• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Foamen met verfpistool - update 24/07

Virus

Detailing chief
22 okt 2010
1.171
82
Naar aanleiding van het idee dat Patrick 306 cabriolet lanceerde in [topic=10963] dit topic [/topic] nl. foamen met het verfpistool van een compressor, ben ik zelf aan het experimenteren geslagen...

EDIT: 24/07/2011 Sinds het plaatsen van deze eerste post heb ik een aantal dingen aangepast, met name het opzetstuk, meer info+foto's vind je in post #49 van dit topic.

Aangezien het verfpistool dat bij mijn compressor kwam nog steeds ongebruikt in de garage lag en ik geen plannen heb dit ooit te gebruiken, riskeerde ik weinig... Bovendien heb ik voor de rest gebruik gemaakt van dingen die ik in en om het huis vond dus dit brengt voor mij persoonlijk de totale kostprijs van dit experiment op 12,99 euro (voor 1 liter Magifoam, het enige wat ik aangekocht heb)

Aan het verfpistool heb ik slechts 2 dingen veranderd/toegevoegd:

(1) de koppeling passend gemaakt voor de tuinslang *
(2) een soort "homemade-foamlans-opzetstuk" toegevoegd *

* wie zelf aan de slag wil vindt onderaan deze post een "how-to" voor beide aanpassingen

diyfoamgun011.jpg


Een paar foto's van de werking:

Voor deze foto's heb ik 50 ml Magifoam aangevuld met 450 ml water in de bovenbeker.

Voor het geval jullie je afvragen "Waarom dat opzetstuk?" eerst een foto van het resultaat zonder opzetstuk: hetgeen uit het apparaat komt is voornamelijk water en niet echt schuim te noemen (btw het schuim op de grond is van een andere test)
lanstest004.jpg


Resultaat met opzetstuk:
testmagifoam005.jpg

testmagifoam006.jpg

testmagifoam008.jpg

testmagifoam013.jpg


Een aantal persoonlijke bedenkingen bij de resultaten te zien op bovenstaande foto's:

- allereerst: gezien het feit dat dit me bijna niks gekost heeft vind ik deze resultaten best meevallen maar..

- het schuim blijft toch eerder gel-achtig dan echt foam, dit ligt uiteraard aan de constructie niet aan de Magifoam, de onbrekende factor hierbij is mijn inziens (water)druk. Immers, als ik de mengelingtoevoer volledig openzet verbetert het schuim van structuur maar de druk valt dan jammer genoeg weg, zoals te zien is op volgende foto (let niet op het opzetstuk, dit is een ander probeersel)

lanstest003.jpg


Conclusies:

(* nota: voor deze conclusies heb ik mij enkel kunnen baseren op online foto's en filmpjes ivm het hele foam-gebeuren aangezien ik niet over een echte foamlans beschik ter vergelijking.)

1. Werkt deze versie even goed als een foamlans voor de hogedrukreiniger? No way! :no

2. Werkt deze versie even goed als een foamlans voor de tuinslang? Ik twijfel maar gun de echte foamlans het voordeel van de twijfel...dus ik zeg :no

3. Is deze versie een goedkoper alternatief voor beide bovenstaande items? Ik vind van wel :ja (ik heb gewerkt met wat ik liggen had maar onderzoek leert mij dat zo'n verfpistool 20 euro kost en een setje tuinslangonderdelen minder dan 2 euro...)

Ps. Mochten er trouwens mensen zijn die tips hebben om deze constructie (liefst op eenvoudige wijze) nog te verbeteren (bv ivm het wegvallen van druk...) dan lees ik dat graag hier of via pm. :ja



How-to's ivm de aanpassingen aan het verfpistool:

(1) Koppeling passend maken voor tuinslang:
diyfoamgum.jpg


A tuinslangkoppeling met schroefdraad
B 2 kleine rubberen dichtingsringen
C originele verfpistoolkoppeling
D rubberen tussenring/dichting
E tuinslangkoppeling met binnendraad (hiervan heb ik een deel afgezaagd btw), op de foto's is trouwens een flessendop gebruikt maar deze is intussen vervangen wegens niet stevig genoeg
F handgreep spuitpistool

Bovenstaand schema lijkt me duidelijk maar voor wie nog twijfelt: :grinning:
- draai C uit F
- schuif D over de schroefdraadzijde van C
- schuif B over de andere zijde van C
- stop C met de schroefdraadzijde door de opening in E
- schroef dit geheel vast in F
- draai A in E

(2) Opzetstuk maken:

diyfoamgun009.jpg


- Mol een tuinslangspuitstuk (met een beetje wringen lukt dit wel)...het binnenwerk gooi je weg, je hebt enkel het zwarte en oranje deel nodig
- het oranje deel schuift in het zwarte deel, lijm deze delen zo aan elkaar
- in het zwarte deel heb ik 2 sleufjes gevijld zodat dit net over de 2 uitstulpingen van het spuitpistool past
diyfoamgun013.jpg



Zo, meer heb ik hierover niet te zeggen, nu is het aan jullie...tips, kritiek, opmerkingen zijn zoals steeds welkom :grinning:

Groeten,

Uw Virus ;)
 
Haha leuk experiment, ik ben weleens met zo'n vloeistofspuit voor bij de compressor bezig geweest, maar ook daar mis je voldoende druk om je schuim op te kunnen bouwen en een goede "regelmogelijkheid". Daarnaast; zo'n beker is snel leeg.
 
Hallo,

misschien nogmaals proberen met WARM water in de mengbeker ,gaat beter naar t schijnt.:ja

Danny

ps : leuk gevonden hoor!!
 
Dat ziet er best interessant uit. Aangezien ik zelf niet over een hd reiniger beschik, is dit wel een leuk alternatief.
Kan je eigenlijk ook nog een beetje spelen met de straal? Zodat je iets meer druk kan opbouwen?
 
@BlackPassat een beker van 0,5 liter is inderdaad nogal weinig :ja

@grandscenicman goeie tip, dat ga ik volgende keer proberen, thx! :)^

@Mark1986 hetgeen je ziet op de derde foto is zowat het maximum aan druk dat ik eruit krijg met goed schuimresultaat.

De achterste knop van het pistool (watertoevoer volgens mij) staat op maximum, deze meer dichtdraaien heeft een negatief effect.

De andere knop is deze van de producttoevoer (volgens mij toch, heb nl 0,0 procent verstand van verfpistolen :D )
- deze meer dichtdraaien=meer water dan schuim :(
- deze zowat halfweg minimum en maximum zetten=resultaat zoals op foto3 :ja
- volledig open zetten=meer schuim maar bijna geen druk meer(zie foto7) :( ik heb er eigenlijk geen verklaring voor waarom de waterdruk dan weg lijkt te vallen maar het is wel zo..:weetniet

Moet er wel bijzeggen dat het een kwestie is van afregelen en experimenteren, ik heb wel al betere resultaten behaald dan op deze foto's te zien is (ben nu bezig met experimenteren met opzetstuk verlengen, dosering magifoam, enz..) Overigens gaven tests met Meg's APC, Poorboy's Slick&Suds ook een leuk resultaat..:ja
 
Virus, achter één van die regelknoppen zit waarschijnlijk een naald, die is er normaal voor om bij verf het spuitbeeld te regelen, volgens mij kun je die er volledig uithalen, misschien win je dan nog wat aan doorvoercapaciteit.
 
Bedankt voor de tip BlackPassat, vooraan zit er wel een soort naald, deze gaat achteruit als je het handvat samenknijpt... of die eruit kan dat betwijfel ik, hoe sluit je de toevoer dan af indien nodig?

Het spuitbeeld kan je veranderen door vooraan de metalen ring los te draaien en het stuk met de 2 uitsteeksels horizontaal, verticaal of schuin te zetten.

Ik denk trouwens dat ik het mis had in vorige post: achterste knop regelt hoever je de trigger kan samenknijpen (dus de verf/magifoam toevoer?), de zijknop regelt de watertoevoer?. Hoedanook, het effect op schuimvorming is zoals hierboven beschreven.
 
Dat dacht ik al grandscenicman, ga ik niet doen dus. :no

Wat ik wel overweeg is de tuinslang in te korten tot het strikte minimum om zo de waterdruk te optimaliseren....ik heb een spiraaltuinslang van 15 meter en een gewone tuinslang (lengte weet ik niet precies)...deze laatste kan ik wel makkelijk inkorten desnoods...

Weet iemand of dit veel verschil zou maken?
(ik vraag het liever eerst ff want inkorten kan immers makkelijk maar dat stuk er terug aanzetten is wat meer gedoe :grinning: )
 
Bedankt Paulus, maar zoals gezegd: het idee komt origineel van Patrick 306 cabriolet :ja

@BigBram ik blijf voorlopig nog wel ff verder experimenteren :grinning:

Iemand nog tips mbt dosering Magifoam?

Ik heb nu 50 ml gebruikt op 0,5 l.....ik denk eraan om eens een combi van Magifoam/Poorboy's Slicks&Suds te proberen...:weetniet
De tip met warm water probeer ik ook eens uit :ja
 
Virus zei:
Bedankt voor de tip BlackPassat, vooraan zit er wel een soort naald, deze gaat achteruit als je het handvat samenknijpt... of die eruit kan dat betwijfel ik, hoe sluit je de toevoer dan af indien nodig?

Je hebt gelijk Virus, ik was vanmorgen nog niet helemaal wakker denk ik. Als ie blijft lekken dan heb je er natuurlijk weinig aan om de naald eruit te halen.
 
Vandaag nog wat verdere tests gedaan, ziehier het verslag:

Woord vooraf:

-Alle test zijn gedaan met warm water in de mengbeker icm een gewone tuinslang van 20 meter (bij nader inzien had ik beter de spiraaltuinslang van 15 meter gebruikt omdat die mi toch beter presteert)

-Bij de tests heb ik zowel gebruik gemaakt van het gewone oranje opzetstuk als van een verlengstuk voor het opzetsstuk (wat niet meer is dan een stuk electricteitsbuis van 25 cm met een dopje op met een iets kleinere opening, zie onderstaande foto)
magim.jpg




Test 1: 25ml Magifoam+250 ml water, het gewone oranje opzetstuk:

magiz.jpg


Test 2: 25 ml Magifoam+250 ml water, het oranje opzetstuk+verlengstuk:

magim3.jpg


Test 3: 25 ml Poorboy's Slick&Suds+250 ml water, links oranje opzetstuk+verlengstuk, rechts oranje opzetstuk:

pb.jpg


Test 4: 12,5 ml Magifoam+12,5 ml Poorboy's Slick&Suds+250 ml water, links oranje opzetstuk+verlengstuk, rechts oranje opzetstuk:

magipb.jpg


Conclusies:

- voor het gebruiken van warm of koud water heb ik bij deze opstelling geen verschil gemerkt :weetniet

- Beide producten lijken baat te hebben aan het extra verlengstuk (nota: ik ben me ervan bewust dat PB S&S niet voor deze toepassing bedoelt is, ik heb dit gewoon gebruikt omdat ik reeds gemerkt had dat deze shampoo het goed deed bij eerdere pogingen, dit is dan ook geen test van Magifoam vs S&S)

- hoewel er weer enige vooruitgang geboekt is door het verlengstuk ben ik mij ervan bewust dat dit nog steeds de prestaties van een echte foamlans niet evenaart :no


Voor het drukverliesprobleem heb ik nog geen oplossing gevonden, mogelijk snij ik eens een fors stuk van mijn tuinslang om te zien wat dat doet...:grinning:

Aan de reinigende capaciteiten van de gebruikte producten heb ik nog geen aandacht besteed, het ging me vooral om het foamen zelf (of beter gezegd:de poging tot foamen) Ik kan wel zeggen dat mijn auto er niet veel schoner van geworden is en wat die vele tests met mijn waxlaag gedaan hebben weet ik ook niet....maar daar heb ik tegenwoordig dankzij picasso Wolfgang DGPS voor......:ja ;)
 
Leuk geknutseld :) Maarrrrrrrrr...

Niets kan op tegen een echte Autobrite foamlans....:party:
 
Voor de slang denken aan;
- lengte = niet te lang
- diameter = niet veel groter dan doorvoer
- materiaal = stevig, anders zet het uit

Alle drie de elementen zorgen voor volume
Hoe meer volume hoe meer druk "wegvalt"

Dus een korte stevige niet te dikke slang is in theorie het beste
Snijd je je drukslang in stukken, voor de verfspuit heb je 'm toch niet meer nodig :-b

Hans
 
Bedankt voor de reacties en het meedenken mensen! :ja


@RedCat prima info mbt de slang, bedankt! :)^

RedCat zei:
Snijd je je drukslang in stukken, voor de verfspuit heb je 'm toch niet meer nodig :-b

Daarvoor niet nee... maar om na een wasbeurt de deursponningen en kieren droog te blazen met het luchtblaaspistool kan 'ie wel nog dienen...:grinning:
 
Virus de uitvinder , goed gevonden man . Ben benieuwd of je hier nog meer uit kan halen ?
Ga dit zeker blijven volgen . ;)
 
Nog meer uithalen? Geen probleem picasso.......wat je erin doet komt er namelijk uit: apc, magifoam, autoshampoo,...:D (ik heb dit trouwens al gebruikt icm afwasmiddel zonder opzetstuk om de ruiten van het huis in te zepen, werkt prima :ja ..wel enkel de buitenkant :grinning: )


Maar serieus: met de tips van RedCat kan ik wel alweer verder met de slang :ja

Qua mogelijke opzetstukken zijn er al een heleboel de revue gepasseerd (waarvan de getoonde het succesvolst waren tot nu toe) maar er blijven natuurlijk mogelijkheden in overvloed die kunnen uitgetest worden...ik moet ze alleen nog maar bedenken..:grinning:

Ik beperk me wel aan hetgeen ik vind in mijn garage en in huis, dat is nl ook de opzet hiervan, iets produceren wat werkt zonder grote kosten te doen...anders koop ik me beter gewoon een hd+hd-foamlans..:confused: