Een tijdje terug heb ik ter vervanging van mijn leaseauto een Audi A3 sportback S line gekocht. Deze heeft nog een tijdje in mijn garage geslapen tot dat ik 2 weken geleden mijn leaseauto in moest leveren en ik de A3 in gebruik mocht gaan nemen. In de tussentijd heb ik rustig aan de A3 kunnen werken aangezien er toch niet mee gereden werd.
Hoewel hij pas ruim een jaar oud is er slechts 16.000km op de teller staat (diesel), kon hij toch wel wat aandacht gebruiken. Hieronder de grootste metamorfose punten van de laatste paar weken. In totaal zit er toch wel zo’n 30 uur werk in.
De foto’s staan niet helemaal in chronologische volgorde en zijn met verschillende camera’s gemaakt (aangezien alles over weken is uitgesmeerd), maar dit lijkt me voor een show-off een logische volgorde!
[h]WASSEN[/h]
Als eerste de stoflaag en het grove vuil verwijderd met een laagje foam. Gebruik gemaakt van de Autobrite - foamlans icm Autobrite - Super Snow Foam.
Daarna de auto gewassen met 2 EM en Monello - Lavare, Monelle - Wash Mitt en Monello - Sponge. Vervolgens de sponingen en rubbers nagelopen met een sopje en wat Poorboys World - All Purpose Cleaner. De auto ruim afgespoeld en gedroogd met een aantal Monello - Senza Acqua Drying Towels.
[h]KLEINE KLUSJES[/h]
Tussendoor heb ik wat kleine klusjes aangepakt. In eerste instantie wilde ik het “A3” en het “TDI” logo op de kont verwijderen. “TDI” heb ik er ook vanaf gehaald, echter vind het “A3” nog best fraai staan, dus die laat ik nog even zitten. “TDI” letters eerst met sterk garen eraf halen (flossen) en vervolgens de plakresten met wat geduld en veel CarPro - Tar-X weg gekregen.
Dan zat er iets van overspay op de achterbumper/”diffuser”. Dit was nog een leuk klusje waar veel APC, terpetine en nog wat huis, tuin en keuken middeltjes bij zijn komen kijken maar uiteindelijk werkte een melamine sponsje het beste en heb ik alles netjes kunnen verwijderen.
Dan nog de uitlaat netjes polijsten. Met Mothers - Mag & Aluminum Polish en een Monello - Piccolo Nero MF-doek was het klusje zo geklaard (heerlijk spul van Mothers!).
In de tussentijd had ik me ook nog bedacht dat ik toch wel graag de ramen vanaf de B-stijl een tintje donkerder zou willen. Deze heb ik laten tinten met 30% lichtdoorlatende folie, hetgeen aardig in de buurt komt van de originele Audi tint.
[h]VELGEN[/h]
Voor het goed kunnen schoonmaken van de velgen heb ik deze gedemonteerd. Ik moest in het begin nog wel even wennen aan deze 18 duimpjes grote RS4 velgen, maar ik vind ze toch wel erg mooi (maar dat terzijde).
Als eerste stap heb ik de velgen schoongemaakt met Valet Pro - Bilberry Safe Wheel Cleaner en verschillende velgenborstels. Als volgens stap (eerst grof gedroogd) ingespoten met CarPro - Iron-X, en later ook nog met CarPro - Tar-X. Het resultaat zal jullie wel bekend zijn…
Het velgbed werd niet helemaal schoon geworden dus heb ik nog geprobeerd te kleien. Dit had helaas niet het gewenste effect. Uiteindelijk naar staalwol gegrepen, Carclean - Staalwol Grade 000 - Extra Fijn, en met veel geduld kreeg ik de laatste vervuiling helemaal weg. Hieronder op de foto links het velgbed ná behandeling van Iron-X, Tar-X én klei… Rechts na het gebruik van staalwol.
Vervolgens de velg gepolijst met Monello - Mezzo Polish op een Monelle – Cone Black. Het verschil is minimaal, maar de glans was na het polijsten nét wat strakker. Als bescherming de velgen in 2 laagjes WheelWax - WheelWax gezet en de bandjes behandeld met CarPro - PERL (puur), 2 keer ingewerkt.
[h]INTERIEUR[/h]
Het volgende klusje was het interieur. Er zat hier en daar een vlekje in de bekleding en het leer kon wat voeding gebruiken. Als eerste alles goed uitgezogen en vervolgens de stoffen bekleding en matten ingespoten met Poorboys World - APC (1:15) en op de vervuiling goed ingewreven met een zachte borstel en met mijn vingers. Vervolgens alles schoon gezogen met een extractor en jawel, alle vlekjes zijn eruit en de matten weer mooi schoon.
Het leer heb ik met Gliptone - Liquid Leather Gentle Cleaner en een paardenhaar borstel schoongemaakt en vervolgens gevoed met Gliptone - Liquid Leather Conditioner. Fijn spul is dit ook, en een erg mooi resultaat!
Als laatste al het overige kunstof/kunstleer behandeld met Poorboys World - Natural Look Dressing. Ik heb hiervoor een badstoffen pad nat gemaakt, uitgeknepen en hier flink natural look op verdeeld. Het uitsmeren gaat hierdoor eenvoudiger en het resultaat is egaler. Wel nog even navegen me een MF doek.
....en wat verbaas ik me altijd hoe het water van de extractor eruit ziet :-&
[h]POLIJSTEN[/h]
Als laatste stap kwam de enorme polijstklus. De lak is in eerste instantie goed gereinigd (na nog een wasbeurt) middels CarPro - Iron-X en CarPro - Tar-X. Op de zwarte lak zie je de Iron-X niet goed reageren, maar hetgeen dat van de auto druipt is aardig paars.
Vervolgens heb ik gekleid met Monello - Dolce Verde klei en Dodo Juice - Born Slippy. De vervuiling was minimaal, enkel op de dorpels zat wat meer vervuiling.
Toen begon het echte werk. Ik had een vermoeden dat de lak wel aardig hard zou zijn en ik heb nog niet heel veel ervaring met een rotary (die toch wel handig is bij een harde lak). Mcshine is zo gastvrij en vriendelijk geweest ^ om mij een spoedcursus met de rotary te geven, aangezien na een testspot bleek dat de volgende stappen toch wel nodig waren:
PRO900 met Monelle - Inizio Compound op een Oranje Chemical Guys - HEX logic pad
Nogmaals Pro900 met Monelle - Inizio Compound op een Oranje Chemical Guys - HEX logic pad
DAP900 met Monelle - Mezzo Polish op een Witte Chemical Guys - HEX logic pad
DAP900 met Monelle - Finale Finishing Polish op een Zwarte Chemical Guys - HEX logic pad
Maar dan heb je ook wat… de staat van de lak was overal gelijk aan:
En na het polijsten was daar weinig meer van over en komt het pareleffect van de phantomzwarte kleur weer tot zijn recht!
Er waren nog 2 plekken die wat extra aandacht verdienden. Op de voorbumper is het denk ik een keer fout gegaan met inparkeren. Ik heb dezelfde polijststappen gevolgd en dit had al behoorlijk resultaat. Er zit nog een hardnekkig plekje dat ik denk ik nog zal opvullen met een lakstiftje en dat valt het niet meer op.
Dan zat er op het linker achterportier nog een doffe plek (overspray???) die eveneens met dezelfde polijststappen geheel verdwenen is.
Ook de lampunits (voor en achter) en de chromen accenten zijn met het polijsten meegenomen. De stijlen zijn in dezelfde polijstcombinatie meegenomen, enkel met Monello - Professional 3" pads.
[h]BESCHERMING[/h]
Na het polijsten heb ik de lak nog eerst goed gereinigd en ontvet met CarPro – Eraser alvorens een laagje Collinite - Marque d’Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 aan te brengen. Ik heb ervoor gekozen om geen Glaze aan te brengen aangezien ik denk dat dit niets had toegevoegd en zo de wax rechtsreeks op de lak aangebracht wordt (of het scheelt in duurzaamheid, geen idee). Na de volgende wasbeurt wil ik nog een 2e laagje 915 aanbrengen.
Als laatste de rubbers nog nagelopen met Auto Finesse - Revive Trim Dressing, de bandjes nog een keer met PERL behandeld en toen was het wel even welletjes…. voor nu….,^^ .
Zo zie je maar weer dat in een jonge auto met relatief weinig kilometers toch nog best wat uitdaging zit.
[h]RESULTAAT[/h]
Hoewel hij pas ruim een jaar oud is er slechts 16.000km op de teller staat (diesel), kon hij toch wel wat aandacht gebruiken. Hieronder de grootste metamorfose punten van de laatste paar weken. In totaal zit er toch wel zo’n 30 uur werk in.
De foto’s staan niet helemaal in chronologische volgorde en zijn met verschillende camera’s gemaakt (aangezien alles over weken is uitgesmeerd), maar dit lijkt me voor een show-off een logische volgorde!
[h]WASSEN[/h]
Als eerste de stoflaag en het grove vuil verwijderd met een laagje foam. Gebruik gemaakt van de Autobrite - foamlans icm Autobrite - Super Snow Foam.
Daarna de auto gewassen met 2 EM en Monello - Lavare, Monelle - Wash Mitt en Monello - Sponge. Vervolgens de sponingen en rubbers nagelopen met een sopje en wat Poorboys World - All Purpose Cleaner. De auto ruim afgespoeld en gedroogd met een aantal Monello - Senza Acqua Drying Towels.
[h]KLEINE KLUSJES[/h]
Tussendoor heb ik wat kleine klusjes aangepakt. In eerste instantie wilde ik het “A3” en het “TDI” logo op de kont verwijderen. “TDI” heb ik er ook vanaf gehaald, echter vind het “A3” nog best fraai staan, dus die laat ik nog even zitten. “TDI” letters eerst met sterk garen eraf halen (flossen) en vervolgens de plakresten met wat geduld en veel CarPro - Tar-X weg gekregen.
Dan zat er iets van overspay op de achterbumper/”diffuser”. Dit was nog een leuk klusje waar veel APC, terpetine en nog wat huis, tuin en keuken middeltjes bij zijn komen kijken maar uiteindelijk werkte een melamine sponsje het beste en heb ik alles netjes kunnen verwijderen.
Dan nog de uitlaat netjes polijsten. Met Mothers - Mag & Aluminum Polish en een Monello - Piccolo Nero MF-doek was het klusje zo geklaard (heerlijk spul van Mothers!).
In de tussentijd had ik me ook nog bedacht dat ik toch wel graag de ramen vanaf de B-stijl een tintje donkerder zou willen. Deze heb ik laten tinten met 30% lichtdoorlatende folie, hetgeen aardig in de buurt komt van de originele Audi tint.
[h]VELGEN[/h]
Voor het goed kunnen schoonmaken van de velgen heb ik deze gedemonteerd. Ik moest in het begin nog wel even wennen aan deze 18 duimpjes grote RS4 velgen, maar ik vind ze toch wel erg mooi (maar dat terzijde).
Als eerste stap heb ik de velgen schoongemaakt met Valet Pro - Bilberry Safe Wheel Cleaner en verschillende velgenborstels. Als volgens stap (eerst grof gedroogd) ingespoten met CarPro - Iron-X, en later ook nog met CarPro - Tar-X. Het resultaat zal jullie wel bekend zijn…
Het velgbed werd niet helemaal schoon geworden dus heb ik nog geprobeerd te kleien. Dit had helaas niet het gewenste effect. Uiteindelijk naar staalwol gegrepen, Carclean - Staalwol Grade 000 - Extra Fijn, en met veel geduld kreeg ik de laatste vervuiling helemaal weg. Hieronder op de foto links het velgbed ná behandeling van Iron-X, Tar-X én klei… Rechts na het gebruik van staalwol.
Vervolgens de velg gepolijst met Monello - Mezzo Polish op een Monelle – Cone Black. Het verschil is minimaal, maar de glans was na het polijsten nét wat strakker. Als bescherming de velgen in 2 laagjes WheelWax - WheelWax gezet en de bandjes behandeld met CarPro - PERL (puur), 2 keer ingewerkt.
[h]INTERIEUR[/h]
Het volgende klusje was het interieur. Er zat hier en daar een vlekje in de bekleding en het leer kon wat voeding gebruiken. Als eerste alles goed uitgezogen en vervolgens de stoffen bekleding en matten ingespoten met Poorboys World - APC (1:15) en op de vervuiling goed ingewreven met een zachte borstel en met mijn vingers. Vervolgens alles schoon gezogen met een extractor en jawel, alle vlekjes zijn eruit en de matten weer mooi schoon.
Het leer heb ik met Gliptone - Liquid Leather Gentle Cleaner en een paardenhaar borstel schoongemaakt en vervolgens gevoed met Gliptone - Liquid Leather Conditioner. Fijn spul is dit ook, en een erg mooi resultaat!
Als laatste al het overige kunstof/kunstleer behandeld met Poorboys World - Natural Look Dressing. Ik heb hiervoor een badstoffen pad nat gemaakt, uitgeknepen en hier flink natural look op verdeeld. Het uitsmeren gaat hierdoor eenvoudiger en het resultaat is egaler. Wel nog even navegen me een MF doek.
....en wat verbaas ik me altijd hoe het water van de extractor eruit ziet :-&
[h]POLIJSTEN[/h]
Als laatste stap kwam de enorme polijstklus. De lak is in eerste instantie goed gereinigd (na nog een wasbeurt) middels CarPro - Iron-X en CarPro - Tar-X. Op de zwarte lak zie je de Iron-X niet goed reageren, maar hetgeen dat van de auto druipt is aardig paars.
Vervolgens heb ik gekleid met Monello - Dolce Verde klei en Dodo Juice - Born Slippy. De vervuiling was minimaal, enkel op de dorpels zat wat meer vervuiling.
Toen begon het echte werk. Ik had een vermoeden dat de lak wel aardig hard zou zijn en ik heb nog niet heel veel ervaring met een rotary (die toch wel handig is bij een harde lak). Mcshine is zo gastvrij en vriendelijk geweest ^ om mij een spoedcursus met de rotary te geven, aangezien na een testspot bleek dat de volgende stappen toch wel nodig waren:
PRO900 met Monelle - Inizio Compound op een Oranje Chemical Guys - HEX logic pad
Nogmaals Pro900 met Monelle - Inizio Compound op een Oranje Chemical Guys - HEX logic pad
DAP900 met Monelle - Mezzo Polish op een Witte Chemical Guys - HEX logic pad
DAP900 met Monelle - Finale Finishing Polish op een Zwarte Chemical Guys - HEX logic pad
Maar dan heb je ook wat… de staat van de lak was overal gelijk aan:
En na het polijsten was daar weinig meer van over en komt het pareleffect van de phantomzwarte kleur weer tot zijn recht!
Er waren nog 2 plekken die wat extra aandacht verdienden. Op de voorbumper is het denk ik een keer fout gegaan met inparkeren. Ik heb dezelfde polijststappen gevolgd en dit had al behoorlijk resultaat. Er zit nog een hardnekkig plekje dat ik denk ik nog zal opvullen met een lakstiftje en dat valt het niet meer op.
Dan zat er op het linker achterportier nog een doffe plek (overspray???) die eveneens met dezelfde polijststappen geheel verdwenen is.
Ook de lampunits (voor en achter) en de chromen accenten zijn met het polijsten meegenomen. De stijlen zijn in dezelfde polijstcombinatie meegenomen, enkel met Monello - Professional 3" pads.
[h]BESCHERMING[/h]
Na het polijsten heb ik de lak nog eerst goed gereinigd en ontvet met CarPro – Eraser alvorens een laagje Collinite - Marque d’Elegance Carnauba Paste Wax No. 915 aan te brengen. Ik heb ervoor gekozen om geen Glaze aan te brengen aangezien ik denk dat dit niets had toegevoegd en zo de wax rechtsreeks op de lak aangebracht wordt (of het scheelt in duurzaamheid, geen idee). Na de volgende wasbeurt wil ik nog een 2e laagje 915 aanbrengen.
Als laatste de rubbers nog nagelopen met Auto Finesse - Revive Trim Dressing, de bandjes nog een keer met PERL behandeld en toen was het wel even welletjes…. voor nu….,^^ .
Zo zie je maar weer dat in een jonge auto met relatief weinig kilometers toch nog best wat uitdaging zit.
[h]RESULTAAT[/h]