• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Finishen rotary mogelijk?

D!m!tr!

Detailing addict
18 feb 2018
343
68
35
Spijkenisse
Heren goedemiddag,

Puur vanuit interesse en educatief standpunt de volgende vraag.

Is het mogelijk om te finishen met een rotary?

Op youtube bv zie ik fragmenten voorbij komen waarin alleen een rotary gebruikt word op beeld, aan de andere kant lees ik hier in topics dat in de bovengenoemde filmpjes enkel "bepaalde" hoeken worden getoond ivm hologrammen.

Voordat er reacties komen dat een rotary voor mij niet geschikt is, dat klopt, misschien voor een later moment.

Graag jullie mening, ik ben erg benieuwd daar een rotary qua resultaten/effectiviteit voor detailers de heilige graal lijkt.

Fijne avond!

Dimitri
 
Ja, het kan...
Maaarrrr... Niet op alle lakken en met alle pad/polish combo's en je hebt er behoorlijk wat skills voor nodig.
Mocht je het willen proberen: lage toeren, langzame bewegingen en in de meeste gevallen lang doorwerken met een 'vettige' finishing polish.
De komst van de Big foots (lees: D/A's met grote uitslag) maakt het in veel gevallen onnodig roterend te finishen, waar je 'vroeger' wel eens piggytails over kon houden door de kleinere D/A uitslag op gevoelige lakken.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Het finishen met een D/A geniet de voorkeur omdat met een rotary toch nog hele lichte hologrammetjes acbter blijven. Deze zou je onder een bepaalde hoek en met de juiste lichtinval toch kunnen blijven zien.

En daarbij, heel veel moeite is het niet om met een D/A te finishen, hiermee doe je dat zowat blind terwijl je met een rotary toch je koppie erbij moet houden.
 
Duidelijk ,bedankt.

De meerwaarde van de rotary ligt dus enkel in de grovere stap(pen) van het polijstwerk en omdat bij het finishen minder kracht nodig is is met een d/a het zelfde eind resultaat te behalen alleen met minder inspanning.
 
Een rotary gebruik je als je een snelle en serieuze correctie wilt.
Afwerken met een D/A.

Je moet een afweging maken;
Ga je 3 uur gefrustreerd staan harken op een motorkap met een D/A en allerlei polijstpasta's en pads óf pak je de rotary erbij, uurtje vol gas op de lolly en een uurtje afwerken met de D/A en hou je een uurtje over om andere dingen te doen ;)

Ik weet het wel hoor :cool:
 
Laatst bewerkt:
Eens met Zluytr. Als je met de rotary bezig bent moet je wel het koppie erbij houden. Zeker bij hoeken en randen van het plaatwerk.
Als je ook zou finishen met een rotary dan kun je dat eigenlijk alleen maar goed beoordelen bij zonlicht.
Als je finished met een excentrische machine zoals een DAP dan weet je eigenlijk zonder extra inspectie al dat het goed zit.