Afgelopen week werdt ik gemaild door een bekende van me.Volgende week vrijdag komen ze van een autoblad foto`s maken van z`n Ford Capri RS260.Maar de wagen heeft sinds oktober in z`n coconnetje stilgestaan en sinds z`n restauratie waar die in 2005 mee klaar was nog niet echt een detailbeurtje gehad.En voor volgende week wou die hem toch wel wat extra aandacht hebben laten geven.
en ik had dit weekend wel de tijd er voor.Dus laat maar komen.Voor mij als Fordofiel een echte buitenkans om zo`n zeldzame wagen hier op de dam te hebben en er wat aan mogen doen ( dus het echte "nattebroekenwerk" ).
En zogezegd zogedaan en stond de Ford Capri RS2600 zaterdagmiddag hier op de dam :
Interieur :
Wielen :
Inderdaad , deze schoonheid kon wel wat verzorging hebben.Dus als eerst de wielen met de Meguiar's Professional All Purpose Cleaner (APC) en de Meguiar's Professional Super Degreaser in een verhouding van 1:4 en wat borsteljes goed schoongemaakt :
Ook alle rubbers en randjes met deMeguiar's Professional All Purpose Cleaner (APC) en de Meguiar's Professional Super Degreaser in een verhouding van 1:4 en wat borsteljes goed schoongemaakt.
Vervolgens de wagen afgespoeld.En de emmers tevoorschijn gehaald en deze gevuldt met water en in 1 emmer 16ml van de Monello Lavare .Heerlijke shampoo die ook eens goed schuimt en lekker over de lak glijdt.Ook lakken die nooit wat aandacht hebben gehad.
Met het restje sop nog onder de motorkap schoongemaakt , en dan de randen van de schermen aangezien deze goed in de lak staan en dit ook meer een "showauto" is dan een normale straatwagen.
Na het wassen de wagen afgespoeld en even laten uitlekken.En vervolgens de CarPro Iron.X Cleaner gepakt en de wagen ermee ingeneveldt.En waarvan het resultaat zich meteen weer liet zien in de welbekende paarse verkleuring :
Nadat de CarPro Iron.X Cleaner z`n werk had gedaan de wagen met ruim veel water afgespoten.En dan vooral langs alle randen en kieren.Zodat ik zeker was dat er geen CarPro Iron.X Cleaner meer aanwezig was.
Hierna de wagen ingeneveld met wat Poorboys World Spray and Wipe en gedroogd met de CSF Delirium Orange Drying Towel.Ik zelf droog de wagen altijd na het wassen.ook als ik nog ga kleien.Wagen staat binnen en heb er een hekel aan als de vloer na verloop van tijd zeiknat van het water is.
En vervolgens de wagen in de schuur gezet zodat we aan de slag kunnen gaan.
Hierna ben ik gaan kleien met de Dodo Juice Supernatural Fine Detailing Clay en de Poorboys World Spray and Wipe op een 1:1 verdunning.
Voor een lak die 7 jaar oud is en alleen buiten komt met mooi weer kwam er toch nog aardig wat van af.En ook de lastiggerre plekken worden gewoon gedaan :
Na het kleien was het tijd om de ronde te gaan doen en te kijken wat de lak al die tijd had doorgemaakt :
En werdt het dus tijd om wat delen van de wagen af te plakken.Hiervoor de tape van 3M gebruikt.Deze blijft gewoon het beste plakken.Vaak geprobeerdt met tape van de bouwmarkt ( diverse merken en ook de blauwe versies ) , maar niks blijft goed plakken.Dus blijf toch steeds weer terug gaan naar de tape van 3M.
Hierna een testspotje gemaakt om zodoende m`n stappenplan op te maken voor het polijstwerk.
Als machine voor de Polishing Power DAP900 gekozen.En na wat testjes uitgekomen op :
Monello SmartPads CCS 5.5 inch White Polishing Pad met Monello Raffini Mezzo Polish.Vervolgd door Monello SmartPads CCS 5.5 inch Green Light Polishing / Finishing Pad samen met de Monello Raffini Finale Finishing Polish .
Vervolgens de lak afgenomen met de CarPro Eraser.
Voor deze stappen heb ik meerdere Poorboys World Deluxe Mega Towel gebruikt.
Glans kwam er weer goed in :
Hierna de Monello SmartPads CCS 5.5 inch Black Finishing Pad samen met de Wolfgang Finishing Glaze 3.0 gebruikt.En verolgens met de Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 aangebracht.Prachtig mooi goedje wat alleen een lange tijd ( lees 12 uur ) droog moet blijven na het uitpoetsen.Na het curen ( wat bij mij na een wipe test 45min bleek te zijn ) de resten afgenomen met de Monello Peluche Verde ( deze doeken ook gebruikt voor de stappen ervoor ).
Me hierna bezig gehouden met het interieur.Deze als eerst met een stofzuiger uitgezogen.En het leder schoongemaakt met de Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner.En later met de Gliptone Liquid Leather Conditioner gevoed.De rest met wat Meguiar's Professional All Purpose Cleaner (APC) in een 1:10 verhouding schoongemaakt en gevoed met dePoorboys World Leather Stuff .Raampjes schoongemaakt met de Monello Perfetto Detailer Spray.
