Hallo liefhebbers,
De afgelopen 2 dagen stond er een Suzuki Jimmy op het programma. Een hele vieze auto, superstroeve lak en totaal onverzorgd. Maar ik waardeer deze klussen absoluut. De Jimmy heeft in zijn leven nog weinig wasstraat gezien en ook verder werd de auto nooit echt gewassen, aldus de eigenaar. Ik had er zin in en kan echt ontzettend genieten van zulke klussen.
Ik heb geprobeerd om zo goed mogelijk de voor- en nafoto's achterelkaar te plaatsen. Daar ik nog geen kundige fotograaf ben kunnen de standen van de foto soms wat verschillen. Dit is niet om schades te verhullen, maar ik gewoon nog goed moet oefenen
Allereerst mijn genomen stappen:
Wielen, banden en wielkasten:
• De wielen en wielkasten eerst goed schoon gespoten met de tuinslang op de broesstand afgewisseld met de volle straal, dit om los zand en vuil te verwijderen. Daarna nagespoeld. Vervolgens de wielkasten met de Poorboys APC (1:4) en diverse kwasten bewerkt. Ook nu weer nagespoeld.
• De velgen één voor één ingespoten met Autoglym WheelCleaner, dit laat ik even inwerken alvorens de vuilverwijdering te versnellen/bekrachtigen met een velgenborstel. In dit geval de Daytona Detail Brush, verschillende kwasten en de Mothers velgenborstel. Natuurlijk de velgen met veel water afgespoeld om te zorgen dat er geen resten velgenreiniger achterblijven.
• Na voorgaande behandeling zijn de velgen zo goed als schoon en worden de teerplekken met de ValetPro Tar&Glue verwijderaar aangepakt. Dit even laten inwerken en daarna mocht de Daytona de laatste hand toevoegen om het teer te verwijderen. De velgen nog een keer goed gespoeld om de (eventuele) resten van de teerverwijderaar te verwijderen.
• Om de banden schoon te krijgen ze ingespoten met de Poorboys APC (1:4) met behulp van diverse kwasten. De banden weer goed gespoeld want er komt erg veel bruine troep van de banden.
• Als laatste stap was ik de banden en velgen nog met een goedkope Valma shampoo en een mitt. Dit om er altijd zeker van te zijn dat de voorgaande producten volledig verwijderd zijn.
Wasbeurt exterieur:
• De volledige wagen is eerst volledig afgespoeld met de tuinslang op broesstraal en daarna ingespoten met een mengsel van shampoo, APC, Tar&Glue remover en warm water in een plantenspuit, om zo vuil los te weken. Dit omdat ik nog geen foamlans tot mijn beschikking heb en het eigenlijk nog naar behoren werkt.
• Tijdens dat dit alles los stond te weken heb ik de logo’s, rubbers, trims, dak en grill ingespoten met Poorboys APC (1:4) in combinatie met diverse kwasten.
• Hierna de wagen nogmaals afgespoeld met de tuinslang en over gegaan op het wassen met onze geliefde twee emmer methode. In dit geval de ph-neutrale A-Glaze Aviation shampoo en de Meguiar's en Mothers washmitts gebruikt.
• Na het wassen de wagen nogmaals afgespoeld en gedroogd met een Delirium droogdoek.
Kleien:
• Alvorens het kleien heb ik de vliegroest proberen te verwijderen met de ValetPro Tar&Glue removerer. Dit omdat ik tijdens de detail geen IronX in mijn collectie had. De vliegroest werd hierdoor licht verminderd dus ik hoopte dat de klei voor meer resultaat zou zorgen.
• Voor het kleien is er van de gouden combinatie Poorboys clay in combinatie met de Spray&Wipe als lubricerend middel.
• Velgen en het glas door middel van dezelfde methode behandelt.
Polijsten:
• Het polijstwerk is gedaan met de DAP900.
• Omdat de auto zo weinig gewassen is, waren er ook zeer weinig swirls te bekennen. Wel in bijvoorbeeld de deurschelpen en rondom het sleutelgat ontzettend veel krassen. En natuurlijk verschillende langsloop krassen en dergelijke. Begonnen met de diepere krassen te bewerken met een Green pad in combinatie met de Monello Inizio Forza(Het gaat hier niet om de light green pad), dit gaf een resultaat wat me tevreden stelde. Vervolgens de gehele auto met een Witte pad in combinatie met de Monello Mezzo. Vervolgens gefinished met de Zwarte pad en de Monello Finale. De achterruit en voor- en achterlichten ook meegepolijst. Hierdoor weer een achterruit waar je wat door zien kan en weer nette heldere verlichting.
