• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foam met roestwerende werking?

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
658
135
Mijn favoriete Youtuber is the Car Cleaning Guru. Recent kwam de Guru met een nieuw soort Anti Roest snowfoam en in de discussie onder het filmpje werd ook nog Bilt Hamber Atom Mac genoemd als alternatief.
Beide producten zijn niet bij CarClean te koop overigens. Misschien heeft dat ook wel z'n reden. In ieder geval zouden het foams zijn met een toevoeging van iets dat roest tegenhoudt.
Ik krijg altijd een beetje kriebels als ik hoor of lees over anti roest middeltjes, veertig jaar ervaring met oude auto's heeft me wat wantrouwig gemaakt.
Mijn vraag: hebben jullie ervaring met dit soort spul? En wat denken jullie er van?
 
De shampoo heeft het sowieso, Touch-less schijnt ook corrosieremmers te bevatten.

EDIT:

Even gecontroleerd op de verpakking:
20211211_124712.jpg

Dit staat er bij Auto-foam niet op. De werking van de shampoo heb ik wel met eigen ogen gezien. De blanke delen van mijn velgen (daar waar het metaal bloot is gekomen) blijven lang vrij van corrosie; significant langer dan voordat ik Auto-wash op de velgen gebruikte.
 
Laatst bewerkt:
Men neme;

Een versleten hoefijzer en Non-Ferro
NonFerro.JPG

Inspuiten en in laten trekken
Intrekken NF.JPG

Warm afspoelen
Warm afspoelen NF.JPG

Schoon naspoelen
Schoon naspoelen NF.JPG


Bilt-Hamber Auto wash
AutoWash.JPG

Shampoo bewaren voor herhalen ...
DSC_3171.JPG


Afspoelen en ophangen

Drogen.JPG


Ik zal de shampoo herhalen en dan verslag doen
 

Bijlagen

  • Schoon naspoelen NF.JPG
    Schoon naspoelen NF.JPG
    239,4 KB · Weergaven: 107
  • Warm afspoelen NF.JPG
    Warm afspoelen NF.JPG
    196,3 KB · Weergaven: 72
  • DSC_3170.JPG
    DSC_3170.JPG
    220,5 KB · Weergaven: 69
Laatst bewerkt:
Mooi experiment @RedCat geen experiment met een half behandeld hoefijzer ter vergelijking?
Ik vraag me wel af wat die roestwerende laag in zou moeten houden, ik denk dat het een soort wax of sealant is, maar weten doe ik het niet.
 
Even kijken hoe hij reageert, doe ik de herhaling op de ene helft en de andere niets
Ik denk dat er vooral zouten in de shampoo zitten, mogelijk vormen die niet zozeer een dichte laag
Al zitten er aan de onderkant nu wat blauwige vlakken die mij eerst niet zijn opgevallen
 
  • Leuk
Reactions: Dany en Cordoba
Leuk dat het zo opgepakt wordt.
Rust inhibitors zijn natuurlijk wel andere dingen dan roest verwijderaars. Wel ontzettend gaaf, zo'n proef. Genieten!
 
Mijn favoriete Youtuber is the Car Cleaning Guru. Recent kwam de Guru met een nieuw soort Anti Roest snowfoam en in de discussie onder het filmpje werd ook nog Bilt Hamber Atom Mac genoemd als alternatief.
Beide producten zijn niet bij CarClean te koop overigens. Misschien heeft dat ook wel z'n reden. In ieder geval zouden het foams zijn met een toevoeging van iets dat roest tegenhoudt.
Ik krijg altijd een beetje kriebels als ik hoor of lees over anti roest middeltjes, veertig jaar ervaring met oude auto's heeft me wat wantrouwig gemaakt.
Mijn vraag: hebben jullie ervaring met dit soort spul? En wat denken jullie er van?
Deze ...?
https://www.carclean.com/nl/bilt-hamber-atom-mac-300ml.html
 
Is die er toch? Mooi over het hoofd gezien dan.
Ik begrijp uit het veiligheidsblad dat er zouten inzitten die roest tegen gaan, dat er wax in zit zou niet prettig zijn om op remschijven te spuiten, zoals aanbevolen.
We houden het nog even in de gaten, in ieder geval geloof ik nog niet dat het spul roest tegen gaat aan de onderzijde van een auto. Ik heb te veel voorbeelden gezien waarbij beloftes niet waargemaakt werden en er toch roest ontstond op chassisdelen.
 
Tegen gaan is misschien wat veel, remmen is m.i. zeker aan de orde.
Er is een lichte verkleuring te zien tussen het behandelde en niet behandelde deel

Ik moet even opletten voor een moment dat de omstandigheden vergelijkbaar zijn als die bij de eerste foto
 
De roestvorming laat, wat mij betreft, te lang op zich wachten.
De "onbehandelde" kant dus even met zuivere schoonmaakazijn afgespoeld
Ik had tenslotte het hele ijzer in de shampoo gedaan, niet de beste start voor een vergelijk
Met de azijn hoop ik de eventuele "laag / werking" te hebben verwijderd van die ene helft
De andere helft weer even ingespoten met shampoo en geheel lekker uit laten lekken ...

Edit; de behandelde kant is aanzienlijk eerder droog ....
 
Laatst bewerkt:
Er is inmiddels een gering verschil zichtbaar qua roestvorming maar niet echt lekker vast te leggen op een foto
Op het niet bewerkte deel vormt zich vliegroest maar mogelijk spoelt een deel af in een regenbui
Dan is het verschil uiteraard niet duidelijk zichtbaar.

De proef gaat dus nog even door ...
 
  • Leuk
Reactions: Jansen en RoCo
Min hoop was op enig verschil
Resultaat is dat er geen echt verschil zichtbaar is. Zou links meer moeten roesten.
Ik heb steeds de helft ingespoten (rechts is nat) en de linker helft niet
Maar het hing in de regen en dan spoelt losse roest deels weg

Hoefijzer a.JPG


De ingrediënten zullen er in zitten, het resultaat is moeilijk zichtbaar te maken