• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Ford Focus sedan

ZwartecorsaD

Detailing addict
16 mei 2016
66
63
31
Den haag
De vorige klus was de binnenkant van de focus, en nu was de buitenkant aan de beurt.
De auto is al 15 jaar oud en dat was te zien, veel 'gebruikerssporen' lees:krassen.
Dit was dan ook een perfecte kans om het wetsanden beter onder de knie te krijgen.
Het doel van de detail: het grootste deel van de krassen verwijderen, en 80% van de swirls.
Daarnaast heb ik alle trim grondig schoongemaakt en gecoat, want was is nou een gepolijste auto met doffe en verweerde trim?

machine: dap900v3
pads: monello: paarse MF, geel, wit en rood
duur: 20-25uur
camera: Sony a6000

Na het reinigen een lakmeting gedaan, waar al snel uitkwam dat het portier links achter overgespoten is.
Gehele auto is 2 staps gepolijst met monello wit icm mezo, en daarna met rood icm finale, enkel het dak en motorkap zijn in 3 stappen gedaan, beginnend met geel of de paarse MF pad.


Ja hij was behoorlijk smerig
DSC00618.JPG DSC00609.JPG DSC00624.JPG
auto schoongemaakt, apc en kwasten waar nodig,velgen goed in de ferro gezet

debadged
20170818_173514.JPG

lakmeting
DSC00630.JPG


Na het kleien maar snel overgegaan naar het polijsten, resultaten spreken voor zich.

achterbumper
20170822_134132.jpg
20170823_135409.jpg


Krassen op de achterklep
20170822_123815.jpg

Eindresultaat na wetsanden en compounden
DSC00669.JPG


En dan waar ik zelf stomverbaasd over was, hoe diep deze vogelpoep ingebrand was in de lak, behoorlijk wat lak moeten weghalen om de vlek voor 80% te verwijderen, dieper wou ik niet gaan.
DSC00615.JPG
gemiddelde lakdikte op het dak lag rond de 120 , plaatselijk verwijderd tot 97
DSC00631.JPG
vlek nog maar net waar te nemen rechts van de tape.


De motorkap was ook een apart verhaal, er zat een heel spoor wat leek alsof er een zure vloeistof had ingevreten op de lak en een heel spoor had achtergelaten over de lengte van de motorkap.
DSC00617.JPG


DSC00637.JPG

Wetsanden ( foto is een beetje overbelicht)
DSC00638.JPG

Resultaat, zeker voor 70% weten te verwijderen zonder al teveel lak weg te halen
DSC00640.JPG
DSC00639.JPG


Dan nog wat minder bijzondere schades aan het portier rechtsachter
DSC00642.JPG

DSC00643.JPG


DSC00641.JPG
DSC00646.JPG

DSC00656.JPG
DSC00657.JPG


Er zijn nog meer noemenswaardige krassen maar het max. aantal afbeeldingen van 25 was al snel bereikt :p
Na eindelijk klaar te zijn met wetsanden/compounden/polijsten, een ceramische coating aangebracht, zie hier de resultaten.
DSC00665.JPG
DSC00668.JPG




De coating die ik heb aangebracht is een 9H ceramic coating, dit was een probeersel uit (ja echt) China, Mede omdat de prijs zeer aantrekkelijk was. (35euro voor 50ml, genoeg voor 3 autos)
Ik vond de coating zeer gebruiksvriendelijk met een duidelijke engelse handleiding, beading was ook goed, hoelang deze gaat standhouden weet ik nog niet maar ik vermoed dat hij niet veel zal onderdoen aan de coatings die we hier op de markt hebben, voor de prijs kon ik het in ieder geval niet laten.
 

Bijlagen

  • DSC00612.JPG
    DSC00612.JPG
    158,5 KB · Weergaven: 221
Laatst bewerkt:
Mooi resultaat!!
Hoe heb je het wetsanden aangepakt? Welke gritt schuurpapier ed?

