• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full detail Porsche 911S - MY1976 - Hellgelb (Dtld by Aficior)

Aficior

Detailing guru
Tester of Bling
10 jun 2009
3.675
193
60
Haarlemmermeer
Beste vrienden,

Ik ben mij bewust van de forum reglementen en weet dat het wenselijk is om niet teveel foto’s te plaatsen. Op voorhand mijn excuses voor het feit dat ik mij bij deze voor mij unieke detail niet volledig aan dat reglement houd. Ik heb maximaal getracht deze regel te respecteren.

Twee weken geleden vroeg mijn vriend of ik rond de kerstperiode tijd zou hebben voor zijn laatste aanwinst. Het betrof een Porsche 911S uit 1976 in de kleur Hellgelb en deze auto zou na 35 jaar wat dof zijn geworden. Spontaan en zonder aankondiging begonnen mijn handen waanzinnig te jeuken en vanuit mijn garage kon ik mijn detailspullen al horen roepen en springen of ze mee mochten.

Ter illustratie deed mijn vriend mij een foto toekomen. Soms zeggen foto’s nu eenmaal meer dan woorden.

911Sgeel5.jpg

Figuur 1 911Sgeel5

Twee weken later arriveerde de auto in Nederland. Het betreft een keihard exemplaar uit de Verenigde Staten en met zekerheid heeft deze auto in een deel van dat land gestaan waar het vermoedelijk nooit regent en men ook geen pekel strooit. Een bijzondere auto met net 50.000 US Miles op de teller.
50.00 Mijl = 80.450 Kilometer
80.450 kilometer gedeeld door 35-jaar = ongeveer 2286 kilometer per jaar.

De auto heeft in zijn hele leven slechts één eigenaar gekend die er denk ik smoorverliefd op was. Helaas kwam aan deze mooie liefde een einde, toen de eigenaar enkele jaren geleden kwam te overlijden. De auto is daarna een aantal jaren bewaard gebleven in een opslag uit respect voor de eerste eigenaar, maar toch onlangs verkocht aan mijn vriend, die de auto naar Nederland heeft gehaald.

Met deze geschiedenis in het achterhoofd, begin ik toch net iets anders aan deze detail. Ik heb dan stiekem toch het idee dat er ergens van ver hierboven iemand met mij mee kijkt om te controleren of ik het wel goed doe… Daarnaast denk ik dat het altijd goed is om vrienden aan - de andere zijde - te hebben, want die kunnen mogelijk nog eens een goed woordje voor je doen in de hele hele hele verre toekomst.

Dag 1.
Om 08.00-uur in de morgen begonnen met de auto. Mijn eerste indruk was dat het een bijzonder vieze auto was. De enkele jaren opslag hadden deze auto duidelijk geen goed gedaan. De eerste eigenaar zou dat deze auto nimmer aangedaan hebben. De eerder aangeboden foto’s waren gemaakt in de USA en eigenlijk nogal lovend over de auto. Niet dat de auto een teleurstelling was. Het waanzinnig sterke punt van deze auto is dat hij bijzonder weinig kilometers gelopen heeft, altijd van één eigenaar is geweest en rondom origineel en in zijn eerste lak zit, alle trims werkelijk nog prachtig diepzwart zijn, alles origineel en vrijwel geen schade of roest. Uniek na 35 jaar!

Op deze foto een prachtige auto om te zien, vooropgesteld dat de kleur Hellgelb je aan staat.

