• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Full Detail] Porsche 997 Carrera 4S Cabrio

Tim

Master of Bling
Medewerker
2 mrt 2008
10.686
200
Berkel en Rodenrijs

Ook deze Porsche Carrera (in uni-zwart) is onlangs bij Diventa Bella behandeld. Uni-zwart is prachtig, maar komt pas tot zijn recht als deze lak met de beste expertise en de juiste producten wordt behandeld. En dan ben je bij Diventa Bella aan het juiste adres! Johan en Dennis, met samen meer dan 12 jaar polijstervaring op het hoogste niveau, hebben zich over deze Porsche ontfermt. Totaal hebben zij meer dan 24 manuren in deze Porsche geïnvesteerd.


De Porsche is de afgelopen jaren ingezet voor dagelijks gebruik en heeft daardoor swirls en lokale krassen opgelopen. De Porsche was ook geheel bedekt met kleine, witte verfspettertjes. Om deze verfspettertjes te verwijderen, was een stevige, licht schurende, klei (lakgum) nodig. Het voordeel van deze klei is dat deze effectiever hardnekkige vervuiling weghaalt, het nadeel is dat de lak hierna een lichte waas krijg door het licht schurende vermogen van deze klei, ook wel marring genoemd. Polijsten is hierna noodzakelijk, maar dat was hier geen probleem, het polijstwerk stond immers al op de planning.

Op unilakken en zeker op zwart zie je alles. Het vergt veel ervaring en geduld om deze lakken glashelder en diep glanzend te krijgen. De lak van de Porsche was bovendien zacht, daardoor extra kwetsbaar en lastig af te werken. Uiteindelijk is ervoor gekozen om Meguiar's M205 Finishing Polish te gebruiken op een groene light polishing pad van Monello. Het finishen heeft in totaal maar liefst 50% van de tijd van het totale polijstwerk in beslag genomen en geeft aan hoe tijdrovend dit is geweest. Ook het afnemen van het polijstresidu is voorzichtig en met beleid gedaan. Door de uni-kleur en de zachte lak kan zelfs de beste microvezeldoek zichtbare en dus ongewenste sporen achterlaten.

Ook voor deze auto hebben we gekozen om de lak te beschermen met C.Quartz. C.Quartz vult dankzij de nanotechnologie de porieën van de lak en geeft een sterk vuil- en waterafstotend oppervlak, hierdoor blijft de lak langer schoon en is deze makkelijker te reinigen. Maar het grootste voordeel zit hem in de hardheid van deze beschermlaag. De Porsche is voorzien van twee lagen C.Quartz en de hardheid van deze beschermlagen, zorgt ervoor dat de kans op toekomstige waskrasjes met 50% vermindert, wel zo wenselijk op deze prachtige, maar ook zo kwetsbare lak.

De velgen zijn tijdens deze detail ook grondig gereinigd en behandeld met Reload van CarPro. Tijdens het winterseizoen zal de Porsche met een winterset gaan rijden en hebben wij de tijd om deze velgen afzonderlijk te polijsten en eveneens te voorzien van C.Quartz.

(Het interieur is ook grondig aangepakt en opgefrist, alleen is dat maar beperkt gefotografeerd.)

De onbehandelde Porsche lijkt op onderstaande foto in prima staat:

porsche05.jpg



Van dichtbij en met de juiste lichtbron, worden de swirls en krasjes duidelijk zichtbaar:


porsche02.jpg


porsche04.jpg


De paarse 'heavy duty' klei, was uitstekend geschikt voor het verwijderen van de witte lakspettertjes, maar deed ook prima dienst voor het verwijderen van de vele teerspettertjes:
porsche06.jpg