Op plaatwerk korrel 2000 en kunststof bumpers 3000, simpelweg omdat ik op een kunststof bumper niet kan meten hoeveel ik wegschuur dus pak ik het extra voorzichtig aan. werkwijze is heel simpel: emmer water, om je papier nat te maken en tussendoor af te spoelen, en een spray om je oppervlak te benevelen. op een vlakke ondergrond gebruik ik altijd een schuurblokje om zo egaal mogelijk te werken. op bijvoorbeeld een spiegel zou ik het met de hand doen omdat je dan de rondingen kan volgen. vervolgens gaan schuren en tussendoor meten.
als je een soort witte emulsie ziet wegdruipen is dit de blanke lak, dat is dus goed. Echter als je de daadwerkelijke kleur van de auto ziet wegdruipen... ben je door de blanke lak heen. wat ik vooral heb geleerd hieruit is dat je verder kunt gaan dan je denkt, ik probeer niet meer weg te halen dan 20% van de totale lakdikte (primer,kleur,blank) voordat je dat hebt bereikt ben je echt wel even aan het schuren. ik hoop dat dit wat verduidelijking geeft.

aanvulling: zorg dat je bij bijvoorbeeld een kras ook 10cm om de kras heen lichtjes schuurt om een soort overloop te creëren, en vooral proberen en niet bang zijn! 2000grid heb je in een mum van tijd weg met een compound
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Tonny
Heel mooi resultaat!
Wetsanden blijft een mooie techniek. Vogelpoep kan soms trouwens echt door de laklagen heen gaan, dus kan zijn dat je dat er niet 100% uit krijgt.

Blijven leuke auto's die eerste generatie Focus!

Tipje: zorg bij dit type Focus dat je de onderkant van de (vooral achter) deuren goed schoon houdt, met name de afwateringsgaatjes, anders willen ze nog wel eens roesten onder in de deuren. Is met af en toe schoonmaken te voorkomen.
 
Heel mooi resultaat!
Wetsanden blijft een mooie techniek. Vogelpoep kan soms trouwens echt door de laklagen heen gaan, dus kan zijn dat je dat er niet 100% uit krijgt.

Blijven leuke auto's die eerste generatie Focus!

Tipje: zorg bij dit type Focus dat je de onderkant van de (vooral achter) deuren goed schoon houdt, met name de afwateringsgaatjes, anders willen ze nog wel eens roesten onder in de deuren. Is met af en toe schoonmaken te voorkomen.


zeker, is een extra handeling maar scheelt enorm veel tijd, anders zit je maar te compounden als een gek. in dit geval heb ik maar genoegen genomen met 80% vermindering.
zeker leuke auto, echt een snelwegauto om lange ritten mee te maken, ik zal je tip meenemen ;)
 
Mooi werk zeg en leuk verslag. Is mezzo op wit toereikend om de auto goed te corrigeren? (Op dak en kap na) Dat is eens wat anders als VAG auto's.
 
Mooi werk zeg en leuk verslag. Is mezzo op wit toereikend om de auto goed te corrigeren? (Op dak en kap na) Dat is eens wat anders als VAG auto's.

dankjewel, met plezier gemaakt. op deze auto wel, als ik het op me eigen auto (opel corsa) had gedaan niet, verschil in hardheid van de lak.
 
Leuk verslag! Mooi om te lezen met wat voor gemak mensen ook gewoon wetsanden. Maar het klinkt ook altijd wat extremer dan het hoeft te zijn volgens mij ;) .

Carclean vertelde mij een keer dat zelfs na re-sprays nog tekenen van ingevreten vogelschijt konden vinden..
 
Leuk verslag! Mooi om te lezen met wat voor gemak mensen ook gewoon wetsanden. Maar het klinkt ook altijd wat extremer dan het hoeft te zijn volgens mij ;) .

Carclean vertelde mij een keer dat zelfs na re-sprays nog tekenen van ingevreten vogelschijt konden vinden..
je staat versteld hoeveel je aan het schuren bent om 5um lak weg te halen. niet met 2x vegen ;)
 
Mooi werk zeg en leuk verslag. Is mezzo op wit toereikend om de auto goed te corrigeren? (Op dak en kap na) Dat is eens wat anders als VAG auto's.

Ford's die ik tot nu toe heb gedaan hadden zowat de zachtste lak die je tegenkomt. Niveau Honda/Alfa Romeo, boter dus. Corrigeert heel lekker. Krasvrij houden zullen we het maar niet over hebben...