P1030723.jpg

Figuur 2 P1030723.jpg


P1030727.jpg

Figuur 3 P1030727

Aan de staat van de auto viel helaas wel heel wat doen.
Ik heb de auto eerst in de Bilthamber Foam gezet, aangelengd met wat Meguiars APC. Na het afspuiten de auto gewassen (twee-emmer-methode) met een mengsel van Dodo Juice Born To Be Mild wederom aangelengd met wat Meguiars APC.
Deze behandelingen haalden amper iets uit. Het leek wel of ik het voor niets deed. De auto was echt verschrikkelijk vuil. Er kwam wel wat los zittende rotzooi vanaf, maar er bleven rare vlekken en vegen in de lak zitten. De lak aan de buitenkant van de auto voelde aan als waterproof schuurpapier 400. Wel kon ik tijdens deze was behandelingen de dorpels, motorruimte en alle sponningen lekker schoonmaken. En hoe exotisch en lastig de te bereiken plekjes op die carrosserie ook waren, nergens roest. Schitterend!


P1030744.jpg

Figuur 4 P1030744

P1030747.jpg

Figuur 5 P1030747

De rubberen lip die je hierboven ziet afgebeeld is een verduveld goede verzamelaar van allerlei rotzooi. Het vuil waait eronder en blijft daar lekker zitten. Daaronder moet je echt zeer grondig reinigen. Ook bij deze auto zat er allerlei rotzooi onder die lip, maar wederom geen roest, want deze auto weet gewoon niet wat water of pekel is.

Ook moet ik jullie nog een wat foto’s doen toekomen van die notoire plekjes bij een Porsche 911 die bewerkelijk zijn om te reinigen, maar oh zo belangrijk zijn voor het gevoel van properheid en zorgvuldigheid.
Die foto’s ben ik vergeten te maken, maar houden jullie te goed. < Notitie Aficior >


De vorige eigenaar was duidelijk een liefhebber, want deze 35-jaar oude auto werd zelfs geleverd met de originele Porsche lakstift van 35-jaar oud. Of de lakstift nog werkt weet ik niet. Daarvoor is deze te bijzonder om te openen en te proberen. De lakstift heeft 35 jaar lang in het dashboardkastje gelegen in zijn eigen originele doosje, dus daar is weinig mee gebeurd. Bijzonder leuk detail is dat het kleurverschil hierdoor wel heel erg duidelijk wordt.

P1030782.jpg

Figuur 6 P1030782.jpg


En nog twee stickers voor de liefhebbers en hoe mooi ze er nog uit zien aan de binnenkant van de bestuurdersdeur.


Combinatie-01stickersdeur.jpg

7 Combinatie-01 stickers deur.jpg


P1030827.jpg

Figuur 8 P1030827.jpg



Mijn plan van aanpak voor de eerste dag:
- Exterieur reinigen.
- Interieur reinigen.
- Exterieur kleien.
- Stoffen delen van het interieur met behulp van de Extractor diep reinigen.
- Wielen demonteren.
- Wielkuipen reinigen.

Nadat ik de auto buiten grondig had gereinigd en van alle met wassen te verwijderen meuk had ontdaan, de auto naar binnen gereden en op de poetsbrug gezet om de auto te kleien. Of de auto in zijn 35-jaar ooit is gepoetst weet ik natuurlijk niet, maar wat mij wel op viel was dat er nergens maar dan ook nergens polijstmiddel residu te vinden was. Ik kan me niet voorstellen dat die liefhebber nimmer zijn auto gepoetst zal hebben, maar dat moet hij wel zorgvuldig gedaan hebben, want op of onder geen enkele trim ook maar een spoor van een poetsmiddel. Die eerste eigenaar is met recht netjes en zorgzaam voor zijn auto geweest.

In eerste instantie en met respect voor de 35-jaar oude lak gekozen voor de milde klei van Mothers Kleiset. Na het rechter voorscherm en een deel van de motorkap voor jullie maar even een fotootje gemaakt van de klei.


P1030807.jpg

Figuur 9 P1030807.jpg

Klei zag er niet meer uit en kon ik ‘opwaarderen’ voor de velgen die ik later nog zal aanpakken.
Overgeschakeld naar de klei van Poorboys World. Stuk hardere klei en lastiger te kneden, maar had wel veel meer bite, waardoor het kleien een schoner resultaat opleverde. Natuurlijk ook de reeds gekleide delen opnieuw gekleid met deze klei. De lak werd er ook wat gladder van, maar ik kan nu niet bepaald zeggen dat ik al tevreden ben en ook maar een greintje beeld heb van wat ik mag gaan verwachten tijdens en na het polijsten.



