• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen

Danny01-

Detailing rookie
10 jun 2016
11
12
34
Hallo allemaal,

Ik ben Danny en woonachtig in Papendrecht. Samen met mijn vriendin ben ik in het bezit van een donkerrode Fiat Grande Punto uit 2008. Al vele jaren lees ik met veel plezier mee op het forum en vind dat het nu tijd is het detailen wat serieuzer aan te gaan pakken. Voorheen gingen mijn detailsessies niet verder dan het wassen, kleien en waxen van de bolide. Gezien de swirls (uiteraard van de vorige eigenaar :D) ben ik van plan de auto nu machinaal de gaan polijsten. Ik ben in het bezit van de Bosch PEX400ae excentrische schuurmachine. Mocht het polijsten bevallen ben ik van plan verder te kijken naar de alom bekende DAP.

Als "basisset" heb ik het volgende in gedachte en ben eigenlijk wel benieuwd wat jullie als kenners hier van zeggen. Ik zit voornamelijk nog een beetje met het type polish, pad en wax in mijn maag.

Wassen:
- Uiteraard 2 emmers
- Een washmitt is al enige jaren in bezit
- Als shampoo heb ik in gedachte de Mothers Wax - California Gold Car Wash

Kleien:
- Ik ben nog in het bezit van een complete set Meguiars smooth surface clay kit.

En dan het polijsten:

De auto is redelijk geswirled met hier en daar wat diepere krassen. De auto is verder nog nooit gepolijst dus kan wel een polijstbeurt gebruiken.
- Als pad heb ik in gedachte de Lake Country - HD-Orbital Orange Polishing Pad - 6inch, ook omdat deze goed schijnt te passen op de Bosch
- Poorboys World - SSR2.5 Medium Super Swirl Remover - 473ml als polish

Ondanks dat er eigenlijk nog een Glaze overheen "moet" heb ik besloten hier nog even mee te wachten. Ik (lees mijn vriendin) wil de hobby rustig aan opstarten en niet meteen een fortuin uitgeven aan verschillende spullen.

Wax:
Poorboys World - Natty's Paste Wax Blue

Daarnaast nog:
- Een flinke stapel Monello - Peluche Verde - 45x45cm
- 3M - 3434 afplaktape - 18mm breed
- Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
- Om de kunststof randen te reinigen zit ik te denken aan Mothers Wax - Back to Black Heavy Duty Trim Cleaner Kit - 355ml

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan vinden. Zit ik in de goede richting of zit ik er compleet naast? Hopelijk kan ik hierdoor wat rookie fouten ontwijken ;)

Groeten Danny
 
Welkom Danny.

Lijkt op een goed stappenplan. Persoonlijk zou ik voor een andere shampoo gaan. DJ Born to be Mild is toch net even wat lekkerder en zuiniger.

Voor je polijsten zou ik wel iets meer nemen als dat je nu hebt. Ik zou een oranje cutting pad en witte polishing pad nemen met Scholl S3 en S30 als polijstmiddel. PB is toch een beetje een licht polijstmiddel en laat zich moeilijk diep verwerke.
 
  • Leuk
Reactions: Danny01-
Welkom hier!

@Istnogferarie Die shampoo van Mothers is toch juist nog goedkoper dan de BtbM? Mits je de grote verpakking neemt. Dat heb ik nog geleerd door jouw mooie tabel! Ook schijnt de shampoo best fijn te zijn, dus ik denk niet dat je je daar een buil aan kan vallen. Desalniettemin vind ik de DDJ BtbM de fijnste shampoo die ik gebruikt heb, dus die kan je ook overwegen.

Verder zou ik inderdaad iets meer polijstmiddelen en pads kopen. De oranje pad van Lake Country heeft een hele lichte cutting factor en is doorgaans bedoeld om hele lichte krasjes te verwijderen. Als die pads goed passen op je machine zou je ook nog de blauwe pad kunnen pakken voor het zwaardere werk. Ik heb geen ervaring met de polijstmiddelen van Poorboy's, dus daar kan ik niks over zeggen, maar middelen van Scholl en Monello vind ik allebei fijn werken, dus S3 en S30 lijken me prima.
 
  • Leuk
Reactions: Danny01-
Mothers is wel goedkoper Jan, maar ik heb het over zuiniger. Minder middel nodig. Ik ben vaak op locatie bezig en dan is het lastig als je veel product mee moet nemen. Ik hou van zwaar geconcentreerd producten. En dank voor het compliment.
 
Bedankt voor de reacties!

Nu wordt het voor mij alleen wel wat "lastiger" (te begrijpen). Uitgaande van de Scholl S3 en S30, moet ik dan de auto eerst behandelen met de S3 en vervolgens de S30?

Hetzelfde met de pads, is het de bedoeling eerst de gehele auto met de ene te behandelen en vervolgens met de andere? Het lijkt mij dat wanneer je tijdens één poetsronde van pad/polijstmiddel ruilt dit effect heeft op het totaalplaatje van de auto? Of zit ik er nu compleet naast.

De keuze op de Poorboys kwam voort uit het volgende: Ik heb helaas niet de beschikking over een garage om de auto te detailen. Dit zal dus buiten moeten. Ik heb gelezen dan de Poorboys SSR2.5 zeer geschikt is om in de zon te gebruiken en gezien de zomer (die hopelijk) gaat komen leek mij dat een verstandige keuze.

Daarnaast, "vroeger" gebruikte ik altijd vloeibare was van Mer. Tot voor kort dacht ik nog dat vaste wax alleen voor in je haar was. Wat is nu eigenlijk het verschil en wat is nu eigenlijk beter?

Gr,
Danny
 
Ik zal het proberen uit te leggen.

Polijstmiddelen is het middel om krassen te verwijderen. S3 is een krachtig middel om eerst de krassen te verwijderen maar deze maakt allemaal heel kleine krasjes. Die kleine krasjes verwijder je dan weer met S30. S30 alleen is niet sterk genoeg om de krassen te verwijderen. Poorboys is naar mijn kennis een heel erg mild middeltje waardoor je nog minder resultaat behaalt.

De bedoeling is dus om eerst de gehele auto te polijsten met S3 op een Lake Country Oranje pad.
Daarmee haal je de krassen voor een groot deel weg. Je auto glimt alleen ook nog niet perfect.
Daarna ga je met S30 op een Lake Country Rood pad nogmaals rond. Hiermee breng je de meeste glans.
Hierna afnemen met een IPA en lekker in de wax zetten.

Let wel !!! Tussentijds je pads goed wassen. Na elk paneel je pad even onder de warme kraan al het oude product uitknijpen en dan eventjes droog draaien op de machine op lage toeren. Dan weer verder met het volgende paneel.

Het verschil tussen vloeibaar en vaste wax is dat de een vloeibaar en de ander vast is. Het aanbrengen is anders maar voor de rest is er niet te zeggen welke beter of slechter is.
Beide soorten wax breng je aan met een applicator (sponsje) en wrijf je uit met een zachte microvezeldoek. De basis is ongeveer gelijk. Carnauba (natuurlijke wax) of Polymeren (synthetische wax) met een paar toevoegingen

Aandachtspunten die bepalen welk soort wax voor jouw geschikt is zijn de volgende :
- Prijs !!!
- Standtijd
- Look
- Merkvoorkeur
 
  • Leuk
Reactions: ArnoldG
Kijk aan, het begint te dagen in de bovenkamer. Ik neem aan dat dit in principe met elke soort/merk polijst zo gaat. Eerst (in het geval van een flink geswirlde auto) een wat zwaarder middel met zwaardere pad, vervolgens finishen met een lichter middel en een lichtere pad.

Is dat altijd zo of alleen wanneer de auto in "slechte" staat verkeerd. Ik was in de veronderstelling dat de polijstmiddelen met bijvoorbeeld een slijpgraad als de S3 voor auto's waren die meer krassen dan lak bevatten. Ik zag (uit mijn hoofd bij een product van Monello) een slijpgraad van 100/100 staan.

Groeten en bedankt,

Danny
 
Laatst bewerkt:
Ja en nee.

Er zijn heel veel factoren die bepalen wat je nodig hebt.

Hardheid van de lak. Iedere auto heeft een harde, gemiddelde of zachte lak.
Hoeveelheid en diepte van de krassen.

Om te bepalen wat jij nodig hebt voor deze specifieke auto is alleen maar exact te weten door te testen.

Maar alleen S30 is denk ik niet genoeg. Je zou ook voor een tussenstap kunnen gaan.

Scholl:
S3 grof polijstmiddel
S17 medium polijstmiddel
S20 1 staps product (getal geeft al aan dat het net niet medium is)
S30 fijn polijstmiddel

Monello:
Veloce grof polijstmiddel
Mezzo medium polijstmiddel
Finale fijn polijstmiddel

Dit tabelletje geeft een beetje aan hoe je normaal zou moeten werken. Je moet altijd afbouwen.
Als voorbeeld doe je eerst Veloce (of S3) in dit tabel geval op een Gele Pad daarna Mezzo (of S17 maar dat wordt bij Scholl vaak overgeslagen) op een Groene Pad en dan Finale (of S30) op een Zwarte Pad. Als je een kneiterharde lak hebt doe je hetzelfde maar dan pak je Veloce op Paars, Mezzo op Oranje, Finale op Wit. Dit zijn voorbeelden en zul je moeten proberen op je eigen auto wat het beste uitpakt
Monello handleiding.jpg
 
Dus als ik het goed begrijp (en ik gebruik even de monello voorbeelden ivm die handige tabel):
Stel ik begin met Veloce, dan moet ik altijd eerst overgaan naar Mezzo en dan door naar Finale. De Mezzo stap moet je dus vooral niet overslaan.
 
Het is me helemaal duidelijk! Ik begin nu te twijfelen tussen de Scholl S3 + S30, of de Monello Mezzo + Finale combinatie.
Ik vraag me alleen af hoe veel auto's je ongeveer kunt behandelen met een fles?
 
Hangt dus van hoe erg het is en hoe hard de lak is.
Ik denk dat je moet rekenen op 1-3 auto's met 2x 250 ml maar dit is gebaseerd op Monello.
Misschien dat iemand ervaring heeft met Scholl
 
Welkom en veel poetsplezier
En kijk even naar de voorbeelden van istnogferarie deze geeft altijd hele mooie en onderhoudende uitleg
 
Bedankt allemaal!

Ik heb uiteindelijk de lijst nog op een aantal punten aangepast. Aangezien ik nog een behoorlijke poetsrookie ben, leek het mij verstandig volgens de tabel van Istnogferarie de producten te bestellen. Mocht ik er dan onverhoopt niet helemaal uitkomen is dat een mooie tabel om op terug te vallen. Het experimenteren met andere merken/soorten kan dan altijd nog volgen. Vandaar dat ik ben gegaan voor de Monello Raffini Mezzo en Finale.

Daarnaast heb ik in plaats van de Lake County pads de Oranje en Witte Monello pads besteld. De Monello lijn heeft veel meer soorten en gradaties aan pads. Mochten de resultaten met de bestelde pads tegen vallen is er nog genoeg keus om uit te breiden, en daarbij te kunnen refereren aan de reeds bestelde pads.

Nu is het afwachten wanneer de producten binnenkomen en een beetje beter weer!
 
Ik zal het proberen uit te leggen.

De bedoeling is dus om eerst de gehele auto te polijsten met S3 op een Lake Country Oranje pad.
Daarmee haal je de krassen voor een groot deel weg. Je auto glimt alleen ook nog niet perfect.
Daarna ga je met S30 op een Lake Country Rood pad nogmaals rond. Hiermee breng je de meeste glans.
Hierna afnemen met een IPA en lekker in de wax zetten.

Hoi! waarom S30 met Lake Country Rood, bereik je daar een bepaald effect mee? Ik zou bijv. een witte nemen... kun je jouw padkeuze uitleggen, we willen graag bijleren!
 
Hoi! waarom S30 met Lake Country Rood, bereik je daar een bepaald effect mee? Ik zou bijv. een witte nemen... kun je jouw padkeuze uitleggen, we willen graag bijleren!

Volgens mij heeft LC geen witte pad maar alleen een rode die vergelijkbaar is met de witte Monello
 
oh dan is het duidelijk! ik dacht aan de rode monello en dat is echt iets voor glaze en wax