• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Full Detail]Seat Leon 1M, steenslag, opvul en TimeLapse

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.501
198
44
Mijn Seat Leon de afgelopen weken lekker onder handen genomen.
Ik had nu echt de balen van de enorme hoeveelheid steenslag op de voorbumper en op de motorkap.

Bij mijn dealer een lakstift besteld maar dat werd een op maat gemaakt potje verf aangezien de dealer ook een schadebedrijf heeft.
Voordeel daarvan is dat de lak een stuk dunner is maar wel meer inzakt in een putje bij het uitdampen van de oplosmiddelen.

Qua swirls en krassen valt het uiteraard reuze mee, hier en daar zaten wat flinterkrassen en wat swirls, niet de moeite waard om daar een berg foto's van te schieten aangezien iedereen wel weet hoe een swirl eruit ziet.
De detail is verspreid over 3 dagen om de lak goed uit te laten harden.

Dag 1:
Wassen van de auto, motorkap gekleid met Sonus clay (milde klei). Niet echt bijzonder t.o.v. Bilthamber soft, Meg's Pro Mild clay of de Poorboy's Clay.
Doet prima zijn werk maar geen uitblinker. Daarna de lak ontvet met 100% IPA (IsoPropyl Alcohol).

De steenslagschade:
seat25Kopiren.jpg


Zo was dus de gehele bumper en het voorste deel van de motorkap. Flesje bijna 10 minuten goed geschud.
Het kwastje is nutteloos dus die nooit gebruiken. In plaats daarvan een sateprikker, werkt veel makkelijker.

Tip: als je twijfelt of er teveel lak aan de prikker zit dan ís dat ook zo! Gewoon afstrijken aan de rand en opnieuw beginnen.
Teveel lak is niet mooi, wordt niet mooi en ga je alleen maar aan ergeren. Steenslag alleen aangetipt, dat duurde zo'n 2.5 uur.
Dit is geen klusje om even tussendoor te doen, neem de tijd, ga er goed voor zitten en wees geduldig.

30 minuten na het aantippen:
seat24Kopiren.jpg


Dit is de week erop NA de volledige polijstbeurt:
seat26Kopiren.jpg


Ik ben echt super tevreden over het resultaat, eerst was het goed te zien van een meter of 2 afstand nu moet je echt met je neus erboven op zitten.
Uiteraard zal hier en daar nog echt wel wat zitten, de bumper is 7 jaar oud als ik een strakke bumper wil dan moet ik hem laten spuiten.
Voorlopig kan hij zeker wel even door zo.

Het volgende puntje van aandacht was een vrij diepe steenslagputje op de motorkap.
Die is in totaal zo'n 12-15 keer opgevuld en nog zit ik niet aan de bovenkant. Ergens maar goed ook want ik ben er nog niet over uit of ik er blanke lak overeen wil.
Nadeel van blanke lak is dat het blank is, doorzichtig dus. Je kijkt dan door de lak naar het randje van de steenslag.
Voordeel is dat het glans geeft, dat doet de kleurlak duidelijk niet. Als iemand daar tips voor heeft, graag! Dit putje is een to be continued!

De 1e dag kwam ik tot het plaatje rechtsboven.
seat22Kopiren.jpg


Dag 2:
Wederom het wassen van de auto en alle scharnieren e.d. met APC (All Purpose Cleaner) en Super Degreaser nagelopen met diverse kwasten en borstels.
seat18Kopiren.jpg


seat23Kopiren.jpg


De lak daarna ingespoten met IronX (eerste versie). Er wordt ontzettend weinig gereden en toch zaten er metaaldeeltjes op.
Voor mij echt het bewijs dat een detail altijd IronX kang gebruiken.
seat17Kopiren.jpg


De rest van de auto gekleid, voor na een winter viel het mee:
seat20Kopiren.jpg


Dag 3:
De laatste dag van de detail, de auto wederom gewassen en de wintervelgen eronder uit gehaald.
Ook de nummerplaten (en houders) weggehaald. Iets wat ik nog niet eerder had gedaan:
seat19Kopiren.jpg


Zonder velgen lekker de wielkasten goed kunnen reinigen en ingespoten met 303 Aerospace:
seat28Kopiren.jpg


Polijsten van de lak met Monello Mezzo op een witte Kompressor pad met de Festool Rotary.
Afgewerkt met de DAP500, Monello Finale en groene Kompressor pad.

Daarna de lak afgenomen met IPA 1:1 met water en de lak gevoed met Dodo's Lime Prime Lite.
Dit product verdient enige uitleg, heel belangrijk om ten eerste weinig te gebruiken (thanks Jan voor de tip toendertijd!) en egaal te verdelen.
Vooral dat laatste is een puntje van aandacht omdat je vlekken krijgt waar je het te dik op smeert. Dat wrijf je met een doek wel weer weg maar kost wel wat meer moeite terwijl het makkelijk te voorkomen is.

Ik had een splinternieuwe Meg's Soft Buff 2.0 finishing pad gebruikt.
Hier de juiste hoeveelheid per applicatie (1/3 motorkap):
seat21Kopiren.jpg


Daarna de Supernatural wax uit de Iroku pot aangebracht.
Een halve auto met een concorso hand pad en de andere helft met een Supernatural finger mitt.
De laatste keer dat ik dat deed was ik niet zo tevreden, onhandig, ging niet lekker. Laatst met SkyBump erover gehad.
Hij vond het geweldig, beloofd dat ik hem nog een kans zou geven en ik moet zeggen dat het deze keer echt geweldig ging.
Waar het nou aan ligt weet ik niet echt maar het ging makkelijker dan de concorso pad.
seat10Kopiren.jpg


Ook de uitlaat werd niet vergeten:
seat27Kopiren.jpg


De gebruikte producten van die dag:
seat16Kopiren.jpg


Wat after's binnen:
seat06Kopiren.jpg


seat05Kopiren.jpg


seat08Kopiren.jpg


seat09Kopiren.jpg


Buiten (net voordat het uiteraard ging regenen):
seat02Kopiren.jpg


De volgende dag scheen de zon gelukkig weer dus even erop uit om wat betere after's te maken:
seat29Kopiren.jpg


seat11Kopiren.jpg


seat12Kopiren.jpg


seat04Kopiren.jpg


En even wat opgeleukte plaatjes:
seat13Kopiren.jpg


seat14Kopiren.jpg


seat15Kopiren.jpg


En de TimeLapse van Dag 3:

De Leon staat er nu weer helemaal tiptop bij :party:
Bedankt voor het lezen!
 
dat staat er weer strak bij dennis!!!

was 1 druppeltje lak voldoende om de steenslag op te vullen???
ik heb eens begrepen dat je dagelijks aan kan tippen om het gaatje vlak te krijgen met de rest van de lak..
zeg maar langzaam opvullen met lak.

ik heb zelf ook veel steenslag en goed zichtbaar op een donker blauwe lak...

krijg net een telefoontje dat mijn vrouwtje er een deukje bij gereden heeft.....
wel aan de achterkant. (parkeren)
 
Voor de normale steenslag was een aantipping meestal voldoende, soms 2-3 keer maar meer om overal wat hebben dan meerdere laagjes.
Verticaal opvullen is ook veel lastiger dan horizontaal omdat de lak er dan uit loopt. Zoals je ziet is de steenslag wit, als je dat de lakkleur geeft valt het al 80% minder op.

Helemaal tot aan de rand vullen van alle steenslagplekjes is gewoon onbegonnen werk. De andere puntje kan wel, die is ook veel dieper en horizontaal.
 
Prachtig werk geleverd!

Moet je trouwens nog wetsanden na het opvullen met een lakstift of was een paar passes met de rotary voldoende?
 
Prachtig werk weeral , maar ben onder tussen niets anders gewend van jou . :)^
Die steenslag dat ga ik bij de picasso toch ook eens doen , want ik stoor me daar ook erg aan . ;)
 
Joost zei:
Prachtig werk geleverd!

Moet je trouwens nog wetsanden na het opvullen met een lakstift of was een paar passes met de rotary voldoende?
ik zie bij de foto's staan:
'voor'
'opvullen'
'verder opvullen'
'na SCHUREN en polijsten'
 
Dat putje is inderdaad gesand met 2500 en 3000 grit op een 3M schuurkurkje. Heel licht drukken, meer is niet nodig.
Lak is medium hard, met Mezzo en een oranje spot buff zijn de schuurkrasjes zo weg.
 
McShine by demand? Ik ben al voorzien....:D

Schitterende show-off. Mooie layout van het topic ook!
 
Lekker bezig geweest Dibbuz! Steenslag repair ziet er werkelijk geslaagd uit, kom binnenkort het resultaat wel live aanschouwen.

Toch wel fijn werken met de Fingermitts :heart_eyes:. De clue hier achter is de fingermitt niet vol te laten lopen met wax, dus zo weinig gebruiken dat je haast niet ziet dat er wat op de lak achter gebleven is. Als je dan je vinger even over de gewaxte panelen haalt kun je zien dat er wel degelijk wat achtergebleven is op de lak. Echt vertrouwen op 't fingermitje dat er wat achter blijft als 1x over een paneel heen geweest bent, ideaal zo dun heb ik SN met andere applicators nooit aan kunnen brengen iig :heart_eyes:

In het begin vond ik het ook niet fijn werken totdat ik deze tip tegen kwam...en wel ja het werkt ook nog kwestie van wennen dus.
 
sow, die steenslag is echt als sneeuw voor de zon verdwenen, ziet er super uit.... Blijft een tijdloos mooie auto ook...
 
Leuke show off om te lezen. Ik heb het al een keer gezegt, maar dit is echt een prachtige wagen icm met de velgen.
 
Dennis: echt een ongelooflijk mooi resultaat! Hier is een echte pro en liefhebber aan het werk geweest. Prachtige wagen blijft het :heart_eyes: :)^
 
Mooie Detail Dennis!
Erg veel tijd en aandacht besteed aan je detail! leuk :)^

Nu is je eigen wagen dan ook weer mooi, en zul je niet meer kunnen ergeren aan elk krasje.:-"
 

Vergelijkbare onderwerpen