P1030811.jpg

Figuur 10 P1030811.jpg

Wat ik nog niet eerder heb meegemaakt tijdens het kleien van single stage lakken, overkwam mij bij deze auto wel. De lak gaf kleur af aan de klei! Oh, je gelooft me niet? Ik heb de grijze klei van de foto hierboven even op de voorruit gelegd voor een foto. Dit was na ongeveer 40% van de auto.

P1030816.jpg

11 P1030816.jpg

Telkens na het kneden van de klei, verdween die gele kleur wel weer, maar na ieder deel van een paneel werd de klei weer gelig.

Ik ben zeer benieuwd wat ik nog van deze auto kan maken. Ook tijdens het kleien blijven er op sommige plekken hardnekkige vlekken en vegen zitten. Normaliter haal je met kleien wel alle vervuiling weg en komt de (doffe) kleur wel naar voren, maar bij deze auto blijf ik vlekken en kleurverschillen zien.





Nadat ik de auto volledig gekleid heb, ben ik gestart met het interieur. De bestuurdersstoel heeft wel wat gebruikssporen, maar na 35-jaar ziet dat er nog prima uit.


P1030731.jpg

12 P1030731.jpg


Voor de vloerbedekking geldt dit zeker niet. Serieuze slijtageplekken in de vloerbedekking van de bestuurder, maar ook weer meer dan acceptabel na (ik zeg het nog maar eens) 35-jaar.

Hieronder de bestuurdersvloer:


P1030830.jpg

13 P1030830

En een foto van de bijrijdersvloer:

P1030829.jpg

14 P1030829.jpg

Zoals jullie kunnen zien kon dat interieur wel een Extractor gebruiken. De vloermatten van deze auto zijn gelijmd aan de bodemplaat van de auto. Ik heb dat netjes zo gelaten om de originaliteit geen geweld aan te doen. Je kunt ze zonder schade verwijderen, maar waarom doen als het niet nodig is.

Allereerst de hele auto goed en zorgvuldig uitgezogen met een stofzuiger. Daarna met Meguiars APC (verdunning 1:15) als eerste de rechterhelft van het hele interieur ruim ingespoten, om vervolgens met latex handschoenen aan het hele interieur tot schuimen te brengen door met mijn handen alle delen goed te masseren. Dit mengsel ongeveer vijf minuten laten werken, om het vervolgens met de extractor met alleen water te spoelen, reinigen en te drogen. Na het behandelen van de rechter helft van het interieur voor de foto even de extractor geleegd. Dit is overigens niet de onderste helft van de vloeistof in de extractor. Ik heb het gewoon in de maatbeker gegoten en de rest in de put.


P1030836.jpg

15 P1030836.jpg

Daarna de linker helft (bestuurderszijde) van het interieur. Vooral de bestuurderszitplaats was toch wel flink gebruikt, getuige onderstaande foto:

P1030839.jpg

16 P1030839.jpg

De pedalen en het rubberen gedeelte van het interieur heb ik gereinigd met Meguiars APC in combinatie met een Mothers Wax Detailbrush. Zoals je zult begrijpen aan de hand van bovenstaande foto kwam er echt bagger vanaf.

Daarna hele linkerhelft van het interieur ook weer ruim ingespoten met het eerder reeds genoemde Meguiars mengsel en dit vervolgens weer met beide handen in de latex tot schuimen gemasseerd, gevolgd door uitspoelen en drogen met de extractor.
En ook niet vergeten de zijpanelen te reinigen die voor een deel met textiel zijn bekleed:

P1030841.jpg

17 P1030841.jpg

Als laatste ook de bekleding van de kofferruimte met APC en de extractor gereinigd, maar daarvan geen foto’s gemaakt.


