• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Ford Feestje Junior

Donovan

Detailing guru
27 okt 2019
197
135
Hallo allemaal!

Het is weer tijd voor een nieuw project. Een tijd geleden kreeg ik het geweldige idee om mijn kleine zusje te verassen voor haar verjaardag.
Toen ik 18 werd (7 jaar geleden) kreeg ik van mijn ouders een auto die ik mocht delen met mijn zus. Totdat we allebei een eigen auto kochten.
Nu dacht ik bij mijzelf. Laat ik wat terug doen en samen met mijn zus een auto kopen voor mijn kleine zusje. Met mijn oudere zus dus haha.

Zo gezegd, zo gedaan. Een paar dagen geleden kwam er op de Ford Fiesta Facebook pagina een Ford Fiesta 1.3 uit 1999 te koop. Samen met een maatje van mij zijn wij gaan kijken bij de auto. Motorisch perfect in orde en alles leek goed te werken. Stuurbekrachtiging, elektrische ramen en airco(!) alles zat er op en functioneerde goed.
Helaas was de lak op het dak en de motorkap in enorm slechte staat. Het leek wel alsof iemand de auto heeft gewassen met een stoeptegel. Zulke diepen krassen heb ik nog niet eerder gezien.

250198365_935642254002457_3596679602548569039_n kopiëren.jpg


Vervolgens was de deal snel gesloten en gingen we een kleine 2 uur terug naar huis.
Aangezien ik bijna 2 meter ben zat ik net niet met mijn hoofd tegen het dak. Verder rijdt de auto verassend lekker op de snelweg. Niet trillen en je komt aardig mee met het overige verkeer. Wel is gelijk te merken dat mensen veel sneller gaan bumperkleven. Zou dat komen omdat je in een kleine auto rijdt?

IMG_1357 kopiëren.jpg


Vering lijkt goed te werken haha



Nu is het de kunst om de auto op te knappen zonder dat al te veel mensen het weten. Ze is pas 31 Januari jarig dus voorlopig staat de auto bij mij in de straat geparkeerd en moet ik het geheim houden voor haar.

Er zijn een aantal dingen die moeten gebeuren om de auto weer netjes te krijgen:
- Spuiten dak en motorkap
- Spuiten van de velgen (verf laat los)
- Interieur reinigen (ruikt heel muf en er is gerookt in de auto)
- Interieurfilter vervangen
- Olie verversen
- Exterieur volledig reinigen en de lak polijsten
- Plastic delen voorzien van TRIM


Afgelopen weekend heb ik een begin gemaakt aan het dak en de motorkap van de auto. Het dak was er het ergste aan toe. Ik heb deze helemaal opgeschuurd vanaf korrel 80 tot 800. De krassen zaten zo enorm diep dat ik aardig moest beuken met de schuurmachine om een strak resultaat te krijgen. Hetzelfde proces gedaan voor de motorkap.
Na het schuren de motorkap en dak ontvet en in de primer gezet. Vervolgens de motorkap zilver gespoten en het dak zwart gespoten. Motorkap is redelijk netjes geworden en kan nu een nachtje drogen zodat ik de volgende dag blanke lak kan aanbrengen.

Helaas is het zwarte dak helemaal niet mooi geworden. Het dak zat vol met strepen en de krassen kwamen weer door de lak omhoog.

IMG_1470.jpeg
IMG_1471.jpeg
WhatsApp Image 2021-11-09 at 20.57.06 kopiëren.jpg

IMG_1478.jpeg

IMG_1486.jpeg
IMG_1483.jpeg


De volgende dag heb ik het dak weer helemaal opnieuw opgeschuurd. Nu helemaal door tot in het metaal zodat alle krassen er goed uit waren.
Vervolgens het dak weer opnieuw in de primer.... althans... dat was de bedoeling. De spuitbussen van Gamma huismerk zijn echt waardeloos. Halverwege het spuiten raakt alles verstopt en daardoor ging de spuitbus enorm spetteren. Eenmaal opgedroogd was het 1 grote bende....

IMG_1513.jpeg


De spuitbussen van de Action zijn serieus 100x beter.

De motorkap heb ik in de blanke lak gezet. Helaas was mijn techniek niet optimaal dus zijn er een aantal strepen zichtbaar. Wellicht binnenkort voorzichtig de blanke lak er af schuren, nieuwe kleurlaag aanbrengen en dan opnieuw in de blanke lak.

IMG_1487.jpeg


Na enorm gefrustreerd te zijn geweest over het dak heb ik besloten om het dak te schilderen met een roller. We hebben al aardig wat geld uitgegeven aan alle verf. Het blijft een goedkope auto dus we willen niet al te veel investeren. Ook gaan we niet voor een showroom auto.
Gelukkig had ik nog een blik zwarte hoogglans verf staan. Nja... toen maar het dak met de roller gedaan haha. Kans op strepen is natuurlijk mega aanwezig, maar ik had liever een goede, redelijk egale laag op het dak dan 1 grote bende van spuitbussen.
Ik heb 3 redelijk dikke lagen aangebracht in de hoop dat de verf een beetje zou gaan uitvloeien tijdens het drogen.

Deze foto is gemaakt vlak na het aanbrengen dus de strepen zijn iets meer zichtbaar
IMG_1535.jpeg


Zo dan!.... zucht... 3 volle dagen bezig geweest met het dak en de motorkap. Niet perfect, maar helemaal prima voor deze auto.

Aangezien ik een weekje vrij heb ben ik vandaag begonnen met het opschuren en spuiten van de velgen.
Ik heb helaas geen as steunen dus heb de auto op 2 krikken gezet. Daarna de velgen goed gereinigd met Gyeon Wheel Cleaner. Er zat een enorm dikke vette laag over de hele velg en overal liet de verf los. Ik heb uiteindelijk met een staalborstel op een boormachine de binnenkant van de velg helemaal schoon gekregen. Daarna de velgen geschuurd (wat mega veel werk was) en vervolgens gespoten.
Resultaat ben ik mega blij mee. was bang dat de blanke lak weer streperig zou worden maar 2 normale lagen en 1 dikke eindlaag gaf een super mooie diepe glans aan de velgen. Wellicht een goede techniek voor de motorkap :)

Ben benieuwd wat jullie vinden van de kleur keuze haha.

IMG_1543.jpeg

IMG_1542.jpeg
IMG_1546.jpeg
IMG_1553 kopiëren.jpg
IMG_1554.jpeg


Naafkapjes moet ik nog even nieuwe voor bestellen. (of spuiten?)
Morgen ga ik de 2 andere velgen doen. En daarna kijken we weer verder.

Hopelijk vinden jullie dit soort projectjes ook leuk. Het detail gedeelte komt er dus nog aan :)

Groetjes en tot de volgende update!
 
Laatst bewerkt:
Velgen zijn best netjes geworden. Lak glanst mooi! Veel succes met het verdere onderhoud en neem gelijk alle slijtagedelen (filters, bougies, v-snaar etc.) mee. Het kost niet de hele wereld maar het helpt de auto betrouwbaarder te maken.
Ik ben benieuwd naar het eindresultaat!
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Die naafkapjes: je kunt de naafkapjes in dezelfde kleur spuiten als de velgen en dan verse "Ford-stickers" er op.

Overigens zou ik nooit een auto in de publieke ruimte een auto op twee krikken laten staan, dan nog eerder laten zakken op een paar opgestapelde stenen, zodat er geen ongelukken gebeuren.
 
Lekker bezig zo. Leuk dat je dit doet voor je zus zeg. Als de motorkap en het dak je uiteindelijk toch gaan storen kun je daar nog een keertje overheen met fijn schuurpapier en een polijstmachine, dan wordt het een stuk beter.
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Top gebaar voor jullie zusje zeg, flinke klus maar hij staat er weer heel netjes bij zo.
De opgeknapte velgen staan lekker sportief, goede keuze en straks een heel blij zusje.
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Lekker bezig zo. Leuk dat je dit doet voor je zus zeg. Als de motorkap en het dak je uiteindelijk toch gaan storen kun je daar nog een keertje overheen met fijn schuurpapier en een polijstmachine, dan wordt het een stuk beter.
Wat Martin zegt; uit laten harden en dan met waterproof schuurpapier om een schuurblokje glad schuren en vervolgens polijsten. Het is wat dat betreft een voordeel dat je zo'n dikke laag hebt aangebracht.
Kan je op deze manier prachtig strak krijgen!
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Het had je misschien wel geholpen mocht je wat vragen stellen voor je begon met schuren. Maar dit gezegd zijnde, geniet ervan, zolang jouw zusje er blij mee is, is het, het allemaal waard geweest.
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Leuk hoor! Ook ontzettend lief van jou en je zus.
Dit is ook wel ff wat meer dan alleen een beetje polijsten en het interieur reinigen. Ik vind het resultaat met de beschikbare middelen erg netjes, zeker de verlgen zien er goed uit! Zoals @Martin Philippo en @Kuip al zeggen, als de lakdikte genoeg is kan je opschuren en polijsten. Al kan ik ook begrijpen dat het ergens een keer ophoud. Wij smullen er iig van :)
 
  • Leuk
Reactions: Donovan
Leuk project :cool:
En ik zie het zit wel goed in je familie als jullie dit allemaal doen ;)

Moondust Silver Fiesta met gouden wielen komt me bekend voor.....
Mijn zoon had vroeger ook een grijze Fiesta waar hij gouden velgen heeft onder gelegd.

Laat ons een beetje meekijken wat je verder doet !:grinning:
 

Bijlagen

  • Fiesta 03-2011 057.jpg
    Fiesta 03-2011 057.jpg
    192,3 KB · Weergaven: 141
Tijd voor weer een kleine update:

De andere 2 velgen zijn inmiddels ook gespoten. Ook de naafkapjes heb ik geschuurd en gespoten.
De remtrommels heb ik ontdaan van alle roest met de staalborstel. Vervolgens een roest omvormer gebruik en daarna met metaal verf gespoten. Zien er een stuk beter uit achter de verse velgen. Ook heb ik bij de auto een tas onderdelen gekregen. Er zat een mooi setje slotbouten in waar ik gelijk gebruik van heb gemaakt. Deze vette velgen mogen ze natuurlijk niet stelen haha!

IMG_1605.jpeg


IMG_1615.jpeg


Tijdens het drogen van de verf kon ik het niet laten om de plastic delen van de auto aan te pakken.
Alles schoongemaakt met APC vervolgens goed ontvet met Gyeon Prep en daarna behandelen met 1 laag Gyeon Trim. Ik blijf mij elke keer weer verbazen over hoe ontzettend goed dat spul werkt. Knapt alvast lekker op zo.
IMG_1580 kopiëren.jpg


IMG_1583 kopiëren.jpg


IMG_1647 kopiëren.jpg

IMG_1648 kopiëren.jpg


Paar dagen later heb ik voorzichtig een begin gemaakt aan het interieur. De auto stinkt zo enorm... echt bizar.
Ik heb alvast de stoelen er uit gehaald. Ingespoten met Valet Pro Carpet Cleaner, Goed inborstelen en daarna een wetvac met mijn Bissel.
Het tapijt onder de stoelen ook maar vast meegepakt.

De vlekken zijn allemaal verdwenen maar ze ruiken nog steeds een beetje muf. Voor nu al een stuk beter. Binnenkort ga ik het hele interieur aanpakken dus dan gaan de stoelen er weer uit en ga ik ze nog een keer behandelen met een iets sterkere mengverhouding tapijtreiniger.

IMG_1595.jpeg
IMG_1598.jpeg
IMG_1600.jpeg
IMG_1604.jpeg


Komend weekend ga ik de motorkap opnieuw spuiten omdat die strepen mij op dit moment erg irriteren. Ook wil ik het wetsanden van het dak gaan proberen. Mijn plan is om te gaan wetsanden met 1000,1500,2000,3000 en dan 2 staps polijsten.
Of moet ik beginnen met 1500?

Hoor graag jullie mening!

Groetjes!