• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Fiat Scudo - Zilveren Vliegroest Mobile

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.932
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen! :D

Wees gewaarschuwd - Laaaaaaang verhaal :p

Vandaag een start gemaakt aan het exterieur van een Fiat Scudo. Hiervoor had ik al een lading de-ironizer in huis gehaald omdat de vliegroest-club blijkbaar een bedrijfsfeestje heeft gehad waarbij 90% van het personeel na afloop lamlazerus was blijven hangen. :p

De auto was op zich redelijk netjes afgeleverd, maar het geluk is dat het een lichte kleur lak betreft. De lak was sowieso gepolijst vóór de aflevering omdat er verdacht weinig swirls te zien waren, maar ook omdat er wax-resten op het kunststof en rubbers zaten, er hologrammen opdoken en er duidelijk stukken lak vergeten waren.

Zoals ik in een ander topic (10-03-2018) al liet zien, zat er enorm veel vliegroest op de auto. Niet alleen kleine deeltjes c.q. spikkels, maar veel van deze waren flinke deeltjes en overduidelijk al een tijdje aan het roesten. Opvallend was dat de bestuurderszijde (deur/zijpaneel achter) het hardste getroffen waren en deze behandelde ik toen met Valet Pro - Dragon's Breath. Een greep uit de foto's;

(De kleinere ''spikkels'' zie je op de foto's nog niet eens goed. De lak was letterlijk bezaaid hiermee! Wél zie je de roestplekken duidelijk)

20180309_171500.jpg-20180309_171526.jpg-20180613_101943.jpg-20180613_102022.jpg-20180613_102031.jpg


(Dragon's Breath had uiteindelijk 3-4 hits nodig om geen reactie meer te zien. Het verbruik lag op ongeveer 400ml voor één paneel)
20180613_102242.jpg-20180613_102247.jpg-20180613_102251.jpg-20180613_102614.jpg-20180613_103406.jpg-20180613_104114.jpg-20180613_104127.jpg



Ik kende de Dragon's Breath nog niet. Het product viel mij niet tegen, maar mijn gebruikelijke Non-Ferro/Ferrous Dueller hebben nog steeds mijn voorkeur. De voornaamste reden is dat deze twee sneller/beter werken en er dus minder hits nodig zijn. Daarbij wilde ik de Dragon's Breath ''her-activeren'', maar dit gaf niet veel schuim zoals de anderen en met name had het vrijwel geen werking meer na het borstelen/wrijven met een natte kwast/mitt.


Gisteren een flinke bestelling gedaan bij Carclean. Voordat ik de verzendoptie koos heb ik eerst even een kameraad gebeld die bij PostNL werkt met de vraag of ik de rompslomp wat betreft de bezorgroute waar ik in zit al opgelost was. Dit was zeker niet het geval en dus koos ik er voor om de bestelling te laten bezorgen op de route van m'n kameraad. ;) Ik kreeg in de ochtend een WhatsApp-fotootje van mijn pakket die bij hem in de bus lag, dus ik wist zeker dat het bezorgd ging worden.
(Meerdere malen dure bestellingen die voor de deur achtergelaten waren en bestellingen die ''verdwenen'' zoals de laatste Mysterbox van €200,- wat Carclean dan weer kon vergoeden. :S

Carclean.com - Wederom bedankt voor de snelle en betrouwbare service! @Tim / @Laurette


Eerst maar eens pre-washen met TFR - 1:20 in mijn nieuwe Kwazar - Venus Alka Line Foamer 2000. :D Deze wordt geleverd met 3 verschillende foamers; zwart (dik foam), blauw (medium foam) en wit (waterig foam) De TFR is natuurlijk geen foamshampoo en als ik foam wil, dan wil ik geen medium of waterig foam, dus; Zwarte nozzle erop! :p Pompen tot dat 'ie afblaast en...


OK, spitter spetter spater, da's best geinig voor een prewash. :D Effe ouwehoeren en de juiste afstand/snelheid zien te vinden en dan blijft het best lang plakken en werken. Ja, je moet redelijk vaak pompen, maar het is goed te doen!