De stoelen zal ik de tweede dag helemaal aanpakken. Die foto’s houden jullie tegoed. < Notitie Aficior >

Als je bovenstaande zo leest, valt het allemaal best nog mee zou je denken, maar inmiddels heb ik nu reeds elf uur werk in deze auto zitten en het belangrijkste maar ook absoluut moeilijkste moet nog komen.

Zoals ik al eerder schreef, heeft deze auto een aantal jaren opgeslagen gestaan in een opslag. Hoe de auto opgeslagen is geweest en onder wat voor een condities is mij niet bekend. De resultaten wel en daarvoor verwijs ik graag naar onderstaande foto’s.


P1030806.jpg

18 P1030806


P1030794.jpg

19 P1030794


P1030795.jpg

20 P1030795


P1030796.jpg

21 P1030796


P1030797.jpg

22 P1030797


Ik heb deze delen ook met de microscoop onderzocht en dan ziet het er 15 x vergroot uit als op de volgende foto:

Vergroting-03_resize.jpg

23 Vergroting-03_resize.jpg
Zoals jullie kunnen zien zijn er wel wat uitdagingen te gaan. De verkleuringen blijven ook na het kleien hardnekkig zitten en op sommige delen van deze auto zitten helaas vreemde bobbeltjes. Ik vind het vrij lastig om die vergrotingen te fotograferen en de foto hierboven was de beste van een hele reeks. Na het bestuderen van een aantal van die plekjes werd mij duidelijk dat de lak op die plekken is opgezwollen.

De reden is mij helaas onbekend en doet er ook niet zoveel toe. Het zal vermoed ik een rottig zijltje zijn geweest wat met de beste bedoelingen ter bescherming over de auto is gelegd. Op sommige plekken rustte dit afdekzijl op de lak en daardoor kon opgehoopt vocht (condens) niet verdampen, met dit als resultaat.

Met de lakdiktemeter die ik van Nicknameless heb mogen lenen (waarvoor dank) heb ik rond de hele auto kunnen vaststellen dat de auto ‘onbeschadigd’ is en nog in zijn originele lak zit. Op de toppen van de bultjes was de lak wat dikker volgens de meter, maar dat zal er vooral mee te maken hebben dat de afstand van de punt van het meetinstrument tot op het metaal groter werd

Samen met de eigenaar heb ik de staat van de lak gecontroleerd en hem ook kunnen laten zien hoe het er vergroot uit ziet. Dit betekent dat de lak op die plekken niet dikker is dan op andere plekken. Het is opgezwollen en zo mogelijk nog dunner op die plekjes. Omdat deze auto perse niet naar een spuiter mag, valt wetsanden dus af. Mogelijk dat je de zwellingen iets minder kunt maken, maar het risico dat je dan door de lak gaat op de toppen van die bultjes is zo waanzinnig groot, dat dit niet acceptabel is. Deze auto is uiteindelijk bestemd voor een liefhebber die deze auto weet te waarderen en hem toe voegt aan zijn collectie. In het andere geval zal deze auto aangekocht worden door iemand die op basis van deze staat duidelijk kan zien dat de auto, behalve de lak, van een keiharde kwaliteit is en het waard is om te laten spuiten.

Dag 2 staat net als deze bolide op mij te wachten. Eens zien hoe ik de schoonheid kan maximaliseren, zonder schade aan de lak toe te brengen.
Wordt vervolgd…

 
Prachtige(begin van een) show off Afficior!
Veel succes met het polijsten vandaag, lijkt me toch wel een beetje eng op die bobbeltjes.
Ik ben heel benieuwd naar het eindresultaat
 
Mooie 911 om je op uit te leven, ben benieuwd wat de plekken in de lak zijn en wat er na de detail van terug te vinden is.

