Afgelopen zaterdag de Fiat Barchetta van een goede vriend eens onder handen genomen. De auto is van 1996 en heeft 230.000KM+ gelopen zonder noemenswaardige problemen. Helaas kon de carrosserie nog wel wat aandacht gebruiken, maar vantevoren werd al duidelijk dat een 100% correctie er niet inzit door de om zich heen grijpende roestduivel. De auto is technisch echter in prima staat (hij wordt ook als daily driver gebruikt), dus eerst maar eens besloten om de lak voor zover mogelijk op punt te zetten en dan maar eens kijken waar het schip strand.
Helaas had ik niet de volledige dag tot mijn beschikking in verband met andere verplichtingen, daardoor zijn dingen zoals de velgen erafhalen en de wielkasten en velgen aan de binnenkant schoonmaken niet gelukt.
Eerst maar eens begonnen met het motorcompartiment. De accu en het luchtfilter afgesloten met wat plastic zakken en ruim ingespoten met Meguiar's APC 1:4 en ingewerkt met een kwast. Toen met draaiende motor de boel goed afgespoten met de HD. Het hele proces nog maar eens herhaald want 14 jaar vuil laat zich niet zo makkelijk verwijderen.
Daarna de velgen gedaan met Wheel Brightener. Onmiddellijk bleek al dat de voorkant nog wel schoon te krijgen was, maar de binnenkant konden we alleen goed doen als we de velgen erafhaalden, hier was helaas geen tijd voor dus zo goed en kwaad mogelijk de binnenkant schoon proberen te krijgen met een EZ Detail Brush. Dit had wel enig effect maar lang niet genoeg, dit zal de eigenaar op een later tijdstip zelf aanpakken.
Daarna de standaardprocedure voor het wassen gevolgd; ingefoamed met ValetPro snowfoam, auto rond geweest met APC 1:4 en een kwast voor alle kieren en naden (en de tankdop ), afgespoten met de HD, daarna met de 2 emmer methode gewassen met Meguiar's Hyper Wash en een Mother's lambswhool washmitt.
Hierna was het tijd voor kleien. Duidelijk was dat mijn Meguiar's consumentenklei het op moest nemen tegen 14 jaar ellende:
Bij de onderkant van de auto zat genoeg teer om een stuk straat te asfalteren
Niets wat een beetje Autosmart Tardis niet op kan lossen. Iemand nog een tip voor een alternatief? De Tardis is bijna op en niet te krijgen in Nederland.
Goed, weer verder. Geprobeerd om swirls vast te leggen op de foto, helaas niet gelukt. Ook met het blote oog waren ze eigenlijk niet zichtbaar, maar een testspot op de motorkap toonde aan dat de reflectie van de Brinkmann op het gepolijste deel scherp was, terwijl het op de ongepolijste delen op z'n best wazig was, er werd dus wel degelijk correctie behaald maar deze was niet goed op foto vast te leggen (of ik kan het gewoon niet ).
Enige wat wel goed vast te leggen was, waren de verbeteringen op de achterlichten:
De lak was zoals verwacht boterzacht. Ik kon 95% van alle oppervlakkige beschadigingen wegkrijgen met Mezzo op wit, alleen rond de deurgrepen en de sluiting van de kap heb ik Inizio op geel gebruikt en weer afgewerkt met Mezzo op wit.
Terwijl ik met de DAP in de weer was heeft de eigenaar de kap gedaan met Sonax spul, dat hielp aardig maar was toch echt geen match voor APC 1:4. Ook het interieur werd door hem behandeld met APC, doekjes, kwastjes en wat Natural Look (helaas geen foto's van gemaakt). Zag er weer netjes uit in ieder geval ^
Na de correctie heb ik machinaal de Natty's Paste Wax Blue aangebracht met de DAP op standje 2.5 en een gouden pad. Geen glaze gebruikt zodat de wax direct op de lak kan hechten voor een zo langdurig mogelijke bescherming.
Toen was het tijd voor de eigenaar om met een blij gezicht naar huis te gaan. Zelf ben ik qua lakcorrectie erg tevreden, het verschil was met de Brinkmann zeer duidelijk waar te nemen en toen de hele auto in de wax was gezet was dit ook goed te zien. Helaas niet alles kunnen doen, zo is een stofzuigbeurt erbij ingeschoten en waren er veel kleine puntjes op de lak die eigenlijk even bijgespoten zouden moeten worden. Ook de velgen en wielkasten zijn zaken die echt even moeten gebeuren om het echt af te maken, maar voor nu dik tevreden
Opmerkingen/vragen over de behandeling en tips en trics over hoe ik swirls vast kan leggen op foto zijn van harte welkom.
Helaas had ik niet de volledige dag tot mijn beschikking in verband met andere verplichtingen, daardoor zijn dingen zoals de velgen erafhalen en de wielkasten en velgen aan de binnenkant schoonmaken niet gelukt.
Eerst maar eens begonnen met het motorcompartiment. De accu en het luchtfilter afgesloten met wat plastic zakken en ruim ingespoten met Meguiar's APC 1:4 en ingewerkt met een kwast. Toen met draaiende motor de boel goed afgespoten met de HD. Het hele proces nog maar eens herhaald want 14 jaar vuil laat zich niet zo makkelijk verwijderen.
Daarna de velgen gedaan met Wheel Brightener. Onmiddellijk bleek al dat de voorkant nog wel schoon te krijgen was, maar de binnenkant konden we alleen goed doen als we de velgen erafhaalden, hier was helaas geen tijd voor dus zo goed en kwaad mogelijk de binnenkant schoon proberen te krijgen met een EZ Detail Brush. Dit had wel enig effect maar lang niet genoeg, dit zal de eigenaar op een later tijdstip zelf aanpakken.
Daarna de standaardprocedure voor het wassen gevolgd; ingefoamed met ValetPro snowfoam, auto rond geweest met APC 1:4 en een kwast voor alle kieren en naden (en de tankdop ), afgespoten met de HD, daarna met de 2 emmer methode gewassen met Meguiar's Hyper Wash en een Mother's lambswhool washmitt.
Hierna was het tijd voor kleien. Duidelijk was dat mijn Meguiar's consumentenklei het op moest nemen tegen 14 jaar ellende:
Bij de onderkant van de auto zat genoeg teer om een stuk straat te asfalteren
Niets wat een beetje Autosmart Tardis niet op kan lossen. Iemand nog een tip voor een alternatief? De Tardis is bijna op en niet te krijgen in Nederland.
Goed, weer verder. Geprobeerd om swirls vast te leggen op de foto, helaas niet gelukt. Ook met het blote oog waren ze eigenlijk niet zichtbaar, maar een testspot op de motorkap toonde aan dat de reflectie van de Brinkmann op het gepolijste deel scherp was, terwijl het op de ongepolijste delen op z'n best wazig was, er werd dus wel degelijk correctie behaald maar deze was niet goed op foto vast te leggen (of ik kan het gewoon niet ).
Enige wat wel goed vast te leggen was, waren de verbeteringen op de achterlichten:
De lak was zoals verwacht boterzacht. Ik kon 95% van alle oppervlakkige beschadigingen wegkrijgen met Mezzo op wit, alleen rond de deurgrepen en de sluiting van de kap heb ik Inizio op geel gebruikt en weer afgewerkt met Mezzo op wit.
Terwijl ik met de DAP in de weer was heeft de eigenaar de kap gedaan met Sonax spul, dat hielp aardig maar was toch echt geen match voor APC 1:4. Ook het interieur werd door hem behandeld met APC, doekjes, kwastjes en wat Natural Look (helaas geen foto's van gemaakt). Zag er weer netjes uit in ieder geval ^
Na de correctie heb ik machinaal de Natty's Paste Wax Blue aangebracht met de DAP op standje 2.5 en een gouden pad. Geen glaze gebruikt zodat de wax direct op de lak kan hechten voor een zo langdurig mogelijke bescherming.
Toen was het tijd voor de eigenaar om met een blij gezicht naar huis te gaan. Zelf ben ik qua lakcorrectie erg tevreden, het verschil was met de Brinkmann zeer duidelijk waar te nemen en toen de hele auto in de wax was gezet was dit ook goed te zien. Helaas niet alles kunnen doen, zo is een stofzuigbeurt erbij ingeschoten en waren er veel kleine puntjes op de lak die eigenlijk even bijgespoten zouden moeten worden. Ook de velgen en wielkasten zijn zaken die echt even moeten gebeuren om het echt af te maken, maar voor nu dik tevreden
Opmerkingen/vragen over de behandeling en tips en trics over hoe ik swirls vast kan leggen op foto zijn van harte welkom.