Vorig weekend stond een 9 jaar oude zwarte Ford Mondeo van een vriend op de planning.
Uitgangspunt was het verwijderen van de swirls, de diepere krassen van wat parkeerschade verminderen en draaiuren maken met de DAP900.
Ook wilde ik eens testen met welk produkt de polijstresten goed te verwijderen waren; ik had hiervoor Meg’s M34 (Final Inspection), S&W, Quick Detailer en IPA (1:1) klaar gezet.
Bij toeval kwam ik erachter dat IPA een hoofdingredient blijkt te zijn voor de chemische fabriek naast mijn werk (werk zelf ook in de chemie). Een litertje IPA was dus snel en gratis gescoord en voor de komende tijd zit ik dus niet meer zonder IPA.
Dag 1
Zaterdagochtend begonnen met het reinigen van de velgen; banden inspuiten met Super Degreaser, velgen met Spray&Rinse en wat inwerken met borstels (o.a. lugnut-brush).
Met een EZ detailbrush, een lug nut brush en een aparte washmitt (van Meg’s) de velgen volgens het 2-emmer systeem daarna gewassen .
De trims met APC+ (1:4) met de Meguiars Slide Lock Brush ingeborsteld.
Daarna de gehele auto afgespoten en met SSF ondergeschuimd (iets APC+ toegevoegd vanwege de extra reiniging/ontvetting).
De hele auto vervolgens gewasssen met een Meg’s washmitt,volgens het 2-emmer systeem.
Na het wassen de auto gedroogd; gelukkig had mijn vriend zijn Carrand droogdoek ook meegenomen (toch wel erg lekker werken met 2 doeken).
Daarna met Meg’s klei (uit het klei-kitje) en S&W (1:1) de hele auto gekleid; kwam weinig van af omdat de eigenaar dit zelf een maand of 3 geleden al een keer had gedaan. Alleen de paneeldelen direct achter de wielen hadden echt baat bij een kleibeurtje.
Toen een rondje rond de auto om “de schade” eens op te nemen
Swirls alom, vingernagelkrasjes bij de deurhandels en her en der parkeerschade (paar ook zelf veroorzaakt door o.a. de handrem vergeten aan te zetten en de auto 10m verder tegen een heg tot stilstand zien te komen). Of was het de schutting…?:-"
Daarna de hele boel afgetaped met de bekende 3M tape en dit tape uiteindelijk 1 nacht laten zitten; al die gezichten van de mensen die voorbijkwamen…
En toen was het zover om de DAP900 uit zijn tas te halen en de Monello Kompressor pads te gaan gebruiken.
Proefvlak op de motorkap:
Lichtgroen op finale (geen vermindering van de swirls).
Wit op finale (nog geen resultaat).
Lichtgroen op Mezzo (idem)
Wit op Mezzo (idem)
Oranje met Mezzo: dat was hem.
Reinigen van de pad deden we na een deel van de auto te hebben aangepakt.
De test met het verwijderen van de polijstresten:
Meguiars QuickDetailer: werkt redelijk.
Meguiars M34: werkt beter
Spray en Wipe: werkt net zo goed als /iets beter dan M34
IPA (1:1): werkt het makkelijkst (erg effectief en weinig nodig) voor mij.
Dus voorlopig houdt ik het bij IPA, zeker vanwege dat ik daar eenvoudig aan kan komen.
En wat is beter dan een DAP900; yep 2 DAP900’s. De verjaardagsactie van CC kon mijn vriend niet voorbij laten gaan en hij had de DAP maar gelijk besteld.
Helaas zonder pads, dat zou een stuk sneller gewerkt hebben.
Daarna de hele auto zo onderhanden genomen alle panelen 2 hits; sommige delen zelfs 1 meer (waar wat diepere krasjes zaten). Ja ja, durfde nog niet naar de Inizio te grijpen…
Elke keer mezelf (en mijn maat) weer toegesproken: rustig aan met de DAP en je merkt het gelijk: rustig polijsten heeft veel meer resultaat. Hebben elkaar afgewisseld met de DAP…
Had een keer gelezen dat Monello niet zo goed in de volle zon zou werken, maar ‘k vond het niet tegenvallen. Wel wat meer stoffen dan ik tijdens de demodag bij CC had meegemaakt..
De smalle delen (zoals bumperdelen en bij de ramen) werden aangepakt met de DAP met een LC 3,5 inch backingplate en 4 inch spot buff CCS pads (ook oranje met Mezzo)
Hierna ff vlug met een MF-doek de polijstresten wat afgestoft en de hele boel opgeruimd.
MF-doeken snel in de was, was-emmers, gritguards, borstels en de hele rataplan waren al afgespoeld. Was weer een lange dag, moe en voldaan….
Dag 2:
Alleen verder (na 13.00 begonnen)..
De panelen afgenomen met S&W.
Daarna ff gekeken waar ik mee zou finishen; lichtgroen met Finale of zwart met Finale.
Uiteindelijk het op zwart met Finale gehouden; de flake van de metallic lak kwam helemaal naar boven; het was genieten om alles zo te zien opknappen onder je handen.
De hele auto vervolgens nog een keer met IPA afgenomen om te reinigen en voor te bereiden voor de glaze.
Daarna de hele auto in de Black Hole gezet met de zwarte Kompressor (natuurlijk na goed reinigen). Had hiervoor alleen handmatig met White Diamond gewerkt, bij gebruik van de BH ruik en zie je de voedende bestanddelen gewoon hun werk doen.
Afgetopt met Collinite 845 op een rode Kompressor; dat is ook een genot om te doen. Lekker dun aan te brengen (per paneel) en makkelijk uit te buffen daarna met een MF-doek.
Hierna de blauwe race-strepen verwijderd en de plak-restjes verwijderd met S&W en een MF-doek.
Ook de polijstresten (net onder de randjes van de tape/tussen randjes van panelen) zo goed als mogelijk verwijderd; de auto vervolgens naar mijn vriend gereden.
Hij heeft de verdere polijstresten verwijderd door zijn auto nog een keer te wassen, zijn velgen in de RimWax gezet, de ramen met Glass Scrub en RainClear behandeld.
Een paar dagen later kwam hij terug om de banden in de Wolfgang Black Diamond Tire Gel te zetten en de trims in de PB’s Trim Restorer.
Resultaat (voor aanpak velgen, banden, ruiten e.d.):
Leermomenten:
Rustig werken met de DAP.
Goed aftapen scheelt veel werk (polijstmiddel gaat overal tussen zitten; tankdop, paneeldelen)
Polijstresten op trims makkelijk te reinigen met S&W.
Black Hole en Collinite met de DAP: een genot.
Spot Buffs: ideaal voor spiegels en smalle randjes te polijsten.
Goed inlezen op het forum heeft veel geholpen
Bedankt voor het lezen en: commentaar is welkom..
Uitgangspunt was het verwijderen van de swirls, de diepere krassen van wat parkeerschade verminderen en draaiuren maken met de DAP900.
Ook wilde ik eens testen met welk produkt de polijstresten goed te verwijderen waren; ik had hiervoor Meg’s M34 (Final Inspection), S&W, Quick Detailer en IPA (1:1) klaar gezet.
Bij toeval kwam ik erachter dat IPA een hoofdingredient blijkt te zijn voor de chemische fabriek naast mijn werk (werk zelf ook in de chemie). Een litertje IPA was dus snel en gratis gescoord en voor de komende tijd zit ik dus niet meer zonder IPA.
Dag 1
Zaterdagochtend begonnen met het reinigen van de velgen; banden inspuiten met Super Degreaser, velgen met Spray&Rinse en wat inwerken met borstels (o.a. lugnut-brush).
Met een EZ detailbrush, een lug nut brush en een aparte washmitt (van Meg’s) de velgen volgens het 2-emmer systeem daarna gewassen .
De trims met APC+ (1:4) met de Meguiars Slide Lock Brush ingeborsteld.
Daarna de gehele auto afgespoten en met SSF ondergeschuimd (iets APC+ toegevoegd vanwege de extra reiniging/ontvetting).
De hele auto vervolgens gewasssen met een Meg’s washmitt,volgens het 2-emmer systeem.
Na het wassen de auto gedroogd; gelukkig had mijn vriend zijn Carrand droogdoek ook meegenomen (toch wel erg lekker werken met 2 doeken).
Daarna met Meg’s klei (uit het klei-kitje) en S&W (1:1) de hele auto gekleid; kwam weinig van af omdat de eigenaar dit zelf een maand of 3 geleden al een keer had gedaan. Alleen de paneeldelen direct achter de wielen hadden echt baat bij een kleibeurtje.
Toen een rondje rond de auto om “de schade” eens op te nemen
Swirls alom, vingernagelkrasjes bij de deurhandels en her en der parkeerschade (paar ook zelf veroorzaakt door o.a. de handrem vergeten aan te zetten en de auto 10m verder tegen een heg tot stilstand zien te komen). Of was het de schutting…?:-"
Daarna de hele boel afgetaped met de bekende 3M tape en dit tape uiteindelijk 1 nacht laten zitten; al die gezichten van de mensen die voorbijkwamen…
En toen was het zover om de DAP900 uit zijn tas te halen en de Monello Kompressor pads te gaan gebruiken.
Proefvlak op de motorkap:
Lichtgroen op finale (geen vermindering van de swirls).
Wit op finale (nog geen resultaat).
Lichtgroen op Mezzo (idem)
Wit op Mezzo (idem)
Oranje met Mezzo: dat was hem.
Reinigen van de pad deden we na een deel van de auto te hebben aangepakt.
De test met het verwijderen van de polijstresten:
Meguiars QuickDetailer: werkt redelijk.
Meguiars M34: werkt beter
Spray en Wipe: werkt net zo goed als /iets beter dan M34
IPA (1:1): werkt het makkelijkst (erg effectief en weinig nodig) voor mij.
Dus voorlopig houdt ik het bij IPA, zeker vanwege dat ik daar eenvoudig aan kan komen.
En wat is beter dan een DAP900; yep 2 DAP900’s. De verjaardagsactie van CC kon mijn vriend niet voorbij laten gaan en hij had de DAP maar gelijk besteld.
Helaas zonder pads, dat zou een stuk sneller gewerkt hebben.
Daarna de hele auto zo onderhanden genomen alle panelen 2 hits; sommige delen zelfs 1 meer (waar wat diepere krasjes zaten). Ja ja, durfde nog niet naar de Inizio te grijpen…
Elke keer mezelf (en mijn maat) weer toegesproken: rustig aan met de DAP en je merkt het gelijk: rustig polijsten heeft veel meer resultaat. Hebben elkaar afgewisseld met de DAP…
Had een keer gelezen dat Monello niet zo goed in de volle zon zou werken, maar ‘k vond het niet tegenvallen. Wel wat meer stoffen dan ik tijdens de demodag bij CC had meegemaakt..
De smalle delen (zoals bumperdelen en bij de ramen) werden aangepakt met de DAP met een LC 3,5 inch backingplate en 4 inch spot buff CCS pads (ook oranje met Mezzo)
Hierna ff vlug met een MF-doek de polijstresten wat afgestoft en de hele boel opgeruimd.
MF-doeken snel in de was, was-emmers, gritguards, borstels en de hele rataplan waren al afgespoeld. Was weer een lange dag, moe en voldaan….
Dag 2:
Alleen verder (na 13.00 begonnen)..
De panelen afgenomen met S&W.
Daarna ff gekeken waar ik mee zou finishen; lichtgroen met Finale of zwart met Finale.
Uiteindelijk het op zwart met Finale gehouden; de flake van de metallic lak kwam helemaal naar boven; het was genieten om alles zo te zien opknappen onder je handen.
De hele auto vervolgens nog een keer met IPA afgenomen om te reinigen en voor te bereiden voor de glaze.
Daarna de hele auto in de Black Hole gezet met de zwarte Kompressor (natuurlijk na goed reinigen). Had hiervoor alleen handmatig met White Diamond gewerkt, bij gebruik van de BH ruik en zie je de voedende bestanddelen gewoon hun werk doen.
Afgetopt met Collinite 845 op een rode Kompressor; dat is ook een genot om te doen. Lekker dun aan te brengen (per paneel) en makkelijk uit te buffen daarna met een MF-doek.
Hierna de blauwe race-strepen verwijderd en de plak-restjes verwijderd met S&W en een MF-doek.
Ook de polijstresten (net onder de randjes van de tape/tussen randjes van panelen) zo goed als mogelijk verwijderd; de auto vervolgens naar mijn vriend gereden.
Hij heeft de verdere polijstresten verwijderd door zijn auto nog een keer te wassen, zijn velgen in de RimWax gezet, de ramen met Glass Scrub en RainClear behandeld.
Een paar dagen later kwam hij terug om de banden in de Wolfgang Black Diamond Tire Gel te zetten en de trims in de PB’s Trim Restorer.
Resultaat (voor aanpak velgen, banden, ruiten e.d.):
Leermomenten:
Rustig werken met de DAP.
Goed aftapen scheelt veel werk (polijstmiddel gaat overal tussen zitten; tankdop, paneeldelen)
Polijstresten op trims makkelijk te reinigen met S&W.
Black Hole en Collinite met de DAP: een genot.
Spot Buffs: ideaal voor spiegels en smalle randjes te polijsten.
Goed inlezen op het forum heeft veel geholpen
Bedankt voor het lezen en: commentaar is welkom..