• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foam Gun Nozzle Screw

Dré

Detailing addict
5 mei 2010
215
65
Ik heb al een aantal foam guns gekocht welke eigenlijk allemaal een paar keer leuke dikke foam geven en hierna nogal waterige foam en niet echt dik meer is. Uiteraard doe ik na gebruik de foam gun altijd met water na/doorspoelen om de mesh filter schoon te houden. Na tijdje ook nieuwe mesh filter in de foam gun te zetten foam weer paar keer leuke dikke foam hierna weer waterige foam.

In mijn geval heb ik en gebruik ik een 110bar en een 125bar hogedrukreiniger het probleem met foamen dat na een tijdje de foam waterig wordt exact hetzelfde. Heb als test ook nog extra waterfilter er tussen gezet om vervuiling van de mesh filter te voorkomen, verschillende soorten foams en shampoo's en mengverhoudingen getest helaas niet tot een gewenst resultaat.

Dus ben eens verder gaan zoeken wat het probleem nu eigenlijk is of kan zijn, wat je voornamelijk leest is dat een foam gun graag genoeg druk/bar tot zijn beschikking heeft of een continue druk tot zijn beschikking en waterflow om mooie dikke foam te kunnen maken. Als je het internet mag geloven zie je vaak ook allemaal semi pro hogedrukreinigers elecktrische (bijv Kranzle) worden gebruikt en of benzine hogedrukreinigers. En het er eigenlijk op neer komt dat de "simpelere consumenten" elecktrische hogedrukreinigers niet de juiste druk/bars leveren en blijven leveren waardoor de standaard foamgun met een 1.25mm nozzle slechter presteert/gaat presteren.

In de foam guns die wij over het algemeen (kunnen) kopen zit een standaard Nozzle screw die 1.25mm groot is en maximaal 180bar druk aan kan.

Er zijn meerdere maten nozzle te verkrijgen (hoe groter de nozzle opgening des te meer bar deze kan verwerken) er zijn meerdere schema's welke nozzle bij welke druk hoort fabrikant geeft vaak aan:.

1.10mm < 110Bar
1.25mm > 110Bar ~ 180Bar

De marges zijn echt veel te groot met de 1.25mm nozzle waardoor je met een mindere hogedruk reiniger kwa bar en water flow te weinig druk kan opbouwen om dikke foam te kunnen maken.

Welke eerder lijkt te kloppen is:

1.10mm > 100Bar ~ 130Bar
1.25mm > 135Bar ~ 180Bar

Ik heb nu sinds een tijdje een 1.10mm nozzle screw in de foam gun zitten en wouw dat is toch wel een verschil van foamen heerlijke keer op keer dikke foam en zelfs ook naar een tijdje gewoon nog lekkere dikke foam ipv die waterige foam.

Links de 1.25mm rechts de 1.10mm nozzle
0hcBkrR.jpg


Met het blote oog zie je geen verschil
INKXmw2.jpg


Naald van 1.20mm de nozzle van 1.25mm kan erdoor
HdtPu1d.jpg


Naald van 1.20mm de nozzle van 1.10mm kan er niet door
da4TcQG.jpg


Makkelijk erin te zetten
iI0hrkV.jpg


Druppeltje loctie erop en klaar
VnOHkpk.jpg


Denk dat het een mooie en makkelijke upgrade is voor je foam gun als deze slechter presteerd. Uiteraard zal je garantie verloren gaan neem ik aan met deze aanpassing...
 
Leuke mod! :)

Ik heb dezelfde Lancia op een Nilfisk C110 / C120 /E145 gebruikt en op allemaal werkte de lans prima.

Vreemd dat er bij jou na enige tijd vermindering in de werking is, alsof er iets snel slijt ofso?
 
Ik heb twee lanzen.
1 x Autobrite (oud) en 1 x Lancia, allebei van Carclean.
Bij de Autobrite zou ik dit wel willen nakijken en proberen met een kleinere nozze. Heb je die kleinere nozzle gekocht bij Carclean?
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Ik heb twee lanzen.
1 x Autobrite (oud) en 1 x Lancia, allebei van Carclean.
Bij de Autobrite zou ik dit wel willen nakijken en proberen met een kleinere nozze. Heb je die kleinere nozzle gekocht bij Carclean?
Heb je die van mij nog kunnen fixen als ik vragen mag?
 
Interessant:)!
Heb je ook een filmpje van hoe de foamlance nu werkt?
Bij mij begint de foam ook wat wateriger te worden, terwijl ik de foamlance goed doorspoel en ook regelmatig van binnen schoon maak.
 
Heb je die van mij nog kunnen fixen als ik vragen mag?
Ik moet het nog doen beste Roy. Ik heb de filters klaar liggen. Eentje voor iedere lans.
(Zie foto).
Maar om je een super goed gevoel te geven, ik heb met jouw lans al voor ruim meer dan een miljoen Euro aan auto's in de foam gezet.

Deze filters raken dus onherroepelijk vervuild door het gebruik.
3b848177153ebfce56cf26a167bef0cf.jpg
 
@Jeroen - Huh? :) Ja, nogal logisch om liever een paar auto's te foamen dan heel veel. Maar mijn punt was dat het niet bepaald een goed beeld geeft wanneer je ''al voor ruim een miljoen aan auto's gefoamed heb''. Dan kan je een shitload aan auto's gefoamed hebben, of maar twee keer de mijne. (Waarde van 500k) :p

En ja, ik rijd in een ouwe Beamert van 1923. XD Gekke ding kostte mij €800,-, kost verder bar weinig om te rijden en in onderhoud en laat me nooit in de steek. Prima voor die €25, toch? ;)
 
  • Leuk
Reactions: Jeroen en RbL
Waar haal je zo'n nozzle?? Wil dit ook proberen maar kan niet echt zo'n zelfde nozzle vinden (ook niet op AE). In ieder geval bedankt voor de tip/trick!
 
Wij hebben ze liggen en voor een Monello Lancia kunnen we ze beide leveren als je dat wilt.

Wat wij hanteren hier voor Karcher en Nilfisk. We vragen niet voor niets om op te geven welke hogedrukreiniger je hebt voor Karcher en Nilfisk omdat het verschil tussen de lichtste en zwaarste versie erg groot is.
  • Geen vermelding = kleine sproeier
  • Tot 140 bar = kleine sproeier
  • 140 bar en hoger = grote sproeier
Kranzle en Karcher HD series zijn altijd grote sproeiers. Bosch (AQT) en Lavor zijn altijd kleine sproeiers.
Wil je een extra sproeier laat het dan even weten bij je bestelling.

Wat ook zeer meespeelt in dikte van schuim is de lengte van je slang. Hoe langer de slang hoe lager je waterdruk en hoe dunner het schuim.
Al meerdere mensen gehad die hun HD meegenomen hadden en hier getest hebben met hun eigen lans en wij hier scheerschuim hadden en thuis dun schuim. Vrijwel altijd veroorzaakt door de lange tuinslang en/of een lage waterdruk.