• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Extreem waterafstotende ruiten

pwillemske

Detailing chief
20 jan 2018
182
88
24
Het is mij opgevallen dat de ruiten extreem waterafstotend zijn. Als de ruitenwissers op en neer gaan piepen ze zodra ze op het einde van hun slag zijn, daarom dit topic omdat het simpelweg vervelend is (het is vrij luid).

Ik heb 2 verdachten welke voor de extreme beading zorgen (sheeting valt tegen), de sour pour shampoo van DDJ welke wax bevat en de clearly menthol glasreiniger. De shampoo lijkt mij de hoofdverdachte, omdat deze wax bevat, maar op de lak is dit in veel mindere maten aanwezig.

De clearly menthol lijkt mij niet dat deze bescherming oid toevoegt aangezien het een reiniger is met een pH waarde van 10,5.

Testen gaat niet echt aangezien de ruiten erg lang water afstotend blijven....iemand enig idee waar dit vandaan kan komen??

Ik heb trouwens geen enkele bescherming op de ruiten aangebracht, alleen deze 2 producten komen echt in aanraking met de ruiten :)

Alvast bedankt!
 
Dus de voorruit is extreem waterafstotend omdat de wissers piepen? Of stoten ze ook letterlijk het water af, zo extreem? :p

Clearly Menthol bevat alcohol en laat geen laagje achter die waterafstotend werkt. Dus het moet de shampoo-wax wel zijn. ;) (Wat mij ook weer stug lijkt. Enige frictie waardoor ze stuiteren is een optie, maar finaal aanlopen zal aan wat anders liggen of een combi van dingen)
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
Je kan proberen om je ruiten te polijsten.
Wat ik zelf ook doe is met een stuk t shirt altijd de ruitenwisser zelf ook schoonmaken, daar komt ook veel vuil vanaf.
Hoe oud zijn je ruitenwissers?
 
De ruitenwissers zijn ongeveer 5 maanden oud, van goede kwaliteit (Bosch). Ik maak ze tijdens een wasbeurt altijd schoon met een wat ouder mf doek.

De ruit stoot het water ook echt af, maar de ruit lijkt dan ook flink ontvet te zijn waardoor de wissers piepen (alleen op het omschakelpunt van de slag van de wissers, dus als ie beneden is en dan weer omhoog gaat en andersom).

Het is ook niet alleen op mijn auto, mijn vader zijn auto heeft het ook welke gewassen is met sour pour en daarna clearly menthol.

Wat ik wel raar vind, is dat de glasreiniger toch alles moet verwijderen op de ruit, waaronder een wax laag oid??
 
@Mario zo ver ik weet zit er niks geen bescherming op de ruiten, net een topic gelezen over sonax glass polish. Toch maar eens proberen aangezien er behoorlijk wat krasjes in de ruit zitten en de ruiten wel eens een flinke reiniging nodig hebben.

Ik heb alleen clearly menthol in huis, en een aantal normale polijst pasta's dus moet sowieso iets bestellen, dus dit gaat op de lijst voor de SSS :)
 
Jup, a.d.h.v. dat topic bestel ik de flexipad glass polish pad mee, 135mm. Op welke stand zou ik dit moeten verwerken op mijn rupes Lhr15 mk2?? Gewoon voluit of maakt het niks uit??
 
Met polijsten gewoon rustig aan doen

Kijk ook naar welke sproeiervloeistof je gebruikt

En gebruikt geen alcohol op de wisserrubbers
 
@RedCat Sproeiervloeistof is niks speciaals, gewoon een standaard goedje uit de garage. Het alcohol tast de rubbers aan neem ik aan? Clearly menthol is toch niet schadelijk, of beter wel vermijden?
 
Wisserrubbers moeten soepel blijven
Weekmakers houden in het algemeen niet van alcohol
Gewoon de wisserarmen omhoog zetten als je de ruit zelf schoonmaakt
Even een doek langs het rubber kan best, alleen niet overspoelen
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en pwillemske
[Sproeiervloeistof is niks speciaals, gewoon een standaard goedje uit de garage.

Al paar keer meegemaakt dat dat juist de reden is van “springende” ruitenwissers.
Soms het helpt het om de verdunning aan te passen. Recent door er een liter water bij te mikken problemen verholpen van springende wissers en strepen trekken op de ramen. De ramen stonden in de clearvue/rain-X.
 
Vandaag in de regen gereden (frankrijk vakantie) en ze piepen niet meteen, na een tijdje met de wissers op automatische stand beginnen ze te piepen als ze op hun einde zitten en stuiteren ze af en toe. Zodra ik de ruitensproeiervloeistof gebruik is dit tijdelijk weg, hier lijkt het dus niet aan te liggen. Ik verdenk nog steeds de sour pour, aangezien dat het enige is met wax. Is iemand hier die ook de sour pour gebruikt??
 
Inderdaad, de shampoo is nu op en bestel even geen shampoo met wax meer. Om de wax te boosten gebruik ik wel een detailspray als QD+ :) Tevens haal ik een andere glasreiniger, van poorboys world, een neutrale reiniger. Gewoon om te kijken hoe deze bevalt, tevens omdat ik toch wel fan ben van Poorboys :)
 
Een neutrale glasreiniger? :p De Dodo Juice - Clearly Menthol is een uitstekende product zonder rare extra niet-neutrale fratsen, hoor. ;)

Je kan nog steeds de shampoo met toevoegingen gebruiken. Ik denk dat de wax wel medeplichtig is aan je problemen, maar dat er meer oorzaken zijn. Ik zou dus, als je weer terug bent van vakantie, de voorruit eens schoonmaken met een fijn polijstmiddel en daarna ontvetten of zelfs gewoon met Clearly Menthol. Kijk dan even hoe het gedrag van je wissers is.
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
Persoonlijk heb ik de clearly menthol ook nooit fijn gevonden. 2x gekocht, 2x verkocht, ik weet niet waarom maar vond het absoluut geen fijne ruitencleaner. Doe mij maar Prep of Invisible glass.
 
  • Leuk
Reactions: opelmark
de dodo menthol vind ik ook geen geweldige glasreiniger, gewone Glassex werkt beter om het schoon te krijgen, van de dodo gaat hij wel meer glimmen dus het zou goed kunnen dat er iets extra's bij zit.

voor het goed schoonmaken van de ruiten als er een extra anti water beschermingslaagje opzit gebruik ik monello finale, geen dure glasspolish nodig.
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
Ok, ook even een duit in het zakje doen dan maar.
Als glas schoon is, glimt het. Dat is niet zo raar. Van Glassex krijg ik juist een blauwe waas over de ramen.
Kunt overigens je ramen ook met (gewone) Dreft doen, doen die glazenwassers ook (vrijwel) allemaal.

De Monello Cristalino is misschien een optie??
 
  • Leuk
Reactions: pwillemske
Volgens mij ligt het met name aan de auto.
Ik gok dat het geen problemen geeft op de auto van je avatar, maar nu op vakantie bent met een grotere auto?

Mijn ervaring is dat waterafstotende producten nog wel eens wisserproblemen geven op grote autoruiten/wissers.
Niet altijd, ligt misschien ook aan de kracht van de veer van de wisser, je rijsnelheid of hoek/bolling van de ruit.

Komt erop neer: op de meeste auto’s geen probleem, maar sommige auto’s kunnen er niet tegen. Bijvoorbeeld de Renault Scenic van mijn vrouw.

Een paintcleaner of elk willekeurig polijstmiddel is goed om het van je ruit te halen.
 
So, wat een antwoorden! Het geeft problemen op mijn eigen Scirocco en op de Tiguan (Mk1) van mijn vader. 2 totaal verschillende auto's dus welke ook een verschillende/grootte van de ruit hebben maar wel exact dezelfde problemen.

Met neutrale reiniger @Quantoxx bedoel ik de pH waarde, van de DDJ is deze 10,5 en van de PBW 7,1 :)

Met de SSS bestel ik een aantal producten om de ruiten te kunnen polijsten en de PB glasreiniger. Wilde deze altijd al eens proberen.

Wat ik ook gek vind, is dat het ook niet af neemt, zeker als het de shampoo mocht zijn, zou de beading toch al een heel stuk vermindert moeten zijn??