• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Extreme nieuwe watervlekken op lak - juist verergerd na polijstbehandeling?!

robbie79

Detailing rookie
21 mei 2022
6
2
Hallo allemaal,

Mijn auto van ca. 20 jaar oud (rood met blanke lak) staat op zich goed in de lak maar had altijd al last van kleine, subtiele 'watervlekjes' (als ze zo heten) op bepaalde plekken, zoals de motorkap en achterklep. Dus ik besloot om de auto te reinigen met Dodo-shampoo zoals ik altijd doe, vervolgens de gedeelten met de watervlekjes te behandelen met een polijstspons van CarClean in combinatie met Poorboys Professional Polish (een licht polijstmiddel). Daarna heb ik de auto afgewerkt met Poorboys EX-P sealant, zoals ik eveneens wel vaker doe.

Het resultaat was - zoals altijd - naar volle tevredenheid. En omdat ik deze keer tussendoor had gepolijst, waren de oude watervlekjes ook voor 90% weg. Althans, zo leek het ongeveer de eerste week.

HELAAS. Inmiddels zijn er een paar fikse regenbuien overheen gegaan en zijn de watervlekken niet alleen teruggekomen, maar vele malen erger dan ze ooit waren!! Het lijkt dus of het polijsten juist averechts heeft gewerkt. Een ander verschil met mijn normale routine is er namelijk niet, en die heeft de bestaande vlekjes zeker nooit 'verergerd'.

Het is een onooglijk geheel geworden, ik durf zo bijna niet met de auto te rijden. Ik zal een paar foto's bijvoegen. Het zijn dus hetzelfde soort watervlekken als vroeger, op precies dezelfde plaatsen, maar ze zijn zeker 10x zo erg geworden. Deze gigantische vlekken zijn uit het niets - in een paar dagen na wat onweersbuien - ontstaan, maar je krijgt ze echt niet zomaar weg. Ja, met wat polijsten, dacht ik eerst. Maar dat heeft het dus juist erger gemaakt?

Ik ben niet gauw radeloos als het over het uiterlijk van mijn auto's gaat (ik ben geen 'detailer'), maar hier ben ik me echt kapot van geschrokken. Heeft iemand misschien tips, waar kan dit in hemelsnaam aan liggen? Hartelijk dank alvast.
 

Bijlagen

  • 1727F95E-4103-4F9D-A781-41657A197807.jpeg
    1727F95E-4103-4F9D-A781-41657A197807.jpeg
    162,2 KB · Weergaven: 307
  • A9AD9E49-BF08-47C5-BD25-F9CB3F824EBF.jpeg
    A9AD9E49-BF08-47C5-BD25-F9CB3F824EBF.jpeg
    122,8 KB · Weergaven: 238
  • 49BF6AAE-0A24-411C-BE42-A2F795278D5C.jpeg
    49BF6AAE-0A24-411C-BE42-A2F795278D5C.jpeg
    127,2 KB · Weergaven: 203
Heb je tussen het polijsten en de sealant ook afgenomen met iets als Prep ?
Een Sealant wil graag een schone vetvrije ondergrond.

Een andere optie is dat de blanke laklaag inmiddels poreus is geworden
Doordringend vocht maakt de lak ook lichter
Maar dat soort vlekken trekt meestal weg zodra het droogt in de zon

Voor rood zou ik eerder voor een glaze en een wax gaan
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik heb inderdaad geen Prep gebruikt, zal ik de volgende keer zeker doen. Maar het zijn dus inderdaad (verse) watervlekken? Hoe krijg ik ze weg en voorkom ik dat ze terugkomen? Veel dank!
 
Mijn indruk is ook dat je gewoon verse waterspots hebt, en met het zonnetje dat momenteel erg sterk is, zullen regendruppels al snel deze vlekken veroorzaken.
Voor de goede orde: PB-PP is geen polijstmiddel (ondanks de naam) maar een paint cleaner, alleen als je Professional Polish2 hebt, dan is het ook een licht polijstmiddel.

Ik herken de lichte vlekken wel, op mijn vorige auto (donkergroen) had ik dat ook na een aantal regenbuien en als er EXP op de lak zat. Bij mij was een gewone wasbeurt genoeg om de vlekken weer weg te halen, en kwamen ze ook minder snel en minder heftig terug als er opnieuw regen gevolgd door zon overheen ging. Andere optie is om een glaze en een wax te gebruiken in plaats van de sealant zoals RedCat ook al aangeeft. Dan zou je bijvoorbeeld voor Black Hole en Collinite 845 kunnen gaan.
 
Dank voor de tips. Omdat ik het toch niet helemaal vertrouwde, ben ik zojuist even langs Tim vd Hoek gereden, een autopoetsbedrijf met 30 jaar ervaring in Rotterdam. Hij vond het ontzettend vreemde vlekken en heeft van alles geprobeerd om ze (plaatselijk) te verwijderen, maar dat lukte hem niet. Kortom, het lijkt dus echt IN de (23 jaar oude) lak te zitten. Misschien heeft mijn laatste poetsbeurt net het laatste 'zetje' gegeven :confused: Hij kon het 'snelle' opkomen van de vlekken ook niet verklaren en was echt verbaasd.

Zijn advies was om te proberen of 'schuren' werkt en heeft daarvoor een ander adres meegegeven.
 
Voor mijn goede begrip: bedoel je een glaze gewoon over deze (zeer zichtbare) vlekken heen? Na goed schoonmaken uiteraard.

Is dit naar jouw idee niet een probleem dat sowieso eerst aangepakt moet worden? Tim kreeg de vlekken met geen mogelijkheid weg, dus ze zitten echt IN de lak blijkbaar.
 
Sopje als echt vuil, anders is een detailspray voldoende
Dan zonodig drogen, glaze ... uitpoetsen als resultaat zichtbaar is

Een glaze is vettig en trekt enigszins in de (poreuze) lak
Afhankelijk van hoe makkelijk het er in trekt is het effect (diepere kleur) sterker
Het kan zomaar zijn dat er toch wat vocht in de lak zit wat er door de sealant moeilijker uit kan
Geen idee wat "Tim" geprobeerd heeft, maar ik heb erger gezien wat oplosbaar was ...
 
Tim heeft o.a. plaatselijk gepolijst, nadat hij uiteraard getest heeft of het geen kalkvlekken oid zijn. Ik moet zeggen dat ik (als leek) niet precies meer kan herhalen wat hij vóór het polijsten geprobeerd heeft, maar hij heeft 30 jaar professionele ervaring en staat goed bekend in de omgeving.

Maar uiteraard probeer ik graag eerst nog de hier geopperde suggestie, voordat ik ga laten schuren (wetsanden?).

Zal voor de zekerheid eerst nogmaals een Dodo Juice-sopje doen, kan geen kwaad lijkt me. Is dat voldoende om de oude sealant (EX-P) te verwijderen, of maakt dat niet zoveel uit?

Welke glaze moet ik hebben, Black Hole van Poorboys bijv.? En daarna dus beter 'afsluiten' met collinite 845 (heb ik al staan) ipv de EX-P sealant?

En heb ik dan tussendoor nog de Prep nodig, zoals je eerder aanraadde? Of is dat alleen nodig met polish en niet met glaze?

Voor de volledigheid: het gaat om een Corvette van ca. '99, rode basislak + blanke lak volgens het boekje. Ik vermoed sterk dat de gehavende stukken nog de originele lak uit 1999 betreft.
 
Als het niet echt vuil is en de vlekken ook het gevolg van vocht kunnen zijn, dan is een detailspray handiger
Dus alleen een sopje als er vuil op zit dat je niet zomaar af neemt.

Geen idee wat de EX weghaalt, kan je mogelijk CC even over bellen
Elke glaze is goed, zou zelfs kunnen dat de 845 al effect geeft omdat die behoorlijk vettig is

Die blanke lak, dat zie ik niet uit de foto's en dat zou juist kunnen duiden op poreuze rode lak zonder blanke laag
 
  • Leuk
Reactions: Piotr
Vanavond de 845 op een gedeelte van de motorkap geprobeerd... Dat had helaas 0.0 effect op de zichtbaarheid van de vlekken, hoewel de lak op zich wel mooi glom :) Maar de ontsierende nieuwe vlekken blijf je erdoorheen zien. Ik zal het binnenkort met glaze proberen, maar vrees op basis hiervan dat weleens zou kunnen tegenvallen.

Ik weet 100% zeker dat de auto is 'geboren' met blanke lak, dat staat niet alleen in de 'build sheet' van dit exemplaar, maar was ook volstrekt gangbaar destijds bij deze modellen (ik weet bijna niets van detailing maar wel van Corvette C5's ;) ). Maar of er nu nog -na 23 jaar- een volwaardige laag blanke lak aanwezig is, weet ik natuurlijk inderdaad niet. Is dat nog te meten oid?
 
De laklagen zijn te meten. Een hele dure (2000+ euro) professionele lakdiktemeter is in staat om de individuele lagen te meten. Een doorsnee lakdikte meter meet enkel de totale laagdikte. Maar zelfs een doorsnee lakdikte meter zou voldoende indicatie kunnen geven om je vermoeden te sterken. Met een doorsnee lakdiktemeter zul je op de vlekken dan lage waardes hebben, vermoedelijk minder dan 70 micron.
 
Hallo Robbie,
Heb je het kunnen oplossen? Ik heb namelijk precies hetzelfde probleem. Ik heb een rode Alfa Romeo Spider. Vanmorgen gewassen met Mequairs Ultimate Wash & Was wat ik altijd doe. Daarna netjes drooggemaakt niks aan de hand. Vanmiddag één stortbui en daarna meteen vlekken op motorkap en achterklep. Ben benieuwd!