• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Full detail Volvo V40

R2D2

Detailing trainee
27 nov 2016
28
25
Vlak voor de SSS kocht ik mijn "nieuwe" Volvo V40 dus een goede reden om eens flink in te slaan.

De gekochte V40 bleek echter achteraf een schade auto te zijn. De auto had bij aankoop een 100% sluitende historie, nergens schade bekend, en zag er netjes uit. Echter kwam ik tijdens de eerste grondige poetsbeurt een "verdachte plek" tegen.

Toen de magneet er aan te pas kwam bleek dat de auto aan de linker achterzijde overgespoten was. Toen we hem eenmaal op een brug hadden staan en wat onderdelen los hadden gehaald zodat de constructie van de auto beter zichtbaar was bleek al snel dat men het aan de buitenkant voornamelijk cosmetisch gerepareerd had en alles wat uit het zicht zat nogal provisorisch gedaan was.

Terug naar de verkoper en omdat de desbetreffende handelaar / garage er een creatieve boekhouding op na hield (goochelen met in/verkoop en dan met name de BTW) de beste man de keuze gegeven of om per direct de auto terug te nemen en het hele aankoopbedrag terug te storten OF ik zou er juridisch werk van maken en meteen een telefoontje plegen naar de instanties welke wel raad weten met dergelijke "fraude". De man koos eieren voor zijn geld en maakte het volledige bedrag over.

Lang verhaal kort, ik had dus een behoorlijke bestelling bij Carclean gedaan maar geen auto meer om het op te smeren dus snel op zoek gegaan naar een nieuwe auto. Uiteindelijk wederom op een V40 gestuit maar nu wel 1 welke 100% in orde was en als klap op de vuurpijl ook nog eens aanzienlijk beter in de opties zat dan de vorige. Een V40 Summum editie waar de vorige eigenaar niet te zuinig was geweest met het zetten van vinkjes in de opties lijst.

De auto zag er bij aankoop erg netjes uit maar het zal niet de eerste wagen zijn die er in de showroom mooi uit ziet en na de eerste wasbeurt vol waskrassen blijkt te zitten welke opgevuld waren met fillers ;)

Afgelopen vrijdag was het dus zover, de V40 ging er aan geloven en zou eens flink onder handen worden genomen. Onderstaand een "verslag" van afgelopen weekend met het gedane werk.

Vrijdag

- Auto gefoamed met Monello Artico Magico​
- Velgen gereinigd met Wolf's chemicals fallout remover​
- Auto gewassen met Mothers California gold​
- Rondje om de auto met Wolf's chemicals fallout remover en de velgen even geborsteld​
- Hogedrukreiniger er langs​
- Nog wat naden en kieren ingespoten met Meguiars APC​
- Nog een keer met de hogedrukreiniger er langs heen​
- Kleien met Monello klei en Born Slippy van Dodo Juice.​
- Auto even afgespoeld met de tuinslang en weer naar binnen gereden en afgedroogd om hem te kunnen gaan polijsten​
- Rondje met de DAP900 op oranje Scholl pad + Scholl S30 volstond voor 90% van de auto, een paar plekken waar de S3 aan te pas moest komen (met name het dak).​
Al met al viel de staat van de auto voor het polijsten aardig mee, wat lichte waskrassen maar niets dramatisch wat er niet uit te polijsten zou zijn. Qua hardheid van de lak viel de Volvo me mee, goed te corrigeren met S30 en de wat zwaardere defecten met S3 gedaan en afgewerkt met S30. Wat me wel tegen viel was de Scholl pad, de velcro kwam na een kwart auto al los van de pad. Gelukkig had ik nog wat Monello pads liggen waaronder 2 oranje pads dus daar de rest van de auto mee gedaan.

Had verwacht nog wel te moeten finishen met Finale maar dat bleek niet nodig, wat dat betreft is een licht grijze auto een stuk handiger dan het zwart metallic wat ik hiervoor had. ;)

Zaterdag

- Voorbumper nog even gepolijst​
- Op aanraden van @Dibbuz de auto nog even gewassen met het goedkoopste afwasmiddel wat er te vinden was.​
- Auto weer naar binnen gereden en gedroogd, had de compressor er bij om al het vocht uit de hoeken en kieren te blazen dus de auto was mooi droog​
- Volledige "wet wipe" met Gyeon Prep​
- Nog een "controle wipe" met Gyeon Prep​
- En toen was het moment daar, de eerste keer coaten, Gyeon One in dit geval.​
Ik had voor de Gyeon One gekozen, zou iets beter moeten houden dan de CanCoat maar nog steeds een "makkelijke coating" moeten zijn qua aanbrengen. En makkelijk is ie, op een zilvergrijze lak is het wat lastig te zien waar je gebleven bent maar met een extra lamp er op uiteindelijk toch erg goed te doen. Ik had verwacht nog wel het nodige over te houden om zo de motorkap en de voorbumper eventueel nog een tweede keer te kunnen doen maar 30ml was uiteindelijk voldoende voor de gehele auto, en een tweede laag op de voorbumper.

