• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen

Wiebedev

Detailing rookie
23 okt 2020
2
15
Hallo, nieuw op het forum hier dus zal me even voorstellen en vertellen wat ik op het forum vooral zoek momenteel.
Ik ben Wiebe en kom uit Bergum (Friesland) en ben van plan om zaterdag voor het eerst mijn auto (Audi A4 2008) te polijsten.
Erg spannend natuurlijk en zou graag mijn plan even vertellen en jullie mening en tips horen.


1. Wassen.
Afspoelen met HD - Pre-wash (foam cannon) - Velgen schoonmaken - Auto wassen met 2 emmers en 1 aparte emmer voor de velgen.
Heb Meguiars car wash plus gekocht als shampoo.

2. Sprayen met Non ferro en in laten werken en daarna afspoelen met HD.

3. Kleien- > https://www.carclean.com/nl/monello-dolce-verde-klei-set-plus-100-gram-extra-clay.html
Na het kleien auto weer afspoelen?

4. Auto drogen.

5. Spayen met ontvetter en afnemen met microvezel doek. https://www.carclean.com/nl/gyeon-q-m-prep.html

6. Polijsten.
Heb de DAP EVO Monello Raffini Evolution Pack gekocht.
Wou beginnen met de Mezzo i.c.m. de oranje pad, stand 5 op de machine.
Na elke hit pad schoonmaken met de compressor en na 3/4 hits pad schoonmaken of nieuwe?
Ga denk ik wel nog paar extra pads kopen maar als blijkt dat ik de gele pad moet gebruiken is het zonde als ik nu een paar oranje koop.
Graag jullie mening of ''primen'' van de pad nodig is of niet?

Ik heb thuis nog de Ultimate Polish van mequiars staan en hoorde dat ik deze als finishing polish kan gebruiken en glaze i.c.m. de witte pad, graag jullie mening.
Finishing polish op stand 3/4 en zelfde tempo als met de Mezzo?
En moet je deze ook na elke hit schoonmaken met de compressor en na 3/4 hits schoonmaken of nieuwe pad?

Hierna afnemen met ontvetter of moet dat na de Mezzo en dat je dan de finishing polish gebruikt?

7. Wax.
Dit icm met een rode pad of zwarte? Stand 2-3 op de machine.
Hierbij is 1 pad genoeg voor de hele auto?

Hoor graag wat jullie er van vinden en of jullie nog tips hebben.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Welkom op het forum, Wiebe.

Een paar tips:

1. Niet afspoelen voor het foamen. Zo spoelt de foam niet zo snel van de auto af en krijgt beter de kans om vuil los te weken.

2. Ik zou de Non-Ferro ook even agiteren met een washandschoen of -pad voor het afspoelen.

3. Je kan na het kleien alleen afspoelen. Zelf "was" ik meestal nog snel een rondje (zo gedaan)

6. Na een tweetal hits mag een pad meestal wel even schoongemaakt worden. Je kan alles met 1 pad doen, als je deze maar geregeld schoon blijft maken.
Primen van de pad is meer voor microfiber pads. Bij foam pads gewoon een paar erwtjes op de pad.
Na elke hit afnemen zodat je goed kan beoordelen of je voldoende correctie behaald hebt. Denk ook aan goede verlichting hiervoor.
Laat je vooropgestelde plan wat los en maak eerst een testspot en bepaal dan de juiste aanpak.

7. Rode of zwarte pad kan beide.
Je kan een hele auto waxen met 1 pad.
 
Laatst bewerkt:
Welkom Wiebe.

Ik zou na non-ferro ook een rondje teer verwijderen. En je Audi heeft waarschijnlijk vrij harde lak maar de enige manier om zeker te weten welke combi je nodig hebt is door het doen van een testspot. Begin met een lichtere combi, kijk of je defecten voldoende verdwijnen en hoe de finish is. Pas je plan aan op basis van wat je ziet. Het zou goed kunnen dat je Veloce nodig hebt voor de juiste correctie en dan finishen met Finale maar voor zowel cut als finish geld: testspot. Als je goed schoonblaast met de compressor na elke set kom je een heel eind. Goed kijken of je pad vol loopt, als het resultaat minder wordt dan schoonmaken of pad wisselen, een paar extra pads kan nooit kwaad. Ultimate polish is een glaze. Als je het juiste resultaat met polijsten behaalt is die niet echt nodig. Persoonlijk gebruik ik nooit een glaze maar de meningen verschillen. Het is iig geen finishing polish (dat is Finale). Meestal heb je voor cutting meerdere pads nodig en voor finishing maar een of max twee. Als je extra pads besteld zou ik bijv 2/3 extra geel en 1/2 extra oranje doen en misschien 1 witte. Suc6!