• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Even voorstellen

KevinN

Detailing trainee
3 okt 2021
8
35
Hallo, ik zal mezelf even voorstellen. Ik ben Kevin, woon in de provincie Zeeland en ben 26 jaar. Ik heb nu twee jaar een Astra J opc welke recent in een Modesta coating is gezet. Tevens heb ik sinds dit jaar een Renault Wind als tweede auto, een cabrio voor met mooi weer.

Ik heb weinig ervaring met het detailen van auto's. Ik heb een bijbaan gehad in een autowasstraat, waar ik vanzelfsprekend ook mijn auto wasste. Toen ik daar gestopt ben, ben ik vaker de wasbox op gaan zoeken. Grootste fout om daar de borstel te gebruiken. Vandaar toch eens een stap gezet om zelf aan de slag te gaan.

Recentelijk een workshop van Meguiars bijgewoond en daarvan wat spullen aangeschaft. Momenteel concentreer ik me op dat merk, zodat ik eerst kan bekijken wat ik allemaal wel en niet kan gebruiken. Ik raak tussen al die verschillende merken en producten al snel de weg kwijt namelijk. Om praktische redenen ben ik ook voornamelijk aangewezen om gebruik te maken van een wasbox. Helaas beschik ik namelijk niet over een oprit, laat staan een garage. En een wateraansluiting aan de voorkant heb ik ook niet en dus is het wat omslachtig om de auto voor de deur te wassen. Momenteel ga ik met een emmer en shampoo, en een wash mitt en velgenborstel naar de wasbox en vul ik daar een emmer met water.

Omdat ik de Astra opc weer in goede staat wilde hebben is die voor behandeling weggeweest. Daar wilde ik zelf niet aan beginnen, dat moest gewoon goed gebeuren. Nu moet ik dat vooral goed bij gaan houden, om ook de coating netjes te houden. Daarvoor wil ik nog een tweede emmer aanschaffen, waarschijnlijk de kleine (die ik gewoon onder de kraan kan vullen) met gamma seal, zodat ik die gevuld mee kan nemen. Ook zit ik nog te kijken naar een spray wax (Ceramic Wax of Quik Wax?) die ik na het wassen kan gebruiken. En dan vraag ik me af of ik nog een detailer nodig heb, want wanneer gebruik ik die dan?

De Renault Wind zou ik toch zelf wel eens goed aan willen pakken met de producten van Meguiars, met Ultimate Compound. Een klei set en een liquid wax heb ik al. Het is nog een keer wachten op bewolkt maar droog weer in het weekend om dat te gaan doen. Zijn er overigens meer mensen die dit soort werkzaamheden gewoon voor hun deur langs de weg doen? Heb het gevoel dat ik nogal een uitzondering ga zijn...

Mochten er mensen zijn die tips hebben, hoor ik die graag. Ik zal het forum ook nog eens verder door spitten.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506
Welkom op het forum!

Ik kan begrijpen dat je al snel de bomen door het bos niet meer ziet. Maar, jezelfde verdiepen in de hoofdstappen zal dat al een stuk makkelijker maken. (Wassen/kleien/polijsten/beschermen/etc)

Ik zou je aan willen raden om jezelf dus te verdiepen in de stof en dan niet alleen bij Meguiars te blijven. Het merk heeft prima producten, als je maar weet welke je er tussenuit moet pikken. Over het algemeen is er voor minder geld wel wat beters te krijgen. ;)


Een spraywax-sealant is één van de vele opties om een extra beschermlaagje aan te brengen. Ook hier kan je uit vele merken en producten kiezen.

Een detailingspray gebruik je veelal om bijv. even snel vingerafdrukken te verwijderen, vogelpoep verwijderen of om de vrij schone auto te ontdoen van stof o.i.d.
Wanneer je een detailspray met toevoegingen gebruikt, breng je ook gelijk een extra laagje bescherming aan.


De Ultimate Compound is een vrij grof polijstmiddel en dit kan op een (vermoedelijk) zachte Renault-lak overkill zijn. Een serie polijstmiddelen + pads van verschillende gradaties is dus aangeraden.


Je bent absoluut geen uitzondering; De meeste mensen zullen geen garage, carport of andere mogelijkheid hebben om te detailen.
 
Welkom, en zoals al door anderen aangegeven: doe jezelf en je portemonnee een plezier en kijk ook bij andere merken. Bijvoorbeeld Poorboys World heeft veel producten die ook in de zon gebruikt kunnen worden (maar niet bij een donkere lakkleur, hoogzomer in de volle zon als het plaatwerk makkelijk boven de 60 graden komt). Dan hoef je niet perse te wachten op bewolkt weer, maar moet het wel droog zijn en niet te hard waaien (zand op de auto).
 
Welkom! Je bent zeker niet de enige hoor, velen hier zijn aangewezen op straat-detailing. Dat neemt niet weg dat je in je omgeving gauw "uniek" bent, dus bereid je voor op legio flauwe opmerkingen o_O
 
Dank voor de reacties. Uiteindelijk wil ik zeker ook wel producten van andere merken proberen. Poorboys World is een goede tip, zeker als dat ook in de zon gebruikt kan worden.

@Quantoxx bedoel je dat ik met de Ultimate Compound door de lak heen zou kunnen gaan? Ik lees juist overal dat dit voor elke lak veilig zou zijn. Overigens wil ik dit ook handmatig verwerken, een polijstmachine gaat me nog een stap te ver.

Ik begrijp dat een detailingspray ook gebruikt kan worden om vogelpoep weg te halen. Maar het lijkt me toch niet de bedoeling om dat uit te vegen?
 
Als eerste welkom.

Kijk eens naar het product Poorboys BirdSh#t remover. Wat mij betreft een musthave.

Hier op het forum zijn goede stappenplannen te vinden, ook voor het handmatig polijsten.
Kijk inderdaad eens verder dan alléén Meguairs, ook ik ben hier mee begonnen. Maar kwam al snel tot de conclusie dat andere merken vaak meer voor minder leveren.
 
Je kan met elk polijstmiddel door de lak heen gaan en elk polijstmiddel is veilig voor elke lak. ;) Echter ga je met een grof polijstmiddel + harde pad + machinaal polijsten + een dunne lak aan de gang... Dan is het snel bekeken met de blanke lak. Uitzonderlijke gevallen, maar als alle factoren zoals hierboven aanwezig zijn, dan loop je het je risico.

Echter was mijn opmerking meer bedoeld richting het polijsten met een grof polijstmiddel + harde pad wanneer je lak niet zo hard is, dan slijp je meer lak weg dan nodig is.


Een detailingspray of insectenverwijderaar zoals hierboven aangehaald, is bedoeld om de vogelpoep los te weken van de lak. Zo kan je het veilig verwijderen, of dit nou voorzichtig met een doek is, spoelen met water of door de auto even ondersteboven te houden.


Aansluitend op je beginpost; Wassen in de wasbox.
...een emmer en shampoo, en een wash mitt en velgenborstel naar de wasbox en vul ik daar een emmer met water.
Nu moet ik dat vooral goed bij gaan houden, om ook de coating netjes te houden. Daarvoor wil ik nog een tweede emmer aanschaffen, waarschijnlijk de kleine (die ik gewoon onder de kraan kan vullen) met gamma seal, zodat ik die gevuld mee kan nemen. Ook zit ik nog te kijken naar een spray wax (Ceramic Wax of Quik Wax?) die ik na het wassen kan gebruiken.

Aangezien je hebt geinvesteerd in auto (behandeling), zou ik eerst het was-arsenaal in orde maken.
- 2 grote emmers + minstens 1 Grit Guard. (Veel schoon water, Grit Guard om vuil zoveel mogelijk onderin te houden)
- 2 washmitts totaal. (Eén voor de lage/zwaar vervuilde delen, één voor de hogere/licht vervuilde delen. Zo heb je ook altijd een reserve)
- Handfoamer of drukpomp om een prewash-product te gebruiken. (Voorwas om vuil los te weken alvorens handwas)
- Boostend product welke beter aansluit bij de eigenschappen van je coating;
... Wetcoat-product om de lak niet hoeven aan te raken, maar sprayen en afspuiten met HD. (Paneel voor paneel)
... Een spraywax-sealant moet je aanbrengen op de lak middels doek en dit kan voor krassen zorgen. (Duurt ook langer)
... Een Spraywax-sealant heeft veelal minder goede hydrofobische eigenschappen. Zo doe je deze eigenschappen van de coating wat teniet.
 
Welkom!
Lees ook de stappenplannen eens door! Er staat ook voor product tips in, ikzelf vind de washmitts met al die frummels eraan erg fijn. En ik geloof dat monello een doekenset verkoopt waar ook een washmitt en droog doek in zit. Veel plezier alvast met uitzoeken en info opdoen.
 
Ik heb een aantal washmitts gehad en tot op heden gebruik ik de Microfiber Madness - Incredimitt alleen nog maar. Deze is simpelweg lekker dik en zacht, dus neemt lekker veel water én vuil op, ligt lekker in/om de hand en is in twee kleuren verkrijgbaar.

De Monello - Mitt / Thick Mitt en Gyeon - Smoothie's heb ik nu als reserve of voor vieze klusjes.
Als ik de Incredimitt per ongeluk op straat laat vallen, of jij bijv. in de wasbox, dan heb ik altijd nog schone mitts om verder te gaan.


Als boostend product gaat mijn voorkeur uit naar het foamen van Bathe+, maar aangezien jij afhankelijk bent van een wasbox, zou ik inderdaad een wetcoat-product kiezen. Monello - Acquafobia hoor/lees ik prima dingen over. Zelf ken ik alleen de Gyeon - Wetcoat welke vergelijkbaar is, maar er ook in concentraat-vorm is. (Wetcoat Essence)


Kijk ook nog eens naar een drukpomp of handfoamer van bijv. Kwazar. (I.c.m. bijv. Bilt-Hamber AutoFoam of Touchless) Dan kan je in de wasbox de auto insprayen/infoamen om vuil los te weken voordat je gaat wassen. Scheelt een hoop aan krasjes en maakt het wassen makkelijker.