Overigens, de fabriekssticker laat anders een ander bouwjaar zien, 03/76.
En op de catalysator sticker overigens:-b
 
Geweldig leuk verslag, de omvang viel reuze mee, in een keer uitgelezen.
Die bobbeltjes zijn wel eng zeg, ik denk dat jouw inschatting over zeil wel juist zijn
Weekmakers doen ook rare dingen met de omgeving

PS Lampringen los erbij of zijn die van de boot gevallen ?
 
1e foto uit amerika waarschijnlijk de sealed beam koplampen erin met bijpassende koplampringen, hier zijn er volgens mij de europese koplampen met ringen in gezet.
 
:heart_eyes: Prachtig!! Dat er nog van deze top auto's bestaan.

Succes met het vervolg. Ik ga dit zeker volgen.

Iwan.
 
Is wel een hele kluif om deze weer helemaal strak te zetten !!

Ik hoop voor jou en de eigenaar dat de lak goedkomt , zou echt zonde zijn anders.

Er is volgens mij een foto dubbel geplaatst : de bestuurdersvloer = bijrijdersvloer .

Mijn buur zei me onlangs nog dat de lak van het busje dat ik deed "op" was . Ik weet niet wat ie wou zeggen eigenlijk ,maar als ie er de stickers opdeed kwam er wel spontaan lak los bij het verwijderen van de folie. Ik hoop echt dat dit niet het geval is bij deze auto.

Hoe ziet de lak er eigenlijk uit nadat ie gekleid is ? Bij mij was het net alsof de lak er na het kleien uitzag alsof ie "mat" geschuurd was.
Ik vond het dan ook raar dat de lak er terug zeer goed uitzag na enkel te cleanen met prof. polish .

Zijn de banden ook nog in goede staat (waarschijnlijk wel, maar ik bedoel eigenlijk de leeftijd) ?

Domme vraag : is dat nu 1 of andere koeling die gemonteerd zit aan de koffer(motor)klep ? (ik ken niks van auto's )

Lijkt me dat je nog wel wat meerder dagen gaat nodig hebben met deze wagen : succes ! :cool:
 
Zo lezen wij ze graag Aficior.
Dit ga ik zeker volgen.
Maar die bultjes brrrrrrrrrr... nooit gezien dus ik zou er toch wel heel voorzichtig mee zijn.

Voor mij hoef jij je in elk geval niet te excuseren voor het aantal foto's.
Je hebt je wel even vergist in het plaatsen van de foto van de bestuurdersvloer.
Is volgens mij twee maal de bijrijdersvloer.

Succes met het verdere verloop. Geniet er van want dat zullen wij ook doen door dit te lezen.

Groeten
Frank
 
grandscenicman zei:
Domme vraag : is dat nu 1 of andere koeling die gemonteerd zit aan de koffer(motor)klep ?

Ja, idd. De 911 is tot begin jaren 90 luchtgekoeld dus wat je ziet is de koelvin voor de geforceerde luchtkoeling van de motor.
 
Prachtige detail RJ. Wat mij betreft zeker niet teveel foto's, ze ondersteunen het prettig geschreven verslag prima.
Uit je verhaal is het respect voor deze auto te lezen, jij zult geen risico's nemen met deze bijzondere Porsche.
Afgelopen vrijdag zag ik toevallig een (helaas inmiddels overgespoten exemplaar) van een Porsche van vergelijkbare leeftijd en kwaliteit uit California. Dat is toch wel de beste plek op aarde voor een auto.
Ik kijk erg uit naar de rest van je avonturen, als allerlaatste foto zou ik graag aan het eind van de detail de originele lakstift nog eens terug willen zien in vergelijk met de behandelde lak. Veel plezier nog en laat ons genieten.
 
Heel veel succes ermee, voorzichtig beginnen in ieder geval. Beter twee keer met een lichte polish dan onmiddellijk de zware wapens te kiezen.
 
Erg mooie en duidelijke write up + foto's :)^ Ben heel erg benieuwd naar het resultaat van deze prachtige Porsche, ik wens je heel veel succes!

Rare plekken op de lak zeg, hoop dat het te herstellen is. :ja
 
:ja Leuk om te lezen... dat wordt een hele klus...maar deze schoonheid verdient het !
Ben erg benieuwd naar het resultaat.
Succes :cool:
 
Wat een verhaal weer R-J:heart_eyes: Jij kan dit echt goed verwoorden.Bij veel van dit soort lange verhalen sla ik altijd een deel over ( bewust of onbewust ) , maar bij die van jou blijf je gewoon aan het beeldbuis kleven.

Maar man wat een klus.En volgens mij ook echt iets voor jou.

En ben net zoals de rest hier heel erg benieuwd naar het eindresultaat.
 
Ik ben erg benieuwd naar het vervolg, en ik ben echt onder de indruk hoe uitgebreid je alles doet (en daarmee bedoel ik ook de show off) :)^ .
Ook vind ik het erg mooi te zien, hoe zo'n fantastische Porsche wordt behandeld.
 
@RogierV12
(Andere nachtbraker). Helaas is het er vandaag niet van gekomen. Kerstavond en bezoek aan familie was toch een flinke aanslag op het lichaam. Niets gedronken hoor, want moest nog rijden, maar paar uur in groot gezelschap is eigenlijk vermoeiender dan dezelfde tijd lekker aan een auto werken. (Hi hi hi). Ik ben vandaag nog wel even langs geweest bij de auto met mijn dochters. Mijn dochters wilden de auto graag zien. Vooral de jongste van vijf jaar heeft er grote belangstelling voor. Ze heeft me al toegezegd dat ze mij een mooie 911 wil schenken in de kleur blauw voor mijn verjaardag… Daarnaast wil ze me helpen van de week, maar dat kan natuurlijk niet.
Zelf wilde ik even controleren of de wielen er al af waren. De wielen zitten geborgd met serieuze slotbouten en daarvoor komt iemand om ze even -los- te nemen, want helaas is het passende sleuteltje niet meegekomen uit de USA. Verder kon ik het niet laten de door mij gereinigde bekleding te betasten. Inmiddels helemaal droog, weer hoogpolig en prachtig schoon.

@michelv.
Foutje. Bedankt. Vanmiddag even snel gecorrigeerd.

@RedCat
Ik vond de gele originele lampringen ook prachtig, maar deze zijn helaas in Nederland niet goedgekeurd. Blijkbaar passen in de gele lampringen alleen de Amerikaanse koplampen en niet de Europese koplampen. De verlichting is al aangepast op de Nederlandse wetgeving.
Of de gele er los bij worden geleverd durf ik niet te zeggen.

@michelv.
Correcte aanname m.b.t. de verlichting. U is een kenner.

@iwan
Het is inderdaad een uniek gave auto en je staat er helemaal versteld van dat dit soort pareltjes bestaan. Oké, er is wel wat mee, maar dat is zonder zeer ingrijpende handelingen te herstellen. Erg sneu voor de eerste eigenaar dat de auto een aantal jaren onzorgvuldig opgeslagen heeft gestaan.

@grandsenicman
Bestuurdersstoel en bijrijdersstoel gecorrigeerd. Dat gedoe ook met al die bestandsnamen en verschillende sites waarop ze moeten worden opgeslagen. Dank voor je opmerking in ieder geval.
Lak voelde aan als waterproof schuurpapier 400, of misschien 1000 achteraf. De auto is absoluut helemaal mat, op de dorpels en sponningen na. Daar heeft de zon natuurlijk nimmer geschenen en daar ziet het er echt prachtig uit. De Poorboys World klei heeft wel goed zijn werk gedaan. Ook na het kleien zitten er op ieder paneel nog allerlei kleurverschillen in de lak. Op dag twee hoop ik die te lijf te gaan en de lak weer een eenduidige kleur en natuurlijk ook glans (terug) te kunnen geven.