20180621_142114.jpg-20180621_142341.jpg-20180621_142725.jpg-20180621_143122.jpg



De Ferrous Dueller, waarvan ik vandaag meer dan 2 liter heb verbruikt, liet zien dat er ná het her-activeren veel schuim ontstond en er opnieuw een reactie te zien was. :D Ik dacht dat de bestuurderszijde de meest bevuilde zijde was, omdat hier al veel roest op te zien was, maar daar vergiste ik mij enorm in. Op de andere panelen, en zeker het glas, waren er enorm veel harde spikkels te vinden. (Minder roest) In de meeste gevallen was een derde hit nodig om het op het oog te verminderen, maar de de-ironizer raakte zo wel erg snel op en dus heb ik het bij 3 hits per paneel gelaten.

Een greep uit de foto's;

20180617_142140.jpg-20180617_142149.jpg-20180617_142208.jpg-20180617_142308.jpg
20180617_142313.jpg-20180617_142317.jpg-20180617_142957.jpg-20180617_143313.jpg

Wat kostte dit veel tijd en product! :p
 
Omdat ik alles bij mij had behalve melaminesponzen ben ik verder gegaan met de banden. :D Net als het kunststof, waar hoogstwaarschijnlijk een lading siliconen-dressing op zat en nu begint te vlekken, zijn de banden ook een lekkere vette vlekkenbende. Na de Prewash en HD-geweld werden de vlekken al stukken minder, maar de banden lieten zich niet goed voeden en waren ook niet egaal van kleur.

  1. APC+D 1:4 + schrobborstel.
  2. Afspoelen + borstel spoelen in schoon water.
  3. APC+D 1:4 + schrobborstel.
  4. Afspoelen + borstel spoelen in schoon water.
  5. Tuf Shine - Tire Cleaner + Schrobborstel.
  6. Afspoelen tuinslang.
  7. Afspuiten HD
Na de eerste hit met APC+D (Stukken beter!)
20180621_154512.jpg-20180621_161726.jpg-20180621_155908.jpg

Na Tuf Shine (had nog wel een hit kunnen gebruiken, maar mooi egaal en liet zich voeden)
20180621_160732.jpg-20180621_171217.jpg


Morgen...

...al het kunststof reinigen met APC+D 1:10 + Melaminesponzen.
...lak en ramen polijsten. (Voornamelijk voor de lichte holo's en om de huidige ''LSP'' te verwijderen)
...Fusso Coat opnieuw proberen.
...kunststof/rubbers voeden met Preserve. (Nog niet eerder gebruikt, eventuele vervanger voor Revive)
...banden in de Tire.
...Wieldoppen in de (wheel)wax.
...voorruit in de RainKleer.
.......
 
Laatst bewerkt:
Zo dan! :D Klaar met het exterieur. In tijden geen detail meer gedaan waarbij ik met het reinigen/voorbereiden langer bezig was dan met het polijsten! :p

Vandaag met goede zin om al het kunststof en rubbers te lijf te gaan met APC+D en melaminesponzen. APC+D op 1:10 en.... Kak!... Geen sponzen?! :eek: 3 supermarkten, 1 Kruidvat, 1 Etos en een warenhuis verder... 3 pakken melaminesponzen gescoord! Normaal heb ik hier een flinke voorraad van, meestal van de Action, maar deze 3-packs waren €2,20 p.s.en dus veel duurder dan mijn gebruikelijke 10-packs van €0,35 ofso. :p Maar... Ze waren dan ook wel een stuk steviger en sleten vééél minder snel. :D

Het kunststof en rubber liet zich eindelijk voeden en waren nu mooi egaal. ;)

Handvaten.. handvatten.. deurhendelgrepenhouvastklepels. (Links: Opgeschuurd - Rechts: Opgeschuurd + nat) -->
20180622_115022.jpg


Spiegeladapter + plaatding ernaast. (Vreemd: Adapter liet zich nog steeds niet voeden. Andere zijde géén problemen) -->
20180622_121340.jpg-20180622_125927.jpg


Polijsten -->
  1. BF21 MarkII
  2. Lake Country - Orbital HD Oranje 7''
  3. Scholl Concepts - S30
  4. Spray & Wipe 1:1
  5. IPA 1:10
  6. Peluche Bianco's
  7. Grolsch Radler('s)
20180622_133251.jpg

De bedoeling was om met S30 te polijsten om de WaxOyl + krasstraat-LSP en andere bende te verwijderen. Echter was de lak dusdanig zacht dat ik toch niet vluchtig gepolijst heb, maar zoals het hoort. Er was toch behoorlijk wat resultaat te behalen en merendeels van de panelen hadden toch wel wat meer correctie nodig. :D(De schone rubbers/kunststof/banden gaven ook nog een goed contrast, dus dan complimenteert dat elkaar mooi ;)

