• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Excenterschuurmachine met weinig vermogen en kleine uitslag, toch beter dan handmatig polijsten?

Juul

Detailing chief
2 mei 2019
68
75
De titel zegt het al, en ik heb via de zoekfunctie ook al vaker kleine schuurmachines afgeraden zien worden omdat het vermogen te laag is of omdat de uitslag te klein is, wat het op papier niet geschikt zou maken als polijstmachine, en waar dus geadviseerd wordt voor een DAP te gaan. Het probleem is dan dat ik een kleine excentrische schuurmachine al heb liggen, en ik geen geld uit wil geven voor een DAP of iets vergelijkbaars. Is de kleine excentrische schuurmachine, die op papier niet voldoet, dan niet toch beter als de hele auto handmatig polijsten? Dat is het namelijk het alternatief...

Ik heb ook een roterende machine met variabel toerental en backingplate met klittenband die ik gebruikt heb voor het afschuren van een betonnen vloer. Ik lees echter dat een roterende moeilijker is en niet geschikt is voor de beginner, waardoor ik dit liever niet doe.

Ik zou dus graag niet het advies willen krijgen om toch een DAP aan te schaffen, maar puur een keuze: handmatig of de kleine excentrische schuurmachine gebruiken.

Ik heb de volgende machine in bezit:
http://www.bosch-professional.com/jo/en/random-orbit-sander-gex-125-1-ae-131479-0601387500.html
 
Voordat de "dedicated" polishers verschenen, werden deze wel meer gebruikt door detailers. In oude topics hier nog wel te vinden.

Alleen... als deze ooit gebruikt is om hout mee te schuren, dan zou ik hem persoonlijk ver van mijn lak verwijderd houden o_O
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Je kan de Bosch wel gewoon gebruiken hoor. Alleen zou ik 'em eerst zeer goed schoonmaken zodat er geen schuurstof meer in zit. Het enige nadeel is dat de scbuuruitslag erg klein is: 2,5mm t.o.v. een DAP500/900 met een slag van 8mm

Correctie duurt langer, maar het kan wel.
 
Op een zachte lak moet dit denk ik redelijk werken. Ik zou hem gewoon goed schoonmaken en het proberen. Als het niet werkt dan kun je eventuele aangeschafte pads toch gewoon op een DAP gebruiken.
 
Bedankt voor de reacties. Volgens mij is het toerental wel iets hoger dan de gemiddelde dap, al merk ik wel dat hij niet veel druk nodig heeft om het toerental flink in te laten zakken.

Als ik de machine goed van binnen en buiten schoonmaak, kan er dan iets misgaan? Loop ik kan op lakschade als ik het met verstand gebruik? Het lijkt mij in ieder geval een stuk beter dan handmatig, want dat gaat me wel een lange arm kosten...
 
Buiten het risiso dat er nog ergens schuurstof zit, heb ik nog een paar bedenkingen:
- zoals ook al door nicknameless genoemd, is de uitslag wel erg klein, hoe groot is het verschil tussen een slecht gecentreerde rotary en deze excenter nu echt?
- ik zie een pad diameter van 125 mm (4"), dat is voor een beginner misschien wat aan de kleine kant om de pad mooi vlak op de lak te houden. Als de backing plate van de machine die 4" is, kun je er nog de gangbare 5,5" pads op gebruiken. Je kiest namelijk altijd een grotere pad dan de backingplate om te voorkomen dat je met de zijkant van de backingplate de lak raakt bij lastiger te bereiken plekken.
 
  • Leuk
Reactions: Iglo
Het verschil tussen deze excenter is denk ik voornamelijk dat de toeren snel terug zullen lopen wanneer er druk op uitgeoefend wordt, waardoor het roterende effect minder schadelijk zal zijn. Ik kan me wel voorstellen dat wanneer de druk lager is (op randen bijvoorbeeld) dat hij dan wel te snel zou kunnen draaien wat schade toe kan brengen...

Ik had sowieso dan in gedachte pads van 5,5" te gebruiken. dat is een pad van 140mm tegen een backingplate van 125mm, wat een beetje extra ruimte geeft.

Ik twijfel nog altijd of ik er verstandig aan doe, of dat ik niet gewoon maar met de hand aan de gang moet gaan. Dan leer ik ook beter en veiliger hoe de lak reageert. Alleen jammer dat dat dan zo lang gaat duren...
 
In principe oefen je geen druk uit bij polijsten: het gewicht van de machine is voldoende druk. Ik weet niet wat voor auto je gaat doen (om een globale inschatting te maken over de hardheid van de lak, en het totale oppervlak plaatwerk), maar ik ben destijds begonnen met handmatig een Fabia combi van de 1e generatie te doen. Met niet grover dan middelgrof polijsten, en niet de hele auto in één keer willen doen, maar het gewoon over een dag of 3 te spreiden, is het te doen handmatig. Ik weet niet of er nog plaats is bij de clinics, anders kun je ook een clinic volgens bij Carclean, dan weet je ook beter wat je moet verwachten als je zelf aan de gang gaat. (filmpjes kijken is toch anders dan het met eigen ogen zien, en zelf een machine vasthouden om te oefenen op een testpaneel).
 
Het gaat om een alfa 159, volgens mij met niet al te harde lak. Ik had gedacht de monello mezzo & finale te bestellen. Ik denk dat ik inderdaad ga doen wat jij ook hebt gedaan: maar eens gewoon handmatig beginnen en niet de hele auto in 1 dag willen doen. Dan laat ik de schuurmachine waar hij voor bedoeld is, en als het virus mij ook grijpt kijk ik later wel voor een DAP.

Bedankt voor de wijze raad!
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Juul ,polijsten is in de meeste gevallen niet moeilijk als je weet wat je doet maar in dit geval heb je en de spullen niet in huis en nog niet de ervaring. Is het dan wijs om op de voor jou nieuwe auto te gaan experimenteren?
Toen ik begon ben ik 2x ism een detailer mijn auto onder handen gaan nemen en dat kan ik iedereen aanraden.
Je gaat daar enorm veel van leren in de praktijk qua techniek en producten maar ook leer je je eigen auto gelijk beter kennen.
 
  • Leuk
Reactions: PA27506