De ene keer staat er >400pk voor je neus, de andere keer 65. Elke auto is weer uniek maar een ding hebben ze allemaal gemeen, met de nodige inspanning zie je ze onder je handen opknappen. Ik word daar blij van, ook van deze 11 jaar oude Punto. Wat ik deze keer zoal tegen kwam: swirls, waterspots, vingerafdrukken, lange krassen, diepe krassen, loslatende lak, bijgetipte schades, steenslag, algen, nog meer steenslag en nog meer algen, veel vuil, uitgedroogd plastic, overgespoten panelen, verweerde koplampen en zachte lak.
Eerst de after pics:
Gevolgde stappen:
Wat bijzonderheden: De lak bleek zacht en was er niet best aan toe. Het was even zoeken naar de balans tussen voldoende correctie en voorzichtig zijn om het niet erger te maken. Uiteindelijk Rupes Blauw (Coarse) op de gele Rupes foam pad gebruikt op een wat lagere snelheid en wat langer doorgewerkt. Daarna gefinished met Rupes Wit – Wit. Voorzichtig om de gaten in de lak heen gewerkt. Ik had niet de illusie dat ik alles weg kon krijgen, de motorkap zou eigenlijk een keer opnieuw gespoten moeten worden maar het eindresultaat was meer dan acceptabel. Na de cuttingstage dacht ik: dat ziet er al goed uit, de finishing stage zorgde voor de “pop” en de coating gaf nog net extra verdieping en verhulde duidelijk nog wat van de overgebleven defecten.
En nog een paar before plaatjes:
Het leek ok
Maar viezigheid:
Algen:
Krassen:
Vingerafdrukken (van blijvende aard):
Waterspots, steenslag en missende lak
Verweerde trim:
Kortom een lekker dagje detailen
Eerst de after pics:
Gevolgde stappen:
- Motor ruimte en interieur.
- Wielen. Deurstijlen etc met APC.
- Foamen. Grondig afspuiten met HD.
- Nog eens foamen per paneel, twee emmer was. Afspoelen met open slang.
- Ijzer, spoelen, kleien, spoelen, teer, spoelen, drogen.
- Aftapen, lakdike meten, testspot.
- Twee stappen polijsten, een laagje coaten.
- Ramen, plastic trim, banden dressen, koplampen, etc.
Wat bijzonderheden: De lak bleek zacht en was er niet best aan toe. Het was even zoeken naar de balans tussen voldoende correctie en voorzichtig zijn om het niet erger te maken. Uiteindelijk Rupes Blauw (Coarse) op de gele Rupes foam pad gebruikt op een wat lagere snelheid en wat langer doorgewerkt. Daarna gefinished met Rupes Wit – Wit. Voorzichtig om de gaten in de lak heen gewerkt. Ik had niet de illusie dat ik alles weg kon krijgen, de motorkap zou eigenlijk een keer opnieuw gespoten moeten worden maar het eindresultaat was meer dan acceptabel. Na de cuttingstage dacht ik: dat ziet er al goed uit, de finishing stage zorgde voor de “pop” en de coating gaf nog net extra verdieping en verhulde duidelijk nog wat van de overgebleven defecten.
En nog een paar before plaatjes:
Het leek ok
Maar viezigheid:
Algen:
Krassen:
Vingerafdrukken (van blijvende aard):
Waterspots, steenslag en missende lak
Verweerde trim:
Kortom een lekker dagje detailen