Na het polijstwerk leek de auto weer als nieuw. Véél beter als bij aflevering! :D -->

20180622_142658.jpg-20180622_170950-01.jpg-20180622_170954-01.jpg-



Toen de finishing touches met Revive (Vele werk beloond! Wist zeker dat ik Preserve besteld had, maar bleek van niet :D) -->

20180622_173450.jpg-20180622_173520.jpg-20180622_174810.jpg--20180622_175301.jpg-20180622_174049-01.jpg


Banden in de Tire (Breng ik rijkelijk aan en wrijf niet na. Wordt toch snel mat) -->

20180622_180301.jpg


Fusso Coat opnieuw geprobeerd - Deze keer de bijgeleverde applicator gebruikt, in rechte banen aangebracht i.p.v cirkels en de vermelde curetijd getimed. :D Lichte kleur en je ziet dus totaal niet wat je doet. Dus Iets dikker smeren.
Swipetest ging redelijk, dus begonnen met afnemen. Te dik gesmeerd hebben is altijd nadelig, dus nu ook wel, maar het was redelijk te doen. Afnemen verliep uiteraard wel wat stroef, dus heb vaker schone doeken gepakt en ook nog een rondje nagewreven voor de zekerheid.

Conclusie: Mwah... Niet mijn voorkeur. Maar, binnenkort mijn eigen (donkere) auto weer aanpakken en opnieuw proberen. :p


Eindresultaat --> Donders! :p Zeker tevreden met het resultaat op een lichte kleur en zeker de rubbers/kunststof/banden zijn enorm opgeknapt. :D

20180622_210409.jpg-20180622_205547-01.jpg-20180622_205450-01.jpg-20180622_205626-01.jpg
 

Bijlagen

  • 20180622_205606.jpg
    20180622_205606.jpg
    275 KB · Weergaven: 269
  • 20180622_173520-01.jpg
    20180622_173520-01.jpg
    241,6 KB · Weergaven: 286
@m@rio - Naja, ik wilde een prewash en daar verwacht ik sowieso geen foam van. Ondanks dit was het resultaat was beter dan verwacht! :p De prewash bleef langer hangen dan wanneer ik hem met een sprayer of normale drukpomp aanbracht.

Het dak heb ik wel gereinigd en behandeld met de de-ironizer, maar polijsten was niet te doen. Je komt er inderdaad lastig bij, zelfs met een trap, maar het dak was gestanst (als ik dat zo goed zeg) voor versteviging, denk ik. Er zaten dus allemaal ''geulen'' in het dak en dan zou ik met de DAP/BF21 eroverheen kunnen polijsten en dan met kleine pads erin, maar ik kwam met de machine niet eens met gestrekte armen bij het midden van het dak. :p

Het dak krijgt een laagje Wetcoat / Bathe+ bij de eerstvolgende wasbeurt. ;)
 
Update

Vandaag even de Scudo weer opgezocht. :D Voornaamste reden was om de Fusso Coat te checken. Checken in de zin van; Vlekt het zoals we wel kennen inmiddels en of de beading/sheeting nog net zo goed waren als tijdens mijn eerste test.

Voor zover kon ik op de lichte kleur geen vlekken of iets als wax-holo's spotten. Wat ik wél leek te zien waren enkele wat condens-achtige plekken, alsof de wax nog nazweette of ik heb daar niet goed uit/nagewreven. :p

Fusso aangebracht met de bijgeleverde foam applicator i.p.v mijn gebruikelijke Disco Rosso/Nero. De Disco's leken meer product achter te laten dan de bijgeleverde foampad. Ook heb ik de Fusso aangebracht in rechte banen i.p.v. cirkels. Hier moest ik even over nadenken: Rechte banen, dus gewoon heen-en-weer? Maar als ik de pad van de lak til om een nieuwe baan te maken, dan ga je misschien bij de aanzetten weer vlekken zien? Naja, dan maar gewoon de pad op de lak houden en heen-en-weer in rechte banen. :p


Tuinslang erbij en nevelen... Op de staande delen kon je de boel sheeten alsof er een coating op zat. Heerlijk! Op de liggende delen, in dit geval alleen de motorkap, sheette het iets minder mooi omdat ik hier duidelijk niet alles goed geraakt had en/of uitgewreven. Maar de beading was lekker! :D (gemiddelde-tot-hoge contacthoek)

20180625_135332.jpg