• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Excentries en rotarys ??? Welke waarvoor

Wiebezwartecorsa

Detailing addict
24 sep 2017
38
53
51
Drenthe
ik ga misschien een hele domme vraag stellen maar wat is het verschil tussen deze 2 types machines? Ik ben helemaaaal nieuw in deze wereld dus zie termen voorbij vliegen waar me de oren van gaan klapperen hahha. Als ik wil beginnen om me auto te poetsen, polijsten en waxen dan kan dat niet met 1 machine? En ik snap dat iedereen zo'n apparaat van 200 -300 adviseerd maar waarom zou het bijv niet met een goedkoop ferm apparaat kunnen? Dat ding kost niet zo veel en die kun je nog is weg doen als je het detailing je toch niet zo leuk vind. Vind je het toch leuk dan kun je verder kijken naar een technisch betere. Ik snap er niet zoveel van dus hahahah
 
Als je nog niet heel veel ervaring hebt met machinaal detailen, dan is het niet echt verstandig om meteen met een rotary aan de slag te gaan. Deze machine is niet hufter en/of dummy proof zeg maar.

Onderstaande foto laat het resultaat zien als je even niet op let met de rotary. (foto van iemand op het forum)
Zeker bij opstaande randjes en andere gevoelige delen ben je zo door de lak heen.

5c9e7532.jpg


deel 1.jpg


deel 2.jpg



Vaak zijn rotary machines voor een paar tientjes te verkrijgen her en der, ziet er heel aantrekkelijk uit, maar kan bij ondeskundig gebruik méér schade aanrichten dan je lief is.

Veel verstandiger en veiliger is het om te beginnen met een D/A (oftwel een Dual Action) machine zoals de DAP die verkrijgbaar zijn in de webshop.
Hiermee kun je bijna geen schade aanrichten, tenzij je em op de lak laat donderen (laten we hopen van niet).

Een rotary wordt vaak overwogen omdat deze machine een grotere en snellere correctie geeft dan een D/A, zeg maar "grote stappen snel thuis" methode.
Het is aan te raden naast deze machine, ook een D/A te gebruiken voor het nabewerken van de lak, dit omdat een rotary vaak hologrammen veroorzaakt. Deze zijn gemakkelijk te verwijderen met een D/A.
 
Laatst bewerkt:
Als je nog niet heel veel ervaring hebt met machinaal detailen, dan is het niet echt verstandig om meteen met een rotary aan de slag te gaan. Deze machine is niet hufter en/of dummy proof zeg maar.

Onderstaande foto laat het resultaat zien als je even niet op let met de rotary. (foto van iemand op het forum)
Zeker bij opstaande randjes en andere gevoelige delen ben je zo door de lak heen.

Bekijk bijlage 101125

Bekijk bijlage 101123

Bekijk bijlage 101124


Vaak zijn rotary machines voor een paar tientjes te verkrijgen her en der, ziet er heel aantrekkelijk uit, maar kan bij ondeskundig gebruik méér schade aanrichten dan je lief is.

Veel verstandiger en veiliger is het om te beginnen met een D/A (oftwel een Dual Action) machine zoals de DAP die verkrijgbaar zijn in de webshop.
Hiermee kun je bijna geen schade aanrichten, tenzij je em op de lak laat donderen (laten we hopen van niet).

Een rotary wordt vaak overwogen omdat deze machine een grotere en snellere correctie geeft dan een D/A, zeg maar "grote stappen snel thuis" methode.
Het is aan te raden naast deze machine, ook een D/A te gebruiken voor het nabewerken van de lak, dit omdat een rotary vaak hologrammen veroorzaakt. Deze zijn gemakkelijk te verwijderen met een D/A.


Top! Ik ga de artikelen lezen. Hier heb ik iets aan!
 
De meeste mensen hier zullen je adviseren om meteen voor de DAP900 te gaan i.v.m. meer power en betere ergonomie. En voor het prijsverschil van € 39,- (uitgaande van beide het complete power pack) hoeft je dit ook niet te laten.
Maar ik heb zelf ook ervoor gekozen om met een DAP500 te beginnen met de bedoeling om later deze te houden met de kleine backingplate en er bijv. een DAP900 bij te kopen en die alleen met de grote backinplate te gebruiken zodat je niet van backingplate hoeft te wisselen...
 
  • Leuk
Reactions: Wiebezwartecorsa
Niet helemaal mee eens. De 900v3 is ideaal voor 4" & 5,5" pads maar door de mooie ergonomische behuizing wel lomper en groter dan de 500v3. Ik had de 500v3 met een kleine bp en kleine pads uiteindelijk voor erbij. Ideaal voor de binnenkant van de wielen, krappe hoekjes.... Maar de 900v3 is wel krachtiger..
 
Als je nog niet heel veel ervaring hebt met machinaal detailen, dan is het niet echt verstandig om meteen met een rotary aan de slag te gaan. Deze machine is niet hufter en/of dummy proof zeg maar.

Onderstaande foto laat het resultaat zien als je even niet op let met de rotary. (foto van iemand op het forum)
Zeker bij opstaande randjes en andere gevoelige delen ben je zo door de lak heen.

Bekijk bijlage 101125

Bekijk bijlage 101123

Bekijk bijlage 101124


Vaak zijn rotary machines voor een paar tientjes te verkrijgen her en der, ziet er heel aantrekkelijk uit, maar kan bij ondeskundig gebruik méér schade aanrichten dan je lief is.

Veel verstandiger en veiliger is het om te beginnen met een D/A (oftwel een Dual Action) machine zoals de DAP die verkrijgbaar zijn in de webshop.
Hiermee kun je bijna geen schade aanrichten, tenzij je em op de lak laat donderen (laten we hopen van niet).

Een rotary wordt vaak overwogen omdat deze machine een grotere en snellere correctie geeft dan een D/A, zeg maar "grote stappen snel thuis" methode.
Het is aan te raden naast deze machine, ook een D/A te gebruiken voor het nabewerken van de lak, dit omdat een rotary vaak hologrammen veroorzaakt. Deze zijn gemakkelijk te verwijderen met een D/A.

Interressant verhaal Pat, waar heb je dat vandaan? Met name de uitleg tussen de werking van de drie soorten machines is best goed. Ik krijg wel het idee dat zij planetair als een sort achterhaalde ontwikkeling zien en dat ben ik niet met haar eens. Verder vind ik het verhaal over de polijstpastas wat warrig. Onvetten moet je altijd en bij mijn weten kan je de monello polijstmiddelen met alle drie de types machines gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Wiebezwartecorsa
Ontvetten is een keuze en geen verplichting. Alleen als je het product wat je na het polijsten gaat gebruiken ontvetting vereist zoals coatings dan is het wel noodzakelijk om te doen.

Elk polijstmiddel vult op of er nou op staat of er fillers in zitten of niet.
De vraag is alleen hoeveel een product opvult en op hoe makkelijk of juist lastig het is om alle oliën goed weg te nemen.
 
  • Leuk
Reactions: Wiebezwartecorsa
Als ik die tekst van nicknameless lees dan begrijp ik daaruit dat zij vinden dat forced da minder correctiekracht heeft dan een normale da? Ik dacht juist dat dat andersom was, of lees ik het verkeerd?
 
  • Leuk
Reactions: Wiebezwartecorsa
Forced DA is echt wel krachtiger dan een normale DA. Dat merk je echt wel. Een forced DA valt juist erg mooi tussen die 2 in zeg maar en is zeker niet achterhaald. Waarom zou Rupes anders de Mille uitbrengen?
 
  • Leuk
Reactions: Wiebezwartecorsa