• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Festool...YES

D-J

Detailing guru
Tester of Bling
3 sep 2009
1.973
105
Zoals afgesproken mag ik de Festool Rotex (kan ook excentrisch) lenen van zwager.
Op de voorwaarde dat hij dan weer gebruik mag maken van mijn detail spul.

Deel 1:
Hij heeft een 125mm backingplate erop.

Nu sta ik dus voor de keuze om (eindelijk;-) ;-p ) wat echt spul te gaan kopen.

Nu graag jullie adviezen.

Welke Pads.
Wat voor cleaners/polijstmiddelen (ik heb nog Meguiars 3 stappen liggen)?

Dus waar mee te beginnen?

Deel 2:

Kijk, van de DAP lees ik altijd: Goed de how-to's lezen ed en je kunt weinig verprutsen.
Geld dat ook voor een festool? Kan ik daar ook redelijk fool-proof mee aan de slag?:schaam

slechte deal.....
die machine die blijft wel waard.. jou detailspullen gaan op.. en harder als je denkt..
helemaal als een first time user, wat klodders polish leent..

als mijn zwager aan mij, mijn machine zou vragen.. prima.. pak hem maar.. brokken is dokken... maar niet ''ALS''

mischien ben ik daar ook wel een zeikerd van..

een rotex is niet zo gevaarlijk.. vergelijking met de dap.. laat hem alleen niet te lang op 1 plek staan!

als begin zou ik nemen:

zwarte pad
witte pad
oranje pad

naar gelang kan er uitgebreid worden met een light-green, of gele pad...

als polish zou ik de onverbeterde monello kit nemen.. gewoon niet twijfellen.. gewoon doen..

dan heb je best een leuk begin...

let er wel even op dat de rotex NIET voor schuren van hout is gebruikt!! hout splintertje, of zelf stofjes kunnen een catastrofe op je lak maken!! dus ALS er hout mee is geschuurd.. helemaal uit elkaar dat ding!! en een hele hoop perslucht!! (en dan nog is het gevaarlijk!!)

let er ook even op.. dat hij een geforceerde rotatie mode heeft... als deze aanstaat.. word hij veel gevaarlijker als een dap!! en is het een fusion tussen een rotary en excenter!

D-J zei:
Kijk, van de DAP lees ik altijd: Goed de how-to's lezen ed en je kunt weinig verprutsen.
Geld dat ook voor een festool? Kan ik daar ook redelijk fool-proof mee aan de slag?:schaam

Ik heb een Festool Rotex en ik ben daar als beginner zonder ervaring mee aan de slag gegaan. Als je die op de excentrische stand gebruikt en je gedachten erbij houdt kan er even weinig mis gaan als bij de dap.

Mmm, oke. Kijk, dat lenen zit wel snor. daar kunnen we heldere afspraken over maken. Dont worry.

Verder lees ik om te beginnen de:

zwarte pad
witte pad
oranje pad

En bedankt voor de waarschuwing mbt hout!!
Welke bedoel je dan?

@ D-J:

Als de machine ooit gebruikt is om hout mee te schuren, dan zou je de machine eerst eens goed schoon moeten maken/blazen.

Je wilt niet dat houtstof o.i.d. tussen de lak en pad terecht komt.

Enne, de Rotex is een full proof machine, mits je het koppie erbij houdt. Dit geldt voor elke machine trouwens.

Helder. Thanks!

Welke pads zijn volgens jou het beste (als festool hofleverancier)?

Ja, sorry. Ik ben niet duidelijk genoeg.

Welke bedoel je sprecies? Dus welk merk/type?

ik zou zelf de monello kompressor pads nemen.. deze lopen mooier over ronde oppervlak, en werken langer door met je polish

Als je zwager normaliter die Festool gebruikt voor het schuren (waar hij voor bedoeld is) zou ik hem absoluut nooit op mijn wagen zetten :schaam

Mocht dat niet het geval zijn ;-p dan kan het natuurlijk wel !

Nee, hij heeft er eigenlijk alleen plasic meet gepolijst. (mislukt, kan het niet meer glimmend krijgen)

Nu ben ik eigenlijk van plan voorlopig alleen Autoglym SRP te gaan gebruiken ism Race-glaze 42 paste wax.
Dan is een groene pad toch voldoende?
Of ook nog een om mee te waxen?

(sorry voor alle vragen hoor....;))

Quincy zei:
Als je zwager normaliter die Festool gebruikt voor het schuren (waar hij voor bedoeld is) zou ik hem absoluut nooit op mijn wagen zetten :schaam

Mocht dat niet het geval zijn ;-p dan kan het natuurlijk wel !

Ik vind dit nog steeds een bullshitverhaal.
Schoonmaken met lucht, andere backingplate en gaan.
Vraag me toch ernstig af wat hier mis aan is.

srp doet het goew op zwart........

ik zou toch een ECHTE polish pakken.. monella / menzerna / ssr..

monello finale / mezzo
menzerna finalfinish (po85rd) / intensive polish (po85rd 3.02)
poorboys ssr1 / ssr2.5

daar heb je tenminste wat aan..
srp vult alleen, de combi's hier boven halen ze echt weg..

raceglaze 42 zou ik lekker met de hand en een rode euro handpad doen, of een CC applicator, of meg's/pb mf applicator

let er op als je WEL srp gebruikt.. dat als de 42 weg is (en die standtijd is niet BAR lang (2 maanden) ) dat je srp laag ook weg is!

moto zei:

heeft te maken met een opinie van iemand..

ik.. zou het persoonlijk ook niet doen.. mij zal het risico te groot zijn...

houtstof en rotzooi is ZOO fijn, het komt overal in... en je zal nooit 100% alle stof en bende eruit krijgen..

vandaar dat ik die opinie deel..

het kan wel... maar bullshit lijkt het mij zeker niet... (of je moet voor 135 euro, je lak riskeren, en die van anderen.. aangezien ik niet alleen mijn auto doe)

moto zei:

Fijn dat je mijn verhaal dan even quote, maar je mag het bullshit vinden... ik vind dat bullshit!

Met perslucht blaas je echt niet álles weg... maar ga jij lekker je gang met perslucht en excenter waar mee geschuurd is, niet voor mij!

HOHO luitjes, zullen we het scoonmaakgedeelte maar laten voor wat het is...blijft het in elk geval gezellig :party

Het ging / gaat over een Festool Rotex en de gevraagde adviezen mbt het gebruik van cleaners/polijstmiddelen/pads
Gebruik 2 pads, 1 om te polijsten, 1 om te waxen ( jaja ik weet als minimaal, maar om aan te geven dat je deze dus niet door elkaar heen moet gaan gebruiken )

De vraag mbt verprutsen, ook beantwoord meen ik

Tjonge, niet katten jongens:-b :lol Ik snap de hint en oprechte zorgen. Thanks, ik zal echt goed uitkijken...egwaar;)

Dan, mijn uiteindelijke vragen. Mmm, lastig hoor.
Kijk, die SRP klinkt al heel goed en laat fraaie resultaten zien als ik dit forum zo afstruin.
Ik snap dat een echte polish (bv. SSR/monello) een echte oplossing bied ipv slechts een opvulling.
Alleen durf ik domweg nog niet met dat "grove" geschut te komen.

Daarvoor wil ik toch echt eerst een keer naar CC toe voor een inspectie/advies/aankoop sessie.

Is dat "koud water frees"? Of word het wel begrepen:schaam

Daarbij, sinds zaterdag zijn we de gelukkige eigenaar van een kevertje 1200 van 1974. Die zal toch weer een hele andere
lak hebben als die dikke Zweed. Een keer een bezoek aan CC + een workshop (hoort nog bij de aanschaf van de festool)
zal hopelijk voldoende bieden om het echte werk te gaan durven.

Maar andere meningen/ervaringen hoor ik graag!:-)^

of je nou zwart en srp, of zwart en ssr/monello finale erop doet...
maakt ook niet veel uit..

gewoon howto's lezen.. youtube tutorials bekijken..
er staat hier zelfs een howto: dappen met video..

je KAN het niet verprutsen.. geloof me:lol