• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen - Roel beginnende detailer

Iglo

Detailing trainee
25 mrt 2019
71
30
39
Randstad
Beste allemaal,

Na een tijd vooral (super informatieve!) topics doorgelezen te hebben besloten om een account aan te maken.
Mijn naam is Roel en ik woon net boven de rook van Rotterdam. Sinds 4 weken ben ik de trotse eigenaar van een Mazda MX-5 10th anniversary (ook wel " Tenny" genoemd) uit 1999.

mazda-mx-5.jpg


mazda-mx-5-2.jpg


Inmiddels is er technisch al het een en ander gedaan aan de auto: nieuwe blauw Sonnenland softtop laten plaatsen, versnellingsbak gereviseerd, verlichting vervangen (sidemarkers weer aan de praat gekregen, dimlicht/stadslicht vervangen voor iets witter licht lampjes met een hogere lichtopbrengst) en er zijn een paar kleine deukjes weg gewerkt (de oplettende kijker kan er één nog spotten op de laatste foto). Foto's zijn overigens nog met het oude dak, als de auto netjes is gewassen en ik de wax staat komen er nieuwe foto's.

Naast technisch wil ik de auto ook optisch in top staat houden en aan de slag gaan met detailing. Dit is overigens erg nieuw voor mij, met de leaseauto's die ik tot nu toe altijd heb gereden was het wassen van de auto's niet echt top prioriteit.

Ik wil overigens starten met de auto handmatig goed te wassen, lak netjes houden en met een goede wax beschermen.
Swirls zijn minimaal (voordeel van een cabrio, die wordt niet snel door een wasstraat gehaald ;) ), maar op termijn is een polijstbeurt wel een optie. Sowieso wil ik de koplampunits polijsten omdat het kunsttof tekenen van vergeling laten zien.

Eerst heb ik mij verdiept in welke zaken nodig zijn om goed van start te gaan en na veel topic doorlezen te hebben een Nilfisk E 130.3-10 H X-tra Hogedrukreiniger aangeschaft. Ook ben ik nog naar Carclean gegaan voor advies. Uiteindelijk met de volgende set terug gekomen:
  • 2x GRIT GUARD Emmer 19l met Grit Guard - Blauw en Rood
  • Monello Thick Mitt
  • Monello Wash Mitt
  • MONELLO Senza Acqua Drying Towel 70x80cm
  • MONELLO Peluche Verde Trio 45x45cm
  • MONELLO Disco Duo applicator pads
  • MONELLO Non-Ferro
  • COLLINITE Liquid Insulator Wax No. 845
  • DODO JUICE Born to be Mild shampoo
  • CARCLEAN.COM EZ Detail Brush
  • MONELLO Lege fles met maatverdeling en sprayer
  • AUTOGLYM Convertible Soft Top Clean & Protect
Uiteraard ben ik enorm benieuwd naar tips en adviezen want zoals gezegd is dit allemaal volledig nieuw voor me.

Ik heb nog wel een aantal vragen waar wellicht iemand antwoord op weet: De ruiten wil ik gaan doen met de Karcher Window Vac, werkt voor het huis top, maar kan ik dit ook voor de auto gebruiken?

En ben ik erg nieuwsgierig naar het kleien van de auto, maar durf dat nog niet volledig aan (en zou dat het liefste direct doen als ik daarna ook ga polijsten). Maar ook hier zijn tips en adviezen heel erg welkom.
 
Welkom op het forum Roel. Mooie MX-5 en een lekker kleurtje :cool:
(zit het deukje net achter de deur, ter hoogte van de deurgreep?)

Goede keuze al voor de eerste producten, maar dat kon niet missen als je bij Carclean bent geweest ;)

Geen idee of de Window Vac iets voor de autoruiten is... Wij hebben thuis ook zo'n ding maar het is nog nooit bij me opgekomen om hem voor de auto's te gaan gebruiken. o_O

Kleien is geen hogere wiskunde. Met gezond verstand, een goede voorbereiding, voldoende glijmiddel, niet hard lopen drukken zou er niks engs moeten gebeuren. Als je toch wil gaan polijsten dan wil je daarvoor ook kleien. Gaat het nog 'n tijdje duren voordat je gaat polijsten dan kan je het gerust al een keertje vantevoren doen.
 
Welkom op het forum! :D Leuke bak, hoor. Met een leuke kleur!

Lijkt mij een prima lijstje aan spullen. Zo kan je doen wat je wil: Wassen en waxen. ;)

Een glasreiniger + pad + wafeldoek is voor mij voldoende om glas netjes te krijgen. (bijv. Clearly Menthol concentrate + Disco Duo + Vetro Bianco)

Kleien is inderdaad geen te grote stap. Lekker veel glijmiddel, alleen zo hard drukken om de klei op de lak te houden en wat gezond verstand nodig. Maar, misschien is het ook niet perse nodig en dit kan je checken door aan de lak te voelen. Voel je dingen meteen zitten, dan kan het nodig zijn. Wil je het zeker weten; Lak voelen met een boterhamzakje om je hand/vingers. :p
 
Bedankt voor je reacties!

De kleur ben ik erg gelukkig mee, voor het 10 jarig bestaan van de MX-5 is deze versie van de auto in deze kleur geleverd, inclusief blauw interieur (foto doet eigenlijk nog niet echt recht) wat de auto goed staat.

Qua polijsten (en daarvoor natuurlijk kleien) wil ik een keer een workshop volgen. Maar ga ook even nadenken wanneer ik daadwerkelijk aan het polijsten wil slaan (op dit moment is het allemaal best een dure hobby :D). Anders wellicht toch maar alvast een keer kleien en/of misschien een keer met iemand mee kijken als daar gelegenheid voor is. Zal na het wassen ook eens testen of kleien nu al nodig is.

@The Joy Of Detailing, je zit exact goed met het deukje. Gelukkig kon dit eenvoudig worden weg gehaald en is het paneel nu weer helemaal strak.
 
Welkom,
Kleien is niet moeilijk of risicovol ,mocht je een keer mee willen kijken dan kan dat hoor
 
  • Geweldig
Reactions: Iglo
Na weer veel lezen en video's kijken ben ik toch serieus aan het kijken naar het kleien en polijsten van de auto. Ik snap ook ineens dat detailing een verslavende hobby kan zijn, zeker als je het resultaat ziet wat er wordt bereikt!

Heb in in ieder geval eens contact opgenomen met Wim Vos voor een workshop, maar als iemand andere tips/adviezen heeft is dat uiteraard zeer welkom!
 
Ja, kom ik nu ook tegen.
Neem aan dat deze workshop ook voldoende is om het polijsten goed onder de knie te krijgen, dank voor de tip ga me hiervoor inschrijven!
 
Neem aan dat deze workshop ook voldoende is om het polijsten goed onder de knie te krijgen, dank voor de tip ga me hiervoor inschrijven!
Naja.. Als @Dibbuz aanwezig is dan moet je het maar gewoon alleen doen voor de lekkere broodjes. Da's al rede genoeg! :p

Ah, ik hoop dat je er wat aan hebt. ;) (Moet dat topic weer eens checken)
 
Broodjes en een gezellige dag is ook wat waard ;)

Ah, ik hoop dat je er wat aan hebt. ;) (Moet dat topic weer eens checken)

Topic is top! Heel erg informatief.
Er zijn alleen een paar dingen die ik (als volkomen leek) nog lastig vindt, bijvoorbeeld verschil tussen pads. Bijv. Monello Disco Foam Applicator Nero/Roso. Kan me voorstellen dat enkel de kleur anders is (makkelijker uit elkaar houden voor verschillende toepassingen) maar kan ook zomaar een verschil in structuur/toepassing zit.
 
Vandaag de auto voor het eerst (sinds in mijn bezit) gewassen en in de Collinite 845 wax gezet. Leuk om voor het eerst zo met de (buiten kant) bezig te zijn.
Natuurlijk vergeten een "voor" foto te maken (had het me nog zo voorgenomen) maar het was behoorlijk nodig. Nu na een goede wasbeurt en waxen ziet er nu in ieder geval weer netjes uit.

Ben wel achter aardig wat lak beschadigingen gekomen (steenslag e.d.). Op zich ook niet gek gezien de leeftijd, maar er is op dat punt nog wel veel werk aan de winkel. Wordt het volgende project als ik ook het polijsten onder de knie heb (vandaag allemaal nog maar even met rust gelaten).
Ook de velgen zijn niet volledig schoon geworden, zijn nog wat teer achtige plekjes die de Non-ferro niet echt aan heeft gepakt. Volgende keer toch nog met een specifieke velgenreiniger aan de slag.

Todo:
o Rain-x aanbrengen op de ruiten;
o Leer van de stoelen reinigen, voeden en enigszins herstellen, nog niet echt een goed plan voor stoelen bestaan uit zwart leer gecombineerd met blauw alcantara (wat ik niet wil bevlekken);
o Polijst-workshop;
o aan de slag met lakstift om de steenslag te herstellen (en dan meteen netjes de auto een keer goed polijsten);
o DIY interieur filter maken, de MX-5 heeft gewoon een open bak onder de motorkap waardoor er veel rommel direct naar binnen geblazen wordt.
 
Laatst bewerkt:
Eerst en vooral welkom op dit fantastische forum en proficiat met je wagenkeuze. Ik ben zelf al enkele jaren een MX5 fan (NC en ND) en geniet er nog elke rit van.

Jouw terughoudendheid voor het kleien is echt niet nodig. De gedachte om met klei over de lak te gaan schuren, lijkt wellicht akelig, maar stelt in weze niets voor. Het effect is echter altijd indrukwekkend: de lak is daarna echt proper en hunkert dan naar een polijstbeurt of wat was. Er is wel één regel: als je klei op de grond valt (en dat is mij al een paar keer overkomen), meteen de klei de vuilbak in! Anders zal je echt moeten polijsten. :worried:

De vensters aanpakken met de Kärcher Window Vac lijkt lijkt mij geen optie. Wij hebben ook zo’n ding en voor grote vlakke oppervlakten is dat perfect. Daarmee de venstertjes van de Miata te lijf gaan, is volgens mij niet haalbaar.
Ik reinig mijn ruiten met een microvezeldoek met een All Purpose Cleaner van Poorboys en doe de afwerking met een kit van Invisible Glass en dat werkt prima.

In elk geval wens ik jou veel rij- & poetsplezier met jouw roadster!

Met vriendelijke groeten, Alex
 
  • Leuk
Reactions: Iglo
Dank voor je reactie!

Gisteren de auto weer goed gewassen (gaat een stuk makkelijker nu die in de wax staat) en ben me inderdaad aan het voorbereiden op kleien en polijsten. De volgende wasbeurt ga ik daar een start mee maken.

Wat ik wil gaan doen qua stappen:
  1. Velgen reinigen
  2. Wielkasten reinigen met de tuinslang
  3. Afspoelen
  4. Foamen
  5. Afspoelen
  6. Auto wassen
  7. Afspoelen
  8. Non-ferro
  9. Afspoelen
  10. Drogen
  11. Wax vrijmaken met Prep
  12. Kleien
  13. Start met polijsten, ga beginnen met de achterklep. Meest vlakke deel van de auto en ook het deel met de meeste swirls.
Op basis van een testspot maar eens bekijken welke combinatie van pad en polijstmiddel nodig is, maar ik verwacht een vrij zachte lak.

Zit er wel hard aan te denken om een lakdikte meter te kopen, bij het herstellen van de dorpels (ivm roest want MX-5) is er sowieso een deel opnieuw gespoten.

Wat zijn jullie ervaringen. Zinvol voor een hobbyist of alleen als je echt veel (verschillende) auto’s onderhandel neemt?
 
Hmm... een lakdikte meter ... Da’s al meteen vergaand. o_O

Waarmee ga je polijsten?
Met de hand ga je zeker niet door je lak gaan... (Misschien wel door je vel... :p)
Zelfs met een DAP 500 of 900 is de hoeveelheid lak (of eigenlijk vernis) die je wegpolijst minimaal. Volgens mij is een lakdiktemeter alleen belangrijk als je gaat schuren met schuurpapier. (Ik reken er overigens op dat de specialisten op dit forum mij corrigeren als ik fout zit. :oops:

Persoonlijk zou ik eerder geneigd zijn om mijn geld uit te geven aan een DAP.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Hmm... een lakdikte meter ... Da’s al meteen vergaand. o_O

Waarmee ga je polijsten?
Met de hand ga je zeker niet door je lak gaan... (Misschien wel door je vel... :p)
Zelfs met een DAP 500 of 900 is de hoeveelheid lak (of eigenlijk vernis) die je wegpolijst minimaal. Volgens mij is een lakdiktemeter alleen belangrijk als je gaat schuren met schuurpapier. (Ik reken er overigens op dat de specialisten op dit forum mij corrigeren als ik fout zit. :oops:

Persoonlijk zou ik eerder geneigd zijn om mijn geld uit te geven aan een DAP.

De DAP is meteen aangeschaft na de Clinic bij CC. Dank voor je advies overigens qua lakdikte meter, uit de clinic weet ik dat er niets/weinig mis kan gaan maar als beginnende polijster is het toch spannend allemaal ;)