Het chroomwerk aan de buitenzijde van de wagen schoongemaakt met de Mothers Wax Billet Metal Polish.
En ondertussen de velgen in de Poorboys World Wheel Sealant gezet en de bandjes in de Wolfgang Black Diamond Tire Gel gezet met een normale platte bouwmarktkwast.En die later met een goedkope MFdoek nagewreven.
Ondertussen was de lak alweer 12uur on aangetast en was het dus tijd om daar ook de laatste stap in te gaan zetten.Hiervoor voor de Wolfgang Fuzion Carnauba Polymer Concours Estate Wax genomen.Een heerlijke wax die zich erg makkelijk laat verwerken.Je kan paneel voor paneel werken want deze wax is direct uit te poetsen.Ikzelf kies ervoor om eerst de gehele wagen te behandelen en dan in 1x de gehele wagen uit te poetsen.En met deze wax ook de motorruimte gedaan. ( de schermen ed. )
En voor de rubbers en kunstof in de motorruimte voor de CarPro PERL Coat gekozen.En dit ook aan de buitenzijde op de rubbers en de grill gebruikt.
In de tussendoortijd ook nog wat aan de sleutels gedaan.Door de loop van de tijd komt er wat roest op de sleutels door vocht maar ook door de vetten van de handen. Dus deze ingespoten met wat CarPro Iron.X Cleaner
En verolgens wat Mothers Wax Mag & Aluminum Polish voor de laatste hand :
En als laatst nog een laatste rondje om de wagen gelopen , om zo zeker te zijn dat je alles hebt gehad.
En dan de RS de sporen gegeven en buiten de stal gezet voor de afterpics :
Interieur :
De motorruimte :
De wielen :
Wat closeupjes :
Een klusje wat ik altijd aan het begin doe is de uitlaatjes.Dit is altijd een wat smerig klusje.Dus doe deze als eerste , ben ik er maar vanaf ook.Voor:
dit aangepakt met de Mothers Wax Mag & Aluminum Polish en wat oude/goedkope MF doeken. Ook de uitlaatjes ademen weer fris uit :
Voor de eigenaar was het een geslaagde uitje geweest voor de RS.Die stond verbaasd rond de wagen te kijken.
Voor mezelf een klusje die me lang bij zal blijven.Een wagen die toch wel hoog op het "to do lijstje" stond.Voor een Fordofiel als mij een echte pure p*rno klusje.Alleen het geroffel van de motor alleen al .
Hoop dat men net zoveel ervan heeft genoten dat ik heb gedaan , en als afsluiters :
Mzzls , en ik ga nu weer een schone broek antrekken...................w^^w
en ik had dit weekend wel de tijd er voor.Dus laat maar komen.Voor mij als Fordofiel een echte buitenkans om zo`n zeldzame wagen hier op de dam te hebben en er wat aan mogen doen ( dus het echte "nattebroekenwerk" ).
En zogezegd zogedaan en stond de Ford Capri RS2600 zaterdagmiddag hier op de dam :
Interieur :
Wielen :
Inderdaad , deze schoonheid kon wel wat verzorging hebben.Dus als eerst de wielen met de Meguiar's Professional All Purpose Cleaner (APC) en de Meguiar's Professional Super Degreaser in een verhouding van 1:4 en wat borsteljes goed schoongemaakt :
Ook alle rubbers en randjes met deMeguiar's Professional All Purpose Cleaner (APC) en de Meguiar's Professional Super Degreaser in een verhouding van 1:4 en wat borsteljes goed schoongemaakt.
Vervolgens de wagen afgespoeld.En de emmers tevoorschijn gehaald en deze gevuldt met water en in 1 emmer 16ml van de Monello Lavare .Heerlijke shampoo die ook eens goed schuimt en lekker over de lak glijdt.Ook lakken die nooit wat aandacht hebben gehad.
Met het restje sop nog onder de motorkap schoongemaakt , en dan de randen van de schermen aangezien deze goed in de lak staan en dit ook meer een "showauto" is dan een normale straatwagen.
Na het wassen de wagen afgespoeld en even laten uitlekken.En vervolgens de CarPro Iron.X Cleaner gepakt en de wagen ermee ingeneveldt.En waarvan het resultaat zich meteen weer liet zien in de welbekende paarse verkleuring :
Nadat de CarPro Iron.X Cleaner z`n werk had gedaan de wagen met ruim veel water afgespoten.En dan vooral langs alle randen en kieren.Zodat ik zeker was dat er geen CarPro Iron.X Cleaner meer aanwezig was.
Hierna de wagen ingeneveld met wat Poorboys World Spray and Wipe en gedroogd met de CSF Delirium Orange Drying Towel.Ik zelf droog de wagen altijd na het wassen.ook als ik nog ga kleien.Wagen staat binnen en heb er een hekel aan als de vloer na verloop van tijd zeiknat van het water is.
En vervolgens de wagen in de schuur gezet zodat we aan de slag kunnen gaan.