Wanneer ik de dorpels e.d. niet had mee genomen had ik de motorkap misschien nog een keer extra kunnen doen maar toen ik me dat realiseerde was het flesje leeg ;)

Zaterdag rond 9 uur begonnen en rond 13:00 klaar met de coating, spullen opruimen en naar huis. Zo had de coating mooi de tijd om uit te gaan harden en aangezien ik de schouder ook begon te voelen na al dat gepoets tijd om te stoppen.

Zondag:

- Na een kleine 24 uur de Gyeon Cure opgebracht. Ik heb dit gedaan op dezelfde manier waarop ik de coating heb aangebracht, met het blokje en een applicator cloth om er zo zeker van de zijn dat ik alles zou raken. Kost iets meer tijd maar uiteindelijk een uurtje nodig gehad om de hele auto te doen.​
- Na de Gyeon Cure begonnen met de binnenkant van de auto, auto compleet uitgezogen en even met een sopje alles afgenomen, voornamelijk stof.​
- Vervolgens de voorste 2 stoelen gecleaned met Gliptone GT12 (intensive cleaner), insmeren met de hand, vervolgens even borstelen en afnemen met een MF doek​
- Toen begonnen met de GT11 van Gliptone op de achterbank en mezelf een weg naar voren gewerkt. Leer weer mooi mat zwart en het ruikt ook weer lekker in de wagen.​
- Als laatste nog even een rondje met Poorboys Natural Look over alles wat niet van leer is.​
- Extractor over de matten heen gehaald.​
- KLAAR!​
Meest opvallende aan dit weekend poetsen? De hoeveelheid doeken welke er doorheen is gegaan, ik was blij dat ik vorige week nog een 10 pack Profipolish doeken had gekocht (https://www.carclean.com/nl/all-round-microfiber-towel-red-10-pack-40x40cm.html) want anders was ik de zondag niet doorgekomen.

Uiteindelijk de Nero's welke ik in eerste instantie in gedachten had voor het afnemen van de coating doorgeschoven naar gebruik voor interieur en de Profipolish doeken gebruikt voor het afnemen van de coating. Na gebruik meteen in een emmer heet water met tornado pad cleaner gedaan, bij thuiskomst meteen gewassen en ik durf ze nog wel een keer te gebruiken op de lak. Erg fijne doeken voor een fijne prijs wat dat betreft!
Pics or it didn't happen (helaas alleen eindresultaat, ben vergeten foto's te maken voor ik aan het werk ging)

IMG_1487.jpeg
IMG_1471.jpeg
IMG_1472.jpeg
IMG_1500.jpeg
IMG_1512.jpeg



Vanochtend de auto uit de loods gehaald (+/_ 40 uur na het coaten) en toen ik vanmiddag klaar was met werken en richting huis kon trof ik de auto aan met mooie waterparels op de motorkap. Lang heb ik er niet van kunnen genieten want na 100 meter en een rotonde was praktisch al het water van de auto af... nu even afwachten of het aanbrengen ook echt zo goed is gegaan als ik denk dat het gegaan is en of de coating een beetje stand houd.

IMG_1526.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Leuk verslag! Hoe heb je die sponning boven de kofferbak zo schoon gekregen? Met een kwastje kan ik er bij mijn auto niet lekker bij dus ben eigenlijk wel benieuwd hoe jij dat gedaan hebt. Hij staat er (weer) goed bij!
 
Met een bokkepoot kwast waarvan ik de haren een stukje heb afgeknipt zodat ze nog maar een 1,5cm lang zijn, stuk ducttape om de kop zodat het metaal van de kwast niet gaat krassen. Verder lopen martelen met wat oude doeken en veel water, kost je wel je knokkels (handen liggen overal open :p) maar uiteindelijk wel goed schoon kunnen krijgen.

Achterlichten heb ik even gedemonteerd zodat ik daar ook goed tussen de naad kon komen, daar zat namelijk wel wat opgehoopt vuil.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr! en Altos
Goed gedaan! Wat een pech met die eerdere V40 maar het resultaat op deze wagen maakt dat vast meer dan goed! Mooie beading, hopen dat de One zich goed gaat bewijzen:grinning:
 
Staat er weer top bij zeg, inderdaad jammer dat je geen voor foto's heb om het harde werk nog beter te benadrukken. Morgen hopelijk mijn eigen Volvo onder handen nemen :innocent:
 
Boem nette detail. Staat er weer knap bij.
Super chill dat je met s30 zo'n eind bent gekomen. Scheelt veel werk.
 
De Volvo staat er erg mooi bij, en leuk verslag om te lezen.

Ik ben benieuwd of de One het echt langer volhoud dan de Cancoat. Ik vind ze persoonlijk erg veel op elkaar lijken namelijk. Qua applicatie en qua eigenschappen. Enige waar ik niks over kan zeggen is de standtijd.

Ik heb altijd een beetje het idee dat ze gewoon Cancoat in een mooi potje hebben gegoten en een mooie verpakking er omheen hebben gedaan, en voor 5x zo veel verkopen. Maar dat zal ik wel helemaal mis hebben ;)
 
Leuk verslag! Staat er super netjes bij zo! Mooie beading ook.
Ben benieuwd hoe lang de Gyeon One zich houdt.

Dat zal zij ook benieuwen, als hij zich een klein jaar houd ben ik tevreden. Ik polijst de auto altijd wel eens per jaar en hij wordt wekelijks gewassen (in dit geval met Bathe+) en zal ook met regelmaat voorzien worden van een laagje Cure. Je zou dus mogen verwachten dat als je alles netjes bij houd je de opgegeven verwachting van de Gyeon wel zou moeten kunnen halen.

Boem nette detail. Staat er weer knap bij.
Super chill dat je met s30 zo'n eind bent gekomen. Scheelt veel werk.

Ik denk dat het een combinatie is van hardheid, kleur en staat van de lak. Mijn Megane welke ik hiervoor reedt moest de eerste keer met een ronde S3 volledig bijgewerkt worden en die heb ik toen gefinished met S30/40 maar die was er ook niet heel best aan toe op dat moment. Daarnaast zie je alles maar dan ook echt alles op metallic zwart.

Het grijze wat op de V40 zit moet je echt je best op doen om daar de waskrassen op te spotten. Overdag waren ze (grappig genoeg) praktisch niet zichtbaar, wanneer de auto 's avonds onder een lantaarnpaal stond waren ze onder een bepaalde hoek dan weer wel zichtbaar.

Ik denk dat wanneer je auto zwart o.i.d. was geweest ik er niet met een ronde S30 af was gekomen ;)

De Volvo staat er erg mooi bij, en leuk verslag om te lezen.

Ik ben benieuwd of de One het echt langer volhoud dan de Cancoat. Ik vind ze persoonlijk erg veel op elkaar lijken namelijk. Qua applicatie en qua eigenschappen. Enige waar ik niks over kan zeggen is de standtijd.

Ik heb altijd een beetje het idee dat ze gewoon Cancoat in een mooi potje hebben gegoten en een mooie verpakking er omheen hebben gedaan, en voor 5x zo veel verkopen. Maar dat zal ik wel helemaal mis hebben ;)

Het zal ongetwijfeld een stukje marketing wezen, ik had de One echter gekocht tijdens de SSS voor (ik geloof) een euro of 30, in dat geval kun je de gok nog eens nemen. Ik heb mezelf wel voorgenomen volgende keer een wat "moeilijkere" coating te gaan pakken, gewoon omdat het kan ;)

Binnenkort de auto van de vrouw maar eens onder handen nemen, aan die Fiesta valt wat dat betreft meer eer te behalen dan aan mijn eigen auto welke altijd "schoon" gehouden wordt. Voor haar dan maar eens de CanCoat er op zetten zodat ik kan zien of er een verschil tussen de 2 zit.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Jaartje lukt met Cancoat ook wel met het juiste onderhoud. (Afhankelijk van de km's natuurlijk)
Dus dat zal vast goed komen.

Ik ben benieuwd welke coating als moeilijk(er) word beschouwd :)
De enige coating die als moeilijk beschouw is Booster. Dit omdat hij snel vervliegt, en je niet goed ziet waar je gebleven bent.

In principe komt het verder allemaal op het zelfde neer. je brengt het aan, en neemt het af ;)
 
Iemand toevallig nog suggesties voor de eerste wasbeurt?

Ik wilde hem dit weekend op z’n minst even afspuiten met de HD en eventueel nog een keer langs lopen met Gyeon Cure of is dat nog geen slim idee een week na het aanbrengen van de coating?
 
Inderdaad wassen!!!!!

Met afspuiten blijft er sowieso nog wat vuil plakken! En moet je eens nagaan als jij met je doekje met Cure daarover heen gaat!
 
Ja was niet helemaal volledig van me inderdaad, natuurlijk wassen voor Cure. ;)

Maar bedoelde eigenlijk meer, is wassen nu al wel verstandig en dan een laagje Cure er achteraan OF is het nu verstandiger om het gewoon even bij afspuiten te houden (dat zou ik dan bij de pomp doen met “vlekvrij naspoelen” om de kans op watervlekken te minimaliseren).