• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterieur (duo) detail: Jaguar XKR 4.0 V8 Coupé

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.983
193
47
Den Haag
Afgelopen weeken stond deze Jagaur XKR op de planning voor een (duo) detail samen met @Leonneke.
We kennen elkaar al jaren, van het forum en diverse meetings dus een afspraak was zo gemaakt.

De auto bij aanvang:
Iets later dan gepland door onvoorziene omleidingen was Leon, een bakkie koffie, een peuk en een babbel, konden we beginnen. De auto was niet erg vies omdat Leon erg zuinig is op zijn auto en deze ook netjes bij houdt.

foto 1.jpg


Pre-wash; foamen en wassen
zoals gebruikelijk, of de auto nou schoon is of vuil..., begin ik altijd met foamen, zo kan het eventuele vastgekoekte vuil losweken en wordt deze op een veilige manier zonder aan te raken, afgevoerd.
Na het afspuiten van de foam, in dit geval de Waxaddict Foam, tijd om de auto te wassen. Zoals het hoort, worden hiervoor 2 emmers gebruikt, diverse washmitts en Infinity Wax pure shampoo

foto 2.jpg


20190505_101628.jpg


De velgen hoefden alleen even grondig afgespoten te worden aangezien ze enkele dagen eerder waren voorzien van Gyeon Rim coating.

foto 3.jpg


Nadat alles was opgeruimd, kon de auto naar binnen alwaar we verder konden.

Kleien:
Er kwam niet heel veel vervuiling van de lak af, dit is een groot voordeel als de auto netjes wordt bijgehouden.
Hiervoor werd de Dodo Juice SN klei, Poorboy's World Spray&wipe en QD500 detailerspray gebruikt.

foto 4.jpg


Lakdiktemeting:
de lak van de Jaguar zit erg ruim in z'n velletje. Overal een waarde van dik over de 300 oplopend tot boven de 500 micron. Leon vertelde me dat dit vroegâh gewoon was bij Jaguar.
Op het dak na, is dit de originele 19-jarige fabriekslak!

foto 5.jpg


Lakinspectie:
de staat van de lak was is best netjes te noemen, zeker omdat deze een goede 3 jaar geleden een detail behandeling heeft gehad met een coating. Leon had me verteld dat de lak best gevoelig is, met een (langharige) microvezeldoek, trok 'ie er al de marring in.

foto 6.jpg


Polijsten:
Met in het achterhoofd de zachte lak, besloten om de Jaguar met fluwelen handschoentjes aan te pakken, kortom: géén grof geschut.
Een testpot met de Rupes Bigfoot en Krauss S15, oranje Scholl pad en Scholl S17 haalden we een zeer nette en strakke correctie. Op sommige plekken werd er lokaal iets grovere combinatie van paarse Scholl spotbuff pad en S3 op de Rupes Mini ingezet voor de wat diepere krassen.
Voor de finishing stap werden diverse zachte pads en Gyeon Polish gebruikt.
Besloten werd ook dat de lak werd afgenomen met doeken die een gesloten lus hebben, zoals de Nanolex Lotus doeken. Deze "snijden" niet in de lak.

Enkele voor en na foto's.

foto 7.jpg

foto 8.jpg


De roosters uit de motorkap behandeld met de Proxxon mini rotary, een zachte finishing pad en pasta.

foto 9.jpg


Voor de oplettende kijker, ja de greep is kapot en wordt t.z.t. vervangen door een nieuw exemplaar.

foto 10.jpg


foto 12.jpg


De uitlaten werden behandeld met een polijstbal op de accuboormachine en Great Lion Ultra Metal Polish.

foto 11.jpg


foto 13.jpg


De glans en reflectie zit er weer goed in.

foto 14.jpg


foto 15.jpg


Nadat de lak voorzichtig was ontvet met Gyeon Prep, was het tijd voor de bescherming. Gekozen voor het vlaggeschip van Waxaddict, de Vortex.

20190505_170819.jpg



Nog een laatste inspectie binnen en toen kon de auto naar buiten.

20190505_175023.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag!
Sjieke bak!
En een fraai resultaat!