Hierna ben ik gaan kleien met de Dodo Juice Supernatural Fine Detailing Clay en de Poorboys World Spray and Wipe op een 1:1 verdunning.
Voor een lak die 7 jaar oud is en alleen buiten komt met mooi weer kwam er toch nog aardig wat van af.En ook de lastiggerre plekken worden gewoon gedaan :
Na het kleien was het tijd om de ronde te gaan doen en te kijken wat de lak al die tijd had doorgemaakt :
En werdt het dus tijd om wat delen van de wagen af te plakken.Hiervoor de tape van 3M gebruikt.Deze blijft gewoon het beste plakken.Vaak geprobeerdt met tape van de bouwmarkt ( diverse merken en ook de blauwe versies ) , maar niks blijft goed plakken.Dus blijf toch steeds weer terug gaan naar de tape van 3M.
Hierna een testspotje gemaakt om zodoende m`n stappenplan op te maken voor het polijstwerk.
Als machine voor de Polishing Power DAP900 gekozen.En na wat testjes uitgekomen op :
Monello SmartPads CCS 5.5 inch White Polishing Pad met Monello Raffini Mezzo Polish.Vervolgd door Monello SmartPads CCS 5.5 inch Green Light Polishing / Finishing Pad samen met de Monello Raffini Finale Finishing Polish .
Vervolgens de lak afgenomen met de CarPro Eraser.
Voor deze stappen heb ik meerdere Poorboys World Deluxe Mega Towel gebruikt.
Glans kwam er weer goed in :
Hierna de Monello SmartPads CCS 5.5 inch Black Finishing Pad samen met de Wolfgang Finishing Glaze 3.0 gebruikt.En verolgens met de Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator de Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0 aangebracht.Prachtig mooi goedje wat alleen een lange tijd ( lees 12 uur ) droog moet blijven na het uitpoetsen.Na het curen ( wat bij mij na een wipe test 45min bleek te zijn ) de resten afgenomen met de Monello Peluche Verde ( deze doeken ook gebruikt voor de stappen ervoor ).
Me hierna bezig gehouden met het interieur.Deze als eerst met een stofzuiger uitgezogen.En het leder schoongemaakt met de Gliptone Liquid Leather Gentle Cleaner.En later met de Gliptone Liquid Leather Conditioner gevoed.De rest met wat Meguiar's Professional All Purpose Cleaner (APC) in een 1:10 verhouding schoongemaakt en gevoed met dePoorboys World Leather Stuff .Raampjes schoongemaakt met de Monello Perfetto Detailer Spray.
Het chroomwerk aan de buitenzijde van de wagen schoongemaakt met de Mothers Wax Billet Metal Polish.
En ondertussen de velgen in de Poorboys World Wheel Sealant gezet en de bandjes in de Wolfgang Black Diamond Tire Gel gezet met een normale platte bouwmarktkwast.En die later met een goedkope MFdoek nagewreven.
Ondertussen was de lak alweer 12uur on aangetast en was het dus tijd om daar ook de laatste stap in te gaan zetten.Hiervoor voor de Wolfgang Fuzion Carnauba Polymer Concours Estate Wax genomen.Een heerlijke wax die zich erg makkelijk laat verwerken.Je kan paneel voor paneel werken want deze wax is direct uit te poetsen.Ikzelf kies ervoor om eerst de gehele wagen te behandelen en dan in 1x de gehele wagen uit te poetsen.En met deze wax ook de motorruimte gedaan. ( de schermen ed. )
En voor de rubbers en kunstof in de motorruimte voor de CarPro PERL Coat gekozen.En dit ook aan de buitenzijde op de rubbers en de grill gebruikt.
In de tussendoortijd ook nog wat aan de sleutels gedaan.Door de loop van de tijd komt er wat roest op de sleutels door vocht maar ook door de vetten van de handen. Dus deze ingespoten met wat CarPro Iron.X Cleaner
En verolgens wat Mothers Wax Mag & Aluminum Polish voor de laatste hand :
En als laatst nog een laatste rondje om de wagen gelopen , om zo zeker te zijn dat je alles hebt gehad.
En dan de RS de sporen gegeven en buiten de stal gezet voor de afterpics :
Interieur :
De motorruimte :
De wielen :
Wat closeupjes :
Een klusje wat ik altijd aan het begin doe is de uitlaatjes.Dit is altijd een wat smerig klusje.Dus doe deze als eerste , ben ik er maar vanaf ook.Voor:
dit aangepakt met de Mothers Wax Mag & Aluminum Polish en wat oude/goedkope MF doeken. Ook de uitlaatjes ademen weer fris uit :
Voor de eigenaar was het een geslaagde uitje geweest voor de RS.Die stond verbaasd rond de wagen te kijken.
Voor mezelf een klusje die me lang bij zal blijven.Een wagen die toch wel hoog op het "to do lijstje" stond.Voor een Fordofiel als mij een echte pure p*rno klusje.Alleen het geroffel van de motor alleen al .
Hoop dat men net zoveel ervan heeft genoten dat ik heb gedaan , en als afsluiters :
Mzzls , en ik ga nu weer een schone broek antrekken...................w^^w