• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Full Detail]Audi A3

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.501
198
44
audiadrie22.jpg


Onlangs werd deze Audi A3 geboekt voor een Full Detail behandeling inclusief C.Quartz Finest bescherming.
Door de uni-zwarte kleur is deze lak lastiger om te behandelen. Alles werd uit de kast gehaald om het optimale resultaat te kunnen behalen.

Dat betekende een Orange Peel (Sinaasappelhuid) behandeling en polijsten in 4 stappen. Vooral het finishen vereist de nodige kennis, kunde en tijd. De eigenaar vertrouwde op Diventa Bella en daarom kregen wij deze mooie opdracht met als doel dat de eigenaar hem daarna goed en makkelijk kon onderhouden.

De voorkant was recent overgespoten (volledig uitgehard) maar het was niet zoals we het graag zouden zien. Overal zat spuitnevel, van de raamstijlen tot de dorpels. Daarnaast zaten er op het scherm nogal wat "piggy tails" van machinaal schuurwerk.
Ook de lakdiktes vertelden ons niet alles. Ondanks dat de deuren normale waardes lieten zien, waren ze zichtbaar een keer overgespoten. Her en der vonden we veel stofjes kort bij elkaar, "fish eyes" (waarschijnlijk door niet goed ontvetten), veel sinaasappel en grillige spuitranden. Het enige dat nog niet gespoten was, waren het dak en de achterklep. De lak op het dak was vaal met ingevreten vogelpoepvlekken en veel krassen.

De velgen worden vervangen, dus daar hoefde niet al te veel aandacht naar uit te gaan. Goed reinigen was voldoende.
Het lakwerk werd goed gewassen, behandeld met Iron.X, gekleid en afgeplakt.
Als eerste werd de Orange Peel aangepakt, door de verschillende laksoorten was de behandeling op het ene paneel effectiever dan op het andere paneel. Om de vordering van de Orange Peel behandeling goed vast te kunnen leggen, is het belangrijk dat we met een camera scherpstellen op de lak zelf en niet op de reflectie. Wij hebben hiervoor een stukje tape gebruikt, zodat we makkelijk scherp konden stellen.

Na de orange peel behandeling is er in 4 stappen gepolijst met Monello Mezzo en Finale, zéér voorzichtig ontvet en met C.Quartz Finest afgewerkt.

Een voorbeeld van een foto van dezelfde lak, dus zonder behandeling, met 2 verschillende focuspunten. Zonder herkenningspunten waar aan je kunt zien dat de focus op de lak zit. Denk hierbij aan een raamrubber of handgreep, als die scherp is dan heb je een goed focuspunt, dat is hier niet het geval en dus lijkt het alsof er geen sinaasappeleffect meer is.
audiadrie16.jpg


Overzicht van de algemene staat verzameld in diverse jaren, maar zijn niet toe te rekenen aan de huidige eigenaar.
audiadrie17.jpg


Staat van het dak.
audiadrie19.jpg


Piggy tails op het voorscherm:
audiadrie20.jpg


Orange peel verminderd, je kunt zien dat de focus goed is omdat het raamrubber scherp is (herkenningspunt):
audiadrie18.jpg


Verschil achterscherm en deur:
audiadrie02.jpg


Close-up:
audiadrie01.jpg


Sinaasappeleffect voor:
audiadrie03.jpg


Na de behandeling:
audiadrie04.jpg


Sommige krasjes waren te diep om veilig te kunnen verwijderen. Wel hebben wij deze krasjes geoptimaliseerd:
audiadrie10.jpg


audiadrie05.jpg


Mooie foto vanuit ons magazijn omdat Diventa Bella tussentijds gebruikt moest worden voor een clinic:
audiadrie06.jpg


Motorruimte werd ook aangepakt:
audiadrie13.jpg


audiadrie12.jpg


Na de behandeling:
audiadrie24.jpg


audiadrie23.jpg


audiadrie21.jpg


audiadrie08.jpg


audiadrie15.jpg


audiadrie09.jpg


audiadrie14.jpg


Interieur: leer behandeld met Gliptone en het kunststof met Natural Look.
audiadrie11.jpg
 
Dat was weer een hele lap werk, zonde om telkens weer te zien hoe sommige mensen/bedrijven met auto's omgaan! Erg mooi resultaat, piggy tails etc. zijn verdwenen of zover mogelijk verminderd?
 
emiel10;305262 zei:
Dat was weer een hele lap werk, zonde om telkens weer te zien hoe sommige mensen/bedrijven met auto's omgaan! Erg mooi resultaat, piggy tails etc. zijn verdwenen of zover mogelijk verminderd?
Wat betreft de overspray en piggytales heb je gelijk. De uni-zwarte lak is zo gevoelig dat je dit al hebt als je elke week "normaal" zou wassen met een spons en een zeem en je bent voorzichtig.
Piggytales hebben we gelukkig compleet kunnen verwijderen.
 
Ziet er weer super uit. Zeker in het licht van de ondergaande zon komt de glans mooi naar voren.
 
WOW, prachtig resultaat weer. Ik em gisteren staan toen ik m'n boodschappen kwam halen bij jullie. Het kwijl aan de ramen in de showroom is dus van mij :eek:)
 
Ziet er echt weer helemaal strak uit! Fijn dat alle swirls, krassen en orangepeel weer verdwenen is. Kan de eigenaar erg blij mee zijn :) Welke shampoo hebben jullie gebruikt voor het wassen?
 
Wederom een knalprestatie , hoedje af voor al het werk :)^

@IbizaSigno : de orangepeel is niet weg hoor , maar een groot deel verminderd ;)

Ik vraag me eigenlijk af of je bvb na een 2e (of meer ) behandeling op een reeds gepolijst stuk met die speciale pads de sinaasappels echt weg krijgt ?
 
Wat zijn die eerste twee buitenfoto's g*yl, niet normaal.
Ik zou met dergelijk spuitwerk toch niet akkoord zijn gegaan, nu heeft de eigenaar de hulp van Diventa Bella natuurlijk niet voor niets ingeroepen maar ik denk dat goed spuitwerk, een eerste vereiste is. De tovenaars van DB kunnen veel maar ook daar zit een einde aan. (niet aan de kunde maar aan de correctiemogelijkheid)

Los van dit alles is er een superprestatie geleverd, de reflectie in het magazijn is zoooo diep dat ik er hoogtevrees van krijg.
En weer complimenten voor de fantastische foto's Dennis, én dat je de moeite neemt om op simpele wijze tips te geven hoe goeie detailfoto's gemaakt worden; daar heb ik als noob-fotograaf zelfs wat aan.
 
grandscenicman;305329 zei:
Ik vraag me eigenlijk af of je bvb na een 2e (of meer ) behandeling op een reeds gepolijst stuk met die speciale pads de sinaasappels echt weg krijgt ?
Orange peel is inderdaad niet compleet weg. Of het geheel weg te halen valt hangt af van de kleurlaag. Is deze geschuurd voor de blanke lak dan wel.
Zo niet dan kijk je door de (redelijk) vlakke blanke lak in de orange peel van de kleur laag en daar kom je natuurlijk niet bij.
Na ongeveer 3-4 hits heb je de max eigenlijk wel bereikt met een redelijke lakafname. Je komt op een punt dat er na een hit nauwelijks mee verbetering is, dan is stoppen verstandig.
 
Bedankt voor de extra info :cool:

Het is dus best verstandig om maar 1 keer "deftig" aan de slag te gaan met die pads op je eigen wagen (2 keer max) en daarna altijd te polijsten met de gewone foampads , wil je zo lang mogelijk van je toplaag genieten .

Eens het redelijk strak staat heeft het toch niet veel zin om die 1ne procent extra glans te krijgen voor een in verhouding (tamelijk) groot verlies aan blanke lak .
 
Wat een heerlijke opdracht moet dit geweest zijn zeg! Ik geloof dat er geen andere defecten bestaan en deze auto had ze allemaal!

Heel erg mooi geworden en vooral het verschil in focus goed uitgelegd. Zelf stoei ik daar ook altijd mee.

Ik zou het gezicht van de eigenaar wel willen zien op het moment dat hij zijn auto weer terug zag.