• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ervaring met Rupes Bigfoot

dagizmo

Detailing trainee
15 jan 2012
33
37
Even een vraag voor de kenners met betrekking tot machinaal polijsten.

Ik heb hier liggen een Rupes Bigfoot LHR21E en een Flex X1107VE.

Gegevens van de Rupes
Snelheidsregeling
Gewicht Kg 2,600
R.P.M. 2000 - 4200
Vermogen W/hp 500
Ø Schuurcirkel mm 21
Ø max polijstschijven mm 180
Ø steunschijf mm 150

Gegevens van de Flex
Opgenomen vermogen 710 Watt
Afgegeven vermogen 420 Watt
Slag 8,8 mm
Onbelast slagtal 4300-13000 /min
Max. slijpschijf-Ø 150 mm
Bevestiging schuurmateriaal velcro
Gewicht 2,7 kg

Er zit dus een behoorlijk verschil in de slag en het minimum toerental.
Ik heb nog maar een paar auto's gepoetst met een machine (een andere excenter met 5mm slag).

Wat raden jullie de beginners aan om mee te werken? Ik heb beide machines gekregen, dus ik zou zomaar kunnen oefenen, maar het gaat mij erom dat ik met betrekking de slag en het toerental niet iets verkeerds wil pakken.
Wat is een mooie machine om machinaal de Mezzo te verwerken en een glaze aan te brengen?
 
Ik zou zeggen "pak lekker de Flex"


Dan neem ik de Rupes van je over :D

Met beiden heb ik geen ervaring maar het zijn allebei topmachines natuurlijk, ik zou er gewoon -verstandig en met beleid- mee aan de gaang en zelf ontdekken voor welke specifieke doeleinden je liever de Flex pakt en voor welke de Rupes. Wat een luxe zeg.
 
Ik zou de glaze sowieso aanbrengen met de excenter, maar polijsten kun je (indien nodig! Na een testspot met de excenter) aanpakken met één van beide rotary machines. Zoek even hier op het forum en op youtube naar filmpjes over gebruik ervan, dan weet je met welke snelheid je moet bewegen om niet door je lak heen te gaan. En tip van mij: oefen nog even een paar auto's met de excenter, om wat meer feeling voor machinaal werken te krijgen.
 
Eh damn...
Ik heb dus nú pas de prijzen bekeken van mijn cadeautjes...

De machines heb ik gekregen van mijn vader, mag er eentje houden en de andere dan soms even lenen.

Ik dacht serieus dat het low budget was. :-o

Maar afijn, kan iemand mij wat meer vertellen wanneer je welke machine zou moeten gebruiken? Neem aan dat de rupes heel anders werkt en dat je meer met lagere toeren moet werken. Is het dus meer een machine voor glaze aanbrengen of is het ideaal voor bijvoorbeeld het diepere werk met Mezzo.

Ik vraag het mij af omdat beide machines gewoon heel anders zijn qua specs en ik neem aan dat je het dus ook voor andere doeleinden gebruikt en anders moet gebruiken ten opzichte van elkaar.
 
"Goeroe" Paul Dalton van Miracle detail zweert bij de Rupes, maar ik twijfel aan zij onpartijdigheid. Ik krijg sterk het gevoel dat er met centjes geschoven is in de richting van mr Dalton.

De Rupes schijntbtoch wel een mooie machine te zijn. Ik iig erg benieuwd. Wil je beide machines proberen en er een review van maken? Ik zou het erg waarderen.
 
Als ik zo de google afbeeldingen van beide machines bekijk is de Rupes een excentrische polijstmachine, echt gemaakt voor het polijstwerk, en de Flex is een excentrische schuurmachine. ik zou dus zelf voor de Rupes gaan:)^
 
De slag van de Flex is behoorlijk in de buurt van een DAP.....(8 mm)

Tenzij je dus een volledig vliegtuig gaat polijsten , zou ik eerder voor de Flex gaan .:ja
 
3x Rupes aanwezig in het hok en 0 issues met het klittenband…
krijg je de pads er lastig af of zo?
wat is het issue?
 
Hier ook 3 Rupes machines en geen issues ermee.

Er kunnen een paar oorzaken zijn:
- "verkeerde" pads gebruikt waardoor een weinig tot geen koeling plaats vind vanuit de machine door de pad heen (zoals bij high density pads)
- teveel druk op de machine/pad waardoor het zeer warm wordt en zo de lijmlaag van de backingplate zacht wordt en los laat.
- de combinatie van het type klitteband onderling. In grote lijnen zijn er 2 soorten klitteband:

Hook and loop
istockphoto-104385687-612x612.jpg


Mushroom
GLESEM2203_POST-1_Hook-Loop-Mushroom_BLOG_052722.jpg


Als de backingplate voorzien is van mushroom klitteband, dan plakt de hook and loop velrco bijna niet tot niet en andersom ook niet.

Rupes machines zijn niet zomaar machines, het is een systeem waarbij de machine en pads op elkaar afgestemd zijn om optimaal te werken en te presteren.
Ook zijn de Eupes pads gemaakt van een open cel structuur foam waar de lucht doorheen kan blazen voor koeling.

Dompel maar eens een high density pad en een Rupes pad onder water, laat ze volzuigen en laat ze beide tegelijk leeglopen zonder erin te knijpen, dan zul je zien dat de Rupes pads veel sneller leeg lopen.
 
Wie heeft problemen met het klittenband van Rupes polijstmachine?

Mijn Bigfoot is een MkII, geloof ik. Enige 'probleem' die ik tot op heden heb gehad is dat ik de backingplate er niet af krijg.
 
@nicknameless - Er heeft al van alles tussen gezeten, maar ik heb het opgegeven. :p De bout ging nog eerder kapot dan dat er beweging in zat.

Geeft ook niet zoveel. Was toch niet meer van plan om de BP te veranderen. Thanx!
 
Klitteband van de pad laat los?
wat voor pads gebruik je?
De meeste pads met een gat in het midden kun je op zich wel gebruiken op lagere standen bv om te finishen maar wanneer je op hogere standen wil corrigeren ben Je beter af met pads die oa een open cel structuur hebben.

klitteband dat loslaat van de pad heeft waarschijnlijk met te veel hitte te maken wat de pad niet kan afvoeren.
Zie ook de uitleg van @nicknameless