Hallo allemaal,
afgelopen maand zag ik een vriendin uit haar auto stappen en het begon meteen te jeuken - het was een Fiat Cinquecento uit 1997 in de kleur BORG (Ben Ooit Rood Geweest), oftewel dofroze. Ik wilde haar verrassen en vroeg haar me te vertrouwen en mij de auto een dag af te staan. Na een verwonderde blik ging ze akkoord en prikten we een datum omdat ze wisseldiensten draait en de auto nodig heeft voor woon-werk verkeer.
D-day was de dag na de SDD. Ondanks het prettig gezelschap van Marcus en Reny met wie ik al bijna 2 uur in de rij stond voor de laatste aankopen (voorraadartikelen, de overige zaken had ik al rond 11:00 uur gekocht) werd het weer slechter qua wind en regen. Ik besloot toen de SDD voortijdig te verlaten en de auto alvast op te halen in de hoop aan het einde van de middag alvast een begin te kunnen maken met wassen en kleien. Helaas hadden de weergoden andere plannen, want het bleef regenen tot in de avond .
De volgende morgen om 08:00 uur was het weer voldoende opgeknapt om te kunnen beginnen. Omdat ik buiten moet klussen ben ik volledig overgeleverd aan de weersomstandigheden en dat heb ik die dag geweten !!
Na het wassen en kleien kwam de ware aard van het beestje naar voren - twee panelen waren al een keer vervangen en zagen er redelijk uit, de rest was vaalroze. De bumpers waren ronduit slecht, de blanke lak was hier grotendeels afgebladderd en veel lakbeschadigingen. Op diverse plaatsen zaten vlekken (uitgebeten vogelpoep o.i.d.) en swirls all over.
De doelstelling voor de dag: auto weer toonbaar maken, 100% lakcorrectie zat er niet in ook omdat ik niet kon inschatten hoeveel lak er nog op zat.
De eerste plaatjes (let op, niet geschikt voor gevoelige zieltjes :! ) :
Na het insprayen met APC en enig borstelwerk werd de tankopening weer wat minder goor
Plan van aanpak:
- Velgen aangepakt met PB Spray & Rinse
- Auto wassen met Meguiars NXT Shampoo
- Kleien met Mothers Clay / Meguiars Quick Detailer
- DAP900 met Inizio Forza op wit compressorpad
- DAP900 met Mezzo op groen
- DAP900 met Dodo Juice Lime Prime op zwart
- Aftoppen met Dodo Juice Orange Crush
- Trims behandelen met Meguiars Trim restorer
- Banden behandelen met PB Bold N Bright
De spelbreker was hier het weer - verschillende keren mijn werkzaamheden af moeten breken in verband met de regen. Hierdoor mijn plan door tijdgebrek aan moeten passen en de stap met Mezzo op groen moeten skippen - dit werd vervangen door Dodo Juice Lime Prime op groen. Was een grote stap maar achteraf viel het resultaat me niet tegen.
Enkele plaatjes bij het praatje:
Spot the difference ...
Voorportier staat te curen, motorkap en voorspatbord al uitgepoetst ...
De pads kregen er een kleur van ...
Het voordeel van regen tussendoor is de beading test
Door tijdgebrek helaas geen volledige after foto gemaakt. Onze vriendin was in ieder geval stomverbaasd dat ze een rode auto terugkreeg aan het einde van de dag.
afgelopen maand zag ik een vriendin uit haar auto stappen en het begon meteen te jeuken - het was een Fiat Cinquecento uit 1997 in de kleur BORG (Ben Ooit Rood Geweest), oftewel dofroze. Ik wilde haar verrassen en vroeg haar me te vertrouwen en mij de auto een dag af te staan. Na een verwonderde blik ging ze akkoord en prikten we een datum omdat ze wisseldiensten draait en de auto nodig heeft voor woon-werk verkeer.
D-day was de dag na de SDD. Ondanks het prettig gezelschap van Marcus en Reny met wie ik al bijna 2 uur in de rij stond voor de laatste aankopen (voorraadartikelen, de overige zaken had ik al rond 11:00 uur gekocht) werd het weer slechter qua wind en regen. Ik besloot toen de SDD voortijdig te verlaten en de auto alvast op te halen in de hoop aan het einde van de middag alvast een begin te kunnen maken met wassen en kleien. Helaas hadden de weergoden andere plannen, want het bleef regenen tot in de avond .
De volgende morgen om 08:00 uur was het weer voldoende opgeknapt om te kunnen beginnen. Omdat ik buiten moet klussen ben ik volledig overgeleverd aan de weersomstandigheden en dat heb ik die dag geweten !!
Na het wassen en kleien kwam de ware aard van het beestje naar voren - twee panelen waren al een keer vervangen en zagen er redelijk uit, de rest was vaalroze. De bumpers waren ronduit slecht, de blanke lak was hier grotendeels afgebladderd en veel lakbeschadigingen. Op diverse plaatsen zaten vlekken (uitgebeten vogelpoep o.i.d.) en swirls all over.
De doelstelling voor de dag: auto weer toonbaar maken, 100% lakcorrectie zat er niet in ook omdat ik niet kon inschatten hoeveel lak er nog op zat.
De eerste plaatjes (let op, niet geschikt voor gevoelige zieltjes :! ) :
Na het insprayen met APC en enig borstelwerk werd de tankopening weer wat minder goor
Plan van aanpak:
- Velgen aangepakt met PB Spray & Rinse
- Auto wassen met Meguiars NXT Shampoo
- Kleien met Mothers Clay / Meguiars Quick Detailer
- DAP900 met Inizio Forza op wit compressorpad
- DAP900 met Mezzo op groen
- DAP900 met Dodo Juice Lime Prime op zwart
- Aftoppen met Dodo Juice Orange Crush
- Trims behandelen met Meguiars Trim restorer
- Banden behandelen met PB Bold N Bright
De spelbreker was hier het weer - verschillende keren mijn werkzaamheden af moeten breken in verband met de regen. Hierdoor mijn plan door tijdgebrek aan moeten passen en de stap met Mezzo op groen moeten skippen - dit werd vervangen door Dodo Juice Lime Prime op groen. Was een grote stap maar achteraf viel het resultaat me niet tegen.
Enkele plaatjes bij het praatje:
Spot the difference ...
Voorportier staat te curen, motorkap en voorspatbord al uitgepoetst ...
De pads kregen er een kleur van ...
Het voordeel van regen tussendoor is de beading test
Door tijdgebrek helaas geen volledige after foto gemaakt. Onze vriendin was in ieder geval stomverbaasd dat ze een rode auto terugkreeg aan het einde van de dag.