• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

En nog een newbie..

Erik1985

Detailing addict
5 apr 2021
154
60
Hardenberg
Hallo allen,
Ik wil zoetjes aan beginnen met de auto niet door de krasstraat te halen maar met de hand te wassen.
Ik dacht eraan om op deze manier te beginnen:

Afspoelen met water..
Velgen insprayen met:
Alloy Devil Wheel Cleaner dit in laten werken en afspoelen.
Wassen met een washand (want ik heb geen lans ofzo):
Meguirs Gold Class Car Wash - 473ml
Afspoelen
Drogen
Dan waxen met:
Collinite Liquid Insulator Wax 845

Zou dit een goede start zijn?
Groet
Erik.
 
Start eerst met goed wassen :
- 2 emmers met gritguards
- Goede shampoo, de Megs Gold is prima.
- Washmitt voor de lak (niet gebruiken voor de velgen!)
- Microvezel droogdoek

- velgen insprayen met velgreiniger, 2 minuten wachten, dan met zachte borstel/kwast doen. Dan afspoelen.
Was en droog de velgen nooit met spullen die je voor de lak gebruikt.

Collinite 845 is prima wax maar zorg dat je lak echt schoon is, beste is eerst even kleikit gebruiken.
Wax DUN opbrengen met (microvezel) pad en afnemen met microvezeldoek.
 
@MTyn
(Ik weet niet hoe ik anders kan reageren dus doe t zo maar even)
Ik ben echt totaaaal nieuw, dus wil ik eigenlijk zo goedkoop mogelijk een startje maken, maar kleien is dus echt een must begrijp ik?
Als ik echt alles aan zou schaffen ben ik 300 euro kwijt zowat...
 
Over het al dan niet noodzakelijk zijn van kleien heerst behoorlijk wat discussie.

Naar MIJN mening moet je alleen kleien voordat je gaat polijsten, omdat kleien altijd zorgt voor marring (hoe veel hangt in grote mate af van hoe hard de klei is, hoe hard de lak is, hoeveel vervuiling er op de lak zit en het al dan niet goed kleien). Ik zou wel kiezen voor een chemische decontaminatie voor het waxen (dus iron remover en teerverwijderaar).

Verder ben ik het volledig eens met het advies van MTyn. Als shampoo zou ik eerder kiezen voor dodo juice born to be mild, vanwege de mengverhouding van de meguiars (van meguiars heb je veel meer nodig).

Verder kun je heel veel vinden in het volgende topic: https://forum.carclean.com/threads/basispakket-stappenplan-voor-de-beginner-08-2018.19770/
 
@dennisdennis-12
Bedankt voor je info, welk decontaminatie product zou je aanraden? Van de born to be mild heb ik wel goede verhalen gehoord idd...
Decontamineer je voor of na het wassen?
Of afspoelen, wassen, afspoelen, decontamineer, afspoelen, nogmaals wassen, waxen?
 
Snap je helemaal hoor. Menige gebruiker hier heeft even moeten slikken voor wat betreft de startkosten.

Begin met goed wassen:
- 2 emmers met grit guards : 50euro
- Goede shampoo : 10-15euro (dodo Juice BTBM is toppertje!)
- Washmitt : 15 euro
- Droogdoek : 15euro
(prijzen indicatief, kan paar euro schelen)

Kost bij elkaar zo´n 100 euro. Op de shampoo na kan je het elke keer weer gebruiken.

Voor je gaat waxen moet alle rommel van je lak af zijn. En dat gaat niet met alleen wassen met shampoo.
Er blijft na enkel wassen allemaal rommel op/in je lak achter en met meteen wax smeren, smeer je dat dus uit (en in) je lak.
Voor het mooie moet dat er eerst af.. anders wordt het waxen niet alleen een zwaar klusje en wordt je pad zwart van de troep die je tegenkomt (en kan gaan krassen).

Het detailen is een kunst om alle verontreiniging per stuk af te breken en weg te nemen van je lak, de lak weer krasvrij te maken dmv polijsten en tenslotte met weer te beschermen met wax. Hoe meer (tussen) stappen je neemt, hoe duurder het wordt.. maar ook hoe beter het resultaat.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@MTyn
Een kennis wil t volgende doen met mijn auto:
"Buiten kant eerst goed wassen dan auto kleien en dan polijsten in 3 stappen hele dag mee bezig"
Ik neem aan dat hij dan ook een wax en glaze of sealant nog gaat gebruiken...
Het zou me intotaal 60 euro gaan kosten...
Zijn er hier toevallig mensen die de auto ook onderhanden zouden willen en kunnen nemen... Gewoon omdat ze het leuk vinden?
IMG_20210328_111715.jpg

Hij ziet er op t oog wel netjes uit alleen van dichtbij toch wel wat kringen, ik denk dat ze nog veeeel meer kan shinen dan dit..
En als eenmaal de kringen en al het vuil eraf is, is t wel makkelijker bij te houden denk ik...
 
Welkom op het forum. :D

Als die kennis voor 60 tientjes goed wilt polijsten, dan zou ik dit met beide handen aanpakken. Hij zal dan ook vast en zeker wel een waxje hebben liggen welke je kan aanbrengen.

Geen glaze gebruiken, dat zal namelijk weinig tot niets toevoegen na 3-staps polijsten. Goed wassen en reinigen, 3-staps polijsten en waxen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Cordoba
Op de een of andere manier houd me iets tegen..
Hij heeft alles van monello zegt hij, ook de wax..
Ik heb een gevoel dat hier meer mensen zijn die er wat meer verstand van hebben haha... Geen idee waarom
 
Start eerst met goed wassen :
- 2 emmers met gritguards
- Goede shampoo, de Megs Gold is prima.
- Washmitt voor de lak (niet gebruiken voor de velgen!)
- Microvezel droogdoek

- velgen insprayen met velgreiniger, 2 minuten wachten, dan met zachte borstel/kwast doen. Dan afspoelen.
Was en droog de velgen nooit met spullen die je voor de lak gebruikt.

Collinite 845 is prima wax maar zorg dat je lak echt schoon is, beste is eerst even kleikit gebruiken.
Wax DUN opbrengen met (microvezel) pad en afnemen met microvezeldoek.

Dat advies is best wel wat op af te dingen:
- om kosten te besparen kun je ook beginnen met 1 emmer met gritguard (de spoelemmer) de emmer met sop liever wel met grit, maar als je niet met je washmitt steeds tot op de bodem gaat, kan het ook zonder grit, en kun je dus ook een gewone emmer met voldoende inhoud pakken voor de sopemmer. Kun je later altijd nog een emmer met gritguard voor de shampoo aanschaffen
- Meguiar's shampoo is goed, maar duur, DJ-Born to be Mild, of Poorboys World Super Slick & Suds zijn een paar prima alternatieve shampoo's
- Washmitt voor de lak, eventueel kun je nog een goedkope 2e washmitt aanschaffen voor dorpels en dergelijke zodat je 1e washmitt netjes blijft
- Microvezel droogdoek, daar zijn diverse mogelijkheden voor, maar ook hier geldt dat werkwijze (vooraf de auto 'droogspoelen' met tuinslang) belangrijk is.

Als je velgen met een borstel schoonmaakt, altijd eerst de velgen schoonmaken: borstels spetteren altijd en dat wil je niet op je net gewassen lak.

Wat ik verder een mooi (en effectief) alternatief voor een schuimlans vindt: een pompsprayer. Een paar druppeltjes shampoo in de pompsprayer verder vullen met water, en met een fijne nevel de auto nat maken van onder naar boven. Zo blijft de nevel op de auto, en kan het vuil vast wat losweken, en bij afspuiten met de tuinslang zie je al veel vuil van de lak afspoelen.

Wat kleien betreft: een deel van de mensen heeft altijd problemen met marring, maar een ander deel heeft echt nog nooit marring na kleien gezien. Voordeel van kleien voor het aanbrengen van een bescherming (wax, sealant enz) is dat de ondergrond veel schoner is, waardoor de standtijd van de bescherming serieus verbetert.

Edit: Monello zijn geen slechte spullen, over het algemeen niet de absolute top, maar kwalitatief vaak vergelijkbaar met Meguiar's, alleen een veel betere prijs/kwaliteitsverhouding. 60 Euro is weinig geld, zeker als het netjes gebeurd, een poetsbedrijf dat even met polijstmachine over een auto ragt, rekent vaak al 40-50 euro voor een poetsbeurt van een half uurtje, dus 60 euro kun je je geen buil aan vallen, en het resultaat zal al snel veel beter zijn dan een poetsbedrijf.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@Cordoba
Ook weer een duidelijk verhaal...
Ik zou graag eens bij iemand kijken om wat tips en trick te kunnen leren... Zoals dat kleien...
Volgens mij is als je de auto eenmaal echt goed schoon hebt en goed in de lak staat het iedere week of om de week bijhouden door hem netjes te wassen en dan 4x in t jaar uitgebreider te onderhouden al een goede uitgangspositie... Toch?
 
@Erik1985 : Ja dat klopt wel, een hele dag. Bedrag is zeker heel fair. Monello spullen zijn ook prima.
Met een 3 staps polijstbeurt zal er zeker nog meer diepte uitgehaald kunnen worden.
Daarna is het enkel goed bijhouden : wassen en om de paar maanden even waxen wordt een peuleschil.

De zogenaamde ´spinnweb-kringen´ of was-swirls zal je nauwelijks kunnen voorkomen.
Zelfs als je vrijwel klinisch je auto wast, zal je deze op ten duur een beetje krijgen.. maar 10x minder snel als met een spons wassen en 50x minder als in een wasstraat.
 
@Cordoba
Ook weer een duidelijk verhaal...
Ik zou graag eens bij iemand kijken om wat tips en trick te kunnen leren... Zoals dat kleien...
Volgens mij is als je de auto eenmaal echt goed schoon hebt en goed in de lak staat het iedere week of om de week bijhouden door hem netjes te wassen en dan 4x in t jaar uitgebreider te onderhouden al een goede uitgangspositie... Toch?
Lijkt mij een prima uitgangspunt, maar is ook afhankelijk van aantal km's dat je rijdt en hoe de auto gestald wordt (in dichte garage, of in een straat met bomen vol met vogels). Als je aangeeft welke regio je woont, is er vast wel iemand bereid om óf een keer bij jou te mee te kijken als je bezig bent, of jou mee te laten kijken bij zijn bezigheden.
 
@MTyn
Top dan denk ik dat ik het toch maar ga doen... En dan zelf de wash als de born to be mild weer te verkrijgen is bestellen en de collinite en een velgenreiniger..
Hoevaak zou je een decontaminator gebruiken, of alleen voor ik hem weer in de wax zou gaan zetten? Heb je daar een tip voor welke ik zou kunnen aanschaffen?
Voor dat je gaat waxen ook eerst kleien toch?

@Cordoba
Ik rijdt niet zoveel, en ik woon nu nog in Hengelo Overijsel, in een buurt zonder bomen en vogelpoep
 
Voor mij een afstand van meer dan 180 km, en ik heb ook niet direct forumleden in gedachten die wel in de regio wonen (al zullen er beslist meer dan 10 in de buurt wonen).