Lekker bezig geweest! 
Je verdiept je in de stof, maakt de stap om alles in huis te halen, verdiept je nóg meer in de stof en gaat het uiteindelijk zelf doen... Dan ga je inderdaad zien dat het allemaal niet zo moeilijk is, maar gaat ook twijfelen of je dingen goed doet, je loopt tegen 'rare' dingen aan en dan komen de vraagtekens.
Maar ondertussen moet je wel bedenken dat je deze auto flink hebt opgeknapt en je de eerste meters al goed hebt afgelegd. Meters maken is namelijk waar de handigheid en inzicht (ervaring) vandaan komt.
* Gehele auto met grofste gradatie polijsten en dan finishen/afschalen of elk paneel-per-paneel volledig behandelen?
- Mijn idee hierbij is dat je met de corrigerende stap een werkvlak polijst totdat je geen krassen en dofheid meer hebt. Hier komt dus het meeste resultaat vandaan. De lichtere stap(pen) zijn niet meer bedoeld om krassen en dergelijke te verwijderen, maar om een hoogglans te creëren.
- Ik denk dat de meeste dus eerst de hele auto met de grofst-nodige combi polijsten en dan de gehele auto finishen, maar het is ook maar net wat iemand de voorkeur geeft. Zo kan het ook zijn dat iemand bijv. 2-3 verschillende gradaties aan pads heeft, een paneel eerst grof polijst, vervolgens een tussenstap en dan finished. Vervolgens deze set aan pads gaat wassen en dan het volgende paneel doet.
* Gebruik ik voldoende polijstmiddel?
- Je zou een basis in gedachte kunnen houden. Bijv. dat een werkvlak zo'n 50x50cm is, je 2-3 erwten polijstmiddel op je pad doet het werkvlak als een dambord polijst. (Overlappende banen, crisscross) Als je merkt dat je na één dambord dat het polijstmiddel nog duidelijk een laag vormt, dan heb je dus te snel met de machine bewogen en is het polijstmiddel nog niet volledig afgebroken. (Korrels zijn nog niet kleiner/fijner geworden en er is nog voldoende lubricatie van het polijstmiddel).
- Neem het nu eens af en kijk wat het resultaat is. Met bovenstaande in gedachte, had je dus nog gebruik kunnen maken van de kleinere/fijnere korrels om een betere finish te krijgen en/of als er nog dofheid en krassen zijn, had je dus nog meer correctie kunnen krijgen.
- Ikzelf beweeg de machina vrij langzaam. Zo geef ik de korrels de tijd om te kunnen werken. Als ik klaar ben met mijn dambord, is het polijstmiddel vrijwel transparant en dus goed afgebroken. Zo niet, heb ik dus te snel bewogen of teveel polijstmiddel gebruikt.
- Om het nóg lastiger voor je te maken; Ik gebruik nét wat meer polijstmiddel dan 'normaal' als ik in één hit tot de gewenste correctie kan komen. Zo kan/moet ik het polijstmiddel dus langer doorwerken tot het volledig is afgebroken. De clou is dat ik één dambord doe en zo corrigeer en doe dan meteen nóg een dambord doe met de inmiddels afgebroken fijnere korrel (En iets lagere machinestand) om al richting een goede finish te gaan.
- Ook hier is het dus ervaring opdoen, zien wat voor jou werkt en wat op de betreffende auto werkt.
- Ik werk vrijwel alleen maar buiten, maar ook wanneer ik onder de ideale omstandigheden werk, neem ik mijn werkvlak meteen af na het polijsten. Ik wil namelijk mijn werk zien en beslissen of ik klaar ben of niet. Bijkomend wil ik ook gewoon niets laten opdrogen o.i.d, hoe mooi dun het residu ook is.
* Polijstmiddel stof-en-spetters meteen verwijderen of niet?
- Zeker als het wat warmer is, heb je kans op stoffen. Een keer iets teveel polijstmiddel gebruiken of de machine al draaiend van de lak aftillen en je hebt overal spetters, dat kan ook gebeuren. Persoonlijk maak ik mij over stof niet zo druk, maar dikke spetters overal kunnen indrogen, dus die veeg ik met een natte doek wel even weg. (vochtige doek, water of detailspray o.i.d) Zeker op kunststoffen wil je geen vlekken omdat je ze per ongeluk hebt volgeslingerd met polijstmiddel, bijvoorbeeld.
* Een waas tussen twee gradaties niet te verwijderen middels ontvetter?
- Als je het niet verwijderd kreeg met een ontvetter, is het dus geen polijstmiddel. De waas zou dan dus betekenen dat de vorige stap deze heeft achtergelaten. (''schuurkrassen'') Normaliter zou de fijnere stap deze waas aanpakken en dat is dus de clou van het 'finishen'. Maar een overduidelijke waas zou ook kunnen duiden op het feit dat de grovere stap nog niet voldoende dofheid heeft kunnen verwijderen en deze herhaald dient te worden of dat je grover had kunnen starten, voordat je naar een fijnere gradatie ging.
* Polijsten in-en-rondom logo's en emblemen;
- Indien mogelijk, kan je deze goed afplakken zodat je het meeste werk zo dicht mogelijk bij de logo's kan doen. Soms blijft men wat verder weg van deze dingen en gaat vervolgens met kleinere machines/pads aan de gang. Dit geldt trouwens ook voor andere lastigere delen, zoals hoeken/hollingen/bollingen/handvatten/langs trims/etc.
- Ook hier zal je moeten uitvinden wat je zelf fijn vind.
* Krassen door kleiding
- Ik heb wel eens een dak gepolijst en stond even aan de linkerkant van een zijspiegel om ergens beter bij te kunnen. Ik stap om de spiegel heen en trok blijkbaar mijn MF-schort (Die vóór mijn borst en buik hing om krassen te voorkomen) langs de spiegel en daar bleef hij achter haken, zonder dat ik dat in de gaten had.
Ik ben een klein mannetje en stond dus lekker te hangen en te bewegen tegen de zijkant van de auto, denkende dat dit kon door de bescherming van de doek tussen mij en de auto.
Jammer joh, mijn rits en knopen hadden de hele zijkant bewerkt alsof er een stoet woedende hooligans langs was gelopen na een verloren wedstrijd.