• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen!

DennisP73

Detailing rookie
30 mrt 2020
2
15
Dag poetsfanaten!

Ik ben Dennis, 46 jaar en uit het oosten van het land.
In het verre verleden een fanatiek poetsen, laatste jaren hield ik het alleen bij een wekelijkse wasbeurt en jaarlijks een waxlaagje.

Ik heb een aantal merken auto's gereden maar de laatste 3 waren Volkswagen. 2 passats en nu een tiguan.

Deze auto door overlijden van mm pa vorig jaar overgenomen van mm ma en de passat ingeruild voor een nieuwe t cross voor mijn ma. Ze wilde niet verder in de tiguan, ze vond hem te groot.
De tiguan heb ik samen met mm vader samengesteld, hij was zwaar hartpatiënt maar wilde nog graag een x een nieuwe auto rijden.
Het is een highline met rline ex. TSI met dsg.

Mm vader was ook autogek, altijd werden zijn auto's wekelijks onderhouden. Maar door zijn hartklachten kon hij dat niet meer waardoor de tiguan de wasstraat helaas heeft gezien. Hij wilde perse in een schone auto rijden.
Inmiddels heb ik hem onderhanden genomen met klei, handmatig gepolijst en in de wax
gezet. Toch zie ik met name bij zonlicht nog lichte waskrassen. Wekelijks wordt ie nu weer handmatig gewassen.
Daarom gelijk een vraag, ik heb hem gepolijst met monello finale en zwarte pad....was dat wel een goede keuze?
Tevens denk ik erover de dealer te bellen met de vraag de t cross van mm moeder niet te poetsen, doe ik liever zelf...is dat verstandig?

Eerlijk gezegd merk ik bij mezelf de drang om het poetsen weer op te pakken, zal wel weer een hobby worden!
Complimenten voor dit mooie forum!
 

Bijlagen

  • IMG_20200303_120030~2.jpg
    IMG_20200303_120030~2.jpg
    502,9 KB · Weergaven: 0
  • Leuk
Reactions: YBTD en PA27506
Welcom Dennis!
Ten eerste nog gecondoleerd met het overlijden van je vader, mooi om te lezen dat hij nog een nieuwe auto heeft kunnen rijden.

(Handmatig) polijsten met monello finale op zwart gaat heel eerlijk gezegd niet zo veel voor je betekenen. Finale is een mild polijstmiddel welke als finisher wordt gebruikt, de zwarte pad wordt vooral gebruikt voor het aanbrengen van een eventuele glaze of wax. Daarnaast staat vw er bekend om een harde lak te bezitten, een testspot zal dit moeten uitwijzen. Als je de swirls en krasjes wilt verwijderen zul je naar mijn mening een zwaardere compound en pad mogen gebruiken, op een dergelijke lak het liefst machinaal.

Maar er staat echt heeeeeeel veel informatie op dit forum omtrent je vraagstelling.
Wat betreft de T-cross, ik zou ze bellen. Je zult even een stilte horen vallen aan de andere kant van de lijn :laughing: maar ik raad het iedereen aan die een nieuwe auto koopt.

Ik wens je veel leesplezier hier, en veilige kmters in je mooie bolide.
 
  • Leuk
Reactions: DennisP73
Welkom op het forum. :)

Sterkte met het verlies. En inderdaad, wat mooi dat paps nog in een dikke nieuwe wagen heeft mogen rondknorren.


Apart kleurtje op de Tig. Nice!

Daarom gelijk een vraag, ik heb hem gepolijst met monello finale en zwarte pad....was dat wel een goede keuze?
Tevens denk ik erover de dealer te bellen met de vraag de t cross van mm moeder niet te poetsen, doe ik liever zelf...is dat verstandig?
Ik verwacht dat je een harde(re) lak hebt en dan zal je met een fijne combi van pad + polijstmiddel niet echt volgas corrigeren/slijpen, maar aan hoogglans werken. Finale is een fijn polijstmiddel en de zwarte pad is eigenlijk een pad om mee te waxen. (Erg zacht dus)
Als je krassen wilt verwijderen, dan zal je dus een grovere combi nodig hebben.

Mijn ouders staan op het punt om een nieuwe auto aan te schaffen. Hun vorige nieuwe auto (zwarte FR) werd dramatisch afgeleverd en ik heb mijn ouders bijna geëist om aan te gegen bij de dealer dat geen poetsers/monteurs/whatever de auto mag gaan polijsten, wassen of wat dan ook. Ik pak 'm dan zelf wel aan! ;)
 
  • Leuk
Reactions: DennisP73
Welkom op het forum Dennis! Nog gecondoleerd met het verlies. Zo'n mooie auto verdiend een goede behandeling!

+1 voor de opmerkingen van Passaatje en Quantoxx hierboven. Krassen handmatig verwijderen, is zeker op VAG-auto's niet makkelijk. Machinaal is het devies.
 
Welkom op het forum, Dennis en alsnog gecondoleerd met het verlies.
Je auto heeft zo wel emotionele waarde, dus reden te meer om hem netjes bij te houden.
Zoals al aangegeven zal je, om echt iets te corrigeren op VAG lak, toch iets zwaarder geschut nodig hebben dan alleen Finale.
Je kan de auto van je moeder natuurlijk veel beter zelf poetsen dan welk poetsbedrijf ook. (Maar ze zullen er ook niks vanaf poetsen hoor) ;)
 
  • Leuk
Reactions: DennisP73
Welkom op het forum, Dennis.
Van waar kom je uit het oosten des lands?
Bij deze bied ik aan om de Tiguan eens samen machinaal te polijsten (handmatig is monnikenwerk: VW lak staat erom bekend dat het harde lak is)en daarna te beschermen.
Ik weet wat het verlies van ouder(s) teweeg brengt, helemaal als de auto ook nog emotionele waarde heeft.
 
Hoi Dennis, welkom hier en ook namens mij gecondoleerd.

Net als jouw vader was mijn vader apetrots op zijn auto (Toyota Avensis Verso, ook nieuw gekocht) en tot het laatst heeft hij 'm goed verzorgd. Weliswaar met hulp was de plaatselijke wasstraat, maar de wagen zag er altijd zo goed mogelijk uit. De Avensis is niet in de familie gebleven wegens onpraktisch en omdat wij allemaal al een auto hebben, maar het emotionele aspect kan ik helemaal begrijpen.

Toen ik 'VW' las, dacht ik gelijk 'oeh, harde lak' maar zo ongeveer iedereen roept hetzelfde dus ik hoef het niet te herhalen.
Veel succes met het onderhouden en genieten van jouw dikke automobiel. Hopelijk kan je hier veel opsteken en waar mogelijk hulp krijgen.
 
  • Leuk
Reactions: DennisP73
Bedankt voor de reacties allemaal!
Inderdaad komt er een bijzonder gevoel bij als je de auto van je pa door die omstandigheden kan overnemen. Maar hij was er trots op en vond het een fijn idee dat ik in zijn kar verder ging rijden. Hij was zo gek van auto's dat ie, in zijn laatste dagen, samen met mij en mn zwager in de folders van de t-cross zag dat mn moeder toch echt wel in een r line moest gaan rijden...haha

Ik had inderdaad al hier gelezen dat vw harde lakken heeft maar had nog een flesje monello finale staan en dacht rustig beginnen... Weer wat wijzer geworden en de volgende beurt zal met een wat zwaarder spul worden.
Door de coronacrisis is de levering van de t cross flink opgeschoven, alle tijd dus om hier uit te vinden waar ik die tzt mee kan behandelen.

Van waar kom je uit het oosten des lands?
Bij deze bied ik aan om de Tiguan eens samen machinaal te polijsten (handmatig is monnikenwerk: VW lak staat erom bekend dat het harde lak is)en daarna te beschermen.
Almelo, bedankt voor je aanbod. Ik zal het even onthouden!