• Afnemen van de afgebroken polish gebeurde met de PB Spray&Wipe en een worktowel. De pads heb ik voordat ik begon te polijsten ietwat ingespoten met de Spray&Wipe om zo het opnemen van polijstmiddel in de pad te voorkomen.
• De sidebars, de bullbar en het omhulsel van het reservewiel heb ik met de Mother Chrome Polish opgefrist.
Paint Sealant:
• Na het polijsten de auto volledig afgenomen met IPA(1:1) om zo de mogelijk achtergebleven oliën uit de Monello reeks te verwijderen en zo een perfecte voorbereiding te treffen voor de sealant.
• Ik heb er bewust voor gekozen om geen gebruik te maken van een glaze; na de IPA wipedown voelt de lak natuurlijk erg schraal aan, maar om deze auto van een zo lang mogelijke bescherming te voorzien er bewust niet voor gekozen.
• Als sealant heb ik gekozen voor de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0(DGPS), deze zorgt absoluut voor een goede langdurige bescherming en na het gebruik hiervan is van schrale lak ook geen spoor meer te bekennen. Blijft een topper!
Velgen, banden en wielkasten:
• Wielkasten heb ik voorzien van een laagje 303 , dit gaf een mooie donkere wielkast.
• Velgen zijn voorzien van een laag Rimwax.
• Banden zijn gevoed met de Wolfgang Black Diamond tire gel in combinatie met een kwast.
Glas:
• Het glas van de wagen aan de binnen- en buitenkant gereinigd met Valma Glasscleaner(had ik nog staan) en afgenomenmet een goedkope ruitenmicrovezeldoek. Werkte eigenlijk helemaal niet verkeerd.
Trims:
•De trims, rubbers, grill, bumpers en dak voorzien van de Poorboy's Trim Restorer. Het dak was redelijk verkleurd en uitgedroogd. De trimrestorer gaf er een mooi resultaat op.
Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer.
Greetz Cartouche
De afgelopen 2 dagen stond er een Suzuki Jimmy op het programma. Een hele vieze auto, superstroeve lak en totaal onverzorgd. Maar ik waardeer deze klussen absoluut. De Jimmy heeft in zijn leven nog weinig wasstraat gezien en ook verder werd de auto nooit echt gewassen, aldus de eigenaar. Ik had er zin in en kan echt ontzettend genieten van zulke klussen.
Ik heb geprobeerd om zo goed mogelijk de voor- en nafoto's achterelkaar te plaatsen. Daar ik nog geen kundige fotograaf ben kunnen de standen van de foto soms wat verschillen. Dit is niet om schades te verhullen, maar ik gewoon nog goed moet oefenen
Allereerst mijn genomen stappen:
Wielen, banden en wielkasten:
• De wielen en wielkasten eerst goed schoon gespoten met de tuinslang op de broesstand afgewisseld met de volle straal, dit om los zand en vuil te verwijderen. Daarna nagespoeld. Vervolgens de wielkasten met de Poorboys APC (1:4) en diverse kwasten bewerkt. Ook nu weer nagespoeld.
• De velgen één voor één ingespoten met Autoglym WheelCleaner, dit laat ik even inwerken alvorens de vuilverwijdering te versnellen/bekrachtigen met een velgenborstel. In dit geval de Daytona Detail Brush, verschillende kwasten en de Mothers velgenborstel. Natuurlijk de velgen met veel water afgespoeld om te zorgen dat er geen resten velgenreiniger achterblijven.
• Na voorgaande behandeling zijn de velgen zo goed als schoon en worden de teerplekken met de ValetPro Tar&Glue verwijderaar aangepakt. Dit even laten inwerken en daarna mocht de Daytona de laatste hand toevoegen om het teer te verwijderen. De velgen nog een keer goed gespoeld om de (eventuele) resten van de teerverwijderaar te verwijderen.
• Om de banden schoon te krijgen ze ingespoten met de Poorboys APC (1:4) met behulp van diverse kwasten. De banden weer goed gespoeld want er komt erg veel bruine troep van de banden.
• Als laatste stap was ik de banden en velgen nog met een goedkope Valma shampoo en een mitt. Dit om er altijd zeker van te zijn dat de voorgaande producten volledig verwijderd zijn.
Wasbeurt exterieur:
• De volledige wagen is eerst volledig afgespoeld met de tuinslang op broesstraal en daarna ingespoten met een mengsel van shampoo, APC, Tar&Glue remover en warm water in een plantenspuit, om zo vuil los te weken. Dit omdat ik nog geen foamlans tot mijn beschikking heb en het eigenlijk nog naar behoren werkt.
• Tijdens dat dit alles los stond te weken heb ik de logo’s, rubbers, trims, dak en grill ingespoten met Poorboys APC (1:4) in combinatie met diverse kwasten.
• Hierna de wagen nogmaals afgespoeld met de tuinslang en over gegaan op het wassen met onze geliefde twee emmer methode. In dit geval de ph-neutrale A-Glaze Aviation shampoo en de Meguiar's en Mothers washmitts gebruikt.
• Na het wassen de wagen nogmaals afgespoeld en gedroogd met een Delirium droogdoek.
Kleien:
• Alvorens het kleien heb ik de vliegroest proberen te verwijderen met de ValetPro Tar&Glue removerer. Dit omdat ik tijdens de detail geen IronX in mijn collectie had. De vliegroest werd hierdoor licht verminderd dus ik hoopte dat de klei voor meer resultaat zou zorgen.
• Voor het kleien is er van de gouden combinatie Poorboys clay in combinatie met de Spray&Wipe als lubricerend middel.
• Velgen en het glas door middel van dezelfde methode behandelt.
Polijsten:
• Het polijstwerk is gedaan met de DAP900.
• Omdat de auto zo weinig gewassen is, waren er ook zeer weinig swirls te bekennen. Wel in bijvoorbeeld de deurschelpen en rondom het sleutelgat ontzettend veel krassen. En natuurlijk verschillende langsloop krassen en dergelijke. Begonnen met de diepere krassen te bewerken met een Green pad in combinatie met de Monello Inizio Forza(Het gaat hier niet om de light green pad), dit gaf een resultaat wat me tevreden stelde. Vervolgens de gehele auto met een Witte pad in combinatie met de Monello Mezzo. Vervolgens gefinished met de Zwarte pad en de Monello Finale. De achterruit en voor- en achterlichten ook meegepolijst. Hierdoor weer een achterruit waar je wat door zien kan en weer nette heldere verlichting.
• Afnemen van de afgebroken polish gebeurde met de PB Spray&Wipe en een worktowel. De pads heb ik voordat ik begon te polijsten ietwat ingespoten met de Spray&Wipe om zo het opnemen van polijstmiddel in de pad te voorkomen.
• De sidebars, de bullbar en het omhulsel van het reservewiel heb ik met de Mother Chrome Polish opgefrist.
Paint Sealant:
• Na het polijsten de auto volledig afgenomen met IPA(1:1) om zo de mogelijk achtergebleven oliën uit de Monello reeks te verwijderen en zo een perfecte voorbereiding te treffen voor de sealant.
• Ik heb er bewust voor gekozen om geen gebruik te maken van een glaze; na de IPA wipedown voelt de lak natuurlijk erg schraal aan, maar om deze auto van een zo lang mogelijke bescherming te voorzien er bewust niet voor gekozen.
• Als sealant heb ik gekozen voor de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0(DGPS), deze zorgt absoluut voor een goede langdurige bescherming en na het gebruik hiervan is van schrale lak ook geen spoor meer te bekennen. Blijft een topper!
Velgen, banden en wielkasten:
• Wielkasten heb ik voorzien van een laagje 303 , dit gaf een mooie donkere wielkast.
• Velgen zijn voorzien van een laag Rimwax.
• Banden zijn gevoed met de Wolfgang Black Diamond tire gel in combinatie met een kwast.
Glas:
• Het glas van de wagen aan de binnen- en buitenkant gereinigd met Valma Glasscleaner(had ik nog staan) en afgenomenmet een goedkope ruitenmicrovezeldoek. Werkte eigenlijk helemaal niet verkeerd.
Trims:
•De trims, rubbers, grill, bumpers en dak voorzien van de Poorboy's Trim Restorer. Het dak was redelijk verkleurd en uitgedroogd. De trimrestorer gaf er een mooi resultaat op.
Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer.
Greetz Cartouche