Het lakherstel is begonnen en na het eerste polijstwerk, was dit het resultaat na het polijsten met een compound en een medium polish (Monello Raffini Mezzo in dit geval), gecombineerd met een witte polishing pad. De foto's die hier getoond worden zijn nog vóór het afwerken met de finishing polish, hierdoor is nog een lichte waas (hologrammen) zichtbaar, maar de krassen zijn verdwenen:

porsche07.jpg


porsche08.jpg


porsche09.jpg


porsche10.jpg


De eigenaar van de Porsch had aangegeven de sierstukken van de uitlaat niet meer schoon te kunnen krijgen. Ook voor ons was het een intensieve klus, maar het resultaat mag er zeker zijn:

porsche11.jpg


porsche12.jpg


Het eindresultaat:
porsche17.jpg


porsche13.jpg


De rode remklauwen springen prachtig in het oog en zijn door ons eveneens grondig onder handen genomen:
porsche14.jpg


porsche16.jpg


De vleugel is gepolijst met een conische polijstpad (Monello Uni-Cone), alleen hiermee waren wij in staat om de smalle delen te polijsten:
porsche15.jpg


porsche19.jpg


porsche24.jpg


porsche21.jpg


Buiten was het prachtig weer en dat leverde een tweetal fraaie foto's op:
porsche25.jpg


porsche28.jpg


Tijdens het maken van dit verslag is de volgende auto, een Aston Martin DB9, reeds behandeld en afgeleverd aan de gelukkige eigenaar. Ook hiervan volgt zo snel mogelijk een verslag.
 
Prachtige detail weer! :)^

Mijn complimenten voor de foto's, ze zijn prachtig :heart_eyes:


2vragen.

-jullie geven aan dat de uitlaatsierstukken met veel moeite te redden waren, wat was de werkwijze? ook op het forum is dit niet heel duidelijk.

-is de cabrioletkap nog ergens meebehandeld? en hoe hebben jullie deze tijdens de detail beschermt tegen ongewenst polijstresidu?
 
Hartelijk dank!

De cabriokap is tijdens het polijstwerk ingepakt in plastic. Wij hebben hier speciale rollen voor, die ze ook in spuiterijen gebruiken.

De kap is op verzoek onbehandeld gelaten.

De sierstukken hebben we behandeld met staalwol, en vervolgens met Wolfgang Metallwerk Compound gepolijst en daarna met Mothers Mag & Alu polish afgewerkt. Machinaal aangebracht met een gele Uni-Ball.
 
Ziet er inderdaad weer als nieuw uit, neem aan dat de eigenaar ook geadviseerd wordt in het bijhouden van de lak, anders heb je ook weinig eer van je werk natuurlijk..
 
Nice. :heart_eyes:

Maar please, stop met het verhaal op kinderachtige wijze te schrijven. :no

We zijn geen kleuters of idioten en weten duidelijk zonder in jip en janneke taal hoe of wat eraan gedaan is.
 
Mooi resultaat en prachtige wagen. En ja, sommige wagens zien echt af. Nog een klein vraagje: welke compound werd gebruikt? Gewoon voor de volledigheid, of heb ik daar over gelezen?
 
nicknameless zei:
Maar please, stop met het verhaal op kinderachtige wijze te schrijven. :no

We zijn geen kleuters of idioten en weten duidelijk zonder in jip en janneke taal hoe of wat eraan gedaan is.

Het verhaal wordt geschreven voor een breder publiek, dat het voor jullie gesneden koek is, is duidelijk. Maar juist voor de eigenaren en voor nieuwelingen is dat niet het geval.
 
Thanks voor de write-up :). Ontzettend lastige lak zo te horen, 50% van de tijd geinvesteerd om de lak te finishen is heftig. Ben benieuwd hoe de Cquartz laagjes zich gaan houden over verloop van tijd.
 
dacht inderdaad ook tijdens het begin : wtf?!

maar zie 't nut nu zeer zekers in! je kunt zo'n verslag eigenlijk rechtstreeks aan dummie's laten zien en die begrijpen 't meteen!

mooi werk weer! ziet er sjiek uit!



@ nicknameless: eigenlijk kijken we toch alleen naar de pics? :-b
 
Knap resultaat! Die spat weer van het scherm. Maar ja, dat mag ook wel na 24 uur werk8-())
 
Erg mooi resultaat!

Overigens, ik bied mij geheel vrijwillig en kostenloos aan om het roest van de schijven te remmen :-"