Maar, bij dit soort auto's, wil je gewoon dat er geen kentekenplaat op moet. :)
Daarmee bedoel ik, aan de voorkant...
Je moet toch wat. Maar t doet wel een beetje afbreuk aan zo'n auto. ;)

Ondanks dat. Staat die er weer super bij!

Zijn de ruiten en dergelijke verder nog behandeld?
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless
Mooi verslag Patrick. Voor de lezers. Jaartje of 10 geleden stonden we samen, op het vliegveld van Budel, te polijsten. Stralend weer. Ik 'leende' van iemand de Collinite Insulator Wax. Om een keertje te proberen. Waxje aangebracht en toen besloot héél de club te gaan dineren. Kan die mooi eventjes curen dacht ik nog. Na het diner gingen we weer aan de slag. Het afnemen van de Collinite nam in totaal een uurtje of 2 in beslag. :confused:

Zijn de ruiten en dergelijke verder nog behandeld?

Hoi. De ruiten heb ik vorige week alvast een keertje zeer grondig gereinigd. Dat doe ik komende week nog een keertje dunnetjes over en dan komt er Gyeon op. Kleine aanvulling met betrekking tot Gyeon omdat ik hier laatst wat vragen over zag. Ik had, voor de heb, twee Gyeon pads besteld. De blauwe en de witte. Deze lijken zeer sterk op de Scholl pads. Ze zijn wat minder hoog. De blauwe heb ik kort gebruikt. Een lichte polishing pad, beetje vergelijkbaar met de oranje Scholl. De witte vond ik zelf fantastisch, zeker in combinatie met de Gyeon Finishing Polish. Je kunt dan heel mooi de finish polish volledig uitwerken. Patrick vond 'm wat minder fijn om mee te werken, omdat de pad wat harder 'zoekt' als een zwarte finishing pad. Ik vind dat 'contact' weer prettig.
Maar als je graag met Scholl pads werkt dan zullen de Gyeon pads zeker bevallen.

Ook eventjes kennis mogen maken met een Rupes Bigfoot 15 en met de mini. Dat zijn toch wel hele prettige machines. Die mini is echt fantastisch. Spiegeltje, raamstijl, spoilertjes en bumpertjes. Ook de glooiingen in bijvoorbeeld de motorkap kun je daar heel fijn mee doen.

En wat betreft die kentekenplaat. Helemaal 1000 % mee eens. De auto heeft een fantastisch front. Beetje de bek van Jaws. Een lekker 'agressieve' look. Dat merk je vooral aan je voorgangers zeg maar. :p De kentekenplaat doet enorm veel afbreuk aan de lijnen van de auto. Helaas niks aan te doen.
 
Mooi, en nu lekker gewoon weer waxen ..

Exact Hans. Een coating is echt toppie. Tenminste wat betreft duurzaamheid. Totdat je wat meer swirls en krasjes begint te krijgen. Eventjes plaatselijk bijwerken gaat dan niet. En op de één of andere manier vind ik het toch nog steeds fijn om de auto 1 of 2 maal per jaar héééél grondig aan te pakken. En waxen blijft een soort van kers op te taart na noeste arbeid.
 
  • Leuk
Reactions: Aficior
Leon, vooral op één van de foto's van voren, vind ik 'm ook behoorlijk op de E-type lijken.

Dat is een mega compliment. Ik vind de E-type de mooiste auto die ooit gebouwd is. Puur, sexy, sportief, elegant, chique, bruut, snel, mooi, stoer ......... die auto is echt magistraal. Ze zijn wat prijzig nog op dit moment ...... :eek:
 
Wat een ontzettend lelijke deurgreep!! :p (Geintje).
Ik wist dat jullie aan deze auto gingen werken, dus verheugde mij reeds op het verslag. Duizend maal mooier en beter dan op dat Facebook.
Fijn dat de auto zo mooi is geworden. Wel bijzonder dat jullie gesloten lus-doeken nodig hadden. Ik heb een paar keer een topless broertje van de hier behandelde auto gedaan, maar die had dat niet nodig.
Mooi gedaan heren. Zo hoort het, want ook ik heb er van genoten.
 
  • Leuk
Reactions: nicknameless