• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Extra polijstmachine

Ash Fun Detailer

Detailing rookie
31 jan 2022
9
15
35
Huizen
Hoi allen,

Ik doe af en toe auto`s polijsten. Ik ben dus zeker geen expert.
Vind het echt mooi om te zien hoe een auto opknapt van een goede polijstbeurt.
En neem hier ook echt mijn tijd voor.
(iemand is dus gewoon een weekendje zijn auto kwijt :D )

Nu heb ik 2 DA polijstmachine`s.
1x 150mm met 21mm uitslag
1x 125mm met 8mm uitslag (Monello)

Ik vraag mij alleen af of het misschien handig is als ik nog een kleinere machine erbij neem?
Eentje van 45mm of 75mm?

Of is dit overkill voor een beginner.

Hoor graag van jullie.
Alvast bedankt!


Groetjes, Ash
 
Lekker belangrijk of het overkill is. Als jij er blij van wordt en je hebt de financiële ruimte, wie zijn wij dan om dat te remmen?

Ik kan een mini alleen maar aanraden! 75mm/50mm/30mm zijn maten die je stiekem vaker kan gebruiken dan je op voorhand dacht. Het is ook maar net welk resultaat je jezelf oplegt, maar ik werk met een 125mm pad toch niet fijn langs deurhendels, de geulen in voorschermen, geulen boven en onder de deuren, bumpers, dorpels, sponningen etc. etc.

Kortom, als je het kunt en je wilt het: lekker doen!
 
Ik heb momenteel bijna dezelfde machines in huis;

21mm DA.
8mm DA.

Ondanks ik in verloop van jaren prima uit de weg kan met beide (kleinere 74mm pads op de DAP, 180mm pad op de BigFoot), zou een kleinere machine zoals de Mini of Ibrido toch wel erg handig zijn.

Overkill is wanneer je machines in huis haalt die je eigenlijk niet nodig hebt.
Misgrijpen is volledig ruk.
 
  • Leuk
Reactions: Ash Fun Detailer
Thanks voor de tips!

Nou heb ik bij Carclean de DAP mini gezien met 75mm. €150
Maar ook ergens anders de Flex PXE 80 Nano deze heb standaard de backingplate van 30mm en 75mm. En 2 accu`s. €385,-
(liefst koop ik alles bij Carclean maar ze kunnen ook niet ALLES hebben natuurlijk)
Dat is het wel waard denk ik?
Aangezien ik ook krassen wil gaan repareren. Lijkt mij de 30mm voor langere krassen wel beter?
 
Een DAP mini is heerlijk werken op auto's met veel randjes en welvingen (en dat hebben veel recente auto's), maar als dat je kleinste machine is zou ik wat anders kiezen. Mijn 2e machine was een Proxxon rotary met maar 100W vermogen, maar door klein en licht formaat op veel lastige plekken in te zetten, en als je maar zorgt dat je de machine blijft bewegen, eigenlijk geen hologrammen te vinden. De PXE lijkt me dan ook een hele geschikte aanvulling op je machine park.

Mijn machines zijn (om een idee te krijgen van mijn referentiekader):
- DAP900 V2
- Proxxon WP/E (nieuwprijs ca. 100 euro, 2 inch pads)
- Rupes Mini
Daarbij her en der nog wel eens andere machines vastgehad om teststukjes te polijsten.
 
In het kader van: "er is geen betere raad dan voorraad" :D

Volvo V70 Japan (9).jpg


Festool rotary
Rupes Bigfoot Mini
Rupes Bigfoot LHR15 Mark I en III
Monello LDA1000 Dual Action polisher En dan staan de DAP900 en Flex PXE80 niet eens op de foto...:eyes:

De rotary kan worden ingezet met 25mm, 50mm, 75mm, 125mm en 150mm backingplate met de bijpassende pads.
De Flex PXE80 heeft een 25mm, 50mm en 75mm backingplate met bijpassende pads. Zo kan ik alle kanten op qua polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: schaef en kawazxr
Even inhakend op dit topic: met welke 2 machines haal je het meest uitgebreide en pragmatische bereik als hobbypoetser? Ik neig naar de aankoop van de PXE80 als eerste polijstmachine met daarnaast nog een grotere machine.

Vragen:
-kun je met de PXE80 makkelijk een hele auto mee doen of is dat te tijdrovend gezien de kleine backing plate en beperkte uitslag?
-welke accessoires zijn onmisbaar voor de PXE80? ik zou bijv. ook graag cones/balls willen gebruiken om wielen en ander moeilijk bereikbare hoekjes (deurgrepen) te polijsten, heeft iemand daar ervaring mee?
-welke grotere (DA) machine vult de PXE80 het beste aan?
-of zijn er betere combinaties van machines zonder de PXE80?

Budget is max ca. 1000 maar dit is secundair, belangrijkste vind ik handig in het gebruik met goede resultaten en machines die lang meegaan.
 
De PXE 80 is een vrijwel alleskunner door de verschillende backing plates, maar een gehele auto zou ik er niet mee doen. Dit ligt niet aan de uitslag, die is met max 12mm groot genoeg. Maar de grootste backing plate is "maar" 75mm en zorgt ervoor dat een gehele auto een tijdrovende klus wordt.

Dat gezegd hebbende vind ik het een ideaal apparaat en bijna onmisbaar door de combinatie van backing plates en roterend en excentrisch te gebruiken. Gezien de vele welvingen op moderne auto's gebruik je de 75mm backing plate op de PXE 80 stiekem heel veel. Ik heb zelf nog een Flex XFE 7-15 150 voor de grote vlakken, die ik vooralsnog alleen met de 125mm backing plate gebruik. Met deze twee machines kan ik lekker hobbyen. Is niet de meest budget vriendelijke combinatie, maar ik had dezelfde overwegingen die jij ook hebt (kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid).
 
  • Leuk
Reactions: Schuurfonds
De PXE 80 is een toppertje. Ik gebruik mijn Rupes mini nog maar weinig sinds ik de PXE heb. Aanvullend zou je voor een Bigfoot 15 of navenante Flex gaan. Daar kun je prima mee uit de voeten.

Als toevoeging voor de Flex heb ik nog een rotary verleng stuk en een Flex 50mm backingplate bijgekocht.
 
  • Leuk
Reactions: Schuurfonds
Even inhakend op dit topic: met welke 2 machines haal je het meest uitgebreide en pragmatische bereik als hobbypoetser? Ik neig naar de aankoop van de PXE80 als eerste polijstmachine met daarnaast nog een grotere machine.

Vragen:
-kun je met de PXE80 makkelijk een hele auto mee doen of is dat te tijdrovend gezien de kleine backing plate en beperkte uitslag?
-welke accessoires zijn onmisbaar voor de PXE80? ik zou bijv. ook graag cones/balls willen gebruiken om wielen en ander moeilijk bereikbare hoekjes (deurgrepen) te polijsten, heeft iemand daar ervaring mee?
-welke grotere (DA) machine vult de PXE80 het beste aan?
-of zijn er betere combinaties van machines zonder de PXE80?

Budget is max ca. 1000 maar dit is secundair, belangrijkste vind ik handig in het gebruik met goede resultaten en machines die lang meegaan.
Ik zelf doe een 2018 Ford Fiesta geheel met de PXE 80 Verdeeld over 2 dagen.
 
Vooral kijken naar de lijnen en de grote van de oppervlakten.
Fiesta heeft veel lijnen en ook nog een panoramadak waardoor deze auto prima met een PXE 80 te doen is.
 
Goed punt hierboven! Kijkend naar het moderne lijnenspel is groter niet langer echt beter. Als je de PXE koopt en een 125mm machine met 15mm uitslag, ben je klaar. 150mm is leuk voor een dak of motorkap, maar bij de meeste deuren loop je al snel tegen een bolle of holle vorm vorm aan en komt het echt aan op een stuk techniek en ervaring om dan nog effectief te zijn.

Voor 1000 euro kun je beide apparaten draadloos krijgen, maar als je bedraad geen issue vindt hou je met een bedraad 15mm uitslag flink wat centen in de zak voor pads en middelen.
 
  • Leuk
Reactions: Thomaso
Ik heb ook 2 Flex machines, maar beide bedraad; ik gebruik ze maar een aantal keer per jaar en heb geen last van de snoeren, dus ik heb de afweging gemaakt om geen accu machines aan te schaffen
XFE 7-12 80 Dual Action Polijstmachine 75mm
XFE 7-15 150 Excentrische Polijstmachine 150mm
Ik vind het beide erg prettige machines; als je grotere vlakken kunt doen zoals het dak, en de kleine machine voor héél veel andere plaatdelen met welvingen.