie met de Monello Veloze, Mezzo en de Finale. Tussen elke stap zal hij worden afgenomen met een microvezel doek van de Peluche verde trio… Wellicht is het makkelijk om met de Monello Faro eventuele swirls tussentijds op te zoeken die er niet uit gaan? =maak testspot vantevoren met bv Monello oranje en Mezzo het zou welleens genoeg kunnen zijn maar je weet het nooit elk geval niet gelijk te grof beginnen.
5. Zodra alle stappen van het polijsten zijn gevolgd zag ik de glacé, dit is voor mij compleet nieuw.. mijn oog is gevallen op de PB World White diamond met de zwarte finishing pad, het zal uitgepoetst worden met de MFM Crazy pile.= ZONDE VAN BUDGET!!!
6. Door de bomen zie ik het bos echt niet meer en hoop dat met de clinic mij iets bij zal worden gespijkerd over verschillende soorten waxen en welke wordt aangeraden. = koop een Collinite 476 of 845 dat zijn echt kwalitatief geweldige waxen voor het geld!
7. Hierna zal ik de kunststof delen buiten aanpakken,degene die mij aanspreekt is de Aerospace protectant omdat ik deze ook kan gebruiken voor de binnenzijde van mijn auto. Mijn visie = hard plastic delen koop Gyeon Trim!
8. Voor de chrome raamlijsten zie ik veel verschillende aanbevelingen.. raden jullie een specifiek product aan? Probeer eerst eens Monello finale dat scheelt weer een investering
9. De ramen zal ik eerst kleien alvorens ik deze reinig met een Monelli Cristallino met MFM Cloudbuster Glass Towel =prima keuze

Velgen:
1.De velgen zullen worden gewassen met een Monello Non ferro spray in combinatie met een Four Finger Wool Wheel Mitt met een Valet pro borstel.= prima keuze
2.. Een velgen wax ben ik aan het overwegen.. mocht ik ervoor kiezen is mijn oog gevallen op de Poorboys Wheel sealant in combinatie met de ultra zachte applicator en de Piccolo Nero. = tja velgenwax tis niet dat het niet werkt maar de standtijd vond ik in veel gevallen tegenvallen in relatie tot het schoonmaken en volledig inwaxen. Mooiste is Gyeon Rim of anders zou ik denk ik met Gyeon Cure werken denk ik dat verwerkt vele malen makkelijker .

Er zijn meer wegen naar Rome en ik geef slechts mijn visie weer...
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: PA27506
Hallo Daniel :D

Ik was begonnen aan een reactie op je topic, maar werd onderbroken. Vervolgens zag ik je topic niet meer bij de nieuwe berichten voorbij komen. :(

Stap 1 - 2 - 4 - 3 - 4..? :confused: :p

1 - VOORWAS) Als je al een HD hebt, dan zou ik zeker gaan voorwassen middels een foamlans + foamshampoo. Dit is uiteraard een goede manier van onderhoud omdat je vuil zoveel mogelijk losweekt en afvoert, alvorens je de auto gaat handwassen. (En hard afspuiten) Een insectenverwijderaar is dan maar één van de vervuilingen die je aan kan pakken.

2 - HANDWAS) Een shampoo met wax is prima als onderhoud, maar een beetje zonde en misschien wel wat minder effectief als je de boel eens goed gaat aanpakken. Born to be Mild is een goede pure shampoo.

3 - KLEIEN) De eerder genoemde Dodo Juice - Supernatural producten zijn erg geliefd hier op het forum en ZEKER een goede vervanger voor je huidige producten. ;)

4 - DROGEN) Ik ken de MFM droogdoek niet persoonlijk, maar ik betwijfel dat dit geen goede doek zou zijn. Ik heb zelf zo'n 4-5 droogdoeken en ze ding allemaal prima hun ding. Wat ik dan wel erg graag erbij gebruik is Spray&Wipe 1:1 als ''drooghulp''. Een paar spraytjes per paneel en je trekt de boel streeploos droog. (Na de eerste panelen is je doek al verzadigd met S&W en zal je zelfs minder nodig hebben)

5 - POLIJSTEN) Het maken van een testspot is eigenlijk het eerste wat je gaat doen. Zo weet je hoe grof je moet gaan beginnen. Een zachtere lak zal niet een grove combi nodig hebben en met een harde lak zal zich alleen een beetje laten kietelen met een fijne combi. ;) Probeer dus inderdaad eerst eens Mezzo --> Oranje en kijk wat dit voor je doet.
Een lampje zoals de Monello - Faro is zeker een aanwinst. Zo kan je de lak goed blijven inspecteren, maar het lampje is ook perfect voor in-en-om het huis.
Een ontvetter zoals Nanolex - EX is ook zeker aan te raden. Zo kan je de boel brandschoon maken tussen het polijsten door om je werk te controleren, maar ook zeker nadien om de lak brandschoon te maken alvorens een bescherming. ;)

6 - GLAZE) Persoonlijk vind ik dat een glaze weinig tot niets voor je zal doen na het goed polijsten van de lak. :D Een glaze staat stijf van de oliën en deze zullen oneffenheden kunnen opvullen c.q. verdoezelen en over het algemeen de lak meer doen opleven. Maar, dit is tijdelijk. Middels polijsten behaal je een beter resultaat en dit permanent.
Vandaar dat Ric325 dit zonde vind van je budget.

7 - WAX) Je hebt inderdaad zo'n 19.973 opties wanneer je kijkt naar vormen van bescherming. Als je niet te moeilijk wilt denken en doen, dan voldoet een goede wax meer dan genoeg. Ikzelf zou ook inderdaad de waxen van Collinite aanraden. 845 = Vloeibaar en dus ook machinaal aan te brengen. De vaste versie zou de 476S kunnen zijn. Op donkere lakken zou ik de wat duurdere 915 smeren omdat deze nét ietsjes meer wetlook geeft.

8 - TRIMS) Voor het exterieur zou ik je Revive willen adviseren, maar die is niet meer leverbaar. Tot op heden heb ik nog geen goed alternatief gevonden, dus misschien kan iemand anders je hier in adviseren. Mocht je iets meer willen betalen, dan zou je kunnen kijken naar Gyeon - Trim. Dit is geen dressing, maar een coating met een flink langere standtijd.

Voor het interieur grijp ik zelf graag naar PBW - Natural Look. Geen glans, geen glimbende, mooie verzorgde kleur en een verslavende geur. :p Maar, bijv. Gyeon - Preserve / Scholl - Purple - etc zijn ook allemaal prima dressings.

9 - CHROOM TRIM) Een doek of padje met wat Monello - Finale is inderdaad een manier om even te kijken wat het voor je doet.

10 - GLASWERK) Een prima glasreiniger + wafeldoek. Persoonlijk gebruik ik de Monello - Disco Duo pads om i.c.m. de reiniger te boenen om vervolgens af te nemen en na te wrijven met de wafeldoek.


TIP VAN FLIP - Fijne all-round pads om je dressings aan te brengen, maar ook wax/sealant en dergelijke, dat vind ik de Monello - Disco Rosso/Nero's of zijn broertjes in andere vormen. (Puck) Alleen de kleur en vorm verschilt.


1 - VELGEN) Een goede kwast, zoals de ValetPro met kunststof behuizing is erg fijn om de boel lekker te boenen. (i.c.m. Non-Ferro)
Als je het velgbed ook wilt reinigen, dan zal je toch wel iets van een velgenborstel moeten hebben, zoals de WheelWoolies of de EZdetail-borstels.

2 - BESCHERMING) Ook ik vind de WheelSealant wel prima, maar het is inderdaad wat veel werk in verhouding tot het resultaat. Dan kom ik meteen op het puntje ONDERHOUD van de auto tijdens de reguliere wasbeurten:

Een product zoals wetcoats (Gyeon - Wetcoat / Monello - Aquafobia) zijn producten die je op een natte auto sprayt en weer afspuit met de HD. Deze laten een laagje bescherming achter en is één van de makkelijkste manier om snel een bescherming aan te brengen. Dus ook voor op de velgen.

Wanneer je een HD + foamlans hebt, dan zou ik zelf de shampoo ''Gyeon - Bathe+'' gaan foamen en letterlijk alles in het foam zetten. Dit spuit je vervolgens weer af met de HD en zo heb je alles in een bescherming staan. ;) Ik prefereer Bathe+ foamen boven Wetcoat omdat Bathe+ bijv. op je vooruit een waterafstotende laag geeft en Wetcoat eerder een vette laag. Ik blijf met Wetcoat dus uit de buurt van de voorruit.


TIP VAN FLIP - Een bandendressing zal ook mooi zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar Gyeon - Tire en deze breng ik sindskort aan met een ValetPro kwast. Makkelijk en snel.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Allereerst hartstikke bedankt voor dit uitgebreide antwoord. Mijn dank is groot :) Ik kan gelijk een nieuw lijstje maken voor de keer dat ik bij CC kom voor de DAP900 clinic...

Echter had ik nog wel een vraag... In onderstaand geef je aan dat de insecten maar één van de vervuilingen is die ik tijdens de prewash aan kan pakken, wat zou ik eventueel nog meer kunnen aanpakken tijdens de prewash?
Een insectenverwijderaar is dan maar één van de vervuilingen die je aan kan pakken.

Nogmaals hartelijk dank.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Je zal niet alleen insecten oppikken, maar ook ijzerdeeltjes/teer/hars/etc. Middels een voorwas week je hier al een groot deel van los én voer je het al gedeeltelijk af met het schuim wat van je auto loopt. ;)

Ooh, en een witte auto... Dan zou ik Non-Ferro ook op de lak gebruiken. :p
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Ha Quantoxx,

Er ging even wat mis met mijn notificaties via de mail.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg! heb er veel aan :)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx