• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even klankborden

Jordan

Detailing chief
19 okt 2017
134
103
38
Veenendaal, Utrecht
Heren,

Even een vraag over het volgende. Ik ga komende zondag (mits droog) mijn zwarte BMW 318 detailen. Dit ga ik voor het eerst doen en dus heb ik wat vragen. Ik las vanmiddag op dit forum dat waxen de auto niet eens zozeer laat glanzen, maar dat dit eigenlijk in de stadia hiervoor gedaan wordt door o.a. het aanbrengen van een glaze. Nu beschik ik hier niet over. Mijn vraag is even of het dan überhaupt wel zin heeft om de auto te wassen, te kleien en vervolgens in de wax te zetten.

Ook zou ik willen weten of de klei die ik heb besteld (Meguiars Quik Detailer Spray + 50gr klei) geschikt is voor de lak op mijn auto. Ik weet niet of dit een harde of een zachte klei is.

Hoor het graag! Alvast bedankt.
 
Hoi Jordan,

Zoals je zelf al zegt komt glans niet uit een potje. Hoe meer imperfecties je zelf weg haalt, hoe mooier het resultaat. Als je swirls of kleine krasjes laat zitten, kun je een glaze gebruiken om ze te maskeren voordat je waxt. Echter vaak wordt een standtijd niet beter als je een laag tussen de wax en de lak smeert. Dat is een keuze.
Kleien zou ik zeker doen aangezien het je lak goed reinigt, ook weer, de hechting wordt dus beter, van de wax op de lak. Over de Meguiars producten kan ik weinig zeggen, die gebruik ik niet. Wat wel een feit is, dat wanneer je niet gaat polijsten, je zo weinig mogelijk krasjes wil veroorzaken door het kleien. Een zachte klei zou dus een aanrader zijn.

Antwoord op je vraag, kleien heeft altijd zin omdat het dus beter reinigt. Een glaze verdoezelt imperfecties tijdelijk, maar is dus niet noodzakelijk bij het wassen, kleien en waxen wat je van plan bent.
 
  • Leuk
Reactions: Jordan
Klopt! Een wax zal, als je alle voorhereidingen hebt gedaan, misschien 10% van je totale resultaat kunnen beinvloeden. :)

* Wassen
* Kleien met een zachte klei en lekker veel glijmiddel.
* Glaze met Paint Cleaner. (Reinigen + Voeden)
* Waxen.

Zo kun je er weer een paar maanden tegenaan! ;)

Kies voor gebruik bij een glaze voor een wax en niet voor een sealant. Een sealant is een synthetische wax die vraagt om een brandschone lak en jij gebruikt immers een glaze die vettig is.

Ooh, ik zou ook niet weten hoe hard die klei is. Ik gebruik niks van Meguiars. :)
 
Dank jongens. Hier kan ik wat mee. Polijsten is de volgende stap. Ik kom net kijken wat detailing betreft, dus dat komt later aan bod. Wil eerst een beetje bekend raken met bepaalde methoden en ervaring opdoen. Wat is overigens de reden dat jullie niks van Meguiars gebruiken? Jullie zijn er beide vrij resoluut in. :)
 
Ooh, wilde je niet dat idee geven, hoor. ;)

Meguiars heeft enkele goede producten, die veelal of allemaal van de Pro lijn komen, maar verder blijf ik het Halfords-spul vinden. Voor elk doeleinden meerdere flessies, veel All-in-One producten en veelal heb je voor hetzelfde geld iets beters van een ander merk en/of meer volume. :)

Dit geeft mij persoonlijk een minder goed gevoel en de dingen die ik heb geprobeerd/getest vielen ook niet echt in de smaak.
 
Tsja, specifieke reden... Ik vind het geen goedkoop merk, dat ten eerste. Veel producten zijn combinaties voor verschillende doelen, waar ik liever per doel een product gebruik. Daarnaast heb ik me toen ik mijn collectie en het detailen zelf begon onder andere op dit forum georienteerd, waar de resultaten met Meguiars t.o.v. de prijs niet echt gerechtvaardigd werden door mensen die de producten gebruikten.
Echter, als je de spullen hebt staan, het is zeker geen troep, als andere topics leest dan komen er met ieder product negatieve en positieve ervaringen voorbij.
 
Zal ik dan maar dwars gaan liggen? Glans kan wel degelijk uit een potje komen... Pak maar eens een wax zoals Waxaddict Candygloss. Deze geeft echt wel glans. Ja, je verbergt defecten in plaats van ze te verwijderen, maar zolang de wax erop zit geeft deze wel degelijk glans...
Waxen van meguiar's en dergelijke hebben ook fillers/glaze's erin om glans te geven.
 
Gebruik eens glaze of vette waxen op een goede lak. Dan gebeurt er gewoon zeer weinig tot niets. :)

Dát is mijn definitie van "Glans komt niet uit een potje" ;)
 
Ik heb een pot poorboys nattys black die ik af en toe gebruik als ik geen zin of tijd heb om te polijsten, dan glanst ie toch weer goed, vooral i.c.m. Met black hole. (Auto is piano zwart)
 
Het heeft altijd zin om je auto te wassen, kleien en waxen. Da's al een mooie eerste stap in de wereld van detailing.
De consumentenlijn van Meguiars is nooit de beste value-for-money omdat je altijd al betaalt voor die mooie "household-name"
Slecht spul is het zeker niet. Ook met de klei-set die je hebt is kwalitatief niks mis en zal voor velen de eerste klei-ervaring zijn geweest.
Je kan echter voor hetzelfde geld 'n hap meer product (klei + glijmiddel) kopen van een ander merk. Producten uit de consumenten-lijn van Meguiar's zijn ook niet in grootverpakking te koop. Dus als iets goed bevalt en je blijft het gebruiken blijf je altijd de volle mep betalen, terwijl de meeste andere detail-merken ook grotere verpakkingen kennen die een stuk goedkoper per liter zijn dan bijv. een sprayfles.

Maar ik zeg: lekker gaan wassen, kleien en waxen met de spullen die je nu hebt. Lekker oefenen en de smaak te pakken krijgen. Verdiep je hier en in de webshop in wat er nog meer te koop is dan dat ene merk en lees je wat meer in over de andere aspecten van detailing. En dat komt dan een volgende ronde wel weer ;)
Have fun!
 
Dan zal ik een lans breken voor de 'pro' lijn van Meguiar's, want die heeft juist een aantal erg goede producten voor een prima prijs, in mijn ogen. Denk aan Wheel Brightener (goedkopere velgenreiniger is er bijna niet), APC, Super Degreaser, Synthetic xpress spray wax. Hyper Dressing schijnt ook goed te zijn en zo zijn er misschien nog wel wat producten.
 
Voordat Carclean bestond - :) dat is lang geleden - ben ik begonnen met Meguiars en gebruik nog steeds de Glass Cleaner Concentrate (met een mengverhouding van 1:11 heb je met een gallon zo'n 40 liter glascleaner) en de APC + voor in de extractor.

De klei van Meguiars is een medium harde klei en heb ik jaren tot volle tevredenheid gebruikt.
 
Als je gaat polijsten en een mooi resultaat haalt is een Glaze overbodig. Dan kun je wel voor een sealant kiezen i.p.v. een wax.
Je kan ook nog eventueel over de meeste sealants heen waxen mocht je er zin in hebben.
 
Dank voor alle reacties, hier kan ik absoluut wat mee.

Voor wat betreft de shampoo, ik gebruik Super slick en suds van poorboy's world, is hiervan een flessendopje voldoende of hoe liggen die verhoudingen? Heb echt geen idee, meestal doe ik maar wat en knal ik een lading shampoo in die emmer :laughing:
 
Vaak zijn de doseringen die de fabrikant aangeeft een beetje in hun voordeel.
Ik merkte met mijn Waxaddict shampoo geen verschil in gladheid en effectiviteit toen ik minder ging gebruiken dan voorgeschreven,
Test dus zelf even uit wat een goede manier is om die shampoo te gebruiken voor jou.