• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Foamen

Joost

Detailing addict
14 mei 2008
380
62
Het voorbereidende werk

Om je auto schoon te krijgen voordat je deze gaat wassen is het verstandig om je auto eerst goed in te foamen met een foamgun.
Deze zogenoemde foamgun brengt een laag schuim op je auto aan zodat oppervlakkig vuil goed kan losweken.
Door de auto af te spuiten met een hogedruk loop je het risico dat oppervlakkig vuil over je lak weggespoten word.
Het vuil is verwijderd, maar veroorzaakt wel krassen.

Door een foamlaag kan het vuil dus goed losweken en zal na ongeveer 5 minuten (afhankelijk van de dikte van je foamlaag) afbreken en het vuil afvoeren.

Wanneer het schuim afgebroken is, is het verstandig om niet direct de hogedruk erop te zetten. Er bestaat altijd nog kans dat oppervlakkig vuil aanwezig is. Spoel daarom altijd de auto eerst af met een normale waterstraal alvorens de hogedruk te gebruiken.

Er zijn 2 type foamguns

De Gilmour foamgun voor op de normale tuinslang met een Gardena koppeling.

De Gilmour foamgun werkt het beste met een waterdruk tussen de 2,5 en 4 bar.
Hij heeft een uitgifte tussen de 2 en 5 liter per minuut.
De mengverhouding is traploos regelbaar in 5 standen.

TIP: houd de tuinslang zo kort mogelijk, dit komt tengoede van de waterdruk.

Zie hier een filmpje van de Gilmour foamgun

De gilmour foamgun zonder Supa Snow foam.

De Gilmour foamgun in combinatie met Supa Snow Foam.

Een hogedruk foamgun (zijn in diverse uitvoeringen leverbaar)

Autobrite Daddy foamlans

Dit is DE foamlans voor op je hogedrukreiniger. Doordat het water met een hogere druk, in combinatie met lucht, door de foamlans gespoten word krijg je een dikkere laag schuim.

Autobrite Foam Kit Heavy duty

Zie hier een filmpje van de Heavy duty

Aangezien er overal wel filmpjes van foamguns te vinden zijn ga ik hier niet verder op in.


Supa Snow Foam

Wat moet je nou eigenlijk gebruiken om mee te foamen.
Supa Snow Foam is een product van Autobrite dat laag in het verbruik ligt en relatief goedkoop is.
De foam is fijn van structuur en heeft een hogedichtheid qua luchtbelletjes.
Het kan dan zijn werking goed doen en het aangehechte vuil losweken.

10Medium.jpg


11Medium.jpg


Na 5 minuten inweken word het vuil afgevoerd.

16Medium.jpg


Daarna is het een kwestie van even afspoelen.

17Medium.jpg


Zoals ik eerder zei is het verstandig om de auto alvorens met de hogedruk, de auto af te spoelen met een normale waterstraal.
Echter, wanneer je voldoende afstand houd met de hogedruk neemt de kracht van de waterstraal enorm af.
Zoals op bovenstaande foto het geval is.

TIP: Wanneer je auto ernstig vuil is is het handig om eerst de auto af te spoelen alvorens de snow foam aan te brengen.

De supa snow foam is een biodegreable product. Dat wil zeggen afbreekbaar en
 
Joost zei:
Daddy Foamlans € 119,00
Heavy Duty € 95,00

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Daddy Foamlans en de Heavy Duty? De ene heeft een 2 liter-reservoir en de andere eentje van 1 liter? Zijn er nog verschillen?
 
De kop is volgens mij ook wat anders, aan de HD heb je echt genoeg!
 
Ik heb zelf de Gilmour Foamgun op me verlanglijst staan alleen wil ik graag nog iets weten.
Kan je inplaats van ''Supa Snow Foam'' ook alleen een shampoo zoals Gold Class van Meguairs in het reservoir doen (uiteraard met warm water) ??
 
Als het schuim dan is uitgewerkt en je hebt de gehele auto afgespoeld, is het daarna dan nog nodig om met bijv. een washmitt de auto te doen of kan je daarna meteen aan de slag met het kleien ?
 
zou zeker nog even wassen!!
het is geen vervanger voor wassen met washmitt maar een voorloper ervan, groot deel van het vuil gaat al weg
 
Ik dacht dus zelf dat je de 2 emmer methode dan wel kon overslaan, maar het is dus een voorloper.
Toch maar wel de Grid Quard en een Washmitt kopen :grinning: !
Bedankt voor je informatie nog.

Eral K.
 
Met foamen maak je het losse grovere vuil los, het fijnere vuil blijft zitten en zul je met het normale wassen moeten verwijderen.
 
Ik heb vandaag voor het eerst de Autobrite HD foamlans gebruikt. 100 cc rose SSF aangevuld met warm water tot 1 liter.
Ik heb 2 auto's gefoamd en ben niet zuinig geweest. Een halve liter gebruikt.
Ik was alleen niet tevreden over mijn resultaat. De schuim gleed er binnen een minuut weer vanaf. Waardoor zou dat kunnen?
De auto's waren van te voren wel nat geregend, zouden ze niet te nat zijn geweest i.c.m. lage temp buiten (6 graden)?:confused:
Ik heb net even gecheckt hoe de draaiknop van de lans stond. 50/50, ik kon hem nog drie slagen dicht draaien of drie slagen open.

Na het foamen vond ik de auto's nog erg smerig. Ik heb ze nog gesopt met Dodo BtbM shampoo mbv The Bone.

Kort samengevat: mijn schuimlaag zag er niet zo uit als op de filmpjes.

P.s. nu heb ik een paar dagen geleden ook een bericht op het forum gelezen van iemand met hetzelfde probleem, maar ik weet niet meer waar en wat de reacties waren.
 
Kijk ff hier
https://forum.Carclean.com/cc_postst4715p17/Groupbuy-GESLOTEN-Heavy-Duty-Foam-Lances-Met-40-korting-Van--85-voor--50.aspx
Post #560 van aron147 als ik het goed heb onthouden.

Ik heb zelf 100 SSF / 500 warm water gebruikt voor net ff meer dan één auto.

Hans
 
Bedankt Hans voor de snelle reactie.
Ik zal de volgende keer een kleinere verdunning proberen en de knop vd foamlans bijna helemaal dicht. En dan als de kinderen niet thuis zijn. Dat werkt wat rustiger...
 
vandaag ge foamt..

50ml ssf + 30 ml wolfgang autobathe.
420ml water erbij, en een dik pak sneeuw..

hlft van de mix is over, en heb dus totaal een 250,; weg ge-foamt..

daarbij heb ik zelf enkel me achterbumper en een klein stukje wagen gefoamt..
toen kwam er iemand langs waarmee ik weer een uur mee stond te lullen..

toen kwam zijn huilende dochtertje, en die heeft bijne de hele aut gefoamt. (ja, een kind ja!)

dus ik kan met mijn hd+ lans, makkelijk een auto of 4 a 5 doen met het standaar 1l reservoir
 
SSF 1:6-7 gebruiken, knop op de HD-versie helemaal naar rechts (met de klok mee; de +)
Bilthamber 1:5 gebruiken, idem met de knop. Bilthamber BLIJFT wateriger dan SSF maar dat is ook de bedoeling.

Je hoeft geen scheerschuim te maken :grinning:
 
op de heavy duty lans is naar rechts (met de klok mee) de -
en naar links de plus..

vanuit die redenering ga ik er vanuit dat tinus - bedoelt, (met de klok mee dus)