• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

F56 Mini Cooper "full" detail

Eviate

Detailing trainee
1 mrt 2023
18
25
1 goede avond allemaal,

Vandaag de laatste hand gelegd (voor nu) aan mijn Mini Cooper detail projectje. Ik heb deze auto een paar maanden terug gekocht bij een particulier. Hij had de auto bij een "ex-lease-veiling" gekocht om door te verkopen. De auto kwam inclusief vele brandplekken van sigaretten, een bak steenslag en last but not least: Een Marters nest onder de motorkap! Toch voor de auto gegaan, omdat alle "schades" met wat zorg, aandacht en (VEEL!) tijd op te knappen zijn.

Ik heb vandaag pas bedacht om m hier te showen, dus heb de boel niet uitvoerig gedocumenteerd, maar ik heb wel een hoop geleerd tot nu toe! De auto staat er vandaag, na de afgelopen 2 dagen hobby-en zo bij:

IMG_1213.jpg

2A2ADBC3-800D-4795-BE4E-949C57CC1C45.jpeg

7A9994A4-04AC-4083-99EB-8DC966A88004.jpeg


Ik heb 2 weken geleden een eerste poging gedaan qua (dual action) polijsten, maar was niet tevreden (dat avontuur zal ik evt later toelichten). Dus gisteren opnieuw een poging gedaan. In totaal heb ik het volgende gedaan dit keer:

Exterieur:
- "ff snel" de auto bij een pompstation met de hogedrukspuit een beetje schoongemaakt bij een pompstation.
- Het (leegstaande) marter-nest verwijderd m.b.v. gereedschap, een goede lamp en een stofzuiger.
- Het dak en de buitenspiegels gepolijst met Menzerna 1000 compound icm microfiber pads en Menzerna 3800 polish met zachte pads.
- De ramen schoongemaakt (binnen -en buitenkant). Buitenkant v/d ramen gecoat met Soft99 Glaco Roll On Max.
- Alle gespoten delen geseald met Menzerna Power lock.
- Kunststofdelen en banden behandeld met Autoglym - Vinyl & Rubber care.

Interieur:
- Matten schoongemaakt met de stofzuiger
- Alle kunststof schoongemaakt/behandeld met Autoglym - Vinyl & Rubber care i.c.m. microfiber doek en kwastjes.

De toppers, mijns inziens waren in dit geval:

1. Autoglym - Vinyl & Rubber care

Top spul! Hier heb ik alle kunststof (interieur en exterieur mee behandeld. Ik had een mooie microfiber doek die na een tijdje helemaal soaked was, waardoor ik steeds meer kunststofdelen mee ging pakken haha.

2. Menzerna Power Lock

Dak en spiegels zijn gepolijst en vervolgens Power Lock gebruikt. Toen dacht ik… laat ik de rest dan ook maar mooi in de “wax” zetten. Deels machinaal. Deels met microvezel applicator.

3. kleine en grote kwast.
Ideal om alle polish etc tussen alle kiertjes uit te kunnen vegen. over detailing gesproken haha. Ideaal voor details die dingen.

4. Niet te vergeten… een shitload aan 75mm en 125mm polishing pads en een nog grotere load aan alle soorten en maten microfiber doeken en applicators. 2 emmer methode gebruikt, maar dan voor de was: 1 emmer voor vette / wax etc doeken/pads en 1 emmer voor vieze / schoonmaakmiddel-bevattende doeken/pads
__________________________________________________________________

Wat heb ik geleerd n.a.v. mijn eerste poging om het dak netjes te krijgen?

1. Handschoenen! Van die ziekenhuis handschoentjes. Zonder die dingen ga je best veel Nivea nodig hebben de week na je detail.
2. Je (ik in ieder geval!) kunt niet in 1x je hele auto poetsen / kleien / polijsten / afwerken. Mij was bij een workshop verteld dat dit wel ging lukken... NOT! De vorige keer was ik enorm veel tijd kwijt aan het hele voor-proces, om vervolgens alleen het dak soort van af te krijgen. Dus:
3. Ga per paneel te werk. Dus het betreffende deel voorbehandelen, de boel afplakken en polijsten maar! Tijd over? Dan pak je het volgende paneel.
3. Met dank aan youtube-kanaal Chicago Auto Pro's... een 3-staps-systeem is overbodig. Gewoon 1x cutten en 1x polishen! Het kost al tijd genoeg. Ik denk dat wanneer iemand me zou vragen om zijn auto te polijsten, ik deze voor zou stellen. Als je kijkt hoeveel tijd je kwijt bent met 2 stappen + coaten/sealen, dan wordt het al snel een hele dure grap.
4. Beter te veel afplakken, dan te weinig. Polish kun je echt overal tegenkomen na een polijstsessie.
5. Nu wordt het gevaarlijk... Als je toch van plan bent te gaan cutten... dan zou ik me niet te druk maken over kleien (wel even de boel inspecteren natuurlijk. Dan een keuze maken om wel/niet te kleien.

Oke dat was het wel voor nu. Fijne avond gewenst allemaal!
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal.
Mooie foto’s en mooie auto.

misschien kan je er toch nog een verslagje van maken, leerzaam voor de beginners.
 
  • Leuk
Reactions: Eviate
De MINI staat er goed bij! Eén klein kritiekpunt en dat is dat ik de glans op de kunststofdelen iets teveel vind. Ik zoek naar een product die dit juist niet doen.