• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterieur detail NSU ro80

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.955
193
47
Den Haag
Dit weekend stond er (voor mij dan) een bijzondere auto op het programma voor een detail. Het betreft hier een NSU ro80 uit 1974. Ik heb al een keer eerder een oudere auto mogen doen, maar niet eentje die ouder is dan ik zelf ben o_O

De auto bij aanvang:
Op zich was de auto niet echt heel vuil, op wat oppervlakkige vervuiling na.

foto 01.jpg


foto 02.jpg


Prewash, wassen, de-ironizen:
zoals altijd begin ik met het foamen van de auto zodat vuil los kan weken.
- Kenotek foam
- Nilfisk hogedruk reiniger

foto 03.jpg


Meestal is de auto na het foamen nog niet echt schoon. Dit bewees de washmitt nog maar eens! Ik dacht eerst dat het de schaduw van de overkapping was omdat het nog schermerig was (ik ben om 07:45 uur begonnen), maar het bleek dus gewoon een waas van vervuiling te zijn...
- ValetPro shampoo
- diverse washmitts

foto 04.jpg


Na het wassen en afspuiten, de lak en velgen ingesprayd met Kenotek de-ironizer. Er kwam niet veel reactie van de lak en al helemaal niets van de velgen want er zitten geen trommel of schijfremmen achter de velgen/banden.
Huh??? Bij een nadere blik onder de motorkap zitten de schijfremmen rechtstreeks op de aandrijfas gemonteerd ;)

foto 05.jpg


Na het grondige en langdurige afspuiten van de auto (wilde immers geen reinigingsmiddelen op/aan/in de auto hebben), alles opgeruimd zodat de auto naar binnen kon om daar verder behandeld te worden.

Kleien:
er kwam niet heel veel vervuiling vanaf, ik vermoed dat de auto een binnenslaper is en dat lijkt me niet zo gek, zo'n auto zet je niet langs de stoep....

foto 06.jpg


Lakdikte meting:
bij navraag bleek de auto ongeveer een half jaar geleden op het dak na, over te zijn gespoten. Dat was ook wel te zien bij het meten. Van redelijk normale lakdiktes op het dak tot flinke uitschieters over de rest van de auto.

foto 07.jpg


Staat van de lak:
in het begin was ik in de veronderstelling dat de lak ingesmeerd was met een of andere vettige substantie of was er een poging gedaan om de lak te beschermen met een middeltje, immers wil je een auto van dit kaliber en/of leeftijd goed conserveren.
Beste lezers, zet je schrap, pak er een bak popcorn, een glas cola of een sterk bakkie koffie bij... want van al dit boven geschreven is niets waar! Ik vermoed dat de spuiter nog eens met de schuurmachine over/langs de auto is geweest om her en der wat stofpuntjes, druipers en/of zakkers weg heeft proberen te schuren :scream:

foto 08.jpg


foto 09.jpg


foto 010.jpg


Polijsten:
ik had verwacht dat de lak redelijk normaal zou zijn, maar helaas was dit niet zo. Zeker gezien de flinke sanding marks moest er grof ingezet worden.
Besloten om de lak in meerdere stappen te polijsten.
- Festool rotary
- Rupes Bigfoot LHR 15 Mark I en III
- Rupes Bigfoot Mini
- diverse Rupes pads
- diverse Rupes pasta's

NSU ro80 (59).jpg



foto 012.jpg


foto 013.jpg


foto 014.jpg


foto 015.jpg


Op het dak na, is de auto voorzien van een blanke lak aangezien er alleen van het dak nog lak vanaf kwam.
Ik ben zo blij met m'n padwasher, deze draaide overuren :D

NSU ro80 (60).jpg






Bescherming:
ik hoor jullie al denken, waarom ligt er een machinepad naast de pot wax? Heel simpel, omdat de lak best wel gevoelig is, wilde ik de wax dun, dunner dunst en egaal aanbrengen en hoe doen we dat het beste? Juist ja, met de machine op een laag toerental met een zachte pad.
Gekozen voor 2 laagjes Waxaddict Graphene.

foto 020.jpg


It's all about the details.
De uitlaat behandeld met een metal polish.
Onder de motorkap en kieren heb ik alleen wat vervuiling verwijderd met APC, PB Spray&Wipe en wat kwasten. Ik durfde het niet aan om de motor zelf schoon te maken omdat het oud is en kans op storing aanwezig is.
Alle kieren voor zover bereikbaar schoon gemaakt met APC en doeken.

foto 016.jpg


foto 018.jpg

De ramen waren ronduit smering en hadden flink last van kalkaanslag. Een gewone glasreiniger hielp niet dus werd de fles Autoglym Car Glass Polish en een witte handpad tevoorschijn gehaald. Hiermee vloog de vervuiling van de ramen.

foto 017.jpg


De glans en reflectie zit er weer goed in.

foto 019.jpg


Is de auto dan helemaal strak? Nee, de lak vertoont nog steeds her en der flinke diepe sandingmarks die ik er niet uit kreeg met gewoon polijsten. Als ze er echt uit zouden moeten, dan moet er geschuurd worden, maar daar heb ik de materialen niet voor liggen.
Gelukkig is de auto wel een factor 80 opgeknapt zullen we maar zeggen.


foto 021.jpg


En toen kon de auto naar buiten geduwd worden. Duwen? Ja duwen. Normaal rij ik een auto naar binnen of buiten maar in dit geval was het best moeilijk in te rijden. Het is een semi automaat met 5 versnellingen maar zonder koppelingspedaal. Het behoeft een speciale manier van handelen en als je daar geen ervaring mee hebt (zoals ik) dan bestaat het risico dat er schade optreedt en dat is dus iets wat ik niet op m'n geweten wil hebben :eyes:
 
Oef, dat was een lekker klusje, denk ik? (Misschien op de harde lak na) Ziet er stukken beter uit, Pat. Veel meer warmte in de kleur!

Maaruh.. 850mu? :eek: Zat daar stiekem een extra plaatdeel onder ofso, haha!
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Leuk verslag van een heel bijzondere auto. Als al dat geschuur door de spuiter is gedaan, dan mag die wel op de zwarte lijst. Als ik mijn auto zo terug zou krijgen, had ik dat in elk geval niet geaccepteerd. Belangrijkste is dat hij nu een heel stuk opgeknapt is!
 
... had je de Karcher nog uitgetest?
Jawel, maar niet op de NSU. Apparaat heeft nog steeds kuren dus retour leverancier.

"...Ik zie de Uno 1 Protect in jouw arsenaal staan. Heb je die ook gebruikt? Dan is het wel wax (sealant) op wax in combinatie met de Graphene.
Die heb ik inderdaad gebruikt maar daarna de boel ontvet en de Graphene erop gezet.
De UNO heeft een nogal aparte verwerking. Na de laatste stap moet je het product een tijdje op de lak laten zodat de sealant goed kan hechten en daarna pas afnemen met mf doeken.

@Tornante,
Voor zo ver ik heb begrepen, is het allemaal via via via gedaan.
In eerste instantie had de eigenaar geïnformeerd bij een schadehersteller maar die zaten zo ontzettend vol, dat ze geen tijd hadden om de auto voor zijn huwelijk klaar te krijgen. Via een bevriende kennis is de auto alsnog gedaan maar het resultaat was er ook naar.

If you pay peanuts you get monkeys zeggen ze toch ;)

200.gif
 
Ik vind deze NSU's echt super. Het model is al jaren oud maar oogt nog steeds fris. En hoe vaak krijg je zo'n wankelmotor onder handen?
Mooi werk verricht. Dat ding glimt als een dolle. Top.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Bijzonder stuk techniek onder het glanzende plaatwerk, niet alleen die semi-automaat, maar ook de rotatiemotor die Martin Philippo al noemde. Bij mijn weten het enige model van de Vaggroep met rotatiemotor.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless