• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Emmer met wash&shine even aan de kant gezet..

Kingsma

Detailing addict
25 sep 2015
37
55
Dag,
op dit forum gaat er een wereld voor me open.
Maar het is ook erg verwarrend.
Ben nooit verder gekomen dan een emmer sop en een spons.
Nu wil ik mijn Harley Roadking (vivid Black) eens goed onder handen nemen.
Wie heeft er (simpele) suggesties,om te beginnen,ook materiaal aub.
 
Wat wil je doen? Alleen goed schoonmaken of ook polijsten? Heb je de stappenplannen al doorgekeken?
 
Hallo,ik heb de stappenplannen gelezen,
en wil ook polijsten.
Een andere vraag is,hoe de decals(plakplaatjes) op de tank reageren op kleien,polijsten enzo.
 
Kleien mag geen probleem zijn voor de decals, polijsten is een ander verhaal. Als het echt goede decals zijn, zou ik hooguit met een fijn polijstmiddel de decals mee durven nemen, met grover spul er omheen werken.
 
Decals van goede kwaliteit kunnen ook een grovere compound verdragen. Sterker nog, uit mijn enigste ervaring, haha, zijn ze er zelfs beter van geworden!

Ik zoek even een foto op...



EDIT --> Op deze zwarte Cruiser zitten parelmoer decals. De hele auto is gepolijst met Foam Geel + Veloce, en dus ook de decals.
Op beide zat nogal wat oxidatie en dit zorgde voor een doffe uitstraling. De decals waren na afloop een stuk helderder en de lijnen/zijkanten weer strak. Hierdoor leek het alsof de decals geen stickers waren, maar waren gespoten.

Let op! ... Dit waren dan ook decals van goede kwaliteit. Zitten inmiddels al jaren op de auto.

conv_2785.jpg
 
Mooi!De decals waar ik het over heb zijn de fabrieks plaatjes van Harley,zal wel goed zijn dus.
 
Maar goed, je had ook een vraag tot betrekking met materialen en producten. Je hebt de stappenplannen doorgelezen, maar je hebt nog niet een keus kunnen maken, of...?
 
Een keuze,nee.Ik begrijp wat beter wat de termen inhouden,wat de bedoeling is van sommige produkten,maar door de bomen zie ik het bos niet meer.
 
Soepergrover en Kingsma ; Dat is inderdaad HET topic wat gelezen moet worden. Dit topic is wat mij in één klap een professionele Detailer heeft gemaakt en de rest van mijn carrière én toekomst heeft veilig gesteld.
:D:party:X-]

Ik zie dat je interesse groot is en je moeite hebt gestoken in het verdiepen. Wat wil je precies allemaal gaan doen, Kingsma?

Als ik zelf even een aanname mag doen, wil je jouw Harley helemaal netjes maken. Hierbij is er dus polijstwerk voor bijv. je tank en fenders, netjes maken en houden van chroomwerk en/of polijstwerk, eventuele koffers van gelakt kunststof of leer, leer van je zadel opfrissen en beschermen, bandendressing, etc?

Ik verwacht dat er een mooi pakketje kan worden voorgesteld als je jouw wensen even doorgeeft en kan er samen naar gekeken worden.


Greetz
 
Ja,wat ik wil...tank,spatborden polijsten/waxen.Gietwielen polijsten/waxen.Kunstof koffers polijsten/waxen.Vorkpoten van alu polijsten en beschermen.Dat was het!
 
Tank en spatborden zijn afgelakt, dus die kan je machinaal of handmatig polijsten.
Kunststof koffers zijn ook afgelakt, dus die kan je machinaal of handmatig polijsten.

Over aluminium polijsten kan ik je niks meer vertellen als dat je zelf waarschijnlijk al weet. Ik heb in mijn brommertijd wel eens een uitlaat gepolijst met schuurpapier, steeds fijner, tot hij glom als chroom. Over gewoon aluminium weer netjes krijgen, zonder hem zó te polijsten, kan ik je weinig vertellen.

Normaal gesproken adviseer ik iemand om een machine aan te schaffen. Dit is meestal in een bundel waarbij je dus meteen pads/polijstmiddel/doeken erbij hebt.
Maar ik weet niet of jij buiten je motor om bijvoorbeeld een auto ook zou willen aanpakken en deze ook netjes wil maken én beschermen.

Ik hou het dus gewoon bij mijn standaard advies -->

Wassen -->

Er zijn verschillende shampoos verkrijgbaar. Allemaal doen zij hun ding goed, dus komt de keuze aan op voorkeur en/of prijs.
De meeste zijn veilig voor bestaande waxlagen, dus je kan veilig wassen.

Je kan ook wat meer neerleggen en een shampoo nemen die naast reinigen ook wat kan toevoegen aan een bestaande wax of andere bescherming.
Denk dan aan bijvoorbeeld Gyeon Bathe+.


Kleien -->

Ook hier zijn uiteraard verschillende merken die een klei aanbieden. Ook heb je een glijmiddel nodig. (lube)
Ikzelf gebruik de klei van Monello en die veroorzaakt tot op heden geen marring, is dus zacht. Ook is deze klei het meest voordelig, simpelweg het meeste klei voor je geld.

Als lube gebruik ik een detailerspray die dus ook als lube gebruikt kan worden. Overigens gebruik ik deze spray voor enorm veel dingen.
Denk aan een detailerspray, ramen, kunststof, interieur, enzovoorts.

Je kan ook de Klei Set van Monello nemen. Echter als je de losse klei neemt en het bespaarde geld gebruikt en een grotere verpakking Spray&Wipe aanschaft, heb je meer waar voor je geld.

* Monello - Dolce Verde Klei
* Poorboys - Spray&Wipe



Polijsten -->

* DAP900 V3 Powerpack
- Excentrische machine
- 3 gradaties polijstmiddelen
- 4 verschillende pads
- 3 Microvezel doeken
- Tape

Dit pakket bevat alles om te kunnen polijsten; Uitstekende D/A machine met toebehoren. Grof tot fijne polijstmiddelen en dito pads, goede Microvezel doeken voor allerhande en tape om af te plakken wanneer nodig.


Beschermen -->

Een uitstekende wax die ik je aan wil raden is de Collinite 845. Deze vloeibare wax heeft een goede standtijd van een aantal maanden. Als je hem in 2 lagen opbrengt gaat hij een lange tijd mee. Dit is een wax die simpel is aan te brengen en uit te wrijven, zowel handmatig als machinaal. Deze wax is tamelijk hufter-proof wat betreft de vergevingsgezindheid als je het niet helemaal goed doet.


Aanvullende producten -->

* Gyeon Prep

Wanneer je polijst kan er polijstresidu in krasjes/swirls/etc komen. Hierdoor kan het zijn dat wanneer je een paneel ná polijsten uitwrijft, er eigenlijk nog wel wat werk te doen is, maar je dit niet duidelijk ziet. Ook kan het zijn dat het uitwrijven nogal moeilijk gaat. Eveneens is het belangrijk dat een bescherming op een schoon oppervlak kan hechten.

Met Prep kan je dus je werk controleren, kan je gebruiken om het uitwrijven van polijstmiddel te vergemakkelijken en om een paneel te ontvetten voordat je een bescherming opbrengt.

* Eventueel handpads, als je handmatig wilt waxen of andere producten wilt verwerken.

* ...?


Zo moet je een heel eind komen.


Ik laat het even hier bij, mijn eten staat beneden te verpieteren, haha!


Greetz
 
Zo!Dank je wel voor deze uitgebreide uitleg,wat een lijst.Ik ga voor handmatig.Dat om 2 redenen:Ten eerste denk ik de relatief kleine en sterk gebogen oppervlaktes van een motor beter te kunnen volgen met de hand.En ten tweede:Het kostenplaatje.
 
Quantoxx Offtopic: goeie detail maar wat een verschrikkelijke auto is zo'n PT Cruiser toch! (in mijn mening dan he) en zeker met die extra chrome touch! moest het ff kwijt...:-D
 
  • Leuk
Reactions: Jansen