Van de wielen inclusief banden zal ik nog foto’s opleveren, zodra die aan de beurt zijn, maar ze zien er op het eerste gezicht prima uit. Ik kan me niet herinneren dat ik scheurtjes in de banden zag, maar de foto’s zullen dat tonen.
Volgens mij is die koeling die je aan de motorkap ziet hangen de olie koeler. Voor zover ik weet zit er in zo een Porsche een indrukwekkende hoeveelheid olie en die moet natuurlijk gekoeld worden.

@frada
Ik verheug mij ook op de tweede dag. Dat zal dinsdag 27 december worden, want maandag (tweede kerstdag) staat de agenda vanaf 10.00-uur tot en met 23.00-uur vol. En hoe leuk maandag ook gaat worden, ik verheug me nu reeds zeer op dinsdag.

@BlackPassat
Dank voor je complimenten man. Leuke suggestie om aan het einde van het werk de lakstift er nog eens op te leggen. Ga ik zeker voor je verzorgen.
We hebben al de ‘Nicknameless’ en aan daaraan voegen we nu de ‘BlackPassat’ toe…

@rodders
Helemaal correct. Nu ik weet (of denk te weten) wat het is, moet ik mijn doelen gewoon bijstellen. Ik heb dit met de eigenaar overlegd. De auto mag perse niet naar een spuiter, want anders lijkt de auto opgeknapt te zijn en zou je kunnen denken dat er aan gemeubeld is. Deze auto mag die schijn vooral niet uitstralen.

@RST-Smurf
Dank voor het compliment Iwan en blij dat ik je heb kunnen plezieren met het verslagje. De klus is inderdaad echt iets voor mij. Lekker lastig en uitdagend en een eigenaar die een duidelijke verwachting heeft en kaders stelt. Dat helpt zeer bij het kiezen voor de juiste wijze van behandeling.

@Quattro
Ik zal mijn best doen je niet teleur te stellen.

@Paulus de Boskabouter
Hoi Paulus. Tja, zoals ik al schreef zijn mijn verwachtingen m.b.t. het corrigeren van die bultjes niet hoog. Ik kan me niet veroorloven door de lak heen te gaan om goede redenen. De toppen van die bultjes zijn een bijzonder groot risico en de dieper gelegen plekjes aan de voet van die bultjes nog meer. Dus ik zal die plekken vooral maximaal mild en zorgvuldig behandelen. Ik doe zoals vriend rodders al suggereerde liever een paar maal een zeer milde en gecontroleerde behandeling, dan het risico lopen er doorheen te gaan.
Dankzij Nicknameless kan ik over zijn lakdiktemeter beschikken (echt een mooi kistje trouwens en er is nog ruimte voor een vergrootglas) en dus zal ik na iedere hit de lakdikte meten om vaste te stellen hoe het met de lak gaat.
Ik ben voornemens om te starten met de onaangetaste delen. Hierdoor kan ik redelijk veilig ervaring opdoen met deze lak en een gevoel ontwikkelen hoe de lak reageert. Pas daarna zal ik me aan die gevaarlijke plekken wijden.
Ik ben voornemens de bobbeltjes te behandelen met Kompressor pads. Door de lamellen van deze pads verwacht ik te bereiken dat ik niet alleen de toppen van die bultjes polijst, maar ook de dieper gelegen delen, zonder al te veel druk op de hoger gelegen gedeelten uit te oefenen. Misschien probeer ik ook wel een deel met de hand te doen, al denk ik dat door de druk die je daarbij uitoefent het risico alleen maar groter is.

Dank voor jullie belangstelling en ik zal nog meer mijn best doen, nu ik weet dat jullie met mij mee lezen, mee denken en mij controleren.

Fijne tweede kerstdag,
Aficior
 
Wat een prachtig detailproject, en een zeer mooie beschrijving van alles. Ga zo door, ik ben heel erg benieuwd!