• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

even voorstellen :)

Nick Bakker

Detailing guru
5 mei 2018
880
158
25
Muntendam
hey hoi,

ik ben Nick, ik ben altijd al een fan geweest van schone glimmende auto's maar nooit veel aandacht geschonken aan me eigen auto onder het motto, "daar valt niks meer aan te doen" maar, nu gaan we er voor om hem piekfijn glimmend te krijgen.

ik heb sinds een jaar een leuke zwarte 206cc, led's achter angels voor, iedereen ze eigen mening, ik vind hem leuk :innocent: alleen lijkt het alsof iemand hem met een schuurspons heeft gewassen vroeger, daar gaat binnenkort iets aan gebeuren :)

ik ben weinig bekend met de merken, ik heb nog een flesje
meguiars deep cristal 3step system (step 1) en wat flesjes turtle wax staan
en natuurlijk wat autoshampoo, klei, en gleimiddel

verder heb ik nog een polijstmachine

dus ben nu op het punt om deze set ( https://www.carclean.com/nl/sample-kit-6-4-step-dark-colors.html ) linkje mag toch?
te gaan bestellen en kijken of ik ergens een mooie diepe zwarte kleur weg kan toveren :)

ik hoop dat ik op dit forum wat bij kan leren (ga er wel van uit)

~Nick Bakker
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Welkom op het forum, Nick! :)

Als je al een machine hebt (welke?), dan zou ik glaze skippen. Alles lekker polijsten en beschermen. Meer kwaliteit en dat ook langer. ;)
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Welkom op het forum Nick.
Hier ook heel benieuwd welke polijstmachine je hebt en of je daar al ervaring mee hebt.

Verder vroeg ik me ook af of je je realiseert dat a) de sample kit die je op het oog hebt, niet op voorraad is en b) de producten die hiervan niet op voorraad zijn, ook automatisch uit de prijs "vallen", oftewel deze kit niet € 15,98 kost maar € 31,96 (zie andere samplekits van Poorboy's World die wel op voorraad zijn)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
wat voor Polijstmachine ik heb is een goede vraag, dit is een oude die me vader vroegel al gebruikte, vanmorgen even een stukje geprobeert met wat (veel te) oude polijst meguiars deep cristal 3step system (step 1) maar dat ging best goed en ziet er mooi uit, eerst gewasen gekleid en daarna gepolijst, even afgewerkt met turtle wax en heb nu een gigantisch glimmende plek op mijn auto:joy:
maarja, tijd voor nieuwe middeltjes
dus nu aan het kijken naar:
PB SSR2 , denk dat de SSR2,5 of de master cut toch te gek word, daarna de Perfect polish er over om het af te werken, een laagje PB black hole voor de "wetlook" en uiteindelijk de EX-P omdat we toch in de trend van PB zijn :)
(graag op/aanmerkingen want ga er niet van uit dat ik alles correct doe zo ) zijn trouwens allemaal 120ml verpakkingen, denk dat dat genoeg is om even een keer de auto piekfijn te krijgen en of dit een leuke hobby gaat worden.

dan lijken de
Grey Thin Cutting Pad -> SSR2
Purple Thin Medium Polishing Pad -> Perfect polish
Dark blue finishing pad -> black hole& EX-P
mij goede keuzes

(nogmaals, ik ben beginnend poetser, graag op/aanmerkingen :)


Groetjes, Nick Bakker
 
Welkom Nick, met die 120 ml flesjes kun je zeker een kleine auto als een 206 wel een aantal keren behandelen. Belangrijkste vraag bij die oude polijstmachine is of het een rotary is, of een dap (excenter)? Bij een rotary draait ie alleen rond, en heeft zelfs een ervaren polijster vaak last van hologrammen, bij een excenter 'slingert' de polijstschijf op de as, waardoor de kans op lakschade en hologrammen al veel kleiner is. Bij een 'orbital' excenter, slingert de schijf 'willekeurig' en is de kans op lakschade zo goed als nihil bij normaal gebruik.

Nog even een tip: voor producten als glaze, sealant en wax gebruik je een finishing pad, en die zijn er vaak in verschillende kleuren. Gebruik bij voorkeur een kleur die contrasteert met het product dat je gebruikt: zo zie je beter hoeveel product er in je pad zit (helpt om overmatig gebruik te voorkomen). Black hole is bijvoorbeeld donkergrijs, gebruik dat niet op een zwarte pad, maar op een rode, EXP als sealant is wit, dus gebruik je dan bij voorkeur een zwarte finishing pad.
 
  • Leuk
Reactions: Nick Bakker
Het is dus inderdaad alleen Rotary, ik heb een berichtje op het forum gezet of iemand nog een dap heeft liggen die verkocht mag worden bedankt voor de tip,

Tevens is de tip van de pads een goede, daar had ik nog niet aan gedacht!

Verder is de keuze van de poorboys world producten wel een goede combinatie?

Groeten, Nick Bakker
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
als ik met een dap werk, wil mijn kofferbak met de opstekende randen dan wel goed?
misschien mijn eigen boeren domheid hoor maar mij lijkt dat je juist met een dap veel minder precies kan werken?

th?id=OIP.yAyNwVvPFYG_qObc9DWllQHaEP&pid=15.1.jpg
die randjes bedoel ik dus, (niet mijn auto komt van google)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik ben ook met veel Poorboys en Monello producten begonnen, en hier en daar gebruik ik andere merken. Een Peugeot heeft vaak (zoals de meeste auto's van Franse makelij) een vrij zachte lak, en daar hoef je dus ook niet de hardste pads voor te gebruiken, dus zal dat wel meevallen. Anders kun je op een DAP ook een kleinere backingplate monteren (bij de DAP900 wordt standaard een 3,5" meegeleverd) en kleinere pads gebruiken, zodat je beter tussen die randen kunt polijsten (er op lukt altijd wel, en de zijkanten van die randen pak je automatisch mee als je tussen die randen polijst).

Iedere auto heeft altijd plekken waar je met de machine niet goed bij komt. Het makkelijkste is dan om met de hand even een stukje mee te pakken: je trekt de pad van de machine en doet het even met de hand. (niet bij het grofste polijstmiddel, omdat je anders handmatig de boel bijna niet meer netjes krijgt). Met een machine verder opletten op bumpers, spiegels en andere kunststofdelen die in kleur gespoten zijn: de warmte afvoer is daar veel minder dan op metalen delen, waardoor zowel de lak als de pad veel heter worden, en zowel de pad als de lak kan niet goed tegen al te hoge temperaturen.
 
welkom bij de club
en zo te zien al lekker veel tips gekregen:grinning:
je moet maar denken glans zit niet in een potje
als je een goede voorbereiding heb
dan heb je al 90%van je glans te pakken;)
 
Na tips maar op zoen naar een duel action... ik weet dat de dap’s de voorkeur hebben maar waarom? Ik heb dual actions gezien die een stuk goedkoper zijn maar de specs toch nagenoeg over een komen

Hmm, als de kennis zo belangrijk is kan ik ondertussen volgens mij wel naar me auto kijken en hij begint te glimmen
 
Welkom Nick.

Wij hebben als 2e auto ook een zwarte 206CC (met 1.6 liter motorblok trouwens: en jij?), en daarvan is de lak prima met een dual action machine en niet te zware polijstmiddel te corrigeren doordat Peugeot's vaak een niet al te harde laklaag hebben.
Een test-spot blijft echter altijd een must.
Ook de "ribbels" op de kofferbak zijn prima te bewerken; gewoon met gezond verstand te werk gaan!

Persoonlijk vind ik de polijstproducten van Poorboys World een beetje ouderwets: tuurlijk zullen ze hun werk doen, maar denk dat de producten van Monello, en zeker Scholl Concepts meer up-to-date zijn.
 
Ik heb dual actions gezien die een stuk goedkoper zijn maar de specs toch nagenoeg over een komen

Op mijn zoektocht naar de juiste DA, ben ik er toch achter gekomen dat de prijs vooral in het gebruiksgemak en "comfort" zit. Ook speelt kwaliteit hierbij een rol, maar dat kan ik niet uit eigen ervaring bevestigen. En dat terwijl de specs het zelfde zijn...

Probeer eerst eens een workshop te volgen, dan heb je vaak al de mogelijkheid om verschillende machines te proberen.
 
nou, na wat rond gevraagt te hebben blijkt dat iemand bij mij op stage toevallig een goedkopere DA machine had liggen. (Geen DAP) daar even zijn drift bmw mee gepolijst om te kijken of ik het leuk/fijn vond werken, en voor mijn gevoel werkte het prima, wie nooit goed gehad heeft is niks gewend zullen we dan maar zeggen?

Kees-sw , Wat leuk Nog een 206cctje :) ik heb zelf ook het 1.6 blokje, misschien zijn de producten van PB wat achterhaald, maar mijn grootste probleem is dat ik (als ik geluk heb) onder een iets te kleine partytent sta, en misschien wel volledig buiten wat toch met de producten van PB aardig goed lijkt te werken in de volle zon (en ik heb het al besteld, misschien ook wel een puntje hahaha